Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1621032_0001.png
Bedst mulig undervisning af
flygtningebørn?
Bergthóra Kristjánsdóttir, lektor ph.d.
Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)
Aarhus Universitet
[email protected]
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Video og slides fra høring den 8. april 2016 om undervisning af flygtningebørn, fra Danmarks Lærerforening
1621032_0002.png
DPU Høringssvar
Overordnet
Indhold
Professionalisering
Organisering og struktur
Tidsramme
Undervisningssted, regi og
ledelsesansvar
Navngivningen af eleverne
Modtagerordninger
DPU Bergthóra Kristjánsdóttir
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Video og slides fra høring den 8. april 2016 om undervisning af flygtningebørn, fra Danmarks Lærerforening
1621032_0003.png
EVALUERINGSRESULTATER 2016
Behov for mere ensartede
kommunale tilbud
Behov for brobygning ml
modtagerordninger og den
almindelige undervisning
Behov for mere tværgående
lærersamarbejde
Behov for efteruddannelse af lærere
Behov for mere kvalificeret grundlag
for at evaluere sprogfærdigheder
Behov for at forbedre
visitationsordninger
DPU Bergthóra Kristjánsdóttir
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Video og slides fra høring den 8. april 2016 om undervisning af flygtningebørn, fra Danmarks Lærerforening
1621032_0004.png
”Bemærkninger til lovforslaget. 1.Indledning.Danmark står i
disse år over for en stor udfordring med at modtage og
integrere et ekstraordinært højt antal af flygtninge”.
Indvandring fra ikke-vestlige
lande
Alder
1995
2015
5-9 år
10-14 år
15-19 år
2613
2283
2319
2615
1711
2449
Egne data,
generet ud fra Statistikbanken,
DPU Bergthóra Kristjánsdóttir
Danmarks statistik
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Video og slides fra høring den 8. april 2016 om undervisning af flygtningebørn, fra Danmarks Lærerforening
1621032_0005.png
Eksklusion
”I de sidste måneder af 2. verdenskrig
søgte 250.000 tyske flygtninge, hvoraf
70.000 var under 15 år, tilflugt i
Danmark. De var i en elendig
forfatning, da de ankom; men
danskerne var på det tidspunkt så
hadefulde mod alt tysk, at man ikke så
dem som mennesker i nød, men som
fjender, og det blev regnet som
”unational optræden” at hjælpe dem.
Derfor blev denne flygtningeinvasion
den største humanitære katastrofe i
nyere tid i Danmark. I 1945 døde i
Danmark over 13.000 flygtninge, heraf
7.000 børn under 5 år”.
DPU Bergthóra Kristjánsdóttir
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Video og slides fra høring den 8. april 2016 om undervisning af flygtningebørn, fra Danmarks Lærerforening
1621032_0006.png
Samfundsøkonomi
KOSTNADER VED
MANGELFULL UTDANNING
AV ASYLSØKERE OG
FLYKTNINGER
Momenter som
tallfestes beløper seg
til om lag 3,8 millioner
2015-kroner i
gjennomsnitt per barn.
Samt ikke-prissatte
effekter på den
enkeltes livskvalitet,
kriminalitet og
demokrati.
Samfunnsøkonomisk analyse
Rapport nr. 32-2016
Kunnskapsdepartementet
1.3. 2016
DPU Bergthóra Kristjánsdóttir