Fælles udtalelse fra Pædagogisk Samarbejdsudvalg
- i forbindelse med reformen af de gymnasiale uddannelser.
Repræsentanter for de gymnasiale fags faglige foreninger mødes regelmæssigt i Pædagogisk Samarbejdsudvalg,
som har en rådgivende funktion for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Repræsentanterne for de gymnasiale fags faglige pædagogiske foreninger har med interesse læst og
diskuteret regeringens udspil til en ny gymnasiereform. Vi kan konstatere, at der er flere fornuftige tiltag,
som vi generelt støtter op om. Men samtidig er der dog adskillige elementer i udspillet, der vækker vor
bekymring.
Vi er blandt andet bekymrede over et optagelseskrav, der kun beror på et karaktergennemsnit i fagene
dansk og matematik. Vi så hellere et gennemsnit på tværs af alle fag for at undgå indsnævring af den faglige
bredde af folkeskolen. Allerhelst så vi, at man fastholdt den allerede eksisterende
studieparathedsvurdering i kombination med en styrket vejledningsindsats.
Det vækker også bekymring, at udbuddet af studieretninger begrænses så drastisk. Det er vigtigt, at der er
et bredt udbud af studieretninger, der er knyttet til elevernes valg, lokalt tilpassede og adgangsgivende til
videre studier.
Det er positivt, at regeringsudspillet vægter elevernes trivsel. Det er dog afgørende, at målingerne også
viser et korrekt billede, hvorfor der fordres udviklet anvendelige måleredskaber.
Ranglister fører til præstationskultur frem for en læringskultur. Det er ikke hensigtsmæssigt i et
uddannelsessystem. Det er vigtigt, at målstyring ikke hindrer eller ødelægger forudsætningerne for det,
man ønsker at forbedre.
Med hensyn til arbejdet med det nationale mål om at ”gymnasieskolerne skal udfordre alle elever, så de
bliver så dygtige, som de kan” vil de faglige foreninger også gerne på forhånd advare om, at indførelsen af
en kvalitetsindikator, som måler på antallet af elever, der tager fag på højere niveauer, risikerer at
ødelægge bredden i det gymnasiale fagudbud af c-niveau fag.
Det er vigtigt, at underviserne inddrages i alle faser og på alle niveauer af implementeringen af en ny
reform for at sikre ejerskab til reformen. De faglige foreninger ser gerne et meget tæt knyttet samarbejde
med ministeriets fagkonsulenter om de kommende ændringer af de enkelte læreplaner.
Sidst, men ikke mindst, fremgår det af regeringens udspil, at der anvendes en stipulativ definition af
begrebet "moderne almendannelse", som sidestilles med fire kompetencer. Det vækker endog meget stor
bekymring hos underviserne på gymnasieskolerne. Det er dog positivt, at ministeren har tilkendegivet, at
udspillet ikke er et opgør med gymnasiernes gældende almendannende og studieforberedende formål, og
at de fire kompetencer omtalt i udspillet skal ses som et supplement til almendannelsen - ikke som en
erstatning.
København, den 2. maj 2016
Pædagogisk Samarbejdsudvalg