Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1558180_0001.png
Ver.2
Notat vedrørende Forslag til Finanslov 2016
Regeringen fremlagde Forslag til Finanslov 2016 den 24. august 2015.
På grund af valget kort før
sommerferien var forslaget
et teknisk finanslovsforslag, som
indeholder bevillingsmæssige ændringer af
aktivitetsbestemt og teknisk karakter, som ikke afspejler regeringens prioriteringer.
Den 29. september 2015 præsenterede regeringen det endelige Forslag til Finanslov for 2016 (FFL16), som
indeholder politiske prioriteringer.
Undervisningsministeriet har lagt orienteringsbreve på www.uvm.dk. Dette notat skal læses i sammenhæng
med disse.
Resume
Der er afsat i alt 31 mia. kr. i nettobevillinger i FFL16 på § 20 – Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling. Bevillingerne er fordelt på erhvervsuddannelser (25 %), gymnasiale uddannelser (39 %), VEU
(13%), statens andel af grundskolens budget (8 %) og andet (15 %).
FFL16 indeholder en række ændringer i forhold til FL15, hvoraf de væsentligste er:
Der indføres et omprioriteringsbidrag. Omprioriteringsbidraget (som erstatter omstillingsreserven)
har som konsekvens, at skolerne bliver reduceret 2 % på alle taxametre i 2016
Omprioriteringsbidraget vil også ramme alle øvrige tilskud, dvs. grundtilskud, udkantstilskud, socialt
taxameter m.fl.
Der er indarbejdet ”effektiviseringer” (dvs. besparelser på taxametre) som konsekvens af de
statslige indkøbsfaser på i alt 11 mio. kr. Besparelsen er indregnet i taksterne
Indkøbsfase 10 er på vej, men den samlede besparelse kendes ikke endnu og er derfor ikke
indarbejdet i FFL16
Der er
ikke
gennemført en ligestilling af undervisningstaxametret på HHX og STX
Forsøgs- og udviklingsmidlerne er beskåret med 38,1 mio. kr. fra 2015 til 2016
Midlerne til partssamarbejde om kompetenceudvikling i forbindelse med Lov409 bortfalder i 2016
I finanslovsforslaget for 2016 er der lagt op til en markant forhøjelse af deltagerbetalingen og en
tilsvarende nedsættelse af taksterne for AMU-kurser inden for fælleskataloget
Det forventes på nuværende tidspunkt, at skolepraktikpladstaxametrene vil blive omlagt i
ændringsforslaget til finansloven for 2016, således at grundtilskuddet stiger, mens der vil ske en
tilsvarende reduktion af det aktivitetsafhængige taxameter.
Grundforudsætninger
Omprioriteringsbidraget
Regeringen har indført et omprioriteringsbidrag, som betyder en reduktion på 2 % af
alle
taxametre og
alle
tilskud. Erhvervsskolerne vil skulle spare ca. 220 mio. kr. i 2016 i forhold til 2015 alene som følge heraf. Det
fremgår af FFL16, at der vil være yderligere omprioriteringsbidrag på 2 % i 2017, 2018 og 2019, dvs.
henholdsvis ca. 4 %, ca. 6 % og ca. 8 % i de kommende år i forhold til niveauet i 2015.
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat fra Danske Erhvervsskoler om konsekvenserne af finanslovsforliget for erhvervsskolerne
PL-regulering i 2016
Ifølge orienteringsbrevene er taksterne i FFL16 fremskrevet med en PL-regulering på 0,1 % hvad angår
undervisnings- og fællestaxametrene. De 0,1 % fremkommer som den forventede udvikling i det generelle
løn- og prisindeks på 1 % fratrukket 0,9 % i såkaldt niveaukorrektion. Sidstnævnte er i det store og hele den
dispositionsbegrænsning, skolerne blev pålagt i efteråret 2015.
Bygningstaxametre er fremskrevet med udviklingen i anlægsindekset, som i FFL16 er på 1 %.
Ungdomsuddannelserne
Sociale taxametre
Det sociale taxameter videreføres i FFL16 men det rammes af omprioriteringsbidraget på 2 %.
Der er 3 forskellige takster i 2016:
Takst 1: 4.380 kr.
Takst 2: 4.860 kr.
Takst 3: 5.250 kr.
Taksterne er ens på alle uddannelsesområder.
Beregningsgrundlaget for tildeling af sociale taxametre er som i 2015, hvilket betyder, at skoler, som har
modtaget tilskuddet i 2015, vil modtage sociale taxametre på de samme uddannelser i 2016.
Praktikpladspræmier
Præmie pr. aftale for aftaler under den enkelte skoles måltal:
Takst i 2015: 7.100 kr.
Takst i 2016: 7.110 kr.
