Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1631074_0001.png
Aarhus, 6. maj 2016
Til Ministeren for Børn, Undervisning og Ligestilling,
undervisningsordførerne i Folketinget samt Børne- og
Undervisningsudvalget
Fra undervisere og uddannelsesledere på htx samt øvrige interessenter
blandt aftagerne på de videregående uddannelser i forhold til faget
Idéhistorie B på htx (Se vedlagte liste over medunderskrivere).
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
Vi har med interesse læst regeringens gymnasieudspil og finder det
særdeles positivt at det almendannende, studieforberedende og
kompetencegivende fag Idéhistorie B søges opprioriteret ved at gøre det til
en valgmulighed som andet studieretningsfag på alle tre foreslåede linjer af
htx-uddannelsen.
Vi er dog også opmærksomme på at den ændrede studieretningsstruktur
vil medføre nogle udfordringer for htx-uddannelsen. Valgmuligheden af
Idéhistorie B som andet studieretningsfag vil for eksempel presse en række
meget populære studieretningsfag på htx, herunder faget Design B, som i
dag indgår som studieretningsfag på 32 af 36 tekniske gymnasier og som
sammen med blandt andre faget Bioteknologi A har sørget for en tilgang af
nye elevtyper til htx. Disse fag har blandt andet fået flere piger til at vælge
htx, hvilket har været til gavn for studiemiljøet. En hindring af de allerede
eksisterende og velfungerende studieretninger risikerer at mindske søgning
til det erhvervsrelaterede htx, stik imod regeringens intention om at flere
elever skal vælge htx.
Samtidig vil vi også fremhæve at selvom det er et stort fremskridt at flere
elever vil få undervisning i Idéhistorie B, vil der stadig være flere elever på
htx der ikke undervises i et historiefag på B-niveau. Dette har siden
gymnasiereformen fra 2005 udgjort et strukturelt problem for htx-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 197: Henvendelse af 6/5-16 fra undervisere og uddannelsesledere på htx om faget Idehistorie B på htx (gymnasiereformen)
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
uddannelsen, da et historiefag på B-niveau er adgangskrav for en lang
række videregående uddannelser, fx kommunikation og it-uddannelser (se
Bilag 1, side 8). Som konsekvens heraf er nogle htx-studenter nødt til at
supplere med GSK efter endt studentereksamen.
Begge disse problemstillinger kan efter vores mening løses ved en ændring
af idehistoriefagets status, hvilket vi nu vil skitsere.
Obligatorisk Idéhistorie B på htx
Vi foreslår at man tager skridtet fuldt ud og gør faget Idéhistorie B
obligatorisk på htx-uddannelsen. Det har en række positive følger for htx,
som vi ser det. Disse følger er skitseret i punktform herunder.
● Det åbner op for muligheden af at bevare meget velfungerende og
populære studieretninger på htx til gavn for søgningen til og
elevsammensætningen på htx, uden at øge antallet af
studieretninger.
● Det vil styrke almendannelsen på htx samtidig med at det vil styrke
htx-profilen uden at give køb på fagligheden i de enkelte fag.
● Det vil styrke den historiske dimension markant ved at ligestille htx-
eleverne med stx- og hhx-eleverne med hensyn til et historiefag på
minimum B-niveau.
● Det vil øge den videre studiekompetence ved at sidestille htx-
studenter med stx- og hhx-studenter i forhold til de specifikke
optagelseskrav på en lang række videregående uddannelser, som
kræver enten Historie B, Samtidshistorie B eller Idehistorie B,
herunder blandt andet it- og kommunikationsuddannelserne (se
bilag 1, side 8).
● Det vil mindske omfanget af GSK for de htx-studenter som vælger ét
af 41 videregående uddannelser som i dag har faget Idéhistorie B
som specifikt optagelseskrav.
● Det er strukturelt muligt at indføre Idéhistorie B som obligatorisk
fag uden at fratage eleverne mulighed for valgfag eller at øge den
samlede timeramme på htx, grundet dets tilknytning til faget
Teknologihistorie C, som det vil afløse.
Side
2
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 197: Henvendelse af 6/5-16 fra undervisere og uddannelsesledere på htx om faget Idehistorie B på htx (gymnasiereformen)
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
● Det er en velafprøvet model og erfaringerne med Idéhistorie B som
obligatorisk fag viser at blandt den tværfaglige dimension styrkes.
