www.gl.org
12. april 2016
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
GL’s analyse af konsekvenser af karakterkrav for optag til gymnasiale ud-
dannelser
Som lovet ved GL’s møde med udvalget den 6. april 2016, fremsender vi hermed GL’s analyse af karakter-
krav ved optag til de gymnasiale uddannelser. Analysen er baseret på data fra Danmarks Statistik.
Som det blev fremhævet på OECD’s International Summit on the Teaching Profession i sidste måned i Ber-
lin, er det afgørende for en vellykket implementering af en uddannelsesreform, at der er en dialog og med-
inddragelse af lærerne i hele processen.
GL ser derfor frem til at få mulighed for at give input til de politiske drøftelser i den kommende tid, til at få
mulighed for at påvirke udformningen af regelsættet, når det politiske forlig har fastlagt rammerne og at
blive inddraget, når reformen skal implementeres på skolerne. I forbindelse med implementeringen har
OECD også gjort opmærksom på, at politikerne har et ansvar for, at der er de nødvendige ressourcer, både
til det nødvendige udviklingsarbejde og til at efteruddanne lærerne til at kunne udmønte reformens ind-
hold og intentioner.
Med venlig hilsen
På vegne af
Annette Nordstrøm Hansen
Formand for GL
Hans Laugesen
Uddannelsespolitisk chefkonsulent
Vesterbrogade 16 · DK- 1620 København V
Tel. +45 3329 0900· Fax: +45 3329 0901