HJØRRING GYMNASIUM OG HF-KURSUS
Rektor Elsebeth Gabel Austin
Skolevangen 23, DK-9800 Hjørring
e-mail:
TLF: +45 9892 24 33/ FAX: +45 9890 9190
Kære Ellen Trane Nørby,
Minister for børn, undervisning og ligestilling,
Kære Børne- og Undervisningsudvalg samt undervisningsordførere.
Bidrag til nuancering af praksis i STX-GRUNDFORLØBET
Det er med meget stor bekymring, at jeg og andre rektorer læser forslaget i gymnasieudspillet til ændring af
grundforløbet på stx.
Det forlyder, at den politiske opmærksomhed rettet mod en ændring af grundforløbet udspringer af viden om
praksis fra de gymnasier, der administrerer elevernes valg af studieretning meget stramt og faktisk derved
heller ikke overholder den nuværende stx-bekendtgørelse. I den står følgende (fremhævningen i rødt er
min):
Elevens valg af studieretning og valgfag
§ 63.
Skolens leder skal give alle elever en reel mulighed for at ønske en anden studieretning ved grundforløbets
afslutning
end den, de havde angivet i deres forhåndstilkendegivelse om ønsket studieretning. Lederen skal undervejs i
grundforløbet oplyse eleverne om eksistensen af denne reelle mulighed.
[…]
§ 64
.
Skolens leder skal skriftligt, herunder gerne elektronisk, indhente alle elevernes endelige ønsker om
studieretning. Lederen må tidligst gøre dette i december måned i grundforløbet.
Stk. 2. Eleverne skal mindst kunne vælge mellem alle de studieretninger, skolen udbød i forbindelse med elevernes
ansøgning om optagelse i uddannelsen. Skolen kan udbyde nye studieretninger, herunder studieretninger med nye niveauer.
. Jeg forstår, at særligt den model, som Silkeborg Gymnasium har praktiseret, har tiltrukket sig politisk
opmærksomhed, da deres elever skal vælge studieretning allerede midt i 1. semester.
Formålet med denne henvendelse er derfor at oplyse og forhåbentlig derved bidrage til at nuancere det
grundlag, som politikerne skal træffe en beslutning på.
Vores praksis gennem flere år på Hjørring Gymnasium og Hf-kursus (et af landets største) - i lighed med en
del andre gymnasier - overholder faktisk den nuværende bekendtgørelse og fungerer aldeles tilfredsstillende
for eleverne. At vores model giver lidt mere administration er mindre væsentligt, da elevernes valg af den
bedste og mest relevante studieretning er vigtigst.
”HJØRRING-MODELLEN”
Alle elever i 1.g skal sidst i november elektronisk aflevere deres ønske til valg af studieretning med start i 2.
semester (januar). Eleverne har forud fået grundig vejledning ved studievejledere og faglærere, og de har fra
skolestart i august til valget af studieretning sidst i november haft god mulighed for i undervisningen at stifte
bekendtskab med fagenes metoder. Vi ved at elevernes forhåndstilkendegivelse ved ansøgning i
februar/marts forud for starten i 1.g i august i mange tilfælde bygger på formodninger om visse fag og
decideret manglende kendskab til andre fag.
Vi har nu flere års erfaringer med at håndtere dette valg af studieretning i november, hvor samtlige af vores
godt 300 elever vælger studieretning.
1