Den 14. april 2016
Til Børne- og Undervisningsudvalget
Vedr.: Foretræde i forbindelse med faget
Kulturforståelse
på ungdomsuddannelserne
Vi opfordrer til, at det bliver muligt at vælge faget Kulturforståelse på alle fire
gymnasiale ungdomsuddannelser, stx, hf, hhx og htx.
Aktualiseret af regeringens forslag til reform af gymnasiet, hvor det blandt andet
fremhæves, at elevernes globale kompetencer skal styrkes for at kunne bidrage til
innovative løsinger på globale problemstillinger, foreslår vi at udbyde faget kulturforståelse
på alle 4 ungdomsuddannelser. Faget Kulturforståelse udbydes i dag som valgfag på hf-
enkeltfag, hhx, htx samt som studieretningfag på hhx og htx. Vi mener, at eleverne på Stx
og hf også skal have mulighed for at vælge faget Kulturforståelse.
- Elever, der følger faget, vil opnå relevante og anvendelige kompetencer til at forstå sig
selv som nationale borgere i en global sammenhæng og agere herudfra. De vil få en
forståelse af globalisering har betydning for vores hverdag, international politik og handel.
-Elever, der undervises i kulturforståelse, får øget kendskab til
dansk
kultur og derved
styrket kulturel identitet ved at se sig selv som formet af netop dansk kultur -
uanset
etnicitet.
-Faget er med til at styrke elevernes evne til at forstå og møde andre kulturer, og det giver
eleverne en styrket interkulturel kompetence. Kompetencer der er essentielle for at kunne
indgå i internationale handelssamarbejder, og som vi ved er værdsat og efterspurgt på
både det danske og internationale arbejdsmarked.
-Faget giver eleverne mulighed for at forstå sig selv og se sine egne værdier og
handlemuligheder som resultat af en kulturhistorisk proces. En kompetence, der fx.er med
til opbygge et værn mod radikalisering.
Set ud fra et almendannende og pædagogisk perspektiv er det fagets styrke, at det giver
alle
elever (uanset etnisk og social baggrund) identitetsbekræftelse og giver alle elever
nye perspektiver på egen og andres hverdag.
Faget kulturforståelse ligger desuden direkte i forlængelse af satsningen ‘Det globale
perspektiv’ i folkeskolen, hvorfor der sikres en god progression og kontinuitet mellem
uddannelserne.
Faget er evig aktuelt i forhold til internationalt samarbejde i organisationer og i
internationale handel, men desværre også aktuelt på grund af krigsflygtninge, terror og
radikalisering.
Kulturforståelse er et unikt fag med en særegen faglighed, der rummer et højt
refleksionsniveau, som kommer til udtryk gennem en omfattende og kompleks
fagterminologien.