Almendannelse og htx-profil
Idéhistorie B som obligatorisk fag på htx vil styrke sammenhængen i
uddannelsen med sit tværfaglige og tværvidenskabelige grundlag. Ved at
gå i dialog med de øvrige fag understøtter og kvalificerer Idéhistorie det
faglige samspil i Studieområdet (SO) og Studieretningsprojektet (SRP). Ved
at perspektivere problemstillinger på tværs af faggrænser og videnskaber
hjælper faget eleverne med skabe sammenhæng og enhed i deres
uddannelse. Med fokus på teknologi, teknologihistorie og forskellige
teknologiformer skærper faget Idéhistorie htx-profilen og bidrager med
andre indfaldsvinkler i elevernes forståelse af teknologiens rolle i
samfundet i et nutidigt og historisk perspektiv.
Strukturen med Idéhistorie B som obligatorisk fag
Med Idéhistorie B som obligatorisk fag i htx-fagrækken gives plads til at
andre fag kan gøres til det andet studieretningsfag. At gøre faget
obligatorisk kan gennemføres med kun med 75 undervisningstimer, da den
allerede eksisterende model for Idéhistorie B på 150 timer afløser det
obligatoriske Teknologihistorie C med 75 timer. De faglige mål og kernestof
fra faget Teknologihistorie C er i vid udstrækning bevaret i læreplanen til
faget Idéhistorie B, og de to fag læses også i dag i forlængelse af hinanden
når Idéhistorie B fungerer som valgfag.
Erfaringer med idéhistorie som obligatorisk fag
Det er allerede udbredt praksis med obligatorisk Idéhistorie B på en række
tekniske gymnasier, fx Learnmark Horsens og H.C. Ørsted Gymnasiet -
Ballerup, der har tilføjet faget som 3. studieretningsfag på alle
studieretninger. Skolerne har gode erfaringer med denne ordning, hvor
faget især spiller godt ind i det tværfaglige samarbejde i studieområde-
forløbene (SO) og som fag i studieretningsprojektet (SRP). Der er altså
allerede kørt en form for pilotforsøg med faget som obligatorisk med gode
resultater.
Side
3
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 197: Henvendelse af 6/5-16 fra undervisere og uddannelsesledere på htx om faget Idehistorie B på htx (gymnasiereformen)
1631074_0004.png
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
Implementering af faget
Undervisningskompetencen i Idéhistorie B er tilstede på de fleste tekniske
gymnasier, men man bør drøfte muligheden af at de undervisere der i dag
kun har undervisningskompetence i Teknologihistorie C får lettet adgangen
til at opkvalificere sig. I forlængelse heraf bør man drøfte de formelle
faglige minimumskriterier for faget Idéhistorie. I en overgangsperiode kan
man køre med en ordning, hvor den teknologihistoriske del af Idehistorie B
læses af teknologihistorielærere på 2. år, mens idehistoriedelen læses af
idehistorielærere på 3. år. Opkvalificering af de teknologihistorielærere,
som ikke opfylder kriterierne for undervisning i faget Idéhistorie kan
eksempelvis ske i GL-E-regi eller ved et fokuseret kursusudbud i
universitetsregi.
Vi håber man vil tage disse overvejelser med i betragtning når man
forhandler om htx-området.
Kontaktpersonen står til rådighed for eventuelle spørgsmål eller uddybning
af forslaget.
Aarhus, fredag d. 6. maj 2016
Underskrevet af følgende:
Alex Young Pedersen, lektor i samfundsfag, teknologihistorie, idéhistorie og kommunikation/it,
Aarhus Gymnasium, Aarhus Tech (Kontaktperson)
Kontaktinformation: [email protected] / tlf: 28737760
Medlemmerne af den oprindelige læreplansgruppe for faget Idéhistorie B
Christian Overgaard, Professeur de Philosophie og tidl. fagkonsulent, Europaskolen - Luxembourg II
Frederik Stjernfelt, Professor, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet København
Stig Andur Pedersen, Professor emeritus, Videnskabsstudier, Roskilde Universitet
Repræsentanter for de videregående uddannelser
David E. Nye, Professor, Center for American Studies, Syddansk Universitet
Lars Bo Henriksen, Professor, Institut for Planlægning, Aalborg Universitet
Per Mouritsen, Professor MSO, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet
Mikkel Thorup, Professor MSO, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
Side
4
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 197: Henvendelse af 6/5-16 fra undervisere og uddannelsesledere på htx om faget Idehistorie B på htx (gymnasiereformen)
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
Lars Erslev Andersen, Seniorforsker, Dansk Institut for Internationale Studier
Niels Grønkjær, dr.theol., valgmenighedspræst i Vartov
Mads P. Sørensen, Seniorforsker, Dansk Center for Forskningsanalyse, Aarhus Universitet
Morten Haugaard Jeppesen, Lektor, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
Francesco Caviglia, Lektor, Institut for Kultur og Kommunikation, Aarhus Universitet
Casper Andersen, Lektor, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
Helle Marie Skovbjerg, Lektor, ph.d., Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet
Christian Olaf Christiansen, Lektor, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
Ole Morsing, lektor, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
Astrid Nonbo Andersen, forsker, Dansk Institut for Internationale Studier
Hans Henrik Hjermitslev, ph.d., lektor, UC SYD
Jakob Bek-Thomsen, Adjunkt, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
Mikkel Lodahl, Erhvervsakademi Dania, Dania Games
Dorrit Vogn, University College Lillebælt
Oddbjørn Ørbech Jensen, Samisk Videregående Skole of Reindriftsskole, Kautokeino, Norge
Stefan Gaarsmand Jacobsen, ph.d., postdoc, Copenhagen Business School
Mark Buskbjerg, Cand. Scient. Antropolog
Nicolai von Eggers Mariegaard, ph.d. fra Idéhistorie, AU
Thomas Erslev, ph.d.-stipendiat på Idéhistorie, AU
Eva Krause Jørgensen, ph.d. i idéhistorie, ekstern lektor, AU
Bue Rübner Hansen, ph.d., postdoc, Aarhus Universitet
Øvrige interessenter
Thea Puggaard Strand, Sekretariatsleder ved Århus Ungdommens Fællesråd
Simon Østergaard Chievitz, konsulent, Pædagogstuderendes Landssammenslutning (PLS)
Peter Bengtsen, Fondsrådgiver i VILLUM FONDEN og undersøgende journalist
Agnete Braad, forfatter og forlagsredaktør i Bibelselskabets Forlag
Maja Viola Buskbjerg, konsulent i Børne- og Ungeforvaltningen, Odense Kommune
Tanja Fløe Dalby, Bisidder og repræsentant, Røde Kors
Joachim O. Seiler, Lærer, Kongeådalens Efterskole
Jens Højlund Andersen, VUC Vest
Paw Hedegaard Amdisen, Horsens HF & VUC
Mette Bærbach Bas, forfatter og kulturtræner, selvstændig
Undervisere og uddannelsesledere ved de tekniske gymnasier
Kirsten Flagstad, studierektor, H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup - En del af TEC
Mads Glendorf, lektor og studieleder, H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup - En del af TEC
Bjarke Svaneby, Uddannelsesleder, Learnmark Gymnasium HTX & HHX
Side
5
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 197: Henvendelse af 6/5-16 fra undervisere og uddannelsesledere på htx om faget Idehistorie B på htx (gymnasiereformen)
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
Anders Munk Jensen, uddannelsesleder og underviser i Idéhistorie og Teknologihistorie, HTX
Vibenhus - NEXT Uddannelse KøbenhavnHelene Holmegaard Bengtson, lektor, Odense Tekniske
Gymnasium
Peter Ruby Schmidt, lektor, Vejle Tekniske Gymnasium
Michael Balle Jensen, lektor, koordinator, Holstebro Tekniske Gymnasium
Jens Arne Andersen, adjunkt, Teknisk Gymnasium Hillerød
Christina Kirk, lektor, Learnmark Gymnasium, Horsens
Thomas Christoffer Kirk Poulsen, adjunkt, Aarhus Gymnasium
Frederik Bo Lind, Teknisk Gymnasium Grenå
Allan Brager, Erhvervsskolerne Aars
Else Gade, lektor, Vejle Tekniske Gymnasium
Jakob Rasmussen, lektor, Gymnasiet HTX Skjern
Niels-Arne Hansen, lektor, Gymnasiet HTX Skjern
Charlotte Bork Høvgaard, Holstebro Tekniske Gymnasium
Ole Nystrøm, Teknisk Gymnasium Viby
Henning Nyegaard Holm, adjunkt, Vejle Tekniske Gymnasium
Gitte Hyldahl Nielsen, Learnmark Gymnasium, Horsens
