Aarhus, 6. maj 2016
Til Ministeren for Børn, Undervisning og Ligestilling,
undervisningsordførerne i Folketinget samt Børne- og
Undervisningsudvalget
Fra undervisere og uddannelsesledere på htx samt øvrige interessenter
blandt aftagerne på de videregående uddannelser i forhold til faget
Idéhistorie B på htx (Se vedlagte liste over medunderskrivere).
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
Vi har med interesse læst regeringens gymnasieudspil og finder det
særdeles positivt at det almendannende, studieforberedende og
kompetencegivende fag Idéhistorie B søges opprioriteret ved at gøre det til
en valgmulighed som andet studieretningsfag på alle tre foreslåede linjer af
htx-uddannelsen.
Vi er dog også opmærksomme på at den ændrede studieretningsstruktur
vil medføre nogle udfordringer for htx-uddannelsen. Valgmuligheden af
Idéhistorie B som andet studieretningsfag vil for eksempel presse en række
meget populære studieretningsfag på htx, herunder faget Design B, som i
dag indgår som studieretningsfag på 32 af 36 tekniske gymnasier og som
sammen med blandt andre faget Bioteknologi A har sørget for en tilgang af
nye elevtyper til htx. Disse fag har blandt andet fået flere piger til at vælge
htx, hvilket har været til gavn for studiemiljøet. En hindring af de allerede
eksisterende og velfungerende studieretninger risikerer at mindske søgning
til det erhvervsrelaterede htx, stik imod regeringens intention om at flere
elever skal vælge htx.
Samtidig vil vi også fremhæve at selvom det er et stort fremskridt at flere
elever vil få undervisning i Idéhistorie B, vil der stadig være flere elever på
htx der ikke undervises i et historiefag på B-niveau. Dette har siden
gymnasiereformen fra 2005 udgjort et strukturelt problem for htx-