Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 160
Offentligt
1619926_0001.png
Undersøgelse af optaget på gymnasieuddannelserne 2014
-
Delanalyse om karakterkrav
Data
GL har fra Danmarks Statistik data om optaget på de gymnasiale uddannelser for 2014 og for de, der blev
studenter i 2014. Fokus for dette notat er regeringens karakterkrav på mindst 4 i matematik og mindst 4 i
dansk i folkeskolens afgangsprøve.
Opgørelserne følger den opgørelsesmetode, der anvendes til at administrere det vedtagne karakterkrav for
EUD. Tallene her i analysen er lidt lavere end Undervisningsministeriets analysetal, fordi opgørelser, hvor
der ikke er oplysninger om elevens prøve i matematik eller dansk, er udtaget af analysen som værende
uoplyst. Herudover er pre-IB og studenterkurser med i GL’s analyse.
Krav om 4 i både dansk og matematik
10 pct. af det gymnasiale optag i 2014 ville ikke bestå regeringens krav om 4 i både dansk og matematik.
Der er stor forskel på konsekvenserne for de 4 gymnasiale uddannelser.
Der blev optaget omkring 59.600 elever på de gymnasiale uddannelser i 2014, hvoraf der er afgangsoplys-
ninger af forskellige årsager direkte fra folkeskolen for knap 3.000 elever, som er udtaget af undersøgelsen.
Et krav om 4 i både dansk og matematik ville udelukke godt 5.600 af de elever, der begyndte i 2014, hvilket
svarer til 10 pct. af optaget. Fordelingen over de fire gymnasiale uddannelser ses af tabel 1. For HF ville 29
pct. af eleverne være udelukket fra uddannelsen, hvis karakterkravet på 4 i både dansk og matematik hav-
de været gældende.
Tabel 1. Elever, der ikke opfylder regeringens forslag til karakter-
krav om mindst 4 i matematik og mindst 4 i dansk
Antal
Pct.
Gymnasiale uddannelser
5660
10%
Hf
2410
29%
Hhx
830
8%
Htx
380
7%
stx m.fl
2040
6%
Data for optag 2014 fra DST
Regeringens valg af karakterkrav som et "både og" betyder, at der er elever, der får gode karakter i mate-
matik - helt op til 12 - men som ikke kan komme ind på en gymnasieuddannelse på grund af danskkarakte-
rer på mindre end 4. Samlet set har 33 pct. af de unge, der udelukkes, 7 i det fag, der ikke lukker dem ude.
21 pct. af de elever, der ikke ville kunne komme ind, har 7 eller derover i dansk, mens der udelukkes 120
elever med 10 eller 12 i matematik.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Henvendelse af 12/4-16 fra Gymnasieskolernes Lærerforening om analyse af konsekvenser af karakterkrav for optag til gymnasiale uddannelser
1619926_0002.png
Tabel 2. 7 eller derover i et af fagene - udelukkes på det andet
fag
Pct af de ude-
Antal
lukkede
7-10 i matematik
10-12 i matematik
7-10 i dansk
10-12 i dansk
Samlet over 7 i et af fagene
530
120
1130
50
1830
9%
2%
20%
1%
33%
Forældres baggrund
Den største andel af de elever, der ikke ville kunne komme i gymnasiet, har forældre, som har en erhvervs-
faglig uddannelse og en grundskole som højeste uddannelse. Dette er de såkaldte gymnasiefremmede ele-
ver, hvor forældrene ikke selv har gået i gymnasiet. Procentmæssigt er der også en klar tendens til, at jo hø-
jere uddannelsesbaggrund, jo mindre en andel bliver udelukket med karakterkravet.
Tabel 3. Forældrebaggrund for de unge med under 4 (D/M)
Grundskole Erhvervsfaglig Gymnasial KVU
MVU
Hf
750
900
140
60
330
Hhx 3-årig
200
360
60
30
110
Htx
70
150
20
20
70
Stx m.fl.
440
670
130
80
360
Hovedtotal
1.460
2.080
350
190
870
Samlet
andel
20%
11%
9%
7%
6%
Unge, hvis forældrebaggrund er uoplyst er taget ud af tabellen
BACH,
LVU, Phd I alt
60
2240
20
780
20
350
130
1810
230
5.180
3%
9,5%
Der er en meget tydelig forskel, når man sammenligner elever med en uddannelsesfremmed baggrund
med elever, hvis forældre har en lang videregående uddannelse. Ved et karakterkrav på 4 i danske og ma-
tematik udelukkes 20 pct. af de uddannelsesfremmede elever, mens det kun er 3 pct. af eleverne med
højtuddannede forældre.
Tabel 4. Forskel på forældrenes uddannelsesbaggrund
BA/LVU/Phd
Andel af Uddannelsesfremmede
under krav
BA/LVU/Phd
under krav
Hf
60
17%
750
Hhx
20
4%
200
Htx
20
4%
70
Stx m.fl.
130
2%
440
Samlet
230
3%
1.460
Andel af uddannelses-
fremmede
39%
15%
10%
13%
20%
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 160: Henvendelse af 12/4-16 fra Gymnasieskolernes Lærerforening om analyse af konsekvenser af karakterkrav for optag til gymnasiale uddannelser
1619926_0003.png
Drenge og piger
Karakterkravet har samlet set ikke forskellig betydning i forhold til elevernes køn. På HF og HTX er andelen
af drenge/mænd, der udelukkes dog større end for pigerne/kvinderne.
På htx ville 4 pct. af pigerne/kvinderne blive udelukket af et karakterkrav på 4, mens det er 8 pct. af mæn-
dene/drengene.
Tabel 5 Karakterkravets betydning for køn
Antal
kvinder
1260
320
60
1250
2890
mænd
1150
510
320
790
2770
Hf
Hhx
Htx
Stx mfl.
Samlet
Andel
af alle
kvinder
28%
8%
4%
6%
10%
Af alle
mænd
31%
8%
8%
6%
10%
Forskel på gennemsnit og fagkrav
Når regeringen forsvarer kravet om 4 i matematik og 4 i dansk, argumenteres der ofte med, at man i dag i
parathedsvurderingen har et fagligt krav om 4 i gennemsnit. Der er dog stor forskel på disse to opgørelser.
Udover at regeringens krav vil give et snævert sigte på matematik og dansk frem for alle fag i folkeskolen,
er der også stor forskel på antallet, der udelukkes. Som det fremgår af tabel 1, ville 5.660 elever fra optaget
i 2014 ikke kunne klare regeringens forslag om 4 i matematik og 4 i dansk. Ved et krav om 4 i gennemsnit,
ville knap 2.000 elever ikke blive optaget på en gymnasieuddannelse, hvilket er væsentligt færre for de tre-
årige uddannelser. For hf-kursisterne ville det dog stadig være væsentligt flere, nemlig 29 prc.
4 i gennemsnit
antal
procent
1980
3%
1180
14%
280
3%
90
2%
430
1%
4 i matematik og
dansk
antal
procent
5660
10%
2410
29%
830
8%
380
7%
2040
6%
Gymnasiale uddannelser
Hf
Hhx
Htx
Stx m.fl.
Gymnasieskolernes Lærerforening
12. april 2016
3