Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 180
Offentligt
1625836_0001.png
Center  for  Ungdomsforskning  
Dimensioner  af  Karrierelæring  
 
 
 
1  
 
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625836_0002.png
 
 
Viden  om  og  erfaring  med  uddannelse,  fag  og  job  
 
Viden  om  og  erfaring  med  de  fag  jeg  møder  i  gymnasiet  
 
 
 
 
Beskrivelse  af  progression  i  løbet  af  
gymnasiet  
Fra  
en  begyndende  faglig  nysgerrighed  og  
evt.  specialisering  –  fx  ift.  studieretning  
 
Hen  imod  
et  udbygget  kendskab  til  fag  og  
fagenes  kobling  til  verden  omkring  (herunder  
til  arbejdsmarkedet).  Har  evt.  en  ide  om,  
hvilken  faglig  retning,  man  vil  tone  sin  
uddannelse  og  karriere    
Fra  
en  begyndende  viden  om  og  erfaring  med  
andre  dele  af  uddannelsessystemet  end  
gymnasiet  
 
Hen  imod  
at  kunne  orientere  sig  i  andre  dele  
af  uddannelsessystemet  og  derigennem  opnå  
begyndende  viden  om  forskellige  
studiemiljøer  og  arbejdsformer  
 
 
 
 
Fra  
at  have  gjort  sig  de  første  erfaringer  med  
arbejdsmarkedet  fx  gennem  erhvervspraktik  
eller  fritidsjob  
 
Hen  imod  
at  foretage  koblinger  mellem  fag  i  
gymnasiet,  arbejdsmarked  og  samfund.  
Koblingerne  mellem  fag,  arbejdsmarked  og  
samfund  kan  være  af  teoretisk  karakter  idet  
de  ligger  i  forlængelse  af  det  teoretiske  
arbejde  i  fagene.  Men  koblingerne  kan  også  
være  af  praktisk  karakter,  idet  de  er  opnået  
gennem  praktiske  erfaringer,  
virksomhedssamarbejde,  praktik  osv  
 
 
Tegn  
1.   Eleven  kan  beskrive,  hvad  der  karakteriserer  de  
forskellige  fag/fagligheder  i  gymnasiet  
2.   Kan  anvende  fag  i  sammenhæng  med  andre  fag  (fx  
i  AT).  
3.   Kan  koble  og  eventuel  omsætte  fag  og  
studieretning  ind  en  
praktisk/teoretisk/erhvervsmæssig  sammenhæng    
1.   Kan  beskrive  hvad  en  videregående  uddannelse  er  
og  nævne  eksempler  på  konkrete  uddannelser.    
2.   Kan  skelne  mellem  de  forskellige  typer  
videregående  uddannelser,  fx  kort,  mellemlang  og  
lang,  professions,  universitets,  erhvervsakademi  
osv.      
3.   Eleven  kan  ud  fra  et  bredt  kendskab  til  forskellige  
uddannelsestyper  koble  erfaringer  og  viden  om  
uddannelser  til  refleksion  over  egne  kompetencer  
og  interesser  ift  videre  uddannelse  og  videre  
muligheder  
1.   Eleven  kan  beskrive  konkrete  jobs  og  
jobfunktioner.  Kan  sætte  ord  på  egne  erfaringer  
fra  fx  fritidsjobs  
2.   Kan  genkende  og  skelne  mellem  basale  strukturer  
på  arbejdsmarkedet  fx  forskel  på  private  og  
offentlige  arbejdspladser,  forskellige  
arbejdslivsformer  
3.   Eleven  kan  ud  fra  kendskab  til  arbejdsmarkedet  
reflektere  over  generelle  og  egne  
arbejdsmarkedskompetencer,  samt  hvordan  de  
kan  anvendes  i  en  faglig  sammenhæng.    
 
Viden  om  og  erfaring  med  uddannelsessystemet  
 
 
 
 
Viden  om  og  erfaring  med  arbejdsmarkedet    
 
 
 
 
2  
 
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625836_0003.png
 
 
 
Viden  om  og  erfaring  med  mig  
 
Viden  om  og  erfaring  med  mine  interesser/styrker  
Beskrivelse  af  progression  i  løbet  af  
gymnasiet  
Fra  
en  begyndende  bevidsthed  om  egne  
styrker  og  interesser    
 
Hen  imod  
en  udbygget  forståelse  af  egne  
styrker,  interesser  og  kompetencer,  og  
hvordan  de  kan  bruges  i  såvel  en  
samfundsmæssig  som  en  uddannelses-­‐  og  
erhvervssammenhæng  
Tegn  
1.   Kan  give  eksempler  på  kompetencer,  der  kan  
bruges  i  forskellige  typer  jobs  og  uddannelser.    
2.   Kan  nævne  eksempler  på  egne  styrker  og  
interesser,  og  koble  det  til  erfaringer  fra  skole,  job  
og  fritidsliv    
3.   Kan  reflektere  over  og  formulere  egne  faglige  og  
personlige  kompetencer  i  relation  til  en  
karrierevej/fremtidsforestillinger      
1.   Kan  konkret  indgå  i  et  gruppearbejde  i  skolen  og  
bidrage  til  at  opgaven  løses.  
2.   Kan  indgå  i  flere  forskellige  samarbejder  –  både  i  
skolen  og  på  en  arbejdsplads.  
3.   Kan  veksle  mellem  forskellige  roller  i  samarbejder,  
både  i  skolen  og  udenfor    
Viden  om  og  erfaring  med  mig  i  samarbejde  med  andre  
Fra  
en  begyndende  bevidsthed  om,  
 
hvordan  jeg  indgår  i  sammenhænge  med  
andre  ex.  gruppearbejde  og  i  fritidsjob.    
 
