Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1624487_0001.png
Henvendelse fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening (GI) d. 22. april 2016
Kommentar til regeringens udspil til gymnasiereform
Til Folketingets Uddannelsesordførere
Vi har i GI (Gymnasieskolernes Idrætslærerforening) med blanding af bekymring og uforståenhed erfaret, at
Idræt B udgår som studieretningsfag i udspillet til den nye gymnasiereform. Vi mener, det er en beklagelig
og forkert udvikling af flere grunde:
Den hyppigst anvendte studieretning med Idræt B (Bio A – Mat B – Idræt B) er ifølge en
undersøgelse foretaget af UVM i 2013
1
den sjette mest populære studieretning i landet med 960
elever og viser interessen og behovet for, at faget indgår i en studieretning. Ydermere giver den en
god faglig og relevant ballast ved videreuddannelse på en hel stribe af uddannelser som fx:
fysioterapeut, folkeskolelærer, pædagog etc.
I ovenstående studieretning spiller idrætsfaget på mange områder utrolig godt sammen med de
andre fag i studieretningen, hvilket afføder en faglig fordybelse og udtalt anvendelsesorientering af
idrætsfaget i langt højere grad, end når det indgår som frit valgfag. Med Idræt B som
studieretningsfag åbner det mulighed for, at man arbejder tværfagligt gennem alle tre år.
Regeringen ønsker i reformudspillet at styrke naturvidenskaben og i den forbindelse er det vores
overbevisning, at idræt i ovennævnte studieretning tiltrækker en elevtype, der måske ikke var gået i
en naturvidenskabelig retning. En annullering af idræt som studieretningsfag kunne altså svække
naturvidenskab.
Studenter med idræt på studieretning kommer ud på uddannelsesinstitutionerne med en stor viden
om sundhedsfremme, kropsforståelse, evnen til at reflektere over vores kropskultur og til naturligt
at inddrage fysisk aktivitet i en lang række sammenhænge, hvilket en overvældende mængde
forskning peger på som den rigtige vej at gå i et samfund med meget stillesiddende arbejde og
dertil hørende samfundsøkonomisk belastning.
Fordybelsen i praktiske fag som f.eks. idræt B fungerer i dag som et godt alternativ til særligt de
drenge med talenter indenfor for dette område, herunder en modvægt til det meget teoretiske og
’pigevenlige’ gymnasium
.
I GI håber vi, at medlemmerne af Børne- og uddannelsesudvalget vil tage ovenstående punkter med i
overvejelserne ved forhandlingsbordet og beder om foretræde for udvalget med henblik på at uddybe vores
synspunkter i forhold til Idræt B som studieretningsfag i reformudspillet
Med venlig hilsen
Anders Bergholdt
Formand for Gymnasieskolernes Idrætslærerforening (GI)
1
https://www.uvm.dk/Service/Statistik/Statistik-om-gymnasiale-uddannelser/Statistik-om-studieretninger-og-fag-
paa-de-gymnasiale-uddannelser/Statistik-om-studieretninger-paa-de-gymnasiale-uddannelser