Rune Skat Andersen, H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup - En del af TEC
Signe Kildehave, lektor, Kold HTX
Kristine Lynning Harfeld, lektor, ph.d., Aarhus Gymnasium, Aarhus Tech
Simon Stæhr Nielsen, HTX Sukkertoppen
Per Bjørck Fabricius, adjunkt, Københavns Tekniske Gymnasium
René Lund Chetronoch, Svendborg Tekniske Gymnasium
Claus Holst, Aalborg Tekniske Gymnasium
Gert Gerges, Viborg Tekniske Gymnasium, Mercantec
Signar Røsvik, HTX Tradium
Mikael Tuxen Johansen, adjunkt, H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup - En del af TEC
Anders Kristensen, NEXT København, Ishøj/Albertslund-afdelinger
Anders Juul Hylle, lektor, Teknisk Gymnasium Viby og Teknisk gymnasium Skanderborg, Aarhus Tech
Agnete Schütt, adjunkt, Teknisk Gymnasium Åbenrå
Hans Jørgen Thorøe, Lektor i Samfundsfag og Teknologihistorie, Odense Tekniske Gymnasium
Kirsten Rasmussen, Lektor i Dansk og Teknologihistorie, Odense Tekniske Gymnasium
Jørgen Rasmussen, Lektor i Samfundsfag og Teknologihistorie, Odense Tekniske Gymnasium
Martin Wittrup Sørensen, Lektor i Dansk og Teknologihistorie, Odense Tekniske Gymnasium
Lene Paulsen, Lektor i Engelsk, Filosofi og Idéhistorie, Odense Tekniske Gymnasium
Lars Frisdahl, Lektor i Biologi, Teknologi, Proces, levnedsmidler & sundhed, samt Kommunikation & IT
på Odense Tekniske Gymnasium
Side
6
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 197: Henvendelse af 6/5-16 fra undervisere og uddannelsesledere på htx om faget Idehistorie B på htx (gymnasiereformen)
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
Lene Thygesen Nielsen, Lektor i Matematik, Samfundsfag og Teknologihistorie, Odense Tekniske
Gymnasium
Kaspar Schøller Jakobsen, adjunkt, HTX Sukkertoppen
Stine Slot Grumsen, ph.d., adjunkt, Teknisk Gymnasium Skive
Peter Nørgaard, lektor, Odense Tekniske Gymnasium
Bitten Aalbæk Jensen, lektor, Learnmark, Horsens
Claus Sjørslev Madsen, Lektor, HC Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg - En del af TEC
André Dekker, Lektor, Fredericia Gymnasium og ekstern lektor, SDU
Gert Andersen, lektor, Teknisk Gymnasium, Erhvervsskolerne Aars
Martin Djursaa, lektor, Fredericia Gymnasium
Morten Aagaard Eistrøm, Vid Gymnasier, HTX Grenaa
Camilla Busch, adjunkt i Engelsk og Dansk, Odense Tekniske Gymnasium
Line Adler Øberg, Studievejleder, Lektor i Engelsk og Psykologi, Odense Tekniske Gymnasium
Lene Skjødt Bang, Lektor i Engelsk og Dansk, Odense Tekniske Gymnasium
Jennifer E. Burke-Hansen, Lektor i Engelsk, Samfundsfag og International Teknologi og Kultur, Odense
Tekniske Gymnasium
Gorm Kristoffer Bentsen, lektor i Kommunikation/IT og Engelsk, Odense Tekniske Gymnasium
Søren Maegaard Tholstrup, lektor, HTX Sukkertoppen
Magnus Bønneland Mortensen, lektor, HTX Hillerød
Anne Hove, adjunkt, Silkeborg Tekniske Gymnasium
Monica Kronborg Breum, adjunkt, Herningsholm Gymnasium
Karin Jeppesen, lektor, Holstebro Tekniske Gymnasium
Ea Normann John, adjunkt i teknologihistorie, dansk, Erhvervsskolen Nordsjælland
Esben Dalsgaard, lektor i dansk og idehistorie, Aalborg Tekniske Gymnasium
Side
7
af
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 197: Henvendelse af 6/5-16 fra undervisere og uddannelsesledere på htx om faget Idehistorie B på htx (gymnasiereformen)
Angående udspillet til gymnasiereformen og faget Idéhistorie B på htx
Bilag 1.
Udsnit af videregående studier hvor Idehistorie B er specifikt adgangskrav.
● Informationsvidenskab
● Medievidenskab
● Digital design
● Economics and Business Administration, BSc
● Erhvervsøkonomi og erhvervsret, HA (jur.)
● Erhvervsøkonomi, HA
● Jura
● Psykologi
● Statskundskab
● Samfundsfag
● Økonomi
● Arts & Technology
● Humanistisk informatik
● Kommunikation og it
● Pædagogik
● Sociologi
● Film- og medievidenskab
● Retorik
● Informations- og kommunikationsvidenskab
● Medievidenskab
● Bibliotekskundskab og videnskommunikation
● Læreruddannelsen med undervisningsfagene Historie og
Kristendomskundskab/Religion
Side
8
af
8