Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 170
Offentligt
Tysklærerforeningens kommentarer til de tyskfaglige dele af reformudspillet
Senere studieretningsvalg kan give flere tyskelever
I forslaget er sprog 2 heldigvis fortsat obligatorisk på B-niveau i alle studieretninger. Desuden er vi glade
for, at det kan se ud som om, der kan blive flere elever, der vælger sprog 2 på A-niveau i fremtiden.
Eleverne vil få mulighed for at få tysk A som studieretningsfag i to af de sproglige studieretninger. Og både i
den samfundsfaglige og den kunstneriske afdeling er der lagt op til, at eleverne kan vælge tysk på A-niveau
som studieretningsfag i stedet for engelsk A.
Udskydelsen af studieretningsvalget til efter grundforløbet vil kunne få flere elever til at vælge tysk, når de
har mødt faget på gymnasiet. Det betyder, at det bliver vigtigt at lægge særlig vægt på præsentation af
studieretningsfagene i grundforløbet. For tysks vedkommende må man ønske sig timer i faget ud over dem,
der skal bruges på AP.
Litteratur og kommunikative kompetencer hænger sammen
Vi læser i dag ikke tysk litteratur, kun for litteraturens skyld. Tekstlæsning er fortsat en hovedvej til større
ordforråd, dybere erkendelse og kulturforståelse, idet tekstlæsning forbedrer både de receptive og
produktive kompetencer: Når man læser litteratur styrkes bl.a. genrebevidstheden og kendskabet til et
sprog, der ligger et stykke fra det dagligdags talesprog. Og når man anvender kommunikative
undervisningsformer som cooperative learning, taskbaseret undervisning, innovative metoder m.m. i
tekstarbejdet, sættes eleverne i stand til at føre meningsfyldte dialoger på et varieret sprog.
Kommunikative undervisningsformer prioriteres højt i vore efteruddannelsestilbud, og kan ses i alle de
nyere lærebøger. Man kan dog godt overveje at styrke de kommunikative kompetencer yderligere, ved fx.
at udforme mundtlige og skriftlige opgavetyper, der i højere grad lægger op til elevernes personlige
stillingtagen til de problemstillinger, der findes i litteraturen.
Tysk i andre fag
Forslaget om at eleverne skal læse tekster på bl.a. tysk i andre fag, imødeser vi med spænding. Som
sprogfag kan vi naturligvis klæde eleverne på til at arbejde strategisk med ordforrådstilegnelse, brug af
ordbogsopslag, evne til at sammenfatte et komplekst indhold. Kompetencer som vil være brugbare i andre
fag. Man skal dog være opmærksom på at finde et passende niveau, så eleverne ikke først skal overvinde
en uoverstigelig sproglig barriere, før de kan arbejde med kernestoffet i det andet fag.
Mulighed for samlæsning
På grund af bindingerne i studieretningerne vil det fremover blive sværere at få tysk som valgfag. Vi ser
derfor gerne, at man kan samlæse tysk på studieretningshold og valghold på tysk A. Desuden ønsker vi, at
der fortsat er mulighed for at vælge et femte A-fag.