Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 180
Offentligt
1625835_0001.png
Folketingets Børne – og
Undervisningsudvalg
26. april 2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0002.png
Hvem er Karrierefokus?
17 gymnasier, Studievalg KBH, 3 videregående uddannelser og Region
Hovedstaden.
Projektet løber fra 2014 til slut 2016. Følgeforskning af CeFU.
Fra 2014
Gymnasier
Ørestad Gymnasium
Nørre Gymnasium
Gladsaxe Gymnasium
Espergærde Gymnasium og HF
Høje Taastrup Gymnasium og HF
Knord Hhx
TEC, H.C. Ørsted Gymnasiet
Københavns Åbne Gymnasium
Videregående uddannelser
KEA
UCC
CBA
Fra 2015
Gymnasier
Borupgaard Gymnasium
Erhvervsskolen Nordsjælland
Frederikssund Gymnasium
Frederiksværk Gymnasium
Gentofte HF
KBH Syd – HF og VUC
Next - Htx
Next - Stx
Niels Brock
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0003.png
Vision: Den kompetente og afklarede student
Vi drømmer om studenter, der:
• er afklarede om egne karrierekompetencer.
er klædt på til at træffe et rigtigt uddannelsesvalg efter studentereksamen.
er motiverede for at fortsætte på og gennemføre en videregående
uddannelse.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0004.png
Hvad er målet for den enkelte elev?
Alle elever møder både korte, mellemlange og lange videregående
uddannelser.
Alle eleverne får øget kendskab til og erfaring med arbejdsmarkedet og
uddannelsesmarkedet.
Alle elever støttes i den personlige dannelsesproces.
Alle elever er motiveret til at fortsætte i uddannelse.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0005.png
Dimensioner af Karrierelæring
Center for Ungdomsforskning
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0006.png
Karriere som en del af kernestof
Det er
også
en del af faget at undersøge, hvilke jobfunktion og
arbejdspladser, faget leder frem mod.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0007.png
Hvad kan vi gøre i gymnasiet?
Skabe rum for gymnasieelevernes
fremtidsrefleksioner om uddannelse
og job.
Skabe mulighed for
afklaring
af kompetencer og muligheder undervejs i
gymnasiet.
Bygge videre på folkeskolens indsats med ”Job og Uddannelse” ved at
indføre karrierelæring som en rød tråd fra
grundforløbet til
studentereksamen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0008.png
Erfaringer i projektet
Foreløbige effekter
• Øget motivation hos eleverne
• Styrket faglighed
Mulige effekter på længere sigt
• Færre omvalg
• Reduceret spildtid
• Færre ufaglærte studenter
• Formindsket frafald
• Færre gymnasiale suppleringskurser
• Bedre overgangsfrekvens
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0009.png
Anbefalinger
Fasthold karrierekompetencer i reformudspillet
Karrierekompetencer som en del af
almendannelsen
Det skal være op til skolens ledelse at tilrettelægge en samlet
progression, samtidig med at de enkelte fag forpligtes hver især. Alle fag
kan bidrage, bl.a. ved at tematisere hvad faget kan anvendes til.
Placér organiseringen og progressionen i
studieretningen
Karrierelæring indskrives i hovedbekendtgørelsen og i
retningslinjerne for studieretningerne/ fagpakkerne
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0010.png
Gode eksempler på karrierelæring fra projektet
Studieretningsdag med rollemodeller
Refleksionsøvelser
Brobygning med case
Brobygning med fokus på kompetencer
Karriere som tema
Lærerens karrierevej
Forløb med branchekendskab
Professionelle som rollemodeller i studieretningen
Elevnetværk
Alumnenetværk
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0011.png
Studieretningsdag med rollemodeller: ‘Noget med
mennesker’
• Oplæg ved
Studievalg:
Hvordan kan man arbejde
med mennesker?
• Refleksionsøvelser: Hvad
kan jeg lide?
• Rollemodeller – tidligere
elever om studieforløb
”Jeg valgte studieretningen, fordi jeg kan få en
viden omkring mennesket. ”
Christina 2.g
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0012.png
Karriere/arbejdsmarked som tema
Eksempler
• Stress
• Fremtidens arbejdsmarked
• Historiske perspektiver på arbejdslivet
• Arbejdsliv i andre lande og kulturer
• Etiske dilemmaer på arbejdsmarkedet
• Arbejdsliv og sundhed
• Arbejdsmiljø
• Køn og arbejdsliv
Hvordan bliver det led i udvikling af karrierekompetencer?
Refleksionsøvelser undervejs:
• Hvordan relaterer det til mit liv?
• Hvad er mine drømme og bekymringer?
• Hvordan ville mit liv se ud inden for disse fag/arbejdsmarkeder?
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0013.png
Se flere eksempler på hjemmesiden
www.karrierefokus-gym.dk
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 180: Præsentationer fra Styregruppen for projektet "KarriereFokus - i og efter gymnasiet" ved foretræde for udvalget den 26. april 2016
1625835_0014.png
Spørgsmål?
For yderligere information kontakt:
• Formand for styregruppen rektor Allan Kjær Andersen
[email protected]
• Projektleder Caroline Vogelius Wiener
[email protected]