Hen  imod  
en  udbygget  viden  om  forskellige  
samarbejder  og  samarbejdsformer–  både  i  
skolen  og  på  arbejdspladser  og  refleksion  
 
over,  hvordan  de  forskellige  roller  i  
 
samarbejde  kan  indtages.  
 
Viden  om  og  erfaring  med  mig  i  verden  
Fra  
en   begyndende   bevidsthed   om   mig  
 
som  en  del  af  en  større  sammenhæng    
 
 
 
Hen   imod  
begyndende   tanker   om,   hvorfor  
jeg  uddanner  og  dygtiggør  mig  for  mig  selv  
og   min   omverden.   Begynder   dermed   at  
gøre   uddannelse   og   karriere   til   et   mere  
personligt   projekt,   som   forener   faglige  
interesser,   viden   om   muligheder   og   viden    
om,   hvordan   jeg   på   forskellige   måder   kan  
bidrage  til  samfundet  
 
 
1.   Kan  give  eksempler  på  forskellige  livsformer  og  
deltagelsesmuligheder  i  samfundet        
2.   Kan  koble  viden  om  livsformer  og  
deltagelsesmuligheder  med  fagene  og  fagenes  
samfundsmæssige  rolle  og  funktion    
3.   Kan  reflektere  over  egne  deltagelsesmuligheder  i  
og  bidrag  til  samfundet  
 
3  
 
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625836_0004.png
 
 
 
 
 
 
Erfaring  med  mine  handlinger  og  beslutninger  
 
 
Beskrivelse  af  progression  i  løbet  af  
gymnasiet  
Fra  
at  have  begyndende  fortælling  om  
mine  erfaringer  med  valg  og  begrundelse  
for  valg  af  ungdomsuddannelse    
 
Hen  imod  
at  gøre  sig  overvejelser  om  egne  
valg  og  handlemuligheder  ud  fra  viden  om,  
hvordan  mennesker  på  forskellige  måder  
træffer  valg  og  har  forskellige  typer  af  
 
karriereforløb.    
 
Fra  
en  begyndende  forståelse  af  
sammenhænge  mellem  på  den  ene  side  
muligheder/  ønsker/erfaringer  osv.  og  på  
den  anden  side  egne  handlinger  og  
handlemuligheder.    
 
Hen  imod  
en  forestilling  om  at  være  
medskaber  af  egne  muligheder  og  
fremtidsperspektiver.  Er  i  stand  til  at  
kunne  handle  på  og  udforske  egne  ønsker  
og  mål    
 
Fra  
en  begyndende  forståelse  for  
karakteren  af  karrierelæring  og  
karriereplaner  i  et  omskifteligt  samfund  
 
Hen  imod  
konkrete  fremtidsplaner  for  
tiden  efter  gymnasiet,  og  forholder  sig  til  
eventuelle  forandringer  i  relation  til  
drømme,  ønsker,  erfaringer  og  vilkår.  
 
 
 
Tegn  
1.   Kan  fortælle  om  erfaringer  med  valg  af  
ungdomsuddannelse  og  det  forløb,  der  går  forud        
2.   Kan  skitsere  forskellige  måder  at  træffe  valg  og  
forholde  sig  i  en  valgproces,  både  med  afsæt  i  egne  
og  andres  erfaringer  og  tilgængelige  netværk  
3.   Kan  reflektere  over  forskellige  valgstrategier  og  
handlemuligheder  og  deres  fordele  og  ulemper    
Erfaringer  med  mine  valgstrategier  i  relation  til  
uddannelse  
Erfaringer  med  handlekraft  i  forhold  til  mine  
valgmuligheder    
 
1.   Kan  fortælle  om  erfaringer  med  at  have  handlet  i  
forhold  til  valg  af  uddannelse  
2.   Kan  demonstrere  indsigt  i  forholdet  mellem  
handlinger  i  relation  til  uddannelse  og  så  ønsker,  
beslutninger,  viden  om  fag,  uddannelser,  erhverv    
3.   Kan  reflektere  over  egne  handlinger  og  sætte  dem  i  
forhold  til  ønsker  og  erfaringer.  Herunder  at  
reflektere  over  kommende  valg  og  forholde  sig  til  
valg,  som  noget  der  opstår  i  et  samspil  mellem  
individ  og  omgivelser  
Viden  og  erfaring  med  usikkerhed  og  omskiftelighed  
som  vilkår  ift.  valg,  handlinger  og  beslutninger    
 
1.   Kan  nævne  eksempler  på  forskellige  karriereforløb  
eksempelvis  lineære  forløb,  yoyo  forløb  osv.  
2.   Kan  demonstrere  indsigt  i,  hvordan  
samfundsmæssige  forandringer  kan  gribe  ind  i  
individers  mulighedsrum  –  og  modsat  at  individer  
også  har  indflydelse  på  egne  muligheder  
3.   Kan  identificere  et  eller  flere  fokuspunkter  for  den  
videre  karrierevej,  men  samtidig  også  afprøve  og  
udfordre  egne  ideer  ud  fra  nye  input.    Kan  forholde  
sig  både  åbent  og  fokuseret  til  egne  fremtidsplaner.  
4