Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 173
Offentligt
1623244_0001.png
Henvendelse fra Spansklærerforeningen 19. april 2016
Begyndersprog bør indgå på lige fod med fortsættersprog stx-studieretninger
Kommentarer til regeringens udspil:
Fra elev til studerende
Til Folketingets uddannelsesordførere
Spansk er i dag det største af de begyndersprog, som eleverne kan vælge som 2. fremmedsprog i
gymnasiet, omkring 8% af studenterne på stx har en studieretning med spansk, og i alt knap 29%
af studenterne har spansk som deres andet fremmedsprog.
Spansklærerforeningen ser af forskellige årsager reformudspillet som en alvorlig svækkelse af
spansk - og begyndersprog generelt. Dels udelukkes sproget fra at indgå som studieretningsfag i
ikke-sproglige studieretninger, dels bliver det vanskeligere at vælge det som andet fremmedsprog
uden for studieretning. Det er bekymrende, at man således nedprioriterer den sproglige
mangfoldighed og bredde i gymnasiet
Vi har derfor to konkrete forslag vi vil bede jer overveje for at styrke de sproglige og globale
kompetencer hos fremtidens studerende:
1. Begyndersprog bør i studieretninger sidestilles med fortsættersprog, så alle typer af 2.
fremmedsprog kan indgå også i fx samfundsvidenskabelige studieretninger.
2. Alle gymnasieelever bør have mulighed for at vælge spansk og andre begyndersprog,
herunder kinesisk, russisk mv. som valgfag uden for studieretningen. Dette kan fx ske
gennem et retskrav om at kunne vælge begyndersprog, også når det udgør et femte fag på
A-niveau.
Vi har en række uddybende kommentarer til forskellige dele af udspillet:
1. Reformudspillet har den klare intention, at flere elever skal vælge en studieretning med
flere fremmedsprog på højt niveau, men vi frygter at resultatet kan blive det stik modsatte:
Man nedlægger den flersproglige studieretning (med engelsk A og spansk A), som reelt er
den eneste eleverne vælger i dag, i håbet om at der måske vil være flere der vælger en
supersproglig studieretning med engelsk, fortsættersprog og begyndersprog - en
studieretning, der i dag desværre vælges af forsvindende få elever.
2. Udspillet ønsker at styrke elevernes globale kompetencer.
Vi står over for en højere grad af integration og globalisering end nogensinde før i
verdenshistorien, så intet kan være vigtigere end at styrke elevernes forståelse for og
bidrag til løsning af globale problemstillinger.
Netop derfor er det vigtigt, at man også sikrer den sproglige mangfoldighed. Hvis ikke
eleverne stifter bekendtskab med nye sprog i gymnasiet, hvor skal det så ske? Vi bør give
eleverne bedre mulighed for at lære flere sprog end engelsk og tysk – opnå bevidsthed om
verden også uden for det europæiske kontinent.
3. Udspillet synes at lægge som præmis, at vi skal uddanne i de sprog, der efterspørges af
erhvervslivet. Accepterer man denne præmis, er det vigtigt, at man planlægger langsigtet.
Man bør ikke kun se på, hvem der er vores største handelspartnere i dag, men også på
hvilke markeder, der kan blive vigtige fremover. Fx sagde Lars Løkke Rasmussen under det
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 173: Henvendelse af 19/4-16 fra Spansklærerforeningen kommentarer til regeringens udspil til en gymnasiereform (anmodning om foretræde for udvalget)
Henvendelse fra Spansklærerforeningen 19. april 2016
nylige statsbesøg fra Mexico, at vores eksport til dette land er kraftigt stigende og i år
runder 4 milliarder.
4. Udspillet ønsker at fremmedsprog prioriteres i alle studieretningsfag, bl.a. med læsning af
tekster på fremmedsprog, hvilket kan medvirke til at styrke elevernes kompetencer og
motivation for sprog
Dette er et glimrende forslag, men vi frygter at der i praksis kun vil blive tale om
fortsættersprog, og ikke en bred vifte af sprog. Det er en katastrofe at udelukke spansk fra
at indgå som studieretningsfag i de ikke-sproglige hovedområder, da elever, som lærer
sprog, ofte er interesserede i historie- og samfundsforhold. De kan pt. studere disse
forhold i studieretninger med fx engelsk, spansk og samfundsfag, som har stor tilslutning
landet over.
Vi håber, at uddannelsesordførerne og medlemmerne af Børne- og Undervisningsudvalget vil
orientere sig i ovenstående, og beder om foretræde for udvalget med henblik på en yderligere
drøftelse af Spansklærerforeningens kommentarer til udspillet.
På Spansklærerforeningens vegne, den 19. april 2016
Irma Kobæk