Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 193
Offentligt
Aarhus 2016.05.03
Fra elev til studerende. Gymnasiereform 2016
Henvendelse fra Professionshøjskolernes Nationale Faggruppe i Musik, Læreruddannelsen:
Erik Lyhne VIA – formand, Jens Stig Olsen UCN, Niels Kvium UCL, Annette Jørgensen UCsyd,
Susanne Skov UCC, Jesper Juellund Jensen Metropol, Annelise Dahlbæk UCSJ
Grundlaget for Læreruddannelsens opfyldelse af kerneopgaven i faget Musik
forringes med reformudspillet
Kommentar til regeringens udspil: Fra elev til studerende
Til Folketingets uddannelsesordførere
Musikfaget i Læreruddannelsen ser med stor bekymring på regeringens udspil til en ny
Gymnasiereform.
Læreruddannelsens kerneopgave består i at uddanne tilstrækkeligt mange og kvalificerede lærere
til folkeskolen. At være lærer i folkeskolen er andet og mere end blot at undervise i fag. Med den
nye skolereform forventes lærerne at kunne anvende praktisk musiske metoder, tilgange til og
organiseringer af læring. I hvilken grad det kan imødekommes afhænger bl.a. af de
lærerstuderendes grundlæggende faglige forudsætninger.
En folkeskolelærers faglighed rummer både almene og fagspecifikke lærerkompetencer. Kvaliteten
i disse kompetencer baseres i væsentlig grad på det grundlag, der er erhvervet i gymnasiet
gennem både obligatoriske fag og valgfag.
Med denne henvendelse ønsker vi at kommentere tre centrale områder:
1. Begrænsning af musik på B-niveau
2. Fjernelsen af musik som obligatorisk fag på HF
3. ”Moderniseringen” af begrebet almendannelse
Ad. 1: En forudsætning for at kunne læse et undervisningsfag/linjefag på Læreruddannelsen er et
gymnasialt B-niveau med karakteren 4. Det undrer os derfor, at eksempel på fagpakker til
læreruddannelsen (side 53 i
Fra Elev til Studerende),
foreslår musik på C-niveau. Det vil
sandsynligvis betyde, at C-niveau-studerende vil have behov for supplerende kurser i musik.
Samtidig vil gabet mellem A- og C-niveau uden tvivl få negative konsekvenser for både
læringsmiljøet, studiegruppesamarbejdet og udbyttet af undervisningen. Med begrænsningen i
gymnasieelevernes mulighed for at vælge musik på B-niveau, frygter vi, at det grundlæggende og
fundamentale niveau, for at kunne gennemføre musik som undervisningsfag på
Læreruddannelsen, forringes betydeligt.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 193: Henvendelse af 3/5-16 fra Professionshøjskolernes Nationale Faggruppe i Musik, Læreruddannelsen om musikfaget i læreruddannelsen (regeringens gymnasieudspil)
1629240_0002.png
Det er et faktum, at en del Læreruddannelser har vanskeligt ved at rekruttere et tilstrækkeligt
antal studerende til faget musik med den konsekvens, at folkeskoler mangler kvalificerede
musiklærere. Med regeringens udspil frygter vi, at det bliver endnu vanskeligere.
Vi anbefaler derfor, at gymnasiereformen åbner mulighed for, at elever fortsat kan vælge musik
på B-niveau i samme omfang som nu.
Ad. 2: Den Nationale Faggruppe frygter, at fjernelsen af musik som obligatorisk fag på HF, vil
resultere i negative konsekvenser på flere niveauer. For det første har den musikfaglige læring, der
erhverves i musik som obligatorisk fag, med stor sikkerhed betydning for det musikfaglige niveau
på musik som valgfag på HF og som undervisningsfag på Læreruddannelsen. For det andet betyder
fjernelsen af musik som obligatorisk fag, at de unge generelt får begrænset deres udtryksformer til
fortrinsvis at læse, skrive og regne. Obligatoriske fag bidrager til den almene dannelse og støtter
variationen i de medmenneskelige kommunikationsformer i en multimedial verden.
Vi anbefaler derfor, at musik bevares som obligatorisk fag på HF.
Ad. 3: I regeringens udspil præsenteres en egen “moderne” definition på almendannelse, som fire
kompetencer:
innovativ, digital, global
og
karrierekompetence.
Det er centrale kompetencer, som
musikfaget i høj grad kan bidrage til at udvikle – hvorfor faget netop bør sikres en fremtrædende
rolle. Ikke desto mindre fremstår en sådan definition på almendannelse imidlertid mere som en
begrænsning af den almene dannelse til ensidigt at tjene konkurrencestatens behov og ikke det
alment menneskelige, der i en mere bred forstand retter sig mod at erhverve kulturteknikker, der
bidrager til et godt liv for det dannede og demokratiske menneske. Vi frygter, at denne ensidige
fokusering på det markedsorienterede konkurrencemenneske generelt vil få alvorlige negative
konsekvenser for, hvordan de professionsuddannede fx lærere, pædagoger, sygeplejersker,
socialrådgivere kan varetage kerneopgaverne.
Vi anbefaler derfor, at regeringen opererer med et almendannelsesbegreb, der både møder
samfundsmæssige og almen menneskelige behov.
Den Nationale Faggruppe i Musik på Læreruddannelsen håber med denne henvendelse, at
uddannelsesordførerne og medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget vil revurdere de tre
kommenterede områder af udspillet således, at den forventede negative konsekvens, for både
musikstuderende specifikt og professionsbachelorstuderende generelt, kan undgås. Såfremt der
måtte være behov for uddybning af ovenstående kommentarer til udspillet, ser vi frem til at høre
fra jer.
Med venlig hilsen
Formand for Professionshøjskolernes Nationale Faggruppe i Musik, Læreruddannelsen
Kontakt
Erik Lyhne [email protected]
Telefon + 45 28 977 330