Præmie pr. aftale for aftaler over den enkelte skoles måltal:
Takst i 2015: 14.200 kr.
Takst i 2016: 14.210 kr.
Skolepraktik
Det forventes på nuværende tidspunkt, at de skolepraktikpladstaxametre, som er indarbejdet i
finanslovsforslaget, vil blive omlagt i ændringsforslaget til finansloven for 2016, således at grundtilskuddet
stiger, mens der vil ske en tilsvarende reduktion af det aktivitetsafhængige taxameter.
Udkantstilskud
For de skoler, der i 2015 var berettiget til udkantstilskud, ydes der et tilskud på 264.600 kr. i 2016 pr.
erhvervsgymnasial uddannelse og pr. EUD-grundforløb (svarende til de indgange skolen fik udkantstilskud
for i 2015 og baseret på seneste genberegning fra 2012).
Skolerne vil altså modtage udkantstilskud som i 2015, dog reduceret med 2 %.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat fra Danske Erhvervsskoler om konsekvenserne af finanslovsforliget for erhvervsskolerne
1558180_0003.png
Intet tilskud til anskaffelser af teknologisk avanceret udstyr
Den tidligere regering ville styrke erhvervsuddannelserne ved at afsætte 150 mio. kr. til teknologisk
avanceret udstyr på landets erhvervsskoler. Et beslutningsforslag, som blev annonceret i maj 2015, indebar
en ekstraordinær økonomisk ramme i 2015 på 150 millioner kroner. Forslaget blev aldrig optaget til
folketingsbeslutning. Flere skoler har spurgt til, om midlerne er indarbejdet i FFL16. Det er de ikke, og de er
ikke en del af regeringsgrundlaget.
Ingen ligestilling af undervisningstaxametret på HHX og STX
Der er ikke sket en ligestilling af undervisningstaxametret på HHX og STX. Det betyder, at der i 2016 er en
forskel på 6.390 kr. på undervisningstaxametret, hvoraf den uforklarlige del er på mindst 4.200 kr. jf. UVM’s
tidligere samrådssvar.
2015
2016
UV
UV
HHX
49.990
49.070
STX
56.590
55.460
Difference
-6.600
-6.390
Kilde: FL15 og FFL16, Årets priser.
Kr.
Midlerne til partssamarbejde om kompetenceudvikling bortfalder i 2016
Midlerne til partssamarbejde om kompetenceudvikling, aftalt i forbindelse med Lov409, bortfalder i 2016,
svarende til en reduktion i undervisningstaxameteret på 0,5 % på erhvervsuddannelserne og på AMU-
området.
Samlet takstudvikling
Nedenfor vises udviklingen i taksterne for udvalgte uddannelser fra FL15 til FFL16:
UV
49.990
59.950
56.590
63.430
20 15
FÆR
FÆL
13.790
6.050
21.370
8.530
14.550
7.270
9.830
9.130
BYG
5.110
9.500
8.950
9.980
UV
49.070
58.830
55.460
62.150
20 16
FÆR
FÆL
13.530
5.860
20.970
8.260
14.230
7.110
9.650
8.930
BYG
5.060
9.410
8.860
9.880
UV
-920
-1.120
-1.130
-1.280
Ændring kr.
FÆR
FÆL
-260
-190
-400
-270
-320
-160
-180
-200
BYG
-50
-90
-90
-100
UV
-1,84
-1,87
-2,00
-2,02
Ændring %
FÆR
FÆL
-1,89
-3,14
-1,87
-3,17
-2,20
-2,20
-1,83
-2,19
BYG
-0,98
-0,95
-1,01
-1,00
HHX
HTX
STX
HF
Kilde: FL15 og FFL16. Årets priser.
20 15
20 16
Ændring kr.
Ændring %
FÆL
BYG
UV
FÆR
FÆL
BYG
UV
FÆR
FÆL
BYG
UV
FÆR
FÆL
BYG
5.560
6.720
6.190
47.800
5.460
6.780
6.370
-1.290
-100
60
180
-2,63
-1,80
0,89
2,91
6.230
11.020
19.200
65.870
6.110
10.690
19.010
-1.700
-120
-330
-190
-2,52
-1,93
-2,99
-0,99
UV
Kontor, handel og forretningsservice
Øvrige grundforløb
49.090
67.570
FÆR
Kilde: FL15 og FFL16. Årets priser.
For to tilfældigt valgte hovedforløb – et teknisk og et markantilt – er takstudviklingen som følger:
UV
Detailhandelsuddannelse med specialer
Personsvognsmekaniker
2015
2016
Ændring kr.
