Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 154
Offentligt
1617778_0001.png
Uddannelsesparat?
De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0002.png
UDDANNELSESPARAT?
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0003.png
Indhold
Forord
Indledning
Opmærksomhedspunkter på tværs
Tårnby og Dragør Kommuner
Ørstedskolen på Langeland
Ellemarkskolen i Køge
Kirstinebjergskolen og UU Lillebælt
Vildbjerg Skole i Herning
Klarup Skole i Aalborg
4
6
9
11
14
17
19
22
25
UDDANNELSESPARAT?
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0004.png
Forord
Uddannelsesparathedsvurderingerne (UPV) har til formål
at sikre bedre overgange mellem grundskole og ung-
domsuddannelser – og dermed styrke arbejdet med at
nå målsætningen om, at 95 % af en årgang gennemfø-
rer en ungdomsuddannelse.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) vil med denne under-
søgelse give indblik i, hvordan ordningen med UPV fun-
gerer i praksis på seks udvalgte skoler. Undersøgelsen
har fokus på de indsatser, som skolerne vælger at tilbyde
de elever, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. klas-
se, med henblik på at gøre dem uddannelsesparate.
Denne publikation er anden delrapport i en større under-
søgelse af uddannelsesparathedsvurderingerne. Den
samlede undersøgelse løber frem til 2020. Undersøgel-
sen er en del af EVA’s handlingsplan for 2014 og gen-
nemføres af EVA i samarbejde med Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling (MBUL).
I juni 2015 udkom rapporten
Uddannelsesparathedsvur-
deringer for 8. klasser 2014/15
som gennemgik uddan-
nelsesparathedsvurderingen i tal – baseret på opgørelser
fra
www.optagelse.dk.
Denne rapport følges op i juni
2016 med en belysning af udviklingen i vurderingerne
fra 2014/15 til 2015/16.
Den samlede undersøgelse retter sig mod uddannelses-
planlæggere på nationalt og kommunalt niveau og mod
aktører, der arbejder med uddannelsesparathedsordnin-
gen på lokalt niveau.
Dataindsamlingen i forbindelse med denne delrapport er
gennemført fra august 2015 til og med november 2015.
Jeg vil gerne takke de elever, lærere, UU-vejledere og
ledere, der har medvirket i undersøgelsen.
Læs mere om undersøgelsen på
www.eva.dk.
Mikkel Haarder
Direktør
UDDANNELSESPARAT?
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0005.png
INDLEDNING
UDDANNELSESPARAT?
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0006.png
Indledning
INDLEDNING
I denne undersøgelse præsenterer EVA de første erfarin-
ger med den nye uddannelsesparathedsordning og de
indsatser, folkeskoler og Ungdommens Uddannelsesvej-
ledning (UU) skal sætte i gang for at støtte ikke-
uddannelsesparate elever i folkeskolen.
I undersøgelsen præsenteres erfaringerne fra seks indsat-
ser rundt om i landet, og der udpeges nogle vigtige
opmærksomhedspunkter, for det videre arbejde med
UPV. De enkelte indsatser er udvalgt på baggrund af en
forespørgsel blandt alle landets UU-centre. Indsatserne
indgår, fordi man på disse UU-centre har sat særligt
fokus på UPV-processen og allerede nu har gjort sig
nogle erfaringer, som andre kan lade sig inspirere af. Det
er i den forbindelse vigtigt at understrege, at indsatserne
alle afspejler de første erfaringer fra arbejdet med ikke-
uddannelsesparate elever.
Arbejdet med UPV i 8. klasse er nyt for alle skoler i lan-
det. I 2015/2016 var antallet af unge der blev vurderet
ikke-uddannelsesparate i 8. klasse 27 % ifølge tal fra
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Eksemplerne på indsatser rettet mod ikke-
uddannelsesparate elever i nærværende undersøgelse
viser nogle første bud på procedurer og indsatser, men
skal ikke ses som faste koncepter eller best practice. Som
det afspejles i eksemplerne, er der på ingen måde tale
om enkle løsninger eller koncepter, der er relevante for
alle skoler eller alle elever. De beskrevne procedurer og
indsatser vil desuden løbende ændre sig i takt med, at
skolerne og kommunerne bruger de erfaringer de gør sig
til at kvalificere arbejdet med vurderingerne.
Eksemplerne i undersøgelsen viser spændvidden i udfor
dringerne i arbejdet med uddannelsesparathed – og
dermed også i de indsatser, der skal være med til at løfte
eleverne og gøre dem uddannelsesparate:
Tårnby og Dragør Kommuner har i flere år arbejdet
med en såkaldt UP-klasse, som er et fælles kommu-
nalt tilbud til elever i 8. klasse, som har brug for en
ekstra indsats – både fagligt, personligt og socialt. I
tre måneder modtager eleverne undervisning på
Tårnby Ungdomsskole tre dage om ugen. De øvrige
to dage er eleverne i praktik.
På Langeland arbejder UU-Center Sydfyn, Langeland
Ungdomsskole og Ørstedskolen med personlige og
sociale udfordringer med udgangspunkt i konceptet
MILIFE. Forløbet varer ti uger, hvor eleverne en dag
om ugen bliver undervist på ungdomsskolen.
På Ellemarkskolen i Køge har man særligt fokus på at
kvalificere elevernes uddannelsesvalg, og uddannel-
sesparathedsprocessen ses i høj grad i sammenhæng
med skolens øvrige aktiviteter i uddannelse og job og
Åben Skole.
UU Lillebælt og Kirstinebjergskolen har sammen sat
fokus på at støtte ikke-uddannelsesparate elever med
personlige og sociale udfordringer gennem et uge-
forløb i UU-centret.
På Vildbjerg Skole uden for Herning har skolen an-
svar for den faglige indsats, og her indgås konkrete
aftaler mellem forældre, elev, lærere og ledelse. UU
har fokus på den personlige og sociale indsats, som
understøttes via praktik og brobygning.
UDDANNELSESPARAT?
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0007.png
INDLEDNING
På Klarup Skole lidt uden for Aalborg har man arbej-
det med den enkelte elevs faglige udvikling gennem
lærernes systematiske opfølgning i dagligdagen og
på fastlagte møder mellem elev, forældre, lærere,
vejleder og skoleleder.
DE DELTAGENDE SKOLER OG UU-CENTRE
UP-klassen i Tårnby og Dragør Kommuner
http://www.taarnby.dk/
http://www.dragoer.dk/
For alle de nævnte eksempler gælder, at både de ansvar-
lige ledere, lærere og vejledere meget gerne deler ud af
deres viden og erfaringer til andre skoler, UU-centre,
ungdomsskoler mv., der overvejer lignende tiltag.
Projektgruppen
Følgende medarbejdere på EVA har udarbejdet undersø-
gelsen:
Anne Sophie Madsen, projektleder og specialkonsulent
Mille Katrine Petersen, evalueringskonsulent
Maria Thiemer, evalueringsmedarbejder.
Datagrundlaget
Datagrundlaget i undersøgelsen baserer sig på besøg på
de seks deltagende skoler/UU-centre, hvor EVA har ob-
serveret forløb og interviewet elever, lærere, UU-
vejledere og skoleledere. Dertil kommer inddragelse af
skriftligt materiale om de respektive indsatser, som EVA
har modtaget fra de deltagende skoler og UU-centre.
UU Tårnby
http://www.uutaarnby.dk/
Ørstedskolen, Langeland
http://oerstedskolen.dk
UU Sydfyn
http://www.uucentersydfyn.dk/
Ellemarkskolen, Køge
http://ellemarkskolen.dk
UUV Køge Bugt
http://www.uuv.dk/
Kirstinebjergskolen, Fredericia
http://fredericia2.skoleporten.dk
UU Lillebælt
http://www.uu-lillebaelt.dk/
Vildbjerg Skole, Herning
http://vildbjerg-skole.dk
UU-Herning
http://uu-aalborg.dk/
Klarup Skole, Aalborg
http://klarupskole.dk/
UU-Aalborg
http://uu-aalborg.dk/
UDDANNELSESPARAT?
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0008.png
INDLEDNING
DET NYE LOVGRUNDLAG
Vurdering i 8. klasse
Alle elever i folkeskolen, i den kommunale ungdomsskole,
på friskoler, på private grundskoler (frie grundskoler) og på
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal
vurderes med hensyn til deres uddannelsesparathed.
Vurderingsprocessen indledes som noget nyt siden skoleåret
2014/2015 i 8. klasse, hvor vurderingen tidligere udeluk-
kende blev gennemført i 9. og 10. klasse. Herudover er det i
den nye lovgivning præciseret, hvilke kriterier vurderingen
skal baseres på. Skolen skal vurdere elevens faglige, person-
lige og sociale forudsætninger for at begynde på og gen-
nemføre en ungdomsuddannelse. Alle tre kriterier skal være
opfyldt for at eleven kan vurderes uddannelsesparat.
Forudsætninger
I 8. klasse sker vurderingen af elevernes faglige forudsæt-
ninger på baggrund af elevernes opnåede standpunktska-
rakterer. Elever, der har opnået mindst 4,0 i gennemsnit af
de standpunktskarakterer, der skal afgives i 8. klasse, opfyl-
der de faglige forudsætninger for at være uddannelsespa-
rat.
I 9. klasse og 10. klasse opfylder elever, der ønsker en er-
hvervsuddannelse, de faglige forudsætninger for at være
uddannelsesparat, hvis de har mindst 2,0 i gennemsnit af
standpunktskaraktererne i fagene dansk og matematik. For
elever, der ønsker en gymnasial ungdomsuddannelse, ind-
går elevens standpunkts- og prøvekarakterer i grundlaget
for vurderingen af de faglige forudsætninger.
Elevens skole skal sørge for, at elevens sociale og personlige
forudsætninger vurderes. Der er tale om en helhedsvurde-
ring, hvori der indgår en afvejning af elevens forudsætnin-
ger inden for (mindst) følgende områder:
Sociale forudsætninger:
1
Samarbejdsevne, herunder at kunne løse opgaver
sammen med andre, overholde fælles aftaler og bidra-
ge positivt til fællesskabet
Respekt, herunder at udvise forståelse for andre men-
nesker
Tolerance, herunder at kunne samarbejde med menne-
sker, der er forskellige fra en selv.
2
3
Procedure for vurderingen
Det er skolens ansvar at sikre, at oplysninger om elevens
standpunktskarakterer, sociale og personlige forudsætnin-
ger og ønske om ungdomsuddannelse er afgivet, så oplys-
ningerne er til rådighed på
www.optagelse.dk
senest 1.
december i det pågældende skoleår.
På dette datagrundlag indkredser UU de elever, der ikke
opfylder forudsætningerne for at være uddannelsesparate i
8. klasse. UU skal afgøre, om eleven forventes at være ud-
dannelsesparat efter 9. klasse, ved at foretage en helheds-
vurdering af, om elevens faglige, sociale og personlige for-
udsætninger vurderes at være tilstrækkelige til, at eleven
kan gennemføre den ønskede ungdomsuddannelse og væ-
re uddannelsesparat efter 9. klasse, uden at der iværksæt-
tes en særligt målrettet indsats. Der skal i forbindelse med
vurderingen lægges særlig vægt på det faglige niveau i
dansk og matematik samt andre fag, som har betydning for
den ønskede ungdomsuddannelse.
Vurderingen skal dermed medvirke til, at eleven får den
støtte og vejledning, vedkommende skal bruge for at blive
parat til en ungdomsuddannelse efter grundskolen.
Personlige forudsætninger:
1
2
3
4
5
Motivation for uddannelse og lyst til læring
Selvstændighed, herunder at eleven tager initiativ i for-
bindelse med opgaveløsning
Ansvarlighed, herunder at eleven er forberedt til ti-
merne
Mødestabilitet, herunder rettidighed og lav fraværsgrad
Valgparathed med hensyn til det forestående valg af
ungdomsuddannelse eller andet.
UDDANNELSESPARAT?
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0009.png
Opmærksomhedspunkter på tværs
OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER PÅ TVÆRS
Indsatserne, som præsenteres i denne undersøgelse, har meget forskellig karakter og adresserer
vidt forskellige udfordringer hos eleverne. En række opmærksomhedspunkter går imidlertid
igen på tværs af skoler og UU-centre – hvad angår både processen for vurderingen og de særlige
indsatser, som eleverne efterfølgende tilbydes.
Resultaterne fra undersøgelsen giver anledning til en
række tværgående opmærksomhedspunkter. Følgende
indholdsmæssige og organisatoriske opmærksomheds-
punkter kan danne grobund for det videre arbejde med
UPV-indsatsen på skolerne.
Indholdsmæssige opmærksomhedspunkter
Skab individuelle løsninger
Ikke-uddannelsesparate elever er på ingen måde ens. En
god UPV-proces forudsætter, at skole og vejleder forstår
den enkelte elevs udfordringer og tilrettelægger løsnin-
ger, der er målrettet den enkelte elev. Det kræver natur-
ligvis, at man som skole og UU-center reelt er opmærk-
som på at tilbyde støtte på alle områder – både fagligt,
personligt og socialt. Det er afgørende, at indsatsen
tilrettelægges under hensyntagen til elevens egne behov
og ønsker med fokus på at gøre en positiv forskel for
den enkelte elev.
Styrk de faglige forudsætninger
Eksemplerne i undersøgelsen viser, at der er gode per-
spektiver i at benytte skolens eksisterende muligheder
for faglig støtte. Indsatserne kan med fordel være meget
konkrete, fx i form af at eleven skal bidrage med input i
alle timer, læse 20 minutter hver dag, gøre en særlig
indsats for at lære brøkregning, o.l. Det er samtidig
særdeles vigtigt, at indsatsen tænkes ind i skolens dag-
ligdag og kobles til den almindelige klasseundervisning
gennem et øget fokus hos alle elevens lærere og en
systematisk brug af lektiecafe og evt. ekstraundervisning.
Styrk de personlige og sociale forudsætninger
Samarbejde, selvindsigt og personlige styrker er temaer,
der går igen i de eksempler på arbejdet med personlige
og sociale forudsætninger, der præsenteres i undersø-
gelsen. Udvikling af elevens selvtillid og styrkelse af ele-
vens tro på sig selv er centrale elementer i arbejdet med
at skabe fornyet motivation for uddannelse. I nogle
indsatser er erfaringen den, at elevernes oplevede udbyt-
te øges, hvis indsatsen (eller dele af indsatsen) foregår
udenfor den normale skolekontekst, fordi en stor del af
elevernes arbejde handler om at bryde negative mønstre
og arbejde med nye roller eller andre sider af sig selv.
Det kræver, at der skabes et meget trygt rum, og det
kan i den forbindelse være en fordel, at også de fysiske
rammer understøtter, at der er tale om et andet fokus
end i skolen. Når der er tale om indsatser, der foregår
som separate forløb, er det imidlertid særdeles vigtigt,
samtidig at medtænke koblingen til den almindelige
undervisning.
Skab sammenhæng, og følg op
Når det første møde med forældrene i UPV-processen er
afholdt, og handlingsplanen er sendt ud, begynder dag-
ligdagen. Vær opmærksom på at sikre en løbende feed-
back til både elev og forældre om elevens progression –
og giv rum og tid til feedback den anden vej. Hvem
bidrager hvordan? Og gør indsatsen en forskel?
En særlig problemstilling opstår i de forløb, der foregår
ude af den normale skoledag. Her spiller elevens lærere
en særligt vigtig rolle i forbindelse med at skabe sam-
menhæng og sikre, at eleven ikke hægtes af sin klasse
fagligt og socialt. Det er ligeledes afgørende, at erfarin-
gerne fra forløbet overleveres til elevens faste lærere, så
elevens udbytte af det eksterne forløb bringes i spil i
elevens dagligdag. I forlængelse heraf er det særligt
vigtigt, at de professionelle parter fra hhv. skole og UU-
center taler sammen og sørger for, at der også efter
indsatsen følges op og bygges videre på den igangsatte
udvikling.
Kvalificér uddannelsesvalget
For nogle elever vil UPV-indsatsen i høj grad handle om
selve uddannelsesvalget. Ønsket om eksempelvis en
gymnasial uddannelse kan være stærkt – både hos den
enkelte elev og fra forældrenes side – også selvom ele-
UDDANNELSESPARAT?
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0010.png
OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER PÅ TVÆRS
ven ikke har de nødvendige forudsætninger. Brobygning,
praktik, gruppevejledning og individuel vejledning kan
være vigtige redskaber til at kvalificere uddannelsesval-
get. Det kan handle både om at give eleverne de forud-
sætninger, som en gymnasial eller erhvervsfaglig uddan-
nelse kræver, og om at få eleverne til at overveje andre
uddannelsesvalg, end de har overvejet hidtil. Som skole
er det oplagt at se på perspektiverne i en tidlig indsats
for at udfordre og kvalificere den enkeltes valgproces –
fx i sammenhæng med uddannelse og job og Åben
Skole.
Uddannelsesparathed er en
proces
Arbejdet med uddannelsesparathed skal ses som en
proces. Elever, der endnu ikke er uddannelsesparate, kan
gennem tiltag som eksempelvis praktik og brobygning få
en bedre mulighed for at afprøve og opleve nye sider af
sig selv uden for en normal skolesammenhæng. Det kan
gøre eleverne mere opmærksomme på deres styrker og
bidrage til at udvikle dem både fagligt, personligt og
socialt. Vurderingen i 8. klasse kan samtidig for nogle
elever fungere som en form for wake up call, der får
dem til at fokusere på, at tiden er inde til at gøre en
indsats, hvis de vil have en uddannelse. En særlig indsats
i den forbindelse kan være med til at gøre dem mere
afklarede med hensyn til, hvad der motiverer dem, når
det gælder det videre uddannelsesvalg.
modstand og sikre, at alle parter ser UPV som et godt
fælles redskab og ikke en domsafsigelse. Det peger på
vigtigheden af, at forældrene inddrages tidligt, løbende
orienteres og i det hele taget ses som en vigtig samar-
bejdspartner i processen.
