Aarhus 2016.05.03
Fra elev til studerende. Gymnasiereform 2016
Henvendelse fra Professionshøjskolernes Nationale Faggruppe i Musik, Læreruddannelsen:
Erik Lyhne VIA – formand, Jens Stig Olsen UCN, Niels Kvium UCL, Annette Jørgensen UCsyd,
Susanne Skov UCC, Jesper Juellund Jensen Metropol, Annelise Dahlbæk UCSJ
Grundlaget for Læreruddannelsens opfyldelse af kerneopgaven i faget Musik
forringes med reformudspillet
Kommentar til regeringens udspil: Fra elev til studerende
Til Folketingets uddannelsesordførere
Musikfaget i Læreruddannelsen ser med stor bekymring på regeringens udspil til en ny
Gymnasiereform.
Læreruddannelsens kerneopgave består i at uddanne tilstrækkeligt mange og kvalificerede lærere
til folkeskolen. At være lærer i folkeskolen er andet og mere end blot at undervise i fag. Med den
nye skolereform forventes lærerne at kunne anvende praktisk musiske metoder, tilgange til og
organiseringer af læring. I hvilken grad det kan imødekommes afhænger bl.a. af de
lærerstuderendes grundlæggende faglige forudsætninger.
En folkeskolelærers faglighed rummer både almene og fagspecifikke lærerkompetencer. Kvaliteten
i disse kompetencer baseres i væsentlig grad på det grundlag, der er erhvervet i gymnasiet
gennem både obligatoriske fag og valgfag.
Med denne henvendelse ønsker vi at kommentere tre centrale områder:
1. Begrænsning af musik på B-niveau
2. Fjernelsen af musik som obligatorisk fag på HF
3. ”Moderniseringen” af begrebet almendannelse
Ad. 1: En forudsætning for at kunne læse et undervisningsfag/linjefag på Læreruddannelsen er et
gymnasialt B-niveau med karakteren 4. Det undrer os derfor, at eksempel på fagpakker til
læreruddannelsen (side 53 i
Fra Elev til Studerende),
foreslår musik på C-niveau. Det vil
sandsynligvis betyde, at C-niveau-studerende vil have behov for supplerende kurser i musik.
Samtidig vil gabet mellem A- og C-niveau uden tvivl få negative konsekvenser for både
læringsmiljøet, studiegruppesamarbejdet og udbyttet af undervisningen. Med begrænsningen i
gymnasieelevernes mulighed for at vælge musik på B-niveau, frygter vi, at det grundlæggende og
fundamentale niveau, for at kunne gennemføre musik som undervisningsfag på
Læreruddannelsen, forringes betydeligt.