Ændring %
FÆR
FÆL
BYG
UV
FÆR
FÆL
BYG
UV
FÆR
FÆL
BYG
UV
FÆR
FÆL
BYG
44.300
2.650
6.720
6.190
43.170
2.600
6.570
6.120
-1.130
-50
-150
-70
-2,55
-1,89
-2,23
-1,13
79.620
7.250
11.020
19.200
77.710
7.110
10.690
19.010
-1.910
-140
-330
-190
-2,40
-1,93
-2,99
-0,99
Kilde: FL15 og FFL16. Årets priser.
I bilag 1 er den procentuelle udvikling i udvalgte taksterne forsøgt opdelt i forskellige
forklaringskomponenter.
Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
I finanslovsforslaget for 2016 er der lagt op til en markant forhøjelse af deltagerbetalingen inden for kurser
i fælleskataloget. Fælleskataloget dækker kurser, som har moder-FKB 2270 og 2735.
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat fra Danske Erhvervsskoler om konsekvenserne af finanslovsforliget for erhvervsskolerne
1558180_0004.png
I 2016 bliver den lave deltagerbetaling 51.200 kr. pr. ÅE (svarende til 251 kr. pr. dag og 1.280 kr. pr. uge).
Dette skal holdes op mod 22.000 kr. pr. ÅE (svarende til 110 kr. pr. dag og 550 kr. pr. uge) i 2015.
Tilsvarende er den høje deltagerbetaling 54.400 kr. pr. ÅE (svarende til 272 kr. pr. dag og 1.360 kr. pr. uge) i
2016. Dette skal holdes op mod 36.800 kr. pr. ÅE (svarende til 184 kr. pr. dag og 920 kr. pr. uge) i 2015.
Forhøjelsen i deltagerbetalingen modsvares af en tilsvarende reduktion i undervisningstaxametrene,
således at der er tale om en overvæltning af udgifterne fra staten til virksomhederne. Omlægningen
forventes at medføre en besparelse på finanslov 2016 på 16 mio. kr., hvoraf de 3 mio. kr. skyldes en
forventet aktivitetsnedgang og 13 mio. kr. omlægningen til deltagerbetaling.
Forhøjelsen er på henholdsvis 128 % for den lave deltagerbetaling og 48 % på den høje deltagerbetaling.
Det skal dog bemærkes, at den personlige uddannelses- og jobplan er undtaget deltagerbetaling i perioden
2016-2017. Det samme gælder AMU-Dansk og AMU-Matematik hvis de tages i sammenhæng med et andet
AMU-kursus i perioden 2016-2019.
Udviklingen i undervisningstaksten (taksten ved ingen deltagerbetaling) i de forskellige takstgrupper som
følger:
UV-takst uden
deltagerbetaling
Takst 2
Takst 3
Takst 4
Takst 5
Takst 6
Takst 7
Takst 8
Takst 9
Takst 10
Takst 11
Takst 12
Takst 13
2015
56.030
73.940
79.140
85.050
94.010
103.700
113.600
124.410
133.180
158.050
174.460
212.820
2016 Ændring kr. Ændring %
55.560
-470
-0,84
72.760 -1.180
-1,60
78.100 -1.040
-1,31
83.860 -1.190
-1,40
92.600 -1.410
-1,50
102.050 -1.650
-1,59
111.700 -1.900
-1,67
122.240 -2.170
-1,74
130.800 -2.380
-1,79
155.050 -3.000
-1,90
171.060 -3.400
-1,95
208.480 -4.340
-2,04
Kilde: FL15 og FFL16, Årets priser.
Udviklingen i administrationstillægstaksten er som følger:
Administrations-tillægstakst
2015
240
2016
230
Ændring kr. Ændring %
-10
-4,17
Kilde: FL15 og FFL16, Årets priser.
Udvalgte fælles- og bygningstakster er:
Fællestakst
Merkantil 12m2
Tek. værksted 28m2
2015
8.490
16.290
2016 Ændring kr. Ændring %
8.290
-200
-2,36
15.910
-380
-2,33
Kilde: FL15 og FFL16, Årets priser.
Bygningstakster
Merkantil 12m2
Tek. værksted 28m2
2015
6.710
18.180
2016 Ændring kr. Ændring %
6.640
-70
-1,04
17.960
-220
-1,21
Kilde: FL15 og FFL16, Årets priser.
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat fra Danske Erhvervsskoler om konsekvenserne af finanslovsforliget for erhvervsskolerne
1558180_0005.png
Andet
Forsøg- og udviklingsmidler
Forsøgs- og udviklingsmidlerne er beskåret med 38,1 mio. kr. fra 2015 til 2016 på hele ministeriets område.
Besparelsen kan potentielt ramme alle aktiviteter på ministeriets område og ikke kun erhvervsskolerne.
Budgetanalyse på uddannelsesområdet
Ministeriet har aktuelt en budgetanalyse af uddannelsesområdet under færdiggørelse. Analysen fokuserer
på økonomi og effektiviseringspotentialer på erhvervsskoler, almene gymnasier, VUC’er, SOSU-skoler og
produktionsskoler. Analysen vil danne udgangspunkt for at finde de ca. 425 mio. kr. EUD-reformen er
underfinansieret med i form af et bruttokatalog med mulige besparelses-/effektiviseringspotentialer. Den
vil ikke danne grundlag for yderligere besparelser i forhold til FFL16, men i den endelige finanslov vil
konsekvenserne for 2017 og frem være indarbejdet i budgetoverslagsårene (2017-2020).
Indkøbsfaser
Indkøbsfase 9 (samt mindre afløb af fase 7 og 8) er indarbejdet i taksterne for 2016. Moderniserings-
styrelsen har annonceret indkøbsfase 10, men den samlede besparelse kendes ikke endnu og kan derfor
forventes udmøntet som en dispositionsbegrænsning i 2016.
Indkøbsbesparelsens effekt på udvalgte fællesudgiftstaxametre er:
Indkøbseffektiviseringer jf. FFL16
EUD
0,70%
HHX/HTX
1,30%
STX/HF
0,30%
300915/HDR&SWU
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 16: Notat fra Danske Erhvervsskoler om konsekvenserne af finanslovsforliget for erhvervsskolerne
1558180_0006.png
Bilag 1
Nedenstående tabeller viser den procentuelle udvikling i udvalgte takster forsøgt opdelt i forskellige
forklaringskomponenter.
HHX
Ændring i forhold til Finanslov 2015
Heraf
Omprioriteringsbidrag
P/L-regulering
Statens Indkøbsprogram
Niveauregulering
Andet/afrundinger
HTX
Ændring i forhold til Finanslov 2015
Heraf
Omprioriteringsbidrag
P/L-regulering
Statens Indkøbsprogram
Niveauregulering
Andet/afrundinger
Kontor, handel og forretningsservice
Ændring i forhold til Finanslov 2015
Heraf
Omprioriteringsbidrag
P/L-regulering
Statens Indkøbsprogram
Partssamarbejde
Niveauregulering
Andet/afrundinger
GF EUD Teknisk
Ændring i forhold til Finanslov 2015
Heraf
Omprioriteringsbidrag
P/L-regulering
Statens Indkøbsprogram
Niveauregulering
Partssamarbejde
Andet/afrundinger
HF - Detailhandel med specialer
Ændring i forhold til Finanslov 2015
Heraf
Omprioriteringsbidrag
P/L-regulering
Statens Indkøbsprogram
Niveauregulering
Partssamarbejde
Andet/afrundinger
HF - Personvognsmekaniker
Ændring i forhold til Finanslov 2015
Heraf
Omprioriteringsbidrag
P/L-regulering
Statens Indkøbsprogram
Niveauregulering
Partssamarbejde
Andet/afrundinger
UV
-1,84%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
0,06%
UV
-1,87%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
0,03%
UV
-2,63%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,50%
-1,06%
-0,07%
UV
-2,52%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
-0,50%
-0,12%
UV
-2,55%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
-0,50%
-0,15%
UV
-2,40%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
-0,50%
0,00%
FÆR
-1,89%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
0,01%
FÆR
-1,87%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
0,03%
FÆR
-1,80%
-2,00%
1,00%
0,00%
0,00%
-1,06%
0,26%
FÆR
-1,93%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
0,00%
-0,03%
FÆR
-1,89%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
0,00%
0,01%
FÆR
-1,93%
-2,00%
1,00%
0,00%
-0,90%
0,00%
-0,03%
FÆL
-3,14%
-2,00%
1,00%
-1,30%
-0,90%
0,06%
FÆL
-3,17%
-2,00%
1,00%
-1,30%
-0,90%
0,03%
FÆL
0,89%
-2,00%
1,00%
-0,70%
0,00%
-1,06%
3,65%
FÆL
-2,99%
-2,00%
1,00%
-0,70%
-0,90%
0,00%
-0,39%
FÆL
-2,23%
-2,00%
1,00%
-0,70%
-0,90%
0,00%
0,37%
FÆL
-2,99%
-2,00%
1,00%
-0,70%
-0,90%
0,00%
-0,39%
BYG
-0,98%
-2,00%
1,00%
0,00%
0,00%
0,02%
BYG
-0,95%
-2,00%
1,00%
0,00%
0,00%
0,05%
BYG
2,91%
-2,00%
1,00%
0,00%
0,00%
0,00%
3,91%
BYG
-0,99%
-2,00%
1,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,01%
BYG
-1,13%
-2,00%
1,00%
0,00%
0,00%
0,00%
-0,13%
BYG
-0,99%
-2,00%
1,00%
0,00%
0,00%
0,00%
0,01%
6