Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1631251_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 92
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 92 (Alm. Del.):
I brev af 7.april 2016 har udvalget efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 92:
”Vil ministeren oplyse, hvordan regeringens besparelser på 2 pct. årligt
(omprioriteringsbidrag) rammer hver enkelt undervisnings- eller uddan-
nelsesinstitution m.v., som udbyder ungdomsuddannelser, gymnasiale
uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning
for voksne, og som ligger i landdistriktskommuner, hvorved forstås
kommuner, som er dækket af LAG-organisering 2014-2020, jf. nærmere
nedenfor?
– Hvor meget skal hver enkelt undervisnings- eller uddannelsesinstituti-
on spare i hhv. 2016, 2017, 2018 og 2019?
– Hvor mange stillinger er eller planlægges nedlagt som følge af besparel-
serne på hvert enkelte undervisnings- eller uddannelsesinstitution?
– Hvilke konsekvenser får besparelserne for kvaliteten i undervisnings/
uddannelsestilbuddene på hver enkelt undervisnings- eller uddannelses-
institution i form af færre fag, færre timer og færre lærere?”
Svar:
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftale om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019
som Socialdemokraterne har været med til at
indgå sammen med regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
Ministeriets institutionsregistre opdeler ikke institutionerne efter LAG-
organisering 2014-2020, hvorfor det ikke er muligt at opdele konsekven-
serne af omprioriteringsbidraget herefter. Beregningstekniske eksempler
på konsekvenserne af omprioriteringsbidraget for de enkelte institutioner
i årene 2016-2019 opdelt efter region hhv. kommune fremgår af min
besvarelse af ULØ 93 (Alm. del).
03-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
2
Som svar på spørgsmålet om nedlagte eller planlagte nedlagte stillinger
og konsekvenser for kvaliteten i undervisnings-/uddannelsestilbuddene
som følge af omprioriteringsbidraget henviser jeg til min tidligere besva-
relse af BUU-spørgsmål 24 (alm. del), hvoraf det blandt andet fremgår,
at:
”Tilskuddene til uddannelsesinstitutioner ydes ud fra et bloktilskudsprin-
cip. Det er således op til ledelserne på de enkelte institutioner at organi-
sere arbejdet mest hensigtsmæssigt ud fra de lokale forhold. Det er en
stor opgave, men regeringen har tillid til, at vi med dygtige ledelser og
undervisere på vores uddannelser kan løse opgaven, samtidig med at vi
fastholder uddannelser af høj kvalitet. På nuværende tidspunkt er det
således ikke muligt for regeringen at sige noget om, hvorledes ompriori-
teringsbidraget vil påvirke antallet af ansatte, herunder om det vil.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0003.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 92
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 24 (Alm. del):
I brev af 3. september 2015 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget Eva Flyvholm (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 24:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan besparelserne på 8,7 mia. kr. for-
ventes fordelt på de forskellige uddannelser, samt hvorledes dette for-
ventes at påvirke antallet af ansatte og studerende?”
Svar:
På Uddannelses- og Forskningsministeriets område udgør ompriorite-
ringsbidraget 0,3 mia. kr. i 2016 stigende til 1,3 mia. kr. i 2019. På Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område udgør ompriorite-
ringsbidraget 0,5 mia. kr. i 2016 stigende til 2,1 mia. kr. i 2019,
jf. tabel 1.
Det samlede omprioriteringsbidrag på de to ministeriers område løber
op i ca. 8,6 mia. kr. i den fireårige periode 2016-2019.
Tabel 1
Omprioriteringsbidraget fordelt på Uddannelses- og Forskningsministeriet samt
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Mia. kr. (2016-pl)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
2016
0,3
0,5
2017
0,7
1,1
2018
1,0
1,6
2019
1,3
2,1
30-09-2015
På Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område udgør
omprioriteringsbidraget 0,5 mia. kr. i 2016 stigende til 2,1 mia. kr. i 2019
jf. tabel 2.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0004.png
2
Tabel 2
Oversigt over omprioriteringsbidragets fordeling på
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område
Mia. kr. (2016-pl)
Efterskoler og frie fagskoler
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Produktionsskoler
Almen voksenuddannelsen
AMU
Øvrige
I alt
2016
45
149
240
14
56
20
19
543
2017
88
299
471
28
108
40
41
1.074
2018
130
443
698
42
160
52
58
1.585
2019
173
593
925
56
213
64
77
2.103
Anm.: Dertil kommer en række konti, der i forvejen har været omfattet af omprioriteringsbi-
draget, herunder ministeriets koncern samt forsøgs- og udviklingsmidler.
Tilskuddene til uddannelsesinstitutioner ydes ud fra et bloktilskudsprin-
cip. Det er således op til ledelserne på de enkelte institutioner at organi-
sere arbejdet mest hensigtsmæssigt ud fra de lokale forhold. Det er en
stor opgave, men regeringen har tillid til, at vi med dygtige ledelser og
undervisere på vores uddannelser kan løse opgaven, samtidig med at vi
fastholder uddannelser af høj kvalitet. På nuværende tidspunkt er det
således ikke muligt for regeringen at sige noget om, hvorledes ompriori-
teringsbidraget vil påvirke antallet af ansatte, herunder om det vil.
Omprioriteringsbidraget ændrer ikke ved, at tilskuddet følger den enkelte
studerende. Hvorvidt effektiviseringskravet måtte påvirke antallet af stu-
derende på de videregående uddannelser, afhænger af, hvorledes institu-
tionerne vælger at udmønte effektiviseringerne.
Regeringen har ingen forventning om, at omprioriteringsbidraget vil på-
virke unges muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0005.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 93 (Alm. del ):
I brev af 7.april 2016 har udvalget efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
stillet mig følgende spørgsmål
Spørgsmål 93:
”Hvordan fordeler regeringens besparelser på 2 pct. årligt (ompriorite-
ringsbidrag) sig på undervisnings- eller uddannelsesinstitutioner m.v.,
som udbyder ungdomsuddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervs-
uddannelser og/eller uddannelses- og undervisning for voksne, i hhv.
2016, 2017, 2018 og 2019 opgjort på alle kommuner hhv. regioner med
udgangspunkt i undervisnings- eller uddannelsesinstitutionernes belig-
genhed?”
Svar:
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftale om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019
som Socialdemokraterne har været med til at
indgå sammen med regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
Det bemærkes, at det generelt ikke er muligt præcist at opgøre konse-
kvenserne af Finansloven for 2016 fordelt på institutionsniveau, jf. min
besvarelse af BUU 103 (alm. del). Det skyldes, at den enkelte institutions
tilskud som følge af taxameterprincippet afhænger af sammensætningen
af uddannelsesaktiviteten på den enkelte institution og de tilhørende tak-
ster på de enkelte uddannelser i de enkelte finansår. Ministeriets budget-
tering af finanslovene foregår således på uddannelsesniveau og ikke på
institutionsniveau.
Der ligges til grund for besvarelsen, at der med ”ungdomsuddannelser,
gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og
undervisning for voksne” menes voksenuddannelsescentre (VUC), al-
mene gymnasier og institutioner for erhvervsrettet uddannelse (erhvervs-
skoler).
03-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0006.png
2
Nedenfor er opstillet beregningstekniske eksempler for VUC, almene
gymnasier og erhvervsskoler fordelt på regioner hhv. kommuner. Nogle
institutioner har afdelinger i flere kommuner. I disse tilfælde er der taget
udgangspunkt i den kommunale og regionale placering af hovedinstituti-
onen.
Beregningerne viser konsekvenserne af omprioriteringsbidraget for de
enkelte institutioner for 2016 til 2019 med udgangspunkt i institutioner-
nes statstilskud for senest kendte regnskabsår, som er 2014.
Statstilskuddene for 2014 er mekanisk fremskrevet med procentvise til-
skudsændringer for perioden 2016 til 2019 uden hensyntagen til ændrin-
ger i uddannelsesmix, udbud, øvrige aktivitetsforudsætninger mv.
I beregningen indgår:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 2016-2019,
jf.
Aftale om Finansloven for 2016
indgået af Regeringen (Venstre),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkepar-
ti samt
Aftale om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti.
I beregningen indgår ikke:
Takstændringer som følge af
Aftale om udmøntning af negativ budget-
regulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannel-
ser
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Den yderligere styrkelse af kvalitetsudviklingsmidlerne til er-
hvervsuddannelserne på 241 mio. kr. i 2016-2020, heraf 150 mio.
kr. til en udstyrspulje,
jf. Aftale om udmøntning af negativ budgetregule-
ring optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Pulje til særligt løft af erhvervsuddannelserne på 150 mio. kr. i
2016,
jf. Aftale om løft af erhvervsuddannelserne i 2016
indgået af Re-
geringen (Venstre) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Li-
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti. Løftet på 150
mio. kr. udligner omprioriteringsbidraget på erhvervsuddannel-
serne i 2016.
Konsekvenserne af særskilte takster til fjernundervisning på 162
mio. kr. årligt i medfør af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregu-
lering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser,
da provenuet vedrører fremadrettet aktivitet, som ikke menings-
fuldt kan fordeles på institutionsniveau pba. 2014-data.
Aktivitetsfremskrivninger.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0007.png
3
Etablering af geografisk grundtilskud på 1 mio. kr. årligt pr. insti-
tution, idet denne omlægning gennemføres udgiftsneutralt inden
for det enkelte institutionsområde.
Potentialerne vedr. mere effektiv institutionsdrift på 0,9-1,2 mia.
kr. årligt, jf. analyse fra konsulentvirksomheden Qvartz,
jf.
http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-
DK/Content/News/Udd/Gym/2015/Nov/151117-To-omkostnings-
og-effektiviseringsanalyser-af-ungdomsuddannelserne
Det bemærkes endvidere, at institutionerne i 2014 havde et samlet regn-
skabsmæssigt overskud på ca. 700 mio. kr. – heraf vedrører ca. 140 mio.
kr. VUC, ca. 300 mio. kr. almene gymnasier, ca. 150 mio. kr. erhvervs-
skoler og ca. 65 mio. kr. SOSU-skoler.
Tabel 1: Forventede konsekvenser 2016-2019, mio. kr. 2016-pl
.
VUC’er
Region
Kommune
Region
Albertslund
Hovedstaden Kommune
Frederiksberg
Kommune
Hillerød
Kommune
Hvidovre
Kommune
Københavns
Kommune
Lyngby-
Taarbæk
Kommune
Region
Herning
Midtjylland
Kommune
Holstebro
Kommune
Horsens
Kommune
Norddjurs
Kommune
Randers
Kommune
Silkeborg
Kommune
Viborg Kom-
mune
Aarhus
Kommune
Institution
Vestegnen HF & VUC
VoksenUddannelsescenter
Frederiksberg
HF & VUC Nordsjælland
VUC Hvidovre-Amager
KVUC
VUC Lyngby
2016 2017 2018 2019
1,8
3,6
5,4
7,2
1,5
2,2
1,5
6,4
1,5
3,0
4,3
3,1
12,9
3,1
4,6
6,5
4,6
19,3
4,6
6,1
8,7
6,1
25,8
6,2
Herning HF og VUC
VUC Holstebro-Lemvig-
Struer
Horsens HF & VUC
VUC Djursland
Randers HF & VUC
TH. LANGS HF & VUC
VUC Skive-Viborg
VUC Aarhus
1,5
1,0
1,5
0,7
1,5
1,3
1,0
3,5
3,1
1,9
3,0
1,3
2,9
2,5
2,1
7,0
4,6
2,9
4,5
2,0
4,4
3,8
3,1
10,5
6,2
3,8
6,0
2,7
5,9
5,0
4,2
14,0
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0008.png
4
Region
Nordjylland
Thisted
Kommune
Aalborg
Kommune
Guldborgsund
Kommune
Holbæk
Kommune
Roskilde
Kommune
Slagelse
Kommune
Esbjerg
Kommune
Haderslev
Kommune
Kolding
Kommune
Odense
Kommune
Thy-Mors HF & VUC
VUC&hf Nordjylland
VUC Storstrøm
Nordvestsjællands HF &
VUC
VUC Roskilde
VUC Vestsjælland Syd
VUC Vest
VUC Syd
Kolding HF og VUC
HF & VUC FYN
1,1
4,7
2,4
1,1
2,0
1,7
1,7
4,0
1,1
7,6
2,1
9,3
4,9
2,2
3,9
3,5
3,3
7,9
2,2
15,1
3,2
14,0
7,3
3,2
5,9
5,2
5,0
11,9
3,4
22,7
4,3
18,7
9,7
4,3
7,9
7,0
6,6
15,8
4,5
30,3
Region Sjæl-
land
Region Syd-
danmark
Almene Gymnasier
Region
Kommune
Region
Allerød Kommu-
Hovedstaden ne
Ballerup Kom-
mune
Egedal Kommu-
ne
Frederiksberg
Kommune
Institution
Allerød Gymnasium
Borupgaard Gymnasium
Egedal Gymnasium & HF
Falkonergårdens Gymna-
sium og HF-Kursus
Frederiksberg Gymnasi-
um
Frederiksberg HF-Kursus
Frederikssund Gymnasi-
um
Aurehøj Gymnasium
Gammel Hellerup Gym-
nasium
Gentofte HF
Ordrup Gymnasium
Øregård Gymnasium
Gladsaxe Gymnasium
Gribskov Gymnasium
2016 2017 2018 2019
1,2
2,4
3,6
4,8
1,9
1,5
1,5
1,1
1,0
0,7
1,3
1,6
0,8
1,4
1,3
1,7
1,1
3,7
2,9
3,0
2,3
1,9
1,5
2,6
3,2
1,7
2,7
2,6
3,5
2,2
5,6
4,4
4,5
3,4
2,9
2,2
3,8
4,8
2,5
4,1
3,9
5,2
3,2
7,4
5,8
6,1
4,5
3,8
2,9
5,1
6,5
3,4
5,5
5,2
6,9
4,3
Frederikssund
Kommune
Gentofte Kom-
mune
Gladsaxe Kom-
mune
Gribskov Kom-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0009.png
5
mune
Halsnæs Kom-
mune
Helsingør Kom-
mune
Herlev Kommu-
ne
Hillerød Kom-
mune
Hvidovre Kom-
mune
Høje-Taastrup
Kommune
Hørsholm
Kommune
Københavns
Kommune
Frederiksværk Gymnasi-
um og HF
Espergærde Gymnasium
og HF
Helsingør Gymnasium
Herlev Gymnasium og
HF
Frederiksborg Gymnasi-
um og HF
Hvidovre Gymnasium &
HF
Høje-Taastrup Gymnasi-
um
Rungsted Gymnasium
Christianshavns Gymna-
sium
Gefion Gymnasium
HF-Centret Efterslægten
Københavns åbne Gym-
nasium
Nørre Gymnasium
Rysensteen Gymnasium
Ørestad Gymnasium
Virum Gymnasium
Birkerød Gymnasium HF
IB & Kostskole
Nærum Gymnasium
Rødovre Gymnasium
Tårnby Gymnasium
Favrskov Gymnasium
Tørring Gymnasium
Herning Gymnasium
Holstebro Gymnasium og
HF
Horsens Gymnasium
Horsens Statsskole -
Gymnasium og HF-
0,9
1,8
1,1
1,4
2,1
1,0
1,2
1,4
1,2
2,1
1,6
1,4
1,8
1,6
1,8
1,8
1,9
1,7
1,3
1,6
1,3
0,8
1,8
1,5
0,9
1,3
1,8
3,6
2,3
2,8
4,1
2,0
2,5
2,7
2,4
4,1
3,2
2,9
3,5
3,1
3,6
3,5
3,7
3,5
2,6
3,1
2,5
1,6
3,6
3,0
1,8
2,6
2,8
5,3
3,4
4,1
6,2
2,9
3,7
4,1
3,6
6,2
4,8
4,3
5,3
4,7
5,5
5,3
5,6
5,2
3,9
4,7
3,8
2,4
5,5
4,6
2,7
3,9
3,7
7,1
4,6
5,5
8,2
3,9
4,9
5,5
4,8
8,3
6,4
5,7
7,1
6,2
7,3
7,1
7,5
7,0
5,1
6,2
5,1
3,2
7,3
6,1
3,6
5,2
Lyngby-Taarbæk
Kommune
Rudersdal
Kommune
Rødovre Kom-
mune
Tårnby Kommu-
ne
Favrskov Kom-
mune
Hedensted
Kommune
Herning Kom-
mune
Holstebro Kom-
mune
Horsens Kom-
mune
Region
Midtjylland
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0010.png
6
Ikast-Brande
Kommune
Lemvig Kom-
mune
Norddjurs
Kommune
Odder Kommune
Randers Kom-
mune
Ringkøbing-
Skjern Kommune
Silkeborg Kom-
mune
Skanderborg
Kommune
Skive Kommune
Struer Kommune
Syddjurs Kom-
mune
Viborg Kommu-
ne
Kursus
Ikast-Brande Gymnasium
Lemvig Gymnasium
Grenaa Gymnasium
Odder Gymnasium
Paderup gymnasium
Randers Statsskole
Ringkjøbing Gymnasium
Vestjysk Gymnasium
Tarm
Silkeborg Gymnasium
Skanderborg Gymnasium
Skive Gymnasium og HF
Struer Statsgymnasium
Rønde Gymnasium
Bjerringbro Gymnasium
Viborg Gymnasium og
HF
Viborg Katedralskole
Egå Gymnasium
Langkær Gymnasium og
HF
Marselisborg Gymnasium
Risskov gymnasium
Viby Gymnasium
Århus Akademi
Aarhus Katedralskole
Århus Statsgymnasium
Brønderslev Gymnasium
og HF
Dronninglund Gymnasi-
um
Frederikshavn Gymnasi-
um og HF-Kursus
Hjørring Gymnasium og
HF-Kursus
Fjerritslev Gymnasium
Mariagerfjord Gymnasi-
1,3
0,9
1,3
0,8
1,2
1,5
0,7
1,0
2,4
1,2
1,4
1,4
0,7
0,6
1,7
1,7
1,4
1,5
1,3
1,3
1,3
1,5
1,3
1,4
0,8
0,8
1,3
1,6
0,8
1,3
2,7
1,8
2,6
1,7
2,4
2,9
1,4
2,0
4,7
2,4
2,8
2,8
1,4
1,3
3,4
3,4
2,7
3,1
2,6
2,7
2,6
3,1
2,7
2,8
1,7
1,6
2,6
3,2
1,5
2,6
4,0
2,6
3,9
2,5
3,5
4,4
2,1
2,9
7,1
3,6
4,2
4,1
2,0
1,9
5,1
5,1
4,1
4,6
3,9
4,0
3,9
4,6
4,0
4,2
2,5
2,5
3,9
4,9
2,3
3,9
5,4
3,5
5,2
3,4
4,7
5,8
2,8
3,9
9,4
4,8
5,5
5,5
2,7
2,6
6,9
6,9
5,4
6,2
5,1
5,4
5,2
6,1
5,4
5,6
3,3
3,3
5,2
6,5
3,0
5,2
Aarhus Kommu-
ne
Region
Nordjylland
Brønderslev
Kommune
Frederikshavn
Kommune
Hjørring Kom-
mune
Jammerbugt
Kommune
Mariagerfjord
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0011.png
7
Kommune
Morsø Kommune
Rebild Kommu-
ne
Thisted Kom-
mune
Vesthimmerlands
Kommune
Aalborg Kom-
mune
um
Morsø Gymnasium
Støvring Gymnasium
Thisted Gymnasium, STX
og HF
Vesthimmerlands Gym-
nasium og HF
Hasseris Gymnasium
Nørresundby Gymnasium
og HF
Aalborg Katedralskole
Aalborghus Gymnasium
Midtsjællands Gymnasium
Greve Gymnasium
Nykøbing Katedralskole
Stenhus Gymnasium og
HF
Høng Gymnasium og HF
Kalundborg Gymnasium
og HF
Køge Gymnasium
Maribo Gymnasium
Nakskov Gymnasium og
HF
Næstved Gymnasium og
HF
Odsherreds Gymnasium
Himmelev Gymnasium
Roskilde Gymnasium
Roskilde Katedralskole
Slagelse Gymnasium
Solrød Gymnasium
Vordingborg Gymnasium
& HF
Vestfyns Gymnasium
Grindsted Gymnasium &
HF
Esbjerg Gymnasium og
HF Kursus
Ribe Katedralskole
0,7
0,8
1,1
1,0
1,5
1,5
1,7
1,8
1,5
1,7
1,3
2,2
0,6
1,2
1,7
0,7
0,6
2,4
0,7
1,5
1,7
2,1
2,1
1,3
1,1
0,9
1,0
1,5
1,1
1,4
1,7
2,2
1,9
2,9
3,1
3,4
3,6
2,9
3,3
2,7
4,3
1,2
2,4
3,3
1,5
1,3
4,7
1,5
3,0
3,4
4,2
4,2
2,5
2,2
1,9
2,1
3,1
2,2
2,0
2,5
3,3
2,9
4,4
4,6
5,1
5,4
4,4
5,0
4,0
6,5
1,8
3,6
5,0
2,2
1,9
7,1
2,2
4,5
5,1
6,3
6,3
3,8
3,2
2,8
3,1
4,6
3,3
2,7
3,3
4,4
3,8
5,8
6,1
6,8
7,2
5,9
6,7
5,4
8,7
2,4
4,8
6,6
2,9
2,5
9,4
2,9
6,0
6,9
8,4
8,4
5,0
4,3
3,7
4,1
6,1
4,5
Region Sjæl-
land
Faxe Kommune
Greve Kommune
Guldborgsund
Kommune
Holbæk Kom-
mune
Kalundborg
Kommune
Køge Kommune
Lolland Kom-
mune
Næstved Kom-
mune
Odsherred
Kommune
Roskilde Kom-
mune
Slagelse Kom-
mune
Solrød Kommune
Vordingborg
Kommune
Assens Kommu-
ne
Billund Kommu-
ne
Esbjerg Kom-
mune
Region Syd-
danmark
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0012.png
8
Fredericia Kom-
mune
Faaborg-Midtfyn
Kommune
Haderslev Kom-
mune
Kolding Kom-
mune
Middelfart
Kommune
Nordfyns Kom-
mune
Nyborg Kom-
mune
Odense Kom-
mune
Fredericia Gymnasium
Faaborg Gymnasium
Midtfyns Gymnasium
Haderslev Katedralskole
Kolding Gymnasium
HF-Kursus og IB School
Munkensdam Gymnasium
Middelfart Gymnasium og
HF-Kursus
Nordfyns Gymnasium
Nyborg Gymnasium
Mulernes Legatskole
Odense Katedralskole
Sct. Knuds Gymnasium
Tornbjerg Gymnasium
Svendborg Gymnasium
og HF
Alssundgymnasiet Søn-
derborg
Sønderborg Statsskole
Tønder Gymnasium
Varde Gymnasium
Vejen Gymnasium og HF
Rosborg Gymnasium &
HF
Rødkilde Gymnasium
Aabenraa Statsskole
1,6
0,7
1,0
1,7
1,4
1,2
1,1
0,9
1,7
1,5
1,5
1,4
1,4
2,0
0,9
1,6
1,2
1,1
1,0
2,2
1,4
1,4
3,3
1,3
2,0
3,4
2,9
2,4
2,1
1,9
3,4
3,0
3,0
2,7
2,8
3,9
1,8
3,2
2,4
2,3
2,0
4,4
2,9
2,8
4,9
2,0
2,9
5,1
4,3
3,6
3,2
2,8
5,0
4,5
4,5
4,1
4,2
5,9
2,8
4,8
3,7
3,4
3,0
6,6
4,3
4,2
6,6
2,6
3,9
6,7
5,8
4,8
4,3
3,7
6,7
6,0
6,0
5,5
5,6
7,8
3,7
6,3
4,9
4,6
3,9
8,8
5,7
5,6
Svendborg
Kommune
Sønderborg
Kommune
Tønder Kommu-
ne
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Aabenraa Kom-
mune
Erhvervsskoler
Region
Kommune
Institution
Region Ho-
Bornholms Regi-
Campus Bornholm
vedstaden
onskommune
Dragør Kommune
Træningsskolens Arbejds-
markedsuddannelser
Frederiksberg
TEC Teknisk Erhvervssko-
Kommune
le Center
Hillerød Kommu-
Erhvervsskolen Nordsjæl-
ne
land
Ishøj Kommune
CPH WEST, Uddannelses-
2016 2017 2018 2019
2,7
5,3
8,0 10,6
1,4
9,4
4,7
5,9
2,8
18,9
9,4
11,8
4,2
28,3
14,1
17,7
5,6
37,7
18,8
23,7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0013.png
9
Københavns
Kommune
center København Vest
Hotel- og Restaurantskolen
Håndværker-Skolehjemmet
i København
Københavns Tekniske Sko-
le
Niels Brock (Copenhagen
Business College)
København Nord
Den jydske Haandværker-
skole
Agroskolen Hammerum
Herningsholm Erhvervs-
skole
Uddannelsescenter Holste-
bro
Bygholm Landbrugsskole
Learnmark Horsens
Viden Djurs
Handelsfagskolen
Tradium
2,6
0,2
8,2
5,1
3,9
1,3
0,2
4,4
4,1
0,4
3,1
2,6
0,7
5,2
0,2
2,4
1,4
2,7
1,5
0,9
1,6
0,5
5,1
1,3
4,0
6,7
0,9
4,1
3,0
5,1
0,4
16,4
10,2
7,8
2,6
0,4
8,9
8,1
0,8
6,1
5,2
1,4
10,5
0,4
4,8
2,8
5,3
2,9
1,8
3,3
1,0
10,1
2,5
8,1
13,4
1,7
8,1
6,0
7,7
0,6
24,5
15,3
11,6
3,9
0,6
13,3
12,2
1,3
9,2
7,8
2,1
15,7
0,5
7,2
4,2
8,0
4,4
2,6
4,9
1,6
15,2
3,8
12,1
20,2
2,6
12,2
9,1
10,2
0,8
32,7
20,4
15,5
5,2
0,8
17,7
16,2
1,7
12,3
10,4
2,8
21,0
0,7
9,5
5,6
10,7
5,9
3,5
6,6
2,1
20,3
5,0
16,2
26,9
3,5
16,2
12,1
Region
Midtjylland
Lyngby-Taarbæk
Kommune
Favrskov Kom-
mune
Herning Kom-
mune
Holstebro Kom-
mune
Horsens Kom-
mune
Norddjurs Kom-
mune
Odder Kommune
Randers Kommu-
ne
Ringkøbing-
Skjern Kommune
Region
Nordjylland
AMU Hoverdal
UddannelsesCenter Ring-
købing-Skjern
Silkeborg Kom-
Handelsskolen Silkeborg
mune
Teknisk Skole Silkeborg
Skanderborg
Skanderborg-Odder Center
Kommune
for uddannelse
Skive Kommune
Skive Handelsskole
Skive Tekniske Skole
Viborg Kommune
Asmildkloster Landbrugs-
skole
Mercantec
Aarhus Kommune
Jordbrugets Uddannelses-
Center Århus
Århus Købmandsskole
AARHUS TECH
Frederikshavn
Frederikshavn Handelsskole
Kommune
Hjørring Kom-
EUC Nord
mune
Thisted Kommu-
EUC Nordvest
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0014.png
10
ne
Vesthimmerlands
Kommune
Aalborg Kommu-
ne
Erhvervsskolerne Aars
AMU Nordjylland
Nordjyllands Landbrugs-
skole
Tech College Aalborg
Aalborg Handelsskole
CELF - Center for
erhv.rettede udd. Lolland-
Falst
EUC Nordvestsjælland
Køge Handelsskole
EUC Sjælland
Zealand Business College
Roskilde Handelsskole
Roskilde Tekniske Skole
Slagteriskolen i Roskilde
Selandia - CEU
Handelsgymnasiet Vestfyn
Erhvervsgymnasiet Grind-
sted
Grindsted Landbrugsskole
AMU-Vest
Handelsgymnasiet Ribe
Kjærgård Landbrugsskole
Rybners
EUC Lillebælt
Haderslev Handelsskole
AMU SYD
HANSENBERG
IBC International Business
College
AMU-Fyn
Dalum Landbrugsskole
Kold College
Syddansk Erhvervsskole
Odense-Vejle
TietgenSkolen
Svendborg Erhvervsskole
1,9
1,3
0,6
7,1
3,2
4,5
3,8
2,7
1,2
14,2
6,3
8,9
5,7
4,0
1,8
21,4
9,5
13,4
7,7
5,3
2,4
28,5
12,7
17,9
Region Sjæl-
land
Guldborgsund
Kommune
Holbæk Kommu-
ne
Køge Kommune
Næstved Kom-
mune
Roskilde Kom-
mune
Slagelse Kommu-
ne
Assens Kommune
Billund Kommu-
ne
Esbjerg Kommu-
ne
3,3
2,0
3,8
3,9
2,2
6,7
1,4
4,2
0,4
0,5
0,3
0,7
0,6
0,3
6,2
1,7
0,7
0,7
3,5
5,1
0,9
0,6
2,0
10,4
3,8
3,0
6,6
4,0
7,6
7,7
4,4
13,4
2,8
8,5
0,7
0,9
0,6
1,3
1,2
0,5
12,4
3,4
1,4
1,4
6,9
10,3
1,8
1,1
4,1
20,8
7,7
6,0
9,8
6,0
11,4
11,6
6,7
20,1
4,2
12,7
1,1
1,4
1,0
2,0
1,8
0,8
18,6
5,1
2,1
2,2
10,4
15,4
2,6
1,7
6,1
31,2
11,5
9,1
13,1
8,0
15,1
15,5
8,9
26,8
5,6
17,0
1,5
1,9
1,3
2,7
2,4
1,0
24,8
6,8
2,8
2,9
13,8
20,5
3,5
2,3
8,1
41,6
15,3
12,1
Region Syd-
danmark
Fredericia Kom-
mune
Haderslev Kom-
mune
Kolding Kommu-
ne
Odense Kommu-
ne
Svendborg Kom-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0015.png
11
mune
Sønderborg
Kommune
Business College Syd
Mommark HkS - Sønder-
borg HS
EUC Syd
Gråsten Landbrugsskole
Tønder Handelsskole
Varde Handelsskole og
Handelsgymnasium
Vejen Business College
Campus Vejle
1,3
2,6
3,8
5,1
Tønder Kommu-
ne
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Erhvervsskoler (SOSU-skoler)
Region
Kommune
Region Ho-
Bornholms Regi-
vedstaden
onskommune
Brøndby Kom-
mune
København
Region
Midtjylland
4,6
0,4
0,5
0,7
0,4
2,9
9,2
0,9
0,9
1,3
0,9
5,8
13,8
1,3
1,4
2,0
1,3
8,8
18,3
1,7
1,8
2,6
1,8
11,7
Region
Nordjylland
Region Sjæl-
land
Region Syd-
danmark
Institution
2016 2017 2018 2019
Bornholms Sundheds- og
0,3
0,6
1,0
1,3
Sygeplejeskole
SOSU C Social- og Sund-
2,8
5,6
8,4 11,2
hedsuddannelses Centret
SOPU København og
3,3
6,7 10,0 13,4
Nordsjælland
Herning Kom-
Social & SundhedsSkolen,
1,4
2,7
4,1
5,5
mune
Herning (sosu-Herning)
Randers Kommu-
Randers Social- og Sund-
1,5
3,0
4,4
5,9
ne
hedsskole
Silkeborg Kom-
Social- og Sundhedsskolen i
0,9
1,8
2,7
3,6
mune
Silkeborg
Skive Kommune
Social- og Sundhedsskolen
1,2
2,3
3,5
4,7
Skive-Thisted-Viborg
Aarhus Kommune
Århus Social- og Sundheds-
1,8
3,5
5,3
7,0
skole
Aalborg Kommu-
SOSU Nord
2,7
5,4
8,1 10,8
ne
Guldborgsund
SOSU Nykøbing F.
0,8
1,6
2,5
3,3
Kommune
Ringsted Kom-
SOSU-Sjælland
3,3
6,6
9,9 13,3
mune
Esbjerg Kommu-
Social- og Sundhedsskolen
1,2
2,5
3,7
4,9
ne
Esbjerg
Fredericia Kom-
Social-og Sundhedsskolen
2,0
3,9
5,9
7,8
mune
Fredericia-Vejle-Horsens
Odense Kommu-
Social- og Sundhedsskolen
2,4
4,8
7,3
9,7
ne
Fyn
Aabenraa Kom-
Social- og Sundhedsskolen
1,4
2,9
4,3
5,7
mune
Syd
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
12
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0017.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 103
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 103 (Alm. del):
I brev af 20. januar 2016 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 103:
”Vil ministeren oversende en tabel over, hvor meget hver enkelt ung-
domsuddannelsesinstitution skal spare i 2016, 2017, 2018 og 2019 som
følge af finansloven for 2016.”
Svar:
Det bemærkes, at det generelt ikke er muligt præcist at opgøre konse-
kvenserne af Finansloven for 2016 fordelt på institutionsniveau. Det
skyldes, at den enkelte institutions tilskud som følge af taxameterprincip-
pet afhænger af sammensætningen af uddannelsesaktiviteten på den en-
kelte institution og de tilhørende takster på de enkelte uddannelser i de
enkelte finansår. Ministeriets budgettering af finanslovene foregår således
på uddannelsesniveau og ikke på institutionsniveau.
Nedenfor er opstillet beregningstekniske eksempler for VUC, almene
gymnasier, erhvervsskoler og SOSU-skoler. Beregningerne viser de en-
kelte institutioners forventede effektiviseringer for 2016 til 2019 med
udgangspunkt i institutionernes statstilskud for senest kendte regnskabs-
år, som er 2014.
Statstilskuddene for 2014 er mekanisk fremskrevet med procentvise til-
skudsændringer for perioden 2016 til 2019 uden hensyntagen til ændrin-
ger i uddannelsesmix, udbud, øvrige aktivitetsforudsætninger mv.
I beregningen indgår:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 2016-2019,
jf.
Aftale om Finansloven for 2016
indgået af Regeringen (Venstre),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkepar-
ti samt
Aftale om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
03-02-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0018.png
2
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti.
Takstændringer som følge af
Aftale om udmøntning af negativ budget-
regulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannel-
ser
indgået af Regeringen (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
I beregningen indgår ikke:
Den yderligere styrkelse af kvalitetsudviklingsmidlerne til er-
hvervsuddannelserne på 241 mio. kr. i 2016-2020, heraf 150 mio.
kr. til en udstyrspulje,
jf. Aftale om udmøntning af negativ budgetregule-
ring optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Pulje til særligt løft af erhvervsuddannelserne på 150 mio. kr. i
2016,
jf. Aftale om løft af erhvervsuddannelserne i 2016
indgået af Re-
geringen (Venstre) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Li-
beral Alliance og Det Konservative Folkeparti. Løftet på 150
mio. kr. udligner omprioriteringsbidraget på erhvervsuddannel-
serne i 2016.
Konsekvenserne af særskilte takster til fjernundervisning på 162
mio. kr. årligt i medfør af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregu-
lering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser,
da provenuet vedrører fremadrettet aktivitet, som ikke menings-
fuldt kan fordeles på institutionsniveau pba. 2014-data.
Aktivitetsfremskrivninger.
Etablering af geografisk grundtilskud på 1 mio. kr. årligt pr. insti-
tution, idet denne omlægning gennemføres udgiftsneutralt inden
for det enkelte institutionsområde.
Potentialerne vedr. mere effektiv institutionsdrift på 0,9-1,2 mia.
kr. årligt, jf. analyse fra konsulentvirksomheden Qvartz,
jf.
http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-
DK/Content/News/Udd/Gym/2015/Nov/151117-To-omkostnings-
og-effektiviseringsanalyser-af-ungdomsuddannelserne
Det bemærkes endvidere, at institutionerne i 2014 havde et samlet regn-
skabsmæssigt overskud på ca. 700 mio. kr. – heraf vedrører ca. 140 mio.
kr. VUC, ca. 300 mio. kr. almene gymnasier, ca. 150 mio. kr. erhvervs-
skoler og ca. 65 mio. kr. SOSU-skoler.
Tabel 1: Forventede besparelser 2016-2019, mio. kr. 2016-pl
.
VUC
KVUC
VUC Frederiksberg
Vestegnen HF & VUC
VUC Hvidovre-Amager
VUC Lyngby
HF & VUC Nordsjælland
2016
6,4
1,5
1,8
1,5
1,5
2,2
2017
22,1
5,2
6,2
5,3
5,3
7,5
2018
28,6
6,7
8,0
6,8
6,8
9,7
2019
35,0
8,3
9,8
8,3
8,4
11,8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0019.png
3
VUC Roskilde
Nordvestsjællands HF & VUC
VUC Vestsjælland Syd
VUC Storstrøm
HF & VUC FYN
VUC Syd
VUC Vest
Horsens HF & VUC
Kolding HF og VUC
Herning HF og VUC
VUC Holstebro-Lemvig-Struer
VUC Djursland
Randers HF & VUC
TH. LANGS HF & VUC
VUC Aarhus
Thy-Mors HF & VUC
VUC Skive-Viborg
VUC&hf Nordjylland
2,0
1,1
1,7
2,4
7,6
4,0
1,7
1,5
1,1
1,5
1,0
0,7
1,5
1,3
3,5
1,1
1,0
4,7
6,8
3,7
6,0
8,4
26,0
13,6
5,7
5,2
3,8
5,3
3,3
2,3
5,0
4,3
12,1
3,7
3,6
16,1
8,7
4,8
7,7
10,8
33,6
17,6
7,4
6,7
5,0
6,8
4,2
3,0
6,5
5,6
15,6
4,7
4,7
20,7
10,7
5,9
9,5
13,2
41,2
21,5
9,0
8,2
6,1
8,4
5,2
3,6
8,0
6,8
19,1
5,8
5,7
25,4
Almene gymnasier
Rysensteen Gymnasium
Christianshavns Gymnasium
Nørre Gymnasium
Københavns åbne Gymnasium
HF-Centret Efterslægten
Ørestad Gymnasium
Gefion Gymnasium
Falkonergårdens Gymnasium
Frederiksberg Gymnasium
Frederiksberg HF-Kursus
Borupgaard Gymnasium
Aurehøj Gymnasium
Gentofte HF
Gammel Hellerup Gymnasium
Ordrup Gymnasium
Øregård Gymnasium
Gladsaxe Gymnasium
Herlev Gymnasium og HF
Hvidovre Gymnasium & HF
Høje-Taastrup Gymnasium
Virum Gymnasium
Rødovre Gymnasium
Nærum Gymnasium
Tårnby Gymnasium
2016
1,6
1,2
1,8
1,4
1,6
1,8
2,1
1,5
1,1
1,0
1,9
1,3
0,8
1,6
1,4
1,3
1,7
1,4
1,0
1,2
1,8
1,3
1,7
1,6
2017
5,3
4,2
6,1
4,9
5,6
6,3
7,1
5,2
3,9
3,3
6,4
4,4
2,9
5,6
4,7
4,5
6,0
4,7
3,4
4,3
6,1
4,4
6,0
5,3
2018
6,9
5,4
7,8
6,4
7,2
8,1
9,2
6,7
5,0
4,3
8,2
5,7
3,8
7,2
6,1
5,8
7,7
6,1
4,4
5,5
7,8
5,7
7,7
6,9
2019
8,4
6,6
9,6
7,8
8,8
9,9
11,3
8,2
6,2
5,2
10,1
6,9
4,6
8,8
7,5
7,1
9,4
7,5
5,3
6,7
9,6
7,0
9,5
8,5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0020.png
4
Allerød Gymnasium
Birkerød Gymnasium
Frederikssund Gymnasium
Frederiksværk Gymnasium og HF
Gribskov Gymnasium
Espergærde Gymnasium og HF
Helsingør Gymnasium
Frederiksborg Gymnasium og HF
Rungsted Gymnasium
Egedal Gymnasium & HF
Greve Gymnasium
Køge Gymnasium
Roskilde Katedralskole
Roskilde Gymnasium
Himmelev Gymnasium
Solrød Gymnasium
Rønde Gymnasium
Lemvig Gymnasium
Odsherreds Gymnasium
Stenhus Gymnasium og HF
Høng Gymnasium og HF
Midtsjællands Gymnasium
Kalundborg Gymnasium og HF
Slagelse Gymnasium
Maribo Gymnasium
Nakskov Gymnasium og HF
Nykøbing Katedralskole
Næstved Gymnasium og HF
Vordingborg Gymnasium & HF
Faaborg Gymnasium
Vestfyns Gymnasium
Middelfart Gymnasium
Nyborg Gymnasium
Odense Katedralskole
Sct. Knuds Gymnasium
Mulernes Legatskole
Tornbjerg Gymnasium
Midtfyns Gymnasium
Svendborg Gymnasium og HF
Nordfyns Gymnasium
Haderslev Katedralskole
Sønderborg Statsskole
Alssundgymnasiet Sønderborg
Tønder Gymnasium
Aabenraa Statsskole
1,2
1,9
0,7
0,9
1,1
1,8
1,1
2,1
1,4
1,5
1,7
1,7
2,1
1,7
1,5
1,3
0,7
0,9
0,7
2,2
0,6
1,5
1,2
2,1
0,7
0,6
1,3
2,4
1,1
0,7
0,9
1,1
1,7
1,5
1,4
1,5
1,4
1,0
2,0
0,9
1,7
1,6
0,9
1,2
1,4
4,2
6,5
2,5
3,2
3,7
6,1
4,0
7,1
4,7
5,0
5,8
5,7
7,3
5,9
5,1
4,3
2,3
3,0
2,5
7,5
2,1
5,1
4,2
7,2
2,5
2,2
4,6
8,1
3,7
2,3
3,2
3,7
5,8
5,2
4,7
5,2
4,9
3,4
6,7
3,2
5,8
5,5
3,2
4,2
4,8
5,4
8,3
3,2
4,1
4,8
7,9
5,1
9,1
6,1
6,5
7,4
7,4
9,4
7,6
6,6
5,6
3,0
3,9
3,2
9,6
2,6
6,5
5,4
9,3
3,3
2,8
6,0
10,5
4,8
2,9
4,1
4,7
7,5
6,7
6,1
6,7
6,3
4,4
8,7
4,2
7,5
7,0
4,1
5,4
6,3
6,6
10,2
4,0
5,0
5,9
9,7
6,3
11,2
7,5
7,9
9,1
9,0
11,5
9,3
8,1
6,9
3,7
4,8
4,0
11,8
3,2
8,0
6,6
11,4
4,0
3,4
7,3
12,8
5,9
3,6
5,1
5,8
9,2
8,2
7,5
8,2
7,7
5,4
10,6
5,1
9,2
8,6
5,0
6,7
7,7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0021.png
5
Esbjerg Gymnasium og HF Kursus
Grindsted Gymnasium & HF
Ribe Katedralskole
Varde Gymnasium
Vejen Gymnasium og HF
Fredericia Gymnasium
Horsens Statsskole
Horsens Gymnasium
Kolding Gymnasium
Munkensdam Gymnasium
Tørring Gymnasium
Rødkilde Gymnasium
Rosborg Gymnasium & HF
Herning Gymnasium
Holstebro Gymnasium og HF
Ikast-Brande Gymnasium
Ringkjøbing Gymnasium
Struer Statsgymnasium
Grenaa Gymnasium
Favrskov Gymnasium
Odder Gymnasium
Randers Statsskole
Paderup gymnasium
Silkeborg Gymnasium
Skanderborg Gymnasium
Århus Akademi
Aarhus Katedralskole
Århus Statsgymnasium
Marselisborg Gymnasium
Risskov gymnasium
Viby Gymnasium
Langkær Gymnasium og HF
Egå Gymnasium
Vestjysk Gymnasium Tarm
Bjerringbro Gymnasium
Morsø Gymnasium
Skive Gymnasium og HF
Thisted Gymnasium, STX og HF
Viborg Katedralskole
Viborg Gymnasium og HF
Brønderslev Gymnasium og HF
Dronninglund Gymnasium
Fjerritslev Gymnasium
Frederikshavn Gymnasium
Hjørring Gymnasium
1,5
1,0
1,1
1,1
1,0
1,6
1,3
0,9
1,4
1,2
0,8
1,4
2,2
1,8
1,5
1,3
0,7
1,4
1,3
1,3
0,8
1,5
1,2
2,4
1,2
1,5
1,3
1,4
1,3
1,3
1,3
1,5
1,4
1,0
0,6
0,7
1,4
1,1
1,7
1,7
0,8
0,8
0,8
1,3
1,6
5,3
3,6
3,8
3,9
3,4
5,7
4,5
3,1
5,0
4,2
2,7
4,9
7,5
6,3
5,2
4,6
2,4
4,7
4,5
4,4
2,9
5,0
4,0
8,1
4,1
5,3
4,6
4,8
4,4
4,6
4,4
5,3
4,7
3,4
2,2
2,3
4,8
3,8
5,9
5,9
2,9
2,8
2,6
4,5
5,6
6,8
4,6
4,9
5,1
4,4
7,3
5,8
4,0
6,4
5,4
3,5
6,4
9,7
8,1
6,8
6,0
3,1
6,1
5,8
5,6
3,7
6,5
5,2
10,5
5,3
6,8
6,0
6,2
5,7
6,0
5,7
6,9
6,0
4,4
2,9
3,0
6,2
4,9
7,6
7,6
3,7
3,6
3,4
5,8
7,2
8,4
5,6
6,1
6,2
5,4
8,9
7,1
4,9
7,9
6,6
4,3
7,8
11,9
9,9
8,3
7,3
3,8
7,5
7,1
6,9
4,6
7,9
6,4
12,8
6,5
8,3
7,3
7,6
7,0
7,3
7,0
8,4
7,4
5,4
3,5
3,7
7,5
6,0
9,3
9,3
4,5
4,4
4,1
7,1
8,8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0022.png
6
Mariagerfjord Gymnasium
Støvring Gymnasium
Aalborghus Gymnasium
Aalborg Katedralskole
Nørresundby Gymnasium og HF
Hasseris Gymnasium
Vesthimmerlands Gymnasium
Erhvervsskoler
Københavns Tekniske Skole
Hotel- og Restaurantskolen
Niels Brock
Håndværker-Skolehjemmet
TAMU
TEC Teknisk Erhvervsskole Center
København Nord
CPH WEST
Erhvervsskolen Nordsjælland
Køge Handelsskole
Slagteriskolen i Roskilde
Roskilde Handelsskole
Roskilde Tekniske Skole
Zealand Business College
Tradium
Uddannelsescenter Holstebro
Rybners
EUC Nordvestsjælland
Selandia - CEU
EUC Sjælland
CELF
Campus Bornholm
Handelsgymnasiet Vestfyn
Dalum Landbrugsskole
Kold College
TietgenSkolen
AMU-Fyn
Syddansk Erhvervsskole
Svendborg Erhvervsskole
Gråsten Landbrugsskole
Haderslev Handelsskole
EUC Syd
Business College Syd
Tønder Handelsskole
Kjærgård Landbrugsskole
AMU-Vest
1,3
0,8
1,8
1,7
1,5
1,5
1,0
2016
8,2
2,6
5,1
0,2
1,4
9,4
3,9
5,9
4,7
2,0
1,4
2,2
6,7
3,9
5,2
4,1
6,2
3,3
4,2
3,8
4,5
2,7
0,4
0,6
2,0
3,8
0,9
10,4
3,0
0,4
0,7
4,6
1,3
0,5
0,3
0,7
4,5
2,9
6,2
5,9
5,3
5,0
3,3
2017
14,5
4,5
9,0
0,4
2,5
16,8
6,9
10,5
8,4
3,6
2,5
3,9
11,9
6,9
9,3
7,2
11,0
5,8
7,5
6,7
7,9
4,7
0,7
1,0
3,6
6,8
1,6
18,5
5,4
0,8
1,3
8,1
2,3
0,8
0,5
1,2
5,8
3,7
8,0
7,6
6,8
6,5
4,3
2018
22,7
7,1
14,1
0,6
3,9
26,2
10,8
16,4
13,1
5,6
3,9
6,2
18,6
10,7
14,6
11,3
17,2
9,1
11,8
10,5
12,4
7,4
1,0
1,6
5,6
10,6
2,4
28,9
8,4
1,2
2,0
12,7
3,6
1,3
0,7
1,9
7,1
4,5
9,8
9,3
8,4
7,9
5,2
2019
30,9
9,7
19,2
0,8
5,3
35,6
14,7
22,3
17,8
7,6
5,3
8,4
25,3
14,6
19,8
15,3
23,4
12,4
16,0
14,3
16,9
10,0
1,4
2,1
7,7
14,5
3,3
39,3
11,4
1,6
2,7
17,3
4,8
1,7
1,0
2,5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0023.png
7
Grindsted Landbrugsskole
Erhvervsgymnasiet Grindsted
Handelsgymnasiet Ribe
Varde Handelsskole
Vejen Business College
EUC Lillebælt
Bygholm Landbrugsskole
Learnmark Horsens
HANSENBERG
IBC International Business College
AMU SYD
Campus Vejle
Agroskolen Hammerum
Herningsholm Erhvervsskole
AMU Hoverdal
Viden Djurs
Den jydske Haandværkerskole
Handelsfagskolen
Teknisk Skole Silkeborg
Handelsskolen Silkeborg
Skanderborg-Odder CfU
Jordbrugets UddannelsesCenter Århus
AARHUS TECH
Århus Købmandsskole
UC Ringkøbing-Skjern
Skive Tekniske Skole
Skive Handelsskole
EUC Nordvest
Asmildkloster Landbrugsskole
Mercantec
Frederikshavn Handelsskole
EUC Nord
Nordjyllands Landbrugsskole
Tech College Aalborg
Aalborg Handelsskole
AMU Nordjylland
Erhvervsskolerne Aars
SOSU-skoler
SOSU C Centret
SOPU København og Nordsjælland
SOSU-Sjælland
SOSU Nykøbing F.
SOSU Bornholm
Social- og Sundhedsskolen Fyn
0,3
0,5
0,6
0,7
0,4
1,7
0,4
3,1
3,5
5,1
0,7
2,9
0,2
4,4
0,2
2,6
1,3
0,7
2,7
1,4
1,5
1,3
6,7
4,0
2,4
1,6
0,9
3,0
0,5
5,1
0,9
4,1
0,6
7,1
3,2
1,3
1,9
2016
2,8
3,3
3,3
0,8
0,3
2,4
0,6
0,8
1,1
1,2
0,8
3,0
0,7
5,4
6,1
9,1
1,3
5,2
0,3
7,9
0,3
4,6
2,3
1,2
4,7
2,5
2,6
2,2
11,9
7,2
4,2
2,9
1,6
5,4
0,9
9,0
1,5
7,2
1,1
12,6
5,6
2,4
3,4
2017
6,7
8,1
8,0
2,0
0,8
5,8
0,9
1,3
1,7
1,8
1,2
4,7
1,2
8,5
9,6
14,3
2,0
8,1
0,5
12,3
0,5
7,2
3,6
1,9
7,4
3,9
4,1
3,5
18,7
11,2
6,6
4,6
2,4
8,4
1,4
14,1
2,4
11,3
1,7
19,8
8,8
3,7
5,3
2018
9,5
11,4
11,3
2,8
1,1
8,3
1,2
1,8
2,3
2,5
1,7
6,4
1,6
11,6
13,0
19,4
2,7
11,0
0,7
16,7
0,7
9,8
4,9
2,6
10,1
5,3
5,5
4,7
25,4
15,3
9,0
6,2
3,3
11,4
2,0
19,1
3,3
15,3
2,3
26,9
12,0
5,0
7,2
2019
12,3
14,7
14,6
3,6
1,4
10,7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0024.png
8
Social- og Sundhedsskolen Syd
Social- og Sundhedsskolen Esbjerg
SOSU Fredericia-Vejle-Horsens
SOSU Herning (sosu-Herning)
Randers Social- og Sundhedsskole
Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg
Århus Social- og Sundhedsskole
SOSU Skive-Thisted-Viborg
SOSU Nord
1,4
1,2
2,0
1,4
1,5
0,9
1,8
1,2
2,7
3,5
3,0
4,7
3,3
3,6
2,2
4,2
2,8
6,5
4,9
4,2
6,7
4,7
5,0
3,1
6,0
4,0
9,2
6,3
5,4
8,6
6,0
6,5
3,9
7,7
5,1
11,9
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0025.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 94
Offentligt
Udvalget for Landdistriker og Øer
Folketinget
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 94 (Alm. del ):
I brev af 7.april 2016 har udvalget efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 94:
”Hvordan fordeler nedlagte eller planlagt nedlagte stillinger som følge af
regeringens besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig på
undervisnings- eller uddannelsesinstitution m.v., som udbyder ungdoms-
uddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller ud-
dannelses- og undervisning for voksne, opgjort på alle kommuner hhv.
regioner med udgangspunkt i undervisnings- eller uddannelsesinstitutio-
nernes beliggenhed?”
Svar:
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftale om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019
som Socialdemokraterne har været med til at
indgå sammen med regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
Der henvises til min besvarelse af ULØ-spm. 92 (alm. del), hvoraf det
fremgår, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt for regeringen at
sige noget om, hvorledes omprioriteringsbidraget vil påvirke antallet af
ansatte, herunder om det vil.
03-05-2016
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0026.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 94
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 92 (Alm. Del.):
I brev af 7.april 2016 har udvalget efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 92:
”Vil ministeren oplyse, hvordan regeringens besparelser på 2 pct. årligt
(omprioriteringsbidrag) rammer hver enkelt undervisnings- eller uddan-
nelsesinstitution m.v., som udbyder ungdomsuddannelser, gymnasiale
uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning
for voksne, og som ligger i landdistriktskommuner, hvorved forstås
kommuner, som er dækket af LAG-organisering 2014-2020, jf. nærmere
nedenfor?
– Hvor meget skal hver enkelt undervisnings- eller uddannelsesinstituti-
on spare i hhv. 2016, 2017, 2018 og 2019?
– Hvor mange stillinger er eller planlægges nedlagt som følge af besparel-
serne på hvert enkelte undervisnings- eller uddannelsesinstitution?
– Hvilke konsekvenser får besparelserne for kvaliteten i undervisnings/
uddannelsestilbuddene på hver enkelt undervisnings- eller uddannelses-
institution i form af færre fag, færre timer og færre lærere?”
Svar:
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftale om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019
som Socialdemokraterne har været med til at
indgå sammen med regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
Ministeriets institutionsregistre opdeler ikke institutionerne efter LAG-
organisering 2014-2020, hvorfor det ikke er muligt at opdele konsekven-
serne af omprioriteringsbidraget herefter. Beregningstekniske eksempler
på konsekvenserne af omprioriteringsbidraget for de enkelte institutioner
i årene 2016-2019 opdelt efter region hhv. kommune fremgår af min
besvarelse af ULØ 93 (Alm. del).
03-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
2
Som svar på spørgsmålet om nedlagte eller planlagte nedlagte stillinger
og konsekvenser for kvaliteten i undervisnings-/uddannelsestilbuddene
som følge af omprioriteringsbidraget henviser jeg til min tidligere besva-
relse af BUU-spørgsmål 24 (alm. del), hvoraf det blandt andet fremgår,
at:
”Tilskuddene til uddannelsesinstitutioner ydes ud fra et bloktilskudsprin-
cip. Det er således op til ledelserne på de enkelte institutioner at organi-
sere arbejdet mest hensigtsmæssigt ud fra de lokale forhold. Det er en
stor opgave, men regeringen har tillid til, at vi med dygtige ledelser og
undervisere på vores uddannelser kan løse opgaven, samtidig med at vi
fastholder uddannelser af høj kvalitet. På nuværende tidspunkt er det
således ikke muligt for regeringen at sige noget om, hvorledes ompriori-
teringsbidraget vil påvirke antallet af ansatte, herunder om det vil.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0028.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 94
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 24 (Alm. del):
I brev af 3. september 2015 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget Eva Flyvholm (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 24:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan besparelserne på 8,7 mia. kr. for-
ventes fordelt på de forskellige uddannelser, samt hvorledes dette for-
ventes at påvirke antallet af ansatte og studerende?”
Svar:
På Uddannelses- og Forskningsministeriets område udgør ompriorite-
ringsbidraget 0,3 mia. kr. i 2016 stigende til 1,3 mia. kr. i 2019. På Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område udgør ompriorite-
ringsbidraget 0,5 mia. kr. i 2016 stigende til 2,1 mia. kr. i 2019,
jf. tabel 1.
Det samlede omprioriteringsbidrag på de to ministeriers område løber
op i ca. 8,6 mia. kr. i den fireårige periode 2016-2019.
Tabel 1
Omprioriteringsbidraget fordelt på Uddannelses- og Forskningsministeriet samt
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Mia. kr. (2016-pl)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
2016
0,3
0,5
2017
0,7
1,1
2018
1,0
1,6
2019
1,3
2,1
30-09-2015
På Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område udgør
omprioriteringsbidraget 0,5 mia. kr. i 2016 stigende til 2,1 mia. kr. i 2019
jf. tabel 2.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0029.png
2
Tabel 2
Oversigt over omprioriteringsbidragets fordeling på
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område
Mia. kr. (2016-pl)
Efterskoler og frie fagskoler
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Produktionsskoler
Almen voksenuddannelsen
AMU
Øvrige
I alt
2016
45
149
240
14
56
20
19
543
2017
88
299
471
28
108
40
41
1.074
2018
130
443
698
42
160
52
58
1.585
2019
173
593
925
56
213
64
77
2.103
Anm.: Dertil kommer en række konti, der i forvejen har været omfattet af omprioriteringsbi-
draget, herunder ministeriets koncern samt forsøgs- og udviklingsmidler.
Tilskuddene til uddannelsesinstitutioner ydes ud fra et bloktilskudsprin-
cip. Det er således op til ledelserne på de enkelte institutioner at organi-
sere arbejdet mest hensigtsmæssigt ud fra de lokale forhold. Det er en
stor opgave, men regeringen har tillid til, at vi med dygtige ledelser og
undervisere på vores uddannelser kan løse opgaven, samtidig med at vi
fastholder uddannelser af høj kvalitet. På nuværende tidspunkt er det
således ikke muligt for regeringen at sige noget om, hvorledes ompriori-
teringsbidraget vil påvirke antallet af ansatte, herunder om det vil.
Omprioriteringsbidraget ændrer ikke ved, at tilskuddet følger den enkelte
studerende. Hvorvidt effektiviseringskravet måtte påvirke antallet af stu-
derende på de videregående uddannelser, afhænger af, hvorledes institu-
tionerne vælger at udmønte effektiviseringerne.
Regeringen har ingen forventning om, at omprioriteringsbidraget vil på-
virke unges muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0030.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 95
Offentligt
Udvalget for Landdistriker og Øer
Folketinget
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 94 (Alm. del ):
I brev af 7.april 2016 har udvalget efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 94:
”Hvordan fordeler nedlagte eller planlagt nedlagte stillinger som følge af
regeringens besparelser på 2 pct. årligt (omprioriteringsbidrag) sig på
undervisnings- eller uddannelsesinstitution m.v., som udbyder ungdoms-
uddannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller ud-
dannelses- og undervisning for voksne, opgjort på alle kommuner hhv.
regioner med udgangspunkt i undervisnings- eller uddannelsesinstitutio-
nernes beliggenhed?”
Svar:
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftale om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019
som Socialdemokraterne har været med til at
indgå sammen med regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
Der henvises til min besvarelse af ULØ-spm. 92 (alm. del), hvoraf det
fremgår, at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt for regeringen at
sige noget om, hvorledes omprioriteringsbidraget vil påvirke antallet af
ansatte, herunder om det vil.
03-05-2016
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0031.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 95
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 95 (Alm. del ):
I brev af 7.april 2016 har udvalget efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 95:
”Vil ministeren oplyse antallet af ansatte i undervisnings- eller uddannel-
sesinstitutioner m.v., som udbyder ungdomsuddannelser, gymnasiale
uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning
for voksne, pr. 31/12-15 samt antal forventet ansatte pr. 31/12-16”
Svar:
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftale om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019
som Socialdemokraterne har været med til at
indgå sammen med regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
Der ligges til grund for besvarelsen, at der med ”udbyder ungdomsud-
dannelser, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddan-
nelses- og undervisning for voksne” menes voksenuddannelsescentre
(VUC), almene gymnasier og institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(erhvervsskoler).
Det har ikke været muligt at fremskaffe oplysninger om antallet af ansat-
te pr. 31/12-2015. Antallet af ansatte pr. 30/10-2015 med en arbejdsuge
på over 8 timer er 19.728 personer på erhvervsskolerne, 12.757 personer
på de almene gymnasier og 4.655 personer på VUC.
For så vidt angår spørgsmålet om forventningen til antal ansatte pr.
31/12-2016 henvises til min besvarelse af ULØ-spm. 92 og 94 (alm. del).
03-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
2
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0033.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 95
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 92 (Alm. Del.):
I brev af 7.april 2016 har udvalget efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 92:
”Vil ministeren oplyse, hvordan regeringens besparelser på 2 pct. årligt
(omprioriteringsbidrag) rammer hver enkelt undervisnings- eller uddan-
nelsesinstitution m.v., som udbyder ungdomsuddannelser, gymnasiale
uddannelser, erhvervsuddannelser og/eller uddannelses- og undervisning
for voksne, og som ligger i landdistriktskommuner, hvorved forstås
kommuner, som er dækket af LAG-organisering 2014-2020, jf. nærmere
nedenfor?
– Hvor meget skal hver enkelt undervisnings- eller uddannelsesinstituti-
on spare i hhv. 2016, 2017, 2018 og 2019?
– Hvor mange stillinger er eller planlægges nedlagt som følge af besparel-
serne på hvert enkelte undervisnings- eller uddannelsesinstitution?
– Hvilke konsekvenser får besparelserne for kvaliteten i undervisnings/
uddannelsestilbuddene på hver enkelt undervisnings- eller uddannelses-
institution i form af færre fag, færre timer og færre lærere?”
Svar:
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftale om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019
som Socialdemokraterne har været med til at
indgå sammen med regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
Ministeriets institutionsregistre opdeler ikke institutionerne efter LAG-
organisering 2014-2020, hvorfor det ikke er muligt at opdele konsekven-
serne af omprioriteringsbidraget herefter. Beregningstekniske eksempler
på konsekvenserne af omprioriteringsbidraget for de enkelte institutioner
i årene 2016-2019 opdelt efter region hhv. kommune fremgår af min
besvarelse af ULØ 93 (Alm. del).
03-05-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
2
Som svar på spørgsmålet om nedlagte eller planlagte nedlagte stillinger
og konsekvenser for kvaliteten i undervisnings-/uddannelsestilbuddene
som følge af omprioriteringsbidraget henviser jeg til min tidligere besva-
relse af BUU-spørgsmål 24 (alm. del), hvoraf det blandt andet fremgår,
at:
”Tilskuddene til uddannelsesinstitutioner ydes ud fra et bloktilskudsprin-
cip. Det er således op til ledelserne på de enkelte institutioner at organi-
sere arbejdet mest hensigtsmæssigt ud fra de lokale forhold. Det er en
stor opgave, men regeringen har tillid til, at vi med dygtige ledelser og
undervisere på vores uddannelser kan løse opgaven, samtidig med at vi
fastholder uddannelser af høj kvalitet. På nuværende tidspunkt er det
således ikke muligt for regeringen at sige noget om, hvorledes ompriori-
teringsbidraget vil påvirke antallet af ansatte, herunder om det vil.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0035.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 95
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 24 (Alm. del):
I brev af 3. september 2015 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget Eva Flyvholm (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 24:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan besparelserne på 8,7 mia. kr. for-
ventes fordelt på de forskellige uddannelser, samt hvorledes dette for-
ventes at påvirke antallet af ansatte og studerende?”
Svar:
På Uddannelses- og Forskningsministeriets område udgør ompriorite-
ringsbidraget 0,3 mia. kr. i 2016 stigende til 1,3 mia. kr. i 2019. På Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område udgør ompriorite-
ringsbidraget 0,5 mia. kr. i 2016 stigende til 2,1 mia. kr. i 2019,
jf. tabel 1.
Det samlede omprioriteringsbidrag på de to ministeriers område løber
op i ca. 8,6 mia. kr. i den fireårige periode 2016-2019.
Tabel 1
Omprioriteringsbidraget fordelt på Uddannelses- og Forskningsministeriet samt
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Mia. kr. (2016-pl)
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
2016
0,3
0,5
2017
0,7
1,1
2018
1,0
1,6
2019
1,3
2,1
30-09-2015
På Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område udgør
omprioriteringsbidraget 0,5 mia. kr. i 2016 stigende til 2,1 mia. kr. i 2019
jf. tabel 2.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 199: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 92 - 95 om regeringens besparelser (omprioriteringsbidrag) på uddannelsesområdet
1631251_0036.png
2
Tabel 2
Oversigt over omprioriteringsbidragets fordeling på
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område
Mia. kr. (2016-pl)
Efterskoler og frie fagskoler
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Produktionsskoler
Almen voksenuddannelsen
AMU
Øvrige
I alt
2016
45
149
240
14
56
20
19
543
2017
88
299
471
28
108
40
41
1.074
2018
130
443
698
42
160
52
58
1.585
2019
173
593
925
56
213
64
77
2.103
Anm.: Dertil kommer en række konti, der i forvejen har været omfattet af omprioriteringsbi-
draget, herunder ministeriets koncern samt forsøgs- og udviklingsmidler.
Tilskuddene til uddannelsesinstitutioner ydes ud fra et bloktilskudsprin-
cip. Det er således op til ledelserne på de enkelte institutioner at organi-
sere arbejdet mest hensigtsmæssigt ud fra de lokale forhold. Det er en
stor opgave, men regeringen har tillid til, at vi med dygtige ledelser og
undervisere på vores uddannelser kan løse opgaven, samtidig med at vi
fastholder uddannelser af høj kvalitet. På nuværende tidspunkt er det
således ikke muligt for regeringen at sige noget om, hvorledes ompriori-
teringsbidraget vil påvirke antallet af ansatte, herunder om det vil.
Omprioriteringsbidraget ændrer ikke ved, at tilskuddet følger den enkelte
studerende. Hvorvidt effektiviseringskravet måtte påvirke antallet af stu-
derende på de videregående uddannelser, afhænger af, hvorledes institu-
tionerne vælger at udmønte effektiviseringerne.
Regeringen har ingen forventning om, at omprioriteringsbidraget vil på-
virke unges muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby