Forslag om et nyt stx-fag: ’Etik, erkendelse og medborgerskab’
Ved udsigten til, at AT afvikles som fag i stx-gymnasiet, opstår der et tomrum. AT er det eneste fag i
stx, der har fokus på tværfagligt arbejde med faguafhængige, almene spørgsmål og med at skabe
helhedsforståelser hos eleverne. Afviklingen af AT er derfor også en afvikling af stx-gymnasiets
enkeltstående mest almendannende og helhedsskabende fag. Et stx-gymnasium uden et sådant fag er
et utidssvarende gymnasium, der bagudskuende tænker i fagopdeling, mens problemstillingerne i
verden uden for vinduerne bliver stadigt mere globale, grænseoverskridende og indviklet. En stadigt
mere kompleks verden udfordrer elevernes
almendannelse
og helhedsforståelse. Stx har således brug
for et fag, der aktivt skaber helhedsforståelser hos eleverne. Men AT har sine store svagheder -
særligt er det et problem, at faget ikke er et fast fag med en fast lærer og ugentlige moduler. For at
videreføre det bedste fra AT - særligt helhedstænkningen og almendannelsen i dén - foreslår vi to
mulige modeller, hvor vi klart foretrækker model 1):
1) Et nyt obligatorisk fag på c-niveau, som kunne hedde “Etik, erkendelse og medborgerskab”
2) En integration af elementerne fra dette fag i fordybelsestiden (125 timer) og i elevernes
forberedelse i 2.g og 3.g til SRP’en (begyndende efter aflevering af SRO i 2.g til aflevering af
SRP i 3.g).
Vi foretrækker model 1, da den undgår ulemperne ved AT: opbrudte forløb/mangel på kontinuitet,
forskellige lærere, det vanskelige i at etablere en fagtradition og en faglig identitet. Derfor bruger vi
her kræfterne på at beskrive model 1).
Bevares AT, mener vi bestemt, at man bør integrere det forslag, som vi beskriver her, som en
obligatorisk del af AT, så AT gives en klarere faglig fundering. (Læs evt. om problemerne med AT’s
faglige fundering i følgende artikel:
AT’s babylonske forvirring).
Den mest optimale måde at placere de
her skitserede elementer ville være i så stor en del som muligt af AT i 2.g. Det ville give eleverne gode
forudsætninger for at træde ind i det meget udfordrende egentlige tværfaglige arbejde, som så kunne
ligge i 3.g.
Fagets formål
Fagets formål er at styrke elevernes evne til at forstå og reflektere over den verden, vi lever i i dag.
Faget er i modsætning til AT fokuseret på den aktuelle verden. Faget skal hæve sig op over de enkelte
fag og arbejde tværfagligt med de nøgleproblemer, som præger verden aktuelt. Disse emner vil i
sagens natur variere en anelse over tid, men nu er det emner som klima og miljø, krig og fred,
kulturmøder, identitetsdannelse, kunstig intelligens, digital offentlighed, demokratispørgsmål og
idealer som ytringsfrihed, frihed og retfærdighed. Det gælder også fænomener som terrorisme,
flygtninge- og migrationsspørgsmålet, overvågning, magt og kontrol samt forholdet mellem tro og
viden.