Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1618606_0001.png
8. april 2016
Ansøgning om foretræde for Folketingets Børne – og Undervisningsudvalg
I regeringens netop fremlagte udspil til gymnasiereform fastslås, at regeringen ønsker: ”Styrket
fokus på elevernes karrierekompetencer. Praktikophold og samarbejde med institutioner eller
virksomheder skal give erfaringer, der modner elevernes karriereønsker og uddannelsesvalg.
I fagene skal eleverne arbejde med karrierelæring for bedre at kunne vurdere og reflektere over
kommende muligheder for uddannelse og job”
(”Fra elev til studerende”, 6. april, 2016, s. 24).
I projektet ”Karrierefokus
– i og efter gymnasiet”
som en række gymnasier og videregående
uddannelsesinstitutioner står bag – og som er støttet af Region Hovedstaden - har vi siden
2014 arbejdet med at udvikle modeller for hvordan karrierelæring kan integreres i gymnasiet.
Målet er dels at nedbringe antallet af unge, som ikke får en kompetencegivende uddannelse
efter studentereksamen og ender som ufaglærte ledige, dels at reducere elevernes valg af
uddannelser, der ikke passer til dem pga. manglende kendskab til uddannelses- og
arbejdsmarkedet. Begge dele repræsenterer et økonomisk og menneskeligt spild.
Projektet har testet en række forskellige tiltag, som peger i retning af, at man med aktiv brug
af karrierelæring bl.a. kan reducere antal af ufaglærte studenter, fastholde flere elever,
reducere spildtid, øge motivationen og styrke fagligheden.
Partnerne bag projektet ser derfor overordentligt positivt på, at der hos regeringen er et ønske
om, at karrierelæring og styrkede karrierekompetencer skal indgå i gymnasiereformen.
For at sikre, fokus på karrierelæring ikke blot bliver en opfordring til gymnasierne, vil vi ved et
foretræde for udvalget meget gerne dele vores anbefalinger til, hvordan styrkelsen af
elevernes karrierekompetencer konkret kan organiseres i gymnasiet og HF og indskrives i
bekendtgørelsen for de gymnasiale uddannelser.
Vi mener, at det vil være meget væsentligt, at Folketingets partier kender til disse erfaringer og
anbefalinger for at kunne have et optimalt beslutningsgrundlag at forholde sig til, når de skal
tage stilling til denne del af gymnasieudspillet.
Vi vil meget gerne stille op til foretræde så hurtigt som det kalendermæssigt er muligt.
Med venlig hilsen,
Allan Kjær Andersen
Rektor for Ørestad Gymnasium og formand for styregruppen
Koordinator: Projektleder Caroline Vogelius Wiener,
[email protected],
direkte:
2859 7694