N O T AT
7. april 2016
Analyser vedr. rekruttering og fastholdelse af lærere i folkeskolen
Mange analyser peger på, at der er problemer med både fastholdelse og rekruttering
af lærere i folkeskolen. KL’s egen spørgeskemaundersøgelse blandt de kommunale
skoleforvaltninger viser, at 79 af 98 kommuner oplever rekrutteringsproblemer.
Dette understøttes af Danmarks Lærerforenings undersøgelser og de tilbagemeldin-
ger, foreningen får. Derudover viser en analyse fra AE-rådet, at der er 17.000 ud-
dannede folkeskolelærere, der ikke arbejder i folkeskolen. Mange uddannede lærere
vælger folkeskolen fra og søger job i andre brancher eller på private friskoler. Lige-
ledes er optaget og gennemførselsprocenten på læreruddannelsen for lav.
Der har været et stærkt mediemæssigt og politisk fokus på problematikken om læ-
rermanglen og rekrutterings- og fastholdelsesproblematikkerne i folkeskolen gen-
nem det seneste halve år.
Danmarks Lærerforening har udgivet Pjecen ”Folkeskolens rekrutteringsproble-
mer”, som samler op på den omfattende dokumentation på lærermangel og kompe-
tenceflugt og peger på, at der er brug for en national indsats.
Læreren er den vigtigste faktor for kvaliteten af elevernes undervisning og dermed
også deres skolegang. Det er derfor afgørende at sørge for, at lærerne forbliver i
folkeskolen samt at sikre, at der fortsat vil blive uddannet nye dygtige lærere, der har
lyst til at arbejde i folkeskolen.
Den nuværende situation, hvor der er lærermangel og rekrutteringsproblemer i hele
landet, har affødt en række problematikker. Bl.a. øget brug af ikke-læreruddannede
vikarer i folkeskolen.
Problematikken kræver andre løsninger end de, der bliver foreslået af KL – f.eks.
’bare’ at uddanne flere lærere. Der er sandsynligvis brug for en bred vifte af initiati-
ver. Som et led i arbejdet med at afhjælpe rekrutterings- og fastholdelsesproblemer-
ne i folkeskolen og finde løsningsforslag er der derfor brug for ny og systematiseret
viden.
Nedenfor skitseres en række mulige analyser og undersøgelser, som kan bidrage
med viden om, hvilke bevæggrunde og årsagssammenhænge der er for kompetence-
flugten fra folkeskolen, og hvordan vi bedre afhjælper denne.
Side 1 af 2