Sæt skoleledelsen for bordenden
Skoleledelsens engagement i UPV-processen sender et
vigtigt signal om skolens prioritering af indsatsen for den
enkelte elev. I de tilfælde, hvor skoleledelsen er meget
deltagende, ved fx at sidde for bordenden til møder med
forældre og elever, spiller det en stor rolle for forældres
og elevers opfattelse af processen og de gensidige for-
pligtelser mellem skole og hjem.
Sørg for grundig planlægning og koordinering
UPV er en proces, der involverer mange aktører, og hvor
faste deadlines i nogle perioder medfører en stor ar-
bejdsbelastning. En vellykket proces kræver grundig
planlægning og koordinering mellem skolen og UU for
at sikre den rette timing i forbindelse med de formelle
procedurer og i dialogen mellem de professionelle parter
og ikke mindst i forbindelse med informationen til, og
dialogen med, elev og forældre.
Vær tydelig over for forældre og elever
Det er vigtigt, at skolen er tydelig med hensyn til infor-
mationen om UPV. I mange tilfælde nævnes UPV på et
forældremøde som én blandt mange informationer, som
derfor ikke nødvendigvis – i situationen – opfattes som
relevant for den enkelte. Desuden er det slet ikke givet,
at forældrene til de ikke-uddannelsesparate elever er til
stede, og det betyder, at man må inddrage forældrene
på anden vis.
Det er på samme måde vigtigt med en meget tydelig
kommunikation over for eleverne – både indledningsvis i
forbindelse med informationen om selve UPV-processen,
men i særdeleshed også, når vurderingen er foretaget.
Det er vigtigt for eleverne at få beskeden ansigt til ansigt
– før brevet med vurderingen kommer ind ad brev-
sprækken derhjemme.
Organisatoriske opmærksomhedspunkter
Lad alle parter tage ansvar – i en fælles indsats
Når UPV-processen fungerer godt, er det tydeligt for alle,
at der er tale om et fælles ansvar, og at alle parter spiller
en rolle i en helhedsorienteret indsats. Synliggør på
møder og i skriftlige handlingsplaner, at alle bidrager –
og præcisér hvordan. Det gælder både elev, forældre,
lærere, UU-vejleder og leder.
Vær konstruktiv i kommunikationen om UPV
I alle de beskrevne eksempler har skolerne indledningsvis
oplevet modstand mod UPV fra forældre og elever. En
meget bevidst positiv og konstruktiv tilgang både i den
skriftlige formidling og på møder kan imødegå denne
UDDANNELSESPARAT? 10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0011.png
Tårnby og Dragør Kommuner
TÅRNBY OG DRAGØR KOMMUNER
UP-klassen er for 8.-klasseelever i Tårnby og Dragør Kommuner, som har faglige og sociale van-
skeligheder i deres stamklasse, og som mangler motivation til at lære. Formålet med UP-klassen
er, at eleverne bliver uddannelsesparate og får lysten og evnerne til at starte på en ungdomsud-
dannelse efter folkeskolen. Faglig læring og personlig udvikling skal gøre eleverne afklarede
med hensyn til uddannelsesmuligheder, uddannelseskrav og egne kompetencer.
Tårnby og Dragør Kommuner har samarbejdet om pro-
jektet UP-klassen. UP-klassen er målrettet unge i 8. klas-
se, som ikke umiddelbart forventes at blive vurderet
uddannelsesparate. UP-forløbet kører for tredje gang og
strækker sig over 10-12 uger, hvor elever fra forskellige
skoler i de to kommuner tages ud af deres stamklasser
og får undervisning på Tårnby Ungdomsskole. Rammer-
ne for undervisningen er derfor meget anderledes end
elevernes normale skolegang, hvad angår både de fysi-
ske rammer, lærerne og klassekammeraterne.
I forløbet har eleverne undervisning i tre dage og praktik
i to dage om ugen. UU hjælper med at skaffe praktik-
pladser og planlægger et antal vejledningsdage, mens
undervisningen varetages af to lærere og to pædagoger
fra ungdomsskolen. Det betyder, både at der pga. flere
undervisere er mere tid til den enkelte elev, og at lærer-
ne og pædagogerne bidrager med forskellige faglige
kompetencer.
Formål
Formålet med UP-klassen er, at eleverne skal opnå en
fornyet motivation til skolegangen via en erkendelse af
de krav og muligheder, der venter dem efter folkeskolen.
Derudover skal UP-klassen bidrage til at give eleverne et
fagligt løft i dansk, matematik og engelsk. Målet er, at
eleverne skal blive klar både til at håndtere deres liv og til
en ungdomsuddannelse.
Eleverne i UP-klassen
UP-klassen tilbydes til de 12 elever i kommunen, som
man vurderer, vil have størst udbytte af forløbet. Klasse-
lærerne indstiller eleverne, som UU herefter visiterer i
samarbejde med lærerne i UP-klassen. Det foregår før
den officielle UPV, men da der i Tårnby og Dragør Kom-
muner arbejdes med begrebet uddannelsesparathed
allerede fra 7. klasse, vil der ofte være et sammenfald
mellem elever i UP-klassen og ikke-uddannelsesparate
elever. Eleverne kan have faglige problemer, stort fravær,
en diagnose, sociale eller personlige udfordringer, eller
de kan være meget skoletrætte. I et enkelt tilfælde er en
elev stoppet i UP-klassen, fordi elevens udfordringer var
for store.
Forløbet med UP-klassen har været afviklet tre gange
siden 2014, men pædagogerne fortæller, at udfordrin-
gerne med den aktuelle UP-klasse er anderledes end de
forrige, fordi der er tale om en helt anden type elever
med andre udfordringer end de tidligere elever. Desuden
er det første gang, at der er piger i UP-klassen. Pædago-
gerne og lærerne er alle mænd, men der er nu også
blevet tilknyttet en kvindelig kollega, som kan træde til,
hvis de to piger i klassen har brug for det.
Undervisningens indhold
For at imødekomme elevernes manglende motivation til
deres skolegang og for at målrette undervisningen mod
de krav, ungdomsuddannelserne stiller, fokuserer den
faglige undervisning på dansk, matematik og engelsk.
Eleverne er glade for, at forløbet kun omfatter de tre
fag, fordi det skaber bedre muligheder for fokus.
Mandag og tirsdag har undervisningen et fagligt ud-
gangspunkt, og fredag har undervisningen et socialt
udgangspunkt, men lærerne og pædagogerne arbejder
hver dag med det sociale og personlige. Den faglige del
af undervisningen tager afsæt i et temaforløb, mens det
sociale om fredagen oftest tager udgangspunkt i ture ud
af huset. Onsdag og torsdag er eleverne i praktik.
Det særlige ved undervisningen i UP-klassen er, at lærer-
ne, pædagogerne og UU-vejlederne har et fælles mål om
at give eleverne en oplevelse af, at det giver mening at
UDDANNELSESPARAT? 11
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0012.png
TÅRNBY OG DRAGØR KOMMUNER
lære, og derigennem at øge elevernes motivation til
skole og uddannelse.
Lærerne og pædagogerne har dog haft mange udfor-
dringer med at motivere eleverne til undervisningen.
Eleverne har generelt svært ved at fastholde fokus på det
faglige, og hvis de faglige elementer i undervisningen
bliver for frie eller for abstrakte, har eleverne svært ved
at overskue opgaverne. Mere konkrete opgaver fungerer
ofte bedre. Eleverne har eksempelvis gennemført et
nudging-projekt, og undervisningen tilstræbes at være
meget anvendelsesorienteret - fx har de skullet dividere
et antal biler med antallet af parkeringspladser i mate-
matikundervisningen.
lærerne har i kraft af deres uddannelse forskellige mål og
metoder, og de skal sammen i forløbet finde en mellem-
vej, der på bedst mulig vis udnytter alles kompetencer.
Elevernes udbytte
Ifølge både lærerne og pædagogerne er det netop en
vigtig forudsætning for, at UP-klassen bliver en succes, at
forløbet ikke kun handler om det faglige, men også
fokuserer på det sociale og personlige, og at læringen
sker i et tæt samspil med det pædagogiske arbejde.
Alene det, at eleverne i UP-klassen kommer lidt væk
fra skolen og kan få succes et andet sted, er ifølge
både pædagoger og lærere meget vigtigt for elevernes
udbytte.
Praktikken har derudover været en væsentlig del af
arbejdet med UP-klassen. Eleverne har fået meget ud af
at komme ud og få en forståelse af praksis og bruge
deres hænder. Eleverne kan selv bidrage til at finde
praktikpladserne, og ellers hjælper UU eleverne. Eksem-
pelvis har nogle af eleverne været i praktik på et mekani-
kerværksted, hos en bager eller i en tøjbutik. En af pæ-
dagogerne har i forløbet flere gange været ude hos alle
praktikstederne for at følge op på, hvordan det går, og
kan konstatere, at eleverne har fået ros for at komme til
tiden, gøre deres arbejde godt og deltage socialt på
arbejdspladsen. Eleverne oplever desuden praktikken
som meget meningsfuld og som væsentlig for afklarin-
gen af, hvad der skal ske efter folkeskolen.
EKSEMPEL
Nudging-projektet
UP-klassen har i undervisningen arbejdet med et nudging-
projekt om, hvordan man ændrer 10.-klassernes adfærd
med at smide affald og cigaretskodder i ungdomsskolens
gård. Undervisningsforløbet kombinerer praktisk arbejde
med faglig læring såsom at udregne størrelser på skralde-
spande og askebægre og derefter bygge elementerne.
Målet med projektet er, at eleverne lærer matematik og
dansk gennem varieret og meget anvendelsesorienteret
undervisning.
UDDANNELSESPARAT? 12
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0013.png
TÅRNBY OG DRAGØR KOMMUNER
Sammenhæng med skolen
En stor udfordring ved UP-klassen er koblingen til skolen,
efter at eleverne har været væk fra klassen i 10-12 uger.
I UP-klassen er der meget frie rammer og mange voksne,
der understøtter den enkelte elevs behov. Men eleven
skal også kunne komme tilbage til en almindelig klasse
bagefter. På den ene side er det vigtigt at give eleverne
en ny start og nogle markant anderledes rammer for
læring. På den anden side er det vigtigt at motivere
eleverne til at komme tilbage til skolen. Pædagogerne og
lærerne arbejder derfor meget med overlevering af ele-
verne fra UP-klassen til deres stamklasse.
UP-lærerne og UU-vejlederen er med til skole-hjem-
samtaler, hvor forældre, eleven og klasselæreren er med.
Her følges der op på elevens udvikling i UP-klassen – på
både det personlige, det sociale og det faglige plan.
Derudover holder pædagogerne og lærerne i UP-klassen
et overdragelsesmøde med elevens klasselærer, hvor de
fokuserer på elevens udvikling og på det, der skal fast-
holdes og dyrkes hos den enkelte elev – og ikke på de
negative sider. Dette skaber en vigtig mulighed for, at
klasselæreren kan få et andet syn på elevens udfordrin-
ger og styrker. På baggrund af denne samtale og pæda-
gogernes og lærernes råd skal klasselæreren og de øvri-
ge lærere sikre, at eleven genintegreres i stamklassen.
Der kan i den forbindelse fastlægges konkrete mål eller
indgås konkrete aftaler, som kan lette elevens overgang.
UP-lærerne og pædagogerne har besluttet, at lærerne
og UU-vejlederen fremover skal være til stede, når ele-
verne starter og slutter i UP-klassen, så alle parter ved,
hvad der er foregået, og hvad der skal foregå. Ideen med
dette er, at klasselærerne ved, hvad de skal arbejde
videre med i stamklassen, og at de også føler, at de
bliver en del af forløbet med UP-klassen. Derudover vil
lærerne og pædagogerne arbejde med SMTTE-modellen
i forbindelse med de enkelte elever. SMTTE-modellen
sætter fokus på sammenhæng, målsætninger, tegn,
tiltag og evaluering med hensyn til elevens faglige, per-
sonlige og sociale udvikling. Målet for næste UP-klasse er
at udarbejde en SMTTE-model for hver elev, før forløbet
starter, og undervejs opdatere modellen med nye mål,
hvilket vil gøre arbejdet mere konkret og synligt for
eleverne.
CENTRALE ELEMENTER I INDSATSEN
Kendskab til den enkelte elevs faglige og
personlige udfordringer.
Flere lærere til færre elever.
Konkrete læringsmål for den enkelte elev.
Rammer og undervisning, der adskiller sig
fra den almindelige skolegang.
Konkret og anvendelsesorienteret
undervisning.
Fokus på overlevering og dialog med
elevens lærere og forældre.
UDDANNELSESPARAT? 13
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0014.png
Ørstedskolen på Langeland
ØRSTEDSKOLEN PÅ LANGELAND
MILIFE-forløbet på Ørstedskolen på Langeland er målrettet ikke-uddannelsesparate elever med
sociale eller personlige udfordringer. Forløbets formål er, at eleverne får større selvtillid og høje-
re selvværd, får styrket personlige og sociale kompetencer og bliver bevidste om deres egne
styrker og evner.
Ørstedskolen er en tresporet skole med ca. 800 elever
fordelt på 0. til 10. klasse. Skolen er beliggende i Rudkø-
bing, og alle overbygningselever (7. til 10. klasse) i Lan-
geland Kommune er samlet på skolen.
MILIFE-forløbet på Langeland er et tilbud til ikke-
uddannelsesparate elever på Ørstedskolen med fokus på
at styrke personlige og sociale forudsætninger. Forløbet
er et samarbejde mellem Ørstedskolen, Langeland Ung-
domsskole og UU-Center Sydfyn.
UPV-processen
Ørstedskolen har i forbindelse med UPV’en arbejdet med
en trafiklysmodel, rød, gul og grøn, som illustrerer, om
eleverne er uddannelsesparate. De grønne elever vurde-
res uddannelsesparate, og de røde elever vurderes ikke-
uddannelsesparate, mens de gule elever vurderes at
være ”på vippen” – de har fx utilstrækkelige sociale og
personlige kompetencer eller et karaktergennemsnit
omkring 4. Ørstedskolen havde 22 røde – dvs. ikke-
uddannelsesparate – elever i 8. klasse.
I november i 8. klasse indkaldes både de elever, der er
vurderet røde, og de elever, der er vurderet gule, til et
individuelt møde med forældrene, UU-vejlederen, lærer-
teamet og en ledelsesrepræsentant. Her udarbejdes en
handleplan, og der indgås aftaler om, hvad skolen fagligt
kan tilbyde, og hvad UU’s opgaver skal være. Eksempel-
vis kan det være, at UU skal gennemføre jævnlige samta-
ler med eleven eller arrangere praktikforløb – eller at
eleven skal deltage i MILIFE-forløbet. Aftalen underskri-
ves af forældrene og eleven, når mødet er slut, og skri-
ves ind i elevplanen.
Eleverne på MILIFE-forløbet
I efteråret 2015 deltog 21 elever i MILIFE-forløbet – 9
piger og 12 drenge, der alle gik i 9. klasse. Der var tale
om både gule elever og røde elever, men fælles for dem
var, at de havde brug for at arbejde med deres sociale og
personlige kompetencer. Eleverne havde ikke nødven-
digvis faglige udfordringer.
Klasselærerne indstiller eleverne til MILIFE-forløbet, og
eleverne taler efterfølgende med en af instruktørerne om
forløbet. Det er vigtigt for instruktørerne, at eleverne
oplever forløbet som selvvalgt, og at de føler sig særligt
udvalgt til forløbet – ikke tvunget. Instruktørerne har
desuden afvist enkelte elever, der havde så store udfor-
dringer, at der var en risiko for, at de ikke ville få et
udbytte af forløbet og måske snarere ville kunne øde-
lægge det for de andre.
MILIFE-forløbet på Ørstedskolen
MILIFE er et etableret koncept, som for første gang er
tilpasset ikke-uddannelsesparate elever. En UU-vejleder
og en coach er blevet uddannet til MILIFE-instruktører,
og de faciliterer forløbet for de ikke-uddannelsesparate
elever. I forløbet mødes elever og instruktører én dag om
ugen i 12 uger på Langeland Ungdomsskole, hvor de
arbejder med sociale og personlige kompetencer med
udgangspunkt i MILIFE-materialet
Kend dig selv
. Sidelø-
bende med forløbet gennemfører skolen en faglig ind-
sats.
Forløbet har til formål at styrke elevernes personlige og
sociale kompetencer, så læringen bliver lettere og ele-
verne får fornyet motivation til at gå i skole. Målet er, at
eleverne får en øget bevidsthed om deres styrker og
evner, større selvtillid, højere selvværd og en styrket evne
til at lytte og kommunikere – dvs. værktøjer, der kan give
eleverne den faglige motivation tilbage, og som dermed
bidrager til at gøre dem parate til ungdomsuddannelser.
Eksempler på emner i forløbet er: kreativitet, læring,
motivation, selvværd, læringsstile, robusthed og kom-
munikation.
UDDANNELSESPARAT? 14
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0015.png
ØRSTEDSKOLEN PÅ LANGELAND
EKSEMPEL
MILIFE-konceptet
MILIFE er personlig kompetenceudvikling for unge i alde-
ren 13 til 25 år. Konceptet omfatter viden, ideer og mate-
riale til undervisere, vejledere og andre, der er med til at
forberede de unge til overgangen fra skolen til en ny ud-
dannelse. MILIFE giver unge mulighed for at udvikle per-
sonlige kompetencer og styrker gennem undervisning, le-
ge og øvelser.
MILIFE har fem hovedområder, heriblandt
Kend dig selv
,
der arbejder med:
Personlig historie, værdier og motivation
Styrker og personlige ressourcer
Intelligenser, tænkestile og personlige strategier
Kreativitet og evne til at tænke nyt
Kommunikation og kropssprog
Styrkelse af selvværdet.
Læse mere om konceptet her:
www.mi-life.dk.
Indholdet i undervisningen
Ørstedskolen, UU-Center Sydfyn og Langeland Ung-
domsskole har målrettet MILIFE-forløbet mod ikke-
uddannelsesparate elever, og dermed adskiller forløbet
sig fra MILIFE-forløb i andre kommuner. Instruktørerne
bruger emnerne fra MILIFE og bogen
Kend dig selv
, men
trækker også på instruktørernes tidligere erfaringer fra
arbejdet med social og personlig udvikling. MILIFE-
forløbet er derfor præget af instruktørerne i lige så høj
grad som af konceptet.
Instruktørerne prioriterer variation i undervisningen,
øvelserne og legene, så alle elever bliv er inddraget og
udfordret i løbet af dagen. Eksempelvis viser instruktø-
rerne film og inddrager fysiske aktiviteter – herunder
såkaldte energizers i form af små fysiske afbræk i under-
visningen – når eleverne har brug for det. Undervisnin-
gen tager desuden altid udgangspunkt i konkrete ek-
sempler fra elevernes hverdag. Eleverne har bl.a. arbejdet
med kommunikation og kropssprog, hvor de skulle starte
dagen med en øvelse i at sige goddag til hinanden på
forskellige måder. Derefter fortalte eleverne om deres
oplevelse af øvelsen og deres egne erfaringer med be-
tydningen af kropssprog. Andre eksempler på, hvordan
kropssprog og kommunikation bruges aktivt i undervis-
ningen, er gæt og grimasser eller teambuildingøvelser.
Øvelserne inddrages med det formål at lære eleverne at
reflektere over deres kropssprog og den måde, de kom-
munikerer med andre på.
Derudover har forløbet omfattet en overnatningstur med
sociale aktiviteter og teambuilding. Den første dag på
turen havde fokus på det sociale med gåtur, bowling,
gokartkørsel og hygge samt overnatning på Svendborg
Ungdomsskole. Dagen efter besøgte eleverne Sydfyns
ErhvervsForskole (produktionsskolen i Svendborg) og
arbejdede med forskellige teambuildingøvelser såsom
bueskydning, øksekast, ringridning o.l. Øvelserne blev
faciliteret af produktionsskolens elever, og efter hver
øvelse blev samarbejdet evalueret og præmieret med
spejderhagl. Formålet med besøget var at træne samar-
bejde, men også at nuancere elevernes syn på en pro-
duktionsskole, da en del af eleverne sandsynligvis på et
tidspunkt vil stifte nærmere bekendtskab med en sådan.
Overvejelser over pædagogikken
Instruktørerne har bevidst valgt en meget anerkendende
pædagogik, baseret på hensyn til elevernes behov. Det
er vigtigt for instruktørerne, at eleverne ved, at de bliver
set og hørt, og at der bliver etableret et trygt rum med
plads til alle. Instruktørerne giver generelt lang snor til
eleverne og accepterer en vis uro og et vist omfang af
fjollerier i lokalet, men markerer også, når grænsen er
nået. Instruktørerne vurderer selv, at de relativt løse tøjler
UDDANNELSESPARAT? 15
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0016.png
ØRSTEDSKOLEN PÅ LANGELAND
kræver, at eleverne har meget respekt for dem som
undervisere.
Det er også et bevidst valg fra instruktørernes side, at
eleverne ikke får et program for dagen. Eleverne får at
vide, hvilke emner der skal arbejdes med den pågælden-
de dag, men de får ikke en tidsplan. Forløbet er dermed
ikke præget af tidtagning eller fastlagte tidspunkter, da
instruktørerne oplever, at en mere ad hoc-baseret struk-
turering skaber det bedste flow og sikrer den bedste
energi hos eleverne i løbet af dagen. Instruktørerne
oplevede i starten af forløbet, at eleverne spurgte efter
tidspunkter for pauser og frokost, men at eleverne nu
ved, at de får pause, når de har brug for det.
Virker MILIFE-projektet?
Eleverne oplever, at de gennem forløbet er blevet både
klogere på sig selv og bedre til at forstå andre.
Eleverne fremhæver, at MILIFE-instruktørerne tager dem
alvorligt og lytter til dem. Den største forskel mellem
forløbet og skolen er ifølge eleverne, at de føler sig
dumme og misforståede i skolen – og at det er en stor
barriere for dem at bede om hjælp til det, de ikke for-
står. Det bliver derfor en ond cirkel, hvor eleverne kom-
mer længere og længere fagligt bagud.
Eleverne føler omvendt, at den enkeltes udfordringer
bliver anerkendt og håndteret i MILIFE-forløbet, men
også, at de nye rammer giver dem mulighed for at vise
nye sider af sig selv og frigøre sig fra både læreres og
klassekammeraters fastlåste billede af dem. Rammerne,
elevsammensætningen og instruktørernes arbejde gør, at
MILIFE-forløbet er præget af et godt sammenhold og
færre fordomme end i skolen. Eleverne sætter meget
stor pris på sammenholdet og på at lære hinanden at
kende og snakke om deres følelser. Eleverne understre-
ger samtidig, at de mener, at øvelserne ikke vil kunne
fungere på samme måde i deres stamklasse, fordi der er
for mange fordomme, og fordi de andre elever vil grine
af dem.
Ifølge instruktørerne er en vigtig forudsætning for, at
forløbet fungerer, at tilrettelæggelsen tager udgangs-
punkt i elevernes behov og forskellighed, og at undervis-
ningen er varieret. Desuden er tilgangen i forløbet en
stor kontrast til elevernes dagligdag i skolen, hvilket
ifølge instruktørerne bidrager positivt til elevernes udbyt-
te.
Sammenhæng med skolen
Det er elevernes egen oplevelse, at de hurtigt kommer
bagud med det faglige, når de er væk fra skolen en dag
om ugen. Eleverne oplever, at de er nødt til at spørge
klassekammerater om, hvad der er sket i skolen, og om
de kan se noter fra undervisningen. Eleverne er meget
glade for at deltage i MILIFE-forløbet og føler, at de får
meget ud af det, men de er bekymrede for det faglige
og kunne ønske sig, at deres lærere i højere grad støtte-
de deres deltagelse.
Instruktørerne arbejder aktivt med sammenkoblingen
mellem MILIFE-forløbet, skolen og forældrene, og in-
struktørerne erkender, at netop denne sammenhæng er
yderst vigtig, men også en udfordring. Derfor er instruk-
tørerne med til forældresamtaler, ligesom de udsender
ugebreve og løbende selv følger op på elevernes udvik-
ling. Instruktørerne har opfordret lærerne på skolen til at
spørge ind til, hvad eleverne har foretaget sig i MILIFE-
forløbet, og foreslået, at eleverne kan fortælle om deres
oplevelser eller vise en energizer i klassen. Instruktørerne
har dog ingen faste aftaler med lærerne om dette.
For at understøtte sammenhængen mellem MILIFE-
forløbet og skolen har instruktørerne planer om at tilret-
telægge et lærerkursus for på den måde at informere
lærerne om forløbet. Ifølge instruktørerne vil mere viden
om forløbet gøre, at lærerne lettere kan spørge ind og
inddrage erfaringerne fra forløbet i skolens undervisning.
CENTRALE ELEMENTER I INDSATSEN
Det er vigtigt, at eleverne føler, at forløbet
er selvvalgt og baseret på en positiv udvæl-
gelse.
Undervisningen planlægges ud fra
elevernes forskellighed.
Der er fokus på elevernes styrker, selvtillid
og selvværd.
Der er tale om varieret undervisning med
øvelser og lege.
Instruktørerne lytter til eleverne og tager
højde for deres behov.
Forløbet sammenkobles med det, der
foregår i skolen.
UDDANNELSESPARAT? 16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0017.png
Ellemarkskolen i Køge
ELLEMARKSKOLEN I KØGE
Ellemarkskolen har en relativt stor andel af ikke-uddannelsesparate elever. Mange af eleverne
ønsker en gymnasial uddannelse, men mangler forudsætningerne. Udfordringen for skolen er
derfor i høj grad at sikre, at eleverne – og deres forældre – træffer realistiske valg. Det kræver
en tidlig indsats. Derfor ser man også arbejdet med uddannelsesparathed i tæt sammenhæng
med fx Åben Skole, uddannelse og job og forskellige projekter, der introducerer til EUD.
Ellemarkskolen er en tosporet skole beliggende i udkan-
ten af Køge. Skolen har et elevtal på ca. 450 elever på 0.
til 9. klassetrin. Elevernes familier bor i villakvarter eller
almen boligbebyggelse, herunder Ellemarken, som er et
stort alment boligområde med en stor andel af borgere
med sociale problemer. Ca. 25 % af skolens elever er
tosprogede.
Elevernes udfordringer
På Ellemarkskolen har det fra begyndelsen været en
bevidst strategi at fokusere UPV-processen på afklaring
af uddannelsesvalg og på involvering af forældrene.
Generelt oplever lærerne og ledelsen på skolen, at ele-
vernes udfordringer primært relaterer sig til personlige
eller sociale forhold og til selve valgprocessen, hvor
mange elever ønsker at komme i gymnasiet, selvom de
reelt mangler forudsætninger for at gennemføre en
gymnasial uddannelse.
Skolen oplever desuden, at forældrene kan have svært
ved at tackle elevernes udfordringer, og at de kan have
svært ved at overskue og forstå forskellige uddannelses-
muligheder og støtte eleverne i at vælge den rigtige
uddannelse, afstemt efter elevernes ønsker og faglige
kompetencer.
Tilrettelæggelse af processen
Da UPV-processen første gang skulle gennemføres,
havde Ellemarkskolen to meget forskellige 8.-klasser med
meget forskellige udfordringer. Processen for de to klas-
ser blev derfor tilrettelagt på hver sin måde, med ud-
gangspunkt i de forskellige behov.
Processen startede dog på samme måde. Skolelederen
sendte et brev til alle forældre med information om
UPV’en. Hovedformålet med brevet var at tydeliggøre
vigtigheden af UPV’en. Derfor valgte skolen også at lade
skolelederen indkalde til mødet, og det blev understre-
get, at det var vigtigt, at forældrene deltog. Forud for
mødet havde skolelederen personligt fortalt alle de ikke-
uddannelsesparate elever om vurderingen og den videre
proces.
I mødet på skolen deltog eleven, forældrene, en UU-
vejleder og skolelederen. Elevens lærere deltog ikke, da
målet med mødet var at skabe et anderledes rum og en
anden form for dialog end normalt – med fokus på
uddannelse.
Skolelederen vurderer, at forældrene tog godt imod
vurderingen, og at mange forældre kunne nikke gen-
kendende til skolens beskrivelse af elevernes udfordrin-
ger, som ofte også kom til udtryk derhjemme. Det er
desuden skolens oplevelse, at forældrene var taknemme-
lige, fordi deres barns udfordringer blev taget seriøst, og
fordi udgangspunktet var meget positivt – formuleret
som et håb om, at alle elever får en uddannelse.
Skolens planlægning af processen tog udgangspunkt i
de respektive elever. Enkelte elever på skolen har en fast
kontaktperson tilknyttet, som løbende er i dialog med
forældrene, og som kommer fast i hjemmet. I forbindel-
se med disse elever valgte man at lade kontaktpersonen
varetage al dialog om uddannelsesparathed – med både
elev og forældre – for at basere dialogen på den tillid,
der allerede var etableret.
Kompetenceafklaring i den ene 8.-klasse
Den ene af de to 8.-klasser, som skulle vurderes, var
præget af uro, stort fravær og manglende afleveringer.
En stor del af eleverne i denne klasse blev vurderet ikke-
uddannelsesparate, og skolen valgte derfor at tilrette-
lægge en helt særlig proces for disse elever. Efter udsen-
delsen af brevet til forældrene blev de ikke-
UDDANNELSESPARAT? 17
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0018.png
ELLEMARKSKOLEN I KØGE
uddannelsesparate elever taget ud af klassen i 14 dage
for at løse en række opgaver på skolen. Det skete for at
tydeliggøre den enkelte elevs kompetencer og forudsæt-
ninger inden det formelle møde på skolen. Kompetence-
afklaringen skulle ikke mindst bidrage til, at eleverne selv
fik en fornemmelse af deres styrker og svagheder – både
fagligt og med hensyn til deres adfærd i undervisningen.
Eleverne oplevede, at det var hårdt at blive taget ud af
den almindelige undervisning, men forklarer også, at det
var en oplevelse, der gav en stærk motivation til at gøre
en ekstra indsats.
Særlige indsatser
På mødet mellem skoleleder, forældre, elev og vejleder
var målet at udarbejde en handleplan for den enkelte
elev. Skolelederen havde som forberedelse til mødet talt
med både vejledere og lærere om realistiske scenarier for
den enkelte elev. Handleplanen kunne eksempelvis om-
handle elevens fremmøde, ekstraundervisning (herunder
eneundervisning og brug af lektiecafe) eller personlige
kompetencer. Hele tiden med skarpt fokus på forældre-
nes rolle og samspillet med skolens indsats.
Skolen vurderer, at netop involveringen af forældrene er
et vigtigt omdrejningspunkt i processen. Det er derfor et
område, som skolen prioriterer højt, og hvor man fx også
kan sætte ind med såkaldt skole-hjem-vejledning, hvor
en lærer besøger familien.
Et særligt aspekt ved forældreinddragelsen handler om
selve valget af ungdomsuddannelse. Her oplever skolen
et stort behov for at styrke elevernes og forældrenes
kendskab til uddannelsesmulighederne i EUD-systemet
og for at støtte de elever, der overvejer EUD, i forbindel-
se med deres valg. Sidstnævnte kan være svært, hvis
forældrene presser på for, at eleven skal vælge en gym-
nasial uddannelse. En del af samtalerne i UPV-processen
handlede derfor om mulighederne i EUD-systemet og om
vigtigheden af, at eleven – sammen med forældrene –
træffer et velovervejet og realistisk uddannelsesvalg.
Der er brug for en tidlig indsats
Ellemarkskolen har gennem en årrække haft fokus på at
sikre elevernes kendskab til EUD gennem både uddan-
nelse og job (tidligere uddannelses-, erhvervs- og ar-
bejdsmarkedsorientering) og særlige projekter. Med
reformen har skolen ligeledes valgt at bruge Åben Skole
som ramme for uddannelsesrettede aktiviteter. Formålet
med alle disse aktiviteter er, at skolen forbereder elever-
ne til at træffe et kvalificeret uddannelsesvalg.
De første indsatser igangsættes allerede i 3. klasse, og
indsatserne fortsætter gennem hele elevens skolegang,
idet man vurderer, at det reelt er for sent først at forsøge
at påvirke elevernes uddannelsesvalg i 8. og 9. klasse.
Skolen ser derfor også UPV-processen i tæt samspil med
disse aktiviteter.
EKSEMPEL
En tidlig indsats skal føre til mere
realistiske uddannelsesvalg
Supersygehuset.
Projektet starter allerede i 3. klasse.
Omdrejningspunktet er det nye supersygehus i Køge, som
forventes at stå færdigt i 2022. Eleverne følger byggeriet
gennem hele processen og får dermed indblik i mange
jobfunktioner og uddannelsesmuligheder. Eksempelvis
besøger klasserne en operationsgang, hvor de bliver vist
rundt og får mulighed for at stille spørgsmål.
Skolebodsprojektet.
I 7. klasse deltager alle elever i et
skolebodsprojekt, der er et samarbejde mellem skolen og
en række virksomheder og uddannelser. Der er tale om et
decideret undervisningsforløb, der følger fagmålene, og
som blot flyttes ud af skolens rammer.
Linjefag.
I 7. klasse vælger eleverne linjefag. Eleverne kan
vælge mellem håndværk og design, idræt og friluftsliv, IT
og medier, billeder og udtryk samt science. Som en del af
forløbet prioriterer skolen en grundig vejledning i valg-
processen, så elevene ikke bare vælger det, deres venner
vælger, men træffer et individuelt valg.
CENTRALE ELEMENTER I INDSATSEN
Fokus på målet – overgangen til ungdoms-
uddannelse.
Skolelederen tager ansvar.
Fokus på individuelle løsninger.
Forældrene involveres i høj grad.
Tæt samarbejde mellem skole og UU.
Der iværksættes en tidlig indsats –
uddannelse tænkes ind i hele skoleforløbet.
Eleverne deltager i aktiviteter uden for
skolen for at se, mærke og føle, at der er
andre muligheder end gymnasiet.
UDDANNELSESPARAT? 18
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0019.png
Kirstinebjergskolen og UU Lillebælt
KIRSTINEBJERGSKOLEN OG UU LILLEBÆLT
Kirstinebjergskolen og UU Lillebælt har som et nyt initiativ skabt et vejledningsforløb for ikke-
uddannelsesparate elever med sociale og personlige udfordringer. Forløbet strækker sig over en
uge, hvor eleverne er væk fra den almindelige undervisning. Målet er, at eleverne får et større
kendskab til deres styrker og en tro på sig selv med hensyn til uddannelse efter folkeskolen.
Kirstinebjergskolen er den største folkeskole i Fredericia
med et elevtal på ca. 1.750. Skolen består af tre basisaf-
delinger med elever fra 0. til 6. klasse og en overbyg-
ningsafdeling for eleverne i 7. til 9. klasse. Skolen har i
overbygningsklasserne ca. 500 elever og syv spor med
fem forskellige linjer: sport og adventure, design og
teknik, art og udtryk, sprog og globalisering samt natur
og science.
UPV-processen på Kirstinebjergskolen tager udgangs-
punkt i samarbejdet mellem skole og UU – med skolen
som tovholder. Skolen har ansvar for at håndtere elever-
nes faglige udfordringer, mens indsatser rettet mod
elevernes sociale og personlige udfordringer er en fælles
indsats for skolen og UU.
Ugeforløb rettet mod ikke-uddannelsesparate
Som et nyt initiativ har UU Lillebælt et særligt ugeforløb
for ikke-uddannelsesparate elever, som UU Lillebælt i
samarbejde med Kirstinebjergskolen tilbyder udvalgte
elever med utilstrækkelige personlige og sociale forud-
sætninger. Det første forløb blev afviklet i efteråret
2015. Der er tale om en uges undervisning ved tre UU-
vejledere på UU Lillebælt. Forløbet er inspireret af UU
Lillebælts gode erfaringer på beskæftigelsesområdet,
hvor man har haft stor succes med at tilbyde denne type
forløb til unge mellem 18 og 30 år.
Målet med forløbet er, at eleverne får et større kendskab
til egne styrker, en større tro på sig selv og en større
motivation for nye udfordringer, og at de ser muligheder
for sig selv – ikke mindst med hensyn til uddannelse.
Derudover skal forløbet bidrage til at gøre eleverne mere
kompetente til at træffe valg og tydeliggøre de krav,
forskellige ungdomsuddannelser stiller.
Målgruppen
Kirstinebjergskolen havde vurderet 44 elever ikke-
uddannelsesparate. 12 af disse elever blev tilbudt at
deltage i forløbet på UU Lillebælt. Gruppen blev sam-
mensat ud fra tre kriterier:
1 At en anden elev fra elevens klasse deltog
2 At eleverne havde lignende udfordringer
3 At eleverne kunne fungere sammen socialt.
Eleverne havde alle sociale og personlige udfordringer og
et stort fravær. Elever med komplekse sociale problemer
eller alvorlige personlige udfordringer var dog ikke en del
af målgruppen. Vejlederne havde desuden fra begyndel-
sen besluttet, at eleverne, hvis deres adfærd ødelagde
forløbet for de andre, ville blive sendt hjem.
For UU Lillebælt har det været vigtigt at vurdere den
enkelte unge og vedkommendes mulighed for at få et
udbytte af forløbet. Ikke-uddannelsesparate elever er
dermed ikke en målgruppe i sig selv. På længere sigt
ønsker UU Lillebælt derfor at tilbyde forskellige forløb til
ikke-uddannelsesparate elever. Det kan eksempelvis
være særlige forløb for hhv. drenge og piger, faglige
forløb m.m. Det vigtigste er, at forløbene passer til den
aktuelle elevgruppe.
Rammerne for forløbet
Konkret mødte eleverne i uge 44 på UU Lillebælt. Før
forløbets start ringede UU-vejlederne elevernes forældre
op for at informere dem om forløbet og om, hvordan
det kunne hjælpe den enkelte elev. Eleverne havde alle
et stort fravær i skolen, og UU-vejlederne indgik derfor
aftaler med elever og forældre om, at vejlederne ville
ringe til både elever og forældre, hvis eleverne ikke mød-
te op.
Programmet for ugen blev fastlagt og uddelt til eleverne
på forhånd. Gennem hele ugen spiste eleverne og UU-
vejlederne hver morgen morgenmad sammen, hvorefter
dagens program blev indledt. Forløbet var planlagt ud fra
en tidsplan med en oversigt over aktiviteter og informa
UDDANNELSESPARAT? 19
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0020.png
KIRSTINEBJERGSKOLEN OG UU LILLEBÆLT
EKSEMPEL
Styrkestationer – samarbejde
Forløbet har haft fokus på samarbejde som en gennem-
gående styrkestation.
Eksempelvis samarbejder eleverne om at få hhv. en golf-
bold og en tennisbold gennem fire plasticrør, der skal
holdes op i forlængelse af hinanden. To hold konkurrerer
med hinanden om at få bolden til at bevæge sig så man-
ge meter som muligt, uden at den rammer jorden. Øvel-
sens formål er, at eleverne lærer at samarbejde og kom-
munikere med de andre på en anderledes – og konstruk-
tiv – måde om et fælles mål.
tion om, hvem der var den ansvarlige vejleder, og hvilke
værktøjer der skulle bruges i de enkelte aktiviteter. Midt
på ugen tog eleverne og vejlederne på en friluftstur til
Trelde Næs, hvor de sammen gik ti km og lavede mad
over bål. Målet med dette var at synliggøre styrker hos
den enkelte elev, som ikke er synlige i dagligdagen.
Undervisningens indhold
Forløbet tog udgangspunkt i arbejdet med elevernes
personlige styrker. Grundtanken bag forløbet er, at
selvindsigt og tro på egne evner er en forudsætning for
faglig læring. Indledningsvis gennemførte alle eleverne
en personlig styrketest for at tydeliggøre egne styrker.
Styrkerne blev skrevet op på en tegnet blæksprutte, som
var hængt op i det lokale, forløbet foregik i. I løbet af
ugen blev der tilføjet såkaldte hjælpere på tegningen i
form af personer eller ting, der kan hjælpe eleverne, hvis
de oplever udfordringer, ligesom der blev tilføjet såkaldte
bølger i form af de forhindringer, som eleverne kan
støde på. Blæksprutten blev på den måde et gennemgå-
ende redskab, som eleverne kunne tale ud fra: ”Hvad er
mine styrker, hvilke forhindringer møder jeg, og hvad
eller hvem kan hjælpe mig videre?”
Undervisningen tog desuden afsæt i forskellige såkaldte
styrkestationer, eksempelvis venlighed, mod og samar-
bejde. Under disse overskrifter gennemførte eleverne
forskellige øvelser og aktiviteter – ofte med relation til
uddannelse og ofte organiseret med holdinddeling og et
konkurrenceelement. Fx arbejdede eleverne med mod og
legede gæt og grimasser om forskellige erhverv, opdelt i
to hold.
Overvejelser over pædagogikken
Vejlederne reflekterede løbende meget over den pæda-
gogiske tilgang til eleverne og over, hvordan de kunne
sikre, at alle elever deltog i undervisningen og i de lø-
bende øvelser. Nogle øvelser kunne virke grænseover-
skridende for eleverne, eksempelvis for elever, der led af
angst, var meget generte eller omvendt meget udad-
vendte og måske var provokerende i en undervisnings-
sammenhæng.
Øvelsernes fysiske rammer er derfor blevet nøje gennem-
tænkt for at skabe et tillidsfuldt rum med plads til alle.
Som et eksempel arbejdede eleverne med styrkeøvelsen
transcendens, hvor de hver især skulle skrive ned, hvad
de er taknemmelige for i deres liv. Eleverne sad i denne
øvelse i rundkreds med ryggen til hinanden. De slap på
den måde for at se på hinanden og dermed for at blive
påvirket af de andre eller miste fokus i forbindelse med
opgaveløsningen.
Vejlederne har konstant skullet forholde sig til, hvad de
skulle gøre, hvis eleverne sagde nej til at deltage i en
øvelse. Det har derfor været et princip, at der var en plan
B i forbindelse med alle aktiviteter. Hvis en af eleverne fx
ikke ville holde de andre i hånden som del af en øvelse,
måtte eleven i stedet holde fast i ærmet. I nogle tilfælde
vurderede vejlederne også, at en elev om nødvendigt
kunne springe en øvelse over. Vejlederne oplever, at det
er meget vigtigt at balancere mellem på den ene side at
presse eleverne til at deltage og overvinde sig selv og på
den anden side at respektere den enkelte elevs grænser.
UDDANNELSESPARAT? 20
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0021.png
KIRSTINEBJERGSKOLEN OG UU LILLEBÆLT
Vejlederne arbejdede også med de fysiske rammer og
relationen mellem eleverne og vejlederne. Det var fx et
bevidst valg, at alle – både vejledere og elever – sad
omkring ét stort bord, så de alle var i øjenhøjde med
hinanden, og relationerne var ligeværdige. På den måde
mindede de fysiske rammer mindre om skolens. Med
hensyn til relationen oplever vejlederne også, at det er
væsentligt, at eleverne føler, at de bliver set, og at de
opfatter vejlederne som voksne, der har tid og lyst til at
hjælpe dem. Relationen er dog også en balancegang
mellem en anerkendende og en mere autoritær tilgang.
Vejledernes erfaring er, at der er behov for, at de som
undervisere er meget tydelige, og at elevgruppen har
brug for faste rammer. Vejlederne besluttede fx, at ele-
verne skulle aflevere deres mobiltelefon hver morgen og
efter hver pause. Alle pauser blev fastlagt meget præcist,
og der blev konsekvent fulgt op på manglende overhol-
delse af aftaler.
Virker ugeforløbet?
Det er elevernes umiddelbare oplevelse, at de gennem
forløbet har fået et større kendskab til deres styrker og
har fået sat ord på deres kompetencer. En af eleverne
fortæller, at hun den første dag var meget skeptisk, og
at hun ikke gad deltage i aktiviteterne. Men det ændre-
de sig i løbet af ugen, og eleven fortæller bl.a., at hun
”er blevet meget bedre til at samarbejde og har lært at
lytte til andres ideer”. Netop bedre samarbejdsevner og
større lydhørhed over for andre fremhæves af stort set
alle elever.
Eleverne fremhæver også, at de i høj grad efterfølgende
kan bruge forløbet i deres almindelige klasse, hvor der
netop ofte er konflikter både blandt eleverne og mellem
elever og lærere.
Vejlederne vurderer, at særligt friluftsturen midt på ugen
gav eleverne et stort udbytte. Kulden og mørket gjorde,
at eleverne kunne slippe ud af deres vante og trygge
roller, der i høj grad begrænser eleverne i deres daglig-
dag.
Desuden har eleverne – set i sammenhæng med deres
historik - haft et lavt fravær i forløbet. Eleverne har der-
med været mere til stede end tilfældet er i den normale
klasseundervisning. Af de 12 elever mødte 6 hver dag til
tiden, mens 1 ikke mødte op nogle af dagene, og 1 var
sygemeldt. De øvrige elever havde enten fraværsdage
eller mødte for sent.
Sammenhæng med skolen
Det er afgørende for forløbets effekt, at den enkelte
elevs udvikling og læring i forløbet efter forløbets afslut-
ning bliver bragt i spil i dagligdagen i skolen. Samarbej-
det mellem lærerne og skolen er i den forbindelse meget
vigtigt, men ifølge vejlederne er det også en udfordring,
fordi netop denne type opfølgning hurtigt drukner i
dagligdagens mange gøremål.
Vejlederne følger selv op på forløbet gennem individuelle
samtaler med eleverne, men lærerne har ansvaret for, at
eleverne kommer godt tilbage i klassen efter at have
været væk. Vejlederne har derfor opfordret lærerne til,
at eleverne ikke kommer tilbage til mange lektier, og at
eleverne opfordres til at bruge deres viden fra forløbet i
den almindelige undervisning. Et konkret eksempel kun-
ne være en stil, hvor forløbet inddrages. Der er dog ikke
indgået konkrete aftaler om dette.
Vejlederne lægger også stor vægt på at kunne videre-
formidle deres observationer og de erfaringer, som de
har gjort, til elevernes lærere, for at give lærerne et
perspektiv på eleverne, som de ikke nødvendigvis har i
hverdagen. Igen vurderer vejlederne dog, at det kræver
et stort arbejde at sikre, at denne overlevering rent fak-
tisk sker.
CENTRALE ELEMENTER I INDSATSEN
Der tages højde for, at ikke-
uddannelsesparate elever ikke er en
ensartet målgruppe.
Det er vigtigt, at det faglige, sociale og
personlige hænger sammen.
Læring og undervisning gribes anderledes
an end i den almindelige klasseundervis-
ning.
Forældrene inddrages fra starten, når
eleverne bliver vurderet.
Der er en klar fordeling mellem, hvad
skolen gør, og hvad UU-centeret gør.
Der er fokus på, at eleverne føler, at de
bliver set og hørt, og derfor oplever, at
det kan betale sig at møde op.
UDDANNELSESPARAT? 21
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0022.png
Vildbjerg Skole i Herning
VILDBJERG SKOLE I HERNING
Vildbjerg Skole har i tæt samarbejde med UU-vejlederen fokus på UPV og de ikke-
uddannelsesparate elever. Skolen står for den faglige indsats over for eleverne, mens UU-
vejlederen tilbyder de obligatoriske indsatser såsom samtaler, praktik, introkurser og brobyg-
ning. UPV-processen foregår i samarbejde med forældrene og skolens ledelse.
Vildbjerg Skole ligger i Hernings opland og har en blan-
det elevgruppe. Skolen har et samlet elevtal på 585.
Eleverne er fordelt på to spor på 0. til 6. klassetrin, fire
spor på 7. og 8. klassetrin samt tre spor på 9. klassetrin.
Skolen har desuden tre specialklasser og er dermed en af
de største overbygningsskoler i Herning med i alt 269
elever i 7. til 9. klasse.
Skolen havde 13 elever, som blev vurderet ikke-
uddannelsesparate i 8. klasse, og 18 elever, som blev
vurderet parate, men som kom på UU-vejlederens obs-
liste. Disse elever var lærerne særligt opmærksomme på i
undervisningen pga. faglige udfordringer. 1 ud af de 13
ikke-uddannelsesparate elever er i løbet af 8. klasse
blevet erklæret uddannelsesparat.
Uddannelsesparathedsvurderingen
Arbejdet med kriterierne for UPV har været et fælles
indsatsområde for UU og skolerne i Herning Kommune.
UPV-processen blev indledt i forbindelse med den første
skole-hjem-samtale i 8. klasse i oktober, hvor lærerne
gjorde forældrene opmærksomme på, at UPV’en ville
blive meddelt til jul. I december drøftede UU-vejlederen
og lærerne hver enkelt elev på baggrund af et kort op-
læg fra den relevante lærer og vurderede herefter sam-
men, hvad der skulle til, for at eleven kunne blive ud-
dannelsesparat.
Information til forældrene
Vildbjerg Skole sendte i forbindelse med UPV’en et brev
til de forældre, hvis elever blev vurderet ikke-uddannel-
sesparate, og indkaldte dem til et møde med UU-vej-
lederen, klasselæreren, skolens pædagogiske leder og
skolelederen.
Skolen oplevede, at en del forældre i starten opfattede
brevet meget negativt, men også, at forældrene endte
med at gå positive og bedre informeret fra mødet på
skolen – med en oplevelse af, at vurderingen var en
hjælp for deres barn. På andre skoler i kommunen blev
brevet med vurderingen overleveret i forbindelse med en
skole-hjem-samtale i foråret. Ifølge UU-vejlederen funge-
rede det i praksis bedst først at have brevet med til for-
ældresamtalen, da det gav bedre mulighed for dialog og
færre misforståelser og indledningsvis modstand. Den
fremtidige procedure på Vildbjerg Skole overvejes derfor.
Skolelederen tager del i processen
På Vildbjerg Skole har man lagt meget vægt på, at skole-
lederen sidder for bordenden gennem hele UPV-
processen og indkalder til møderne. Det giver ifølge
EKSEMPEL
UU-vejlederens obs-liste
UU-vejlederen har i forbindelse med vurderingen udarbej-
det en obs-liste over elever, som UU-vejlederen og lærer-
ne er særligt opmærksomme på. Det er ikke nødvendigvis
kun elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparate, men
derimod alle de elever, som UU-vejlederen og lærerne
vurderer, det er vigtigt løbende at følge op på.
På UU-vejlederens obs-liste noteres elevernes karakterer i
alle fag og deres karaktergennemsnit samt de faglige,
personlige og sociale udfordringer, som lærerne har regi-
streret i forbindelse med UPV-processen. Obs-listen revi-
deres halvårligt med udgangspunkt i lærernes vurderinger
af eleverne og vejlederens og lærernes drøftelser af rele-
vante indsatser.
UDDANNELSESPARAT? 22
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0023.png
VILDBJERG SKOLE I HERNING
lærere og vejleder mere autoritet og betyder, at proces-
sen bliver taget mere seriøst af forældre og elever. Der-
udover er det vigtigt, at skolelederen – også internt på
skolen – tager ansvar for de ikke-uddannelsesparate
elever og på den måde også bliver mere opmærksom på
de problematikker eleverne kæmper med.
Skolelederen oplever, at eleverne tager vurderingen
meget alvorligt, fordi fokus er på elevniveau, og fordi der
er et meget eksplicit fokus på overgangen til ungdoms-
uddannelserne, hvilket opleves som meget motiverende.
For skolen som helhed betyder arbejdet med UPV, at
lærerne og ledelsen er blevet mere opmærksomme på
elