Sådan styrker vi almendannelse i gymnasiet
(Kronik bragt i Politiken d. 9. maj 2016)
Man efterspørger styrket almendannelse i gymnasiet. Vi er en gruppe
filosoffer, der foreslår, at man indfører et nyt obligatorisk c-niveau-fag: ’Etik,
erkendelse og medborgerskab’.
Det er stort set gået upåagtet hen i debatten om regeringens udspil til reform af gymnasierne at Almen
Studieforberedelse (AT), 2005-reformens flagskib par excellence, står til at forsvinde ud af gymnasiet. I lyset af
hvor højlydte politiske fanfarer der lød, hvor massivt ministerielt pres der udøvedes, hvor floromvundet
pædagogiske forskere talte faget på vej, og ikke mindst hvor mange kræfter lærere og elever gennem de sidste
ti år har brugt på at få denne nyskabelse til at fungere, kan det synes overraskende at ingen råber op. Men AT
er
en svær størrelse, og i rigtig mange fagfolks og elevers øjne var AT ikke en nyskabelse, men en vanskabning.
Nok derfor grædes der tørre tårer ved udsigten til, at det forsvinder.
Alligevel er der måske netop i disse afgørende dage, hvor dannelsens plads i et nyt gymnasium diskuteres,
grund til at betænke hvorfor AT blev skabt, og sikre sig at de gode elementer som AT var tænkt til at bære ikke
forsvinder endegyldigt ud af gymnasiet sammen med faget. Formålene med AT har nemlig noget på sig.
Under forarbejdet skrev en af fagets ophavsmænd Hans Fink fra Aarhus Universitet i 2004: ”Almen dannelse
ligger snarere i at udøve sit fag i åbenhed og respekt over for andre fag og over for det samfund og den
virkelighed, som fagene er til for. (…) Mangel på almen dannelse viser sig i fagligt snæversyn og
fagchauvinisme, og de kan kun modvirkes effektivt i den måde, fagene selv læres på – og helst fra begyndelsen.
I en tid hvor specialisering er et uomgængeligt vilkår, er det vigtigt, at specialiseringen ledsages af en forståelse
for, hvad det er, specialiseringen ser bort fra.”
Et væsentligt mål med AT var at give eleverne en helhedsforståelse for den faglige begribelse af verden som
det samlede sæt af videnskabelige discipliner er udtryk for. I stedet for at synke ned i fagidioti skulle eleverne
løftes op til en indsigt i hvad der er særkendet ved de forskellige fag set i relation til hinanden: Hvad bidrager
de enkelte fag med? Hvad er videnskabelighed overhovedet for en størrelse? Hvilken rolle spiller den
menneskelige viden i menneskets historie? Hvordan kan fagenes viden bruges til at løse problemer vi står over
for?
Dertil skulle der arbejdes med ”betydningsfulde natur- og kulturfænomener, almenmenneskelige spørgsmål,
vigtige problemstillinger og centrale forestillinger fra fortid og nutid” som der står i læreplanen. Vi havde altså
at gøre med en ambition om under én hat at vise alt det væsentligste frem som mennesket gennem sin
systematiske udforskning af verden har været ophav til. Disse smukke ambitioner skulle indløses i tværfaglige
forløb om emner som er eller har været vigtige for kulturen, videnskaben og samfundet.
Når undervisning i AT er lykkedes efter hensigten, har eleverne faktisk opnået forbløffende dybe indsigter. Et
eksempel kunne være et AT-nyklassisk emne om overgangen fra det geocentriske til det heliocentriske