Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 162
Offentligt
1620222_0001.png
Nyt grundforløb og styrket sammenhæng mellem
ungdomsuddannelserne
- notat fra Danske Erhvervsskoler-Lederne
I regeringens udspil til reform af de gymnasiale uddannelser vil man gøre det halvårlige grundforløb
”kortere og bedre”. Samtidig nævnes, at det skal være ca. tre måneder. Tæller man halvvejs i det første
semester, er der dog kun ti ugers undervisning fra skolestart i anden uge af august til efterårsferien.
Danske Erhvervsskoler-Lederne bakker fuldt op om indholdet af det grundforløb, regeringen lægger op til i
sit udspil. Men grundforløbet bør fortsat være et helt semester som i dag, det vil sige ca. 20 uger, da det
giver store praktiske og indholdsmæssige udfordringer, hvis man vil nå det på et halvt semester.
Den strukturelle sammenhæng mellem ungdomsuddannelserne går tabt
Herved spildes en oplagt mulighed for, at elever fra de gymnasiale uddannelser efter grundforløbet
umiddelbart kan skifte til en erhvervsuddannelses grundforløb 2. Det vil typisk kunne være aktuelt
for elever, der i det gymnasiale grundforløb har måttet erkende, at ren teori på gymnasialt niveau
ikke passer til deres evner og interesser. De elever vil med fordel kunne skifte til en
erhvervsuddannelse f.eks. til et forløb med eux.
Grundforløbet skal indeholde mange elementer:
- introduktion til studieretningernes fagområder og til de videregående uddannelser, som den
enkelte retning er målrettet imod
- prøver til eksamensbevis (naturvidenskab/almen sprogforståelse på stx og grundforløbsprøve på
hhx/htx),
- vejledning af den enkelte elev og evalueringssamtale
- elevernes valg af studieretning
- eventuelt vejledning til anden studieretning eller ungdomsuddannelse
Gymnasiets administration skal derefter inden studieretningsstart:
- etablere klasser, foretage time/fagfordeling og lægge skemaer. Erfaringen viser, at en sådan
proces normalt tager 4-5 uger.
Af hensyn til fagligheden og for at imødekomme elevernes forventninger om relevant undervisning i
forhold til deres planer om studieretning, bør grundforløbsklasserne etableres indenfor sammen
hovedområder som foreslået i udspillet. For hhx vil der således kunne etableres tre forskellige
grundforløbsklasser inden for hhv. økonomi og marked, globalt samfund samt sprog og kultur. For htx vil
grundforløbsklasserne dannes inden for anvendt naturvidenskab, teknologi og kommunikationsteknik.
Det vil være hensigtsmæssigt, at de gymnasiale grundforløb indeholder de samme almene fag – dansk,
engelsk og samfundsfag - med undervisning til C-niveau, som er indeholdt i grundforløb 1 i en
erhvervsuddannelse med eux. En sådan faglig parallelitet mellem et gymnasialt grundforløb og et eux-
grundforløb vil i høj grad understøtte sammenhængen i ungdomsuddannelsessystemet og styrke
muligheden for uddannelsesskift i forlængelse af grundforløbet. Det vil samtidig sikre enkeltfagligheden i
forløbet.