Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 217
Offentligt
1642043_0001.png
ANALYSENOTAT
Maj 2016
Tre ud af fire pædagoger er alene med den samlede børnegruppe
BUPL har i april 2016 gennemført en alenetidsundersøgelse blandt alle medlemmer på 0-5
års området. Undersøgelsen viser, at
1
:
-
-
Tre ud af fire pædagoger på en tilfældig dag i april var alene med den samlede
børnegruppe.
Fire ud af ti pædagoger har inden for det seneste år stået i en situation, hvor de
oplevede, at det var uforsvarligt eller decideret farligt, at de var alene med den
samlede børnegruppe.
Ni ud af ti pædagoger oplever at stå alene med det pædagogiske ansvar for en
børnegruppe.
-
Alenetid på en tilfældig dag
75 pct. af pædagogerne var på en tilfældig dag i april alene med den samlede børnegruppe
2
.
Pædagogerne var i gennemsnit alene med en børnegruppe på 17
3
børn. Af disse var 56 pct.
alene med børnegruppen i mere end 30 minutter. De eksempler på alenesituationer,
pædagogerne nævner, er blandt andet, at de er alene med en større gruppe børn på
legepladsen, at de er alene i forbindelse med sygdom, og at de er alene med børnene i
ydertimerne.
Ofte ved eksempelvis sygdom… sidst på eftermiddagen, hvor personalet må prioriteres
andre steder i institutionen – i vuggestue som ofte.
Legeplads. Kollega måtte hjælpe barn, der havde slået sig.
Jeg var alene med børnegruppen fra kl. 14, hvor vi kom ind fra legepladsen til de alle blev
hentet mellem kl. 15-17. Jeg havde vikar på stuen om formiddagen, men hun var nødt til at
hjælpe på en anden stue, hvor der også manglede personale. Jeg havde selvfølgelig travlt
med at sørge for frugt, sætte børnene i gang med aktiviteter efterfølgende og løse små
konflikter på en ikke særlig tilfredsstillende måde.
De pædagoger, der har stået alene med en ren vuggestuegruppe
4
, stod i gennemsnit alene
med en gruppe på otte børn.
Er alene fra 8.30 til 9 hver morgen med op til 11 vuggestuebørn. Vi kan ikke få
arbejdsplanen til at hænge sammen på andre måder pga. for få hænder.
1
2
Resultaterne er baseret på besvarelser fra de medlemmer, der arbejder i kommunale og selvejende institutioner.
Med den samlede børnegruppe menes alle børnene på en stue eller børn fra flere stuer/hele institutionen, hvis de samles i
løbet af dagen.
3
Gennemsnittet er vægtet, således antallet af 0-2 årige børn tæller dobbelt. Den fremgangsmåde er valgt, fordi den matcher
den måde, hvorpå kommunerne tildeler budget til institutionerne, hvor et vuggestuebarn tildeles det dobbelte kronebeløb af et
børnehavebarn.
4
Drejer sig om I alt 950 pædagoger, der har været alene med en ren vuggestuegruppe.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af maj 2016 fra BUPL om pædagogernes alenetid i daginstitutioner
1642043_0002.png
Uforsvarlige situationer
39 pct. af pædagogerne har i løbet af det seneste år stået i en situation, hvor de oplevede, at
det var uforsvarligt eller decideret farligt, at de var alene med den samlede børnegruppen. 53
pct. oplever ugentligt eller oftere at stå i sådan en situation.
De fleste nævner situationer på legepladser hvor:
1) Det kan være svært/umuligt at overskue hele legepladsen, hvis man er alene med
mange børn.
2) Man efterlader børnegruppen alene, hvis et barn slår sig eller skal skiftes.
Et barn vælter og slår hul i hovedet, barnet skal på skadestuen, men jeg er alene i huset
med 20 børn. Jeg trøster barnet, vurderer hvor alvorligt, det er og skal have lagt en
plan. Jeg kan ikke gå fra børnene, da jeg er alene og bliver nødt til at bede
køkkendamen om at lukke køkkenet og tage på skadestuen med drengen. Havde
køkkendamen ikke været til rådighed, havde det endt helt galt, vi kunne nemlig ikke få
fat i forældrene. / Jeg gik fra mange gange for at finde cpr. nr. Ringe til forældre og
kommunikere med køkkendamen der var ved barnet. Altså var jeg i 30-45 min. ikke
særlig opmærksom på alle de andre børn, samt stod ikke helt til rådighed for at hjælpe
dem. Sådanne situationer er ubehagelige for både barn og voksen, da der ikke var en
voksen, barnet var tryg ved.
Havde et barn, der faldt og slog hagen temmelig voldsomt, jeg var på stuen med
omkring 15 børn og måtte have en forælder til at kalde assistance.
En dag hvor der var sygdom blandt personalet. Vi var kun 2 i hele børnehaven med 35-
40 børn. Børnene skulle skiftes og tørres på toilettet, så ofte var der kun 1 person ved
alle børnene. Jeg kunne umuligt støtte alle børnene, der var i konflikt med hinanden.
Jeg havde ikke overblik over, hvor alle børn befandt sig.
Herudover peger pædagogerne på, at det er svært at overskue alle situationer, når man er
alene med børn fordelt på flere rum, at man efterlader børn alene, hvis et barn skal skiftes,
man skal hente mad/frugt eller hente børn, der vågner.
Sidst beskriver pædagogerne det som uforsvarligt at være alene med udadreagerende børn,
som har brug for at være en til en med en voksen.
Alene med det pædagogiske ansvar
89 pct. af pædagogerne oplever at stå alene med det pædagogiske ansvar for en
børnegruppe
5
. Heraf oplever 74 pct. at stå alene med det pædagogiske ansvar flere gange
om ugen eller dagligt.
5
Alene med det pædagogiske ansvar vil sige, at man er den eneste tilstedeværende pædagog sammen med studerende,
medhjælper, fleksjobber, frivillig eller lign.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af maj 2016 fra BUPL om pædagogernes alenetid i daginstitutioner
1642043_0003.png
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført i perioden fra 12.-25. april 2016. 5.186 medlemmer, der
arbejder på 0-6 års området, har deltaget i undersøgelsen. Herudover har 792 medlemmer
kun har besvaret dele af undersøgelsen. Det giver en samlet svarprocent på 31 pct. De
delvise besvarelser indgår dog ikke i rapporten.
Repræsentativitet
Som det fremgår af tabellerne herunder, er undersøgelsen repræsentativ i forhold til køn
alder og arbejdskommune, når det holdes op i mod vores målgruppefil, det vil sige den
samlede gruppe af BUPL’s medlemmer, der arbejder på 0-6 års området.
Svarprocent på landsplan
Undersøgelsen er sendt til:
Fuldstændige besvarelser:
Svarprocent:
Fordeling af køn
Målgruppe
Mand
Kvinde
Total
Fordeling af alder
Målgruppe
20-29 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
60-64 år
65+
Total
9 pct.
28 pct.
30 pct.
26 pct.
6 pct.
0 pct.
100 pct.
Respondenter
8 pct.
26 pct.
30 pct.
29 pct.
6 pct.
0 pct.
100 pct.
6 pct.
94 pct.
100 pct.
Respondenter
5 pct.
95 pct.
100 pct.
19.494
5.185
27 pct.
Fordeling af arbejdskommune
Målgruppefil
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
0,8 pct.
0,5 pct.
0,5
1,4
0,4
0,3
1,0
0,5
0,3
0,7
2,4
0,0
1,0
0,5
0,5
Respondenter
0,8
0,3
0,6
1,9
0,5
0,3
0,9
0,4
0,3
0,6
3,0
0,0
0,9
0,6
0,5
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af maj 2016 fra BUPL om pædagogernes alenetid i daginstitutioner
1642043_0004.png
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Fåborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
1,3
2,7
0,7
0,7
1,0
0,7
1,8
2,0
0,7
0,7
0,5
0,7
1,0
0,4
0,7
1,0
0,9
1,5
0,8
0,9
1,2
1,0
1,8
1,7
1,3
0,4
0,6
0,6
0,7
0,7
0,3
2,2
5,9
1,1
0,1
0,4
0,2
0,4
1,2
0,0
0,7
0,5
0,2
0,3
0,4
1,8
2,3
0,6
0,8
0,9
0,6
1,5
2,3
0,6
0,8
0,6
0,8
1,0
0,6
0,8
1,0
0,9
1,1
0,6
1,0
1,3
1,2
1,9
1,6
1,2
0,6
0,8
0,4
0,5
0,7
0,2
2,2
4,2
0,8
0,1
0,5
0,2
0,4
1,3
0,0
0,7
0,5
0,2
0,3
0,5
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 217: Henvendelse af maj 2016 fra BUPL om pædagogernes alenetid i daginstitutioner
1642043_0005.png
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-
Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Århus
I alt
0,5
1,2
0,3
3,7
0,3
1,9
0,6
0,7
0,5
1,5
1,0
1,1
0,0
1,7
1,0
0,5
1,4
0,3
0,5
0,3
0,2
1,1
0,6
1,3
0,5
0,6
0,9
0,4
0,9
0,7
2,2
0,4
1,6
0,6
0,0
1,0
3,7
8,8
100 pct.
0,6
1,1
0,5
4,4
0,2
2,0
0,6
1,0
0,5
1,5
0,7
1,3
0,0
2,3
0,8
0,5
1,3
0,3
0,6
0,3
0,2
1,0
0,6
1,2
0,5
0,8
0,8
0,3
1,0
0,9
2,2
0,3
1,5
0,5
0,0
1,2
3,6
8,0
100 pct.
Yderligere information – kontakt:
Camilla Hjort Weber: 41 72 39 16, [email protected]
Luane Knudsen: 61 95 99 37, [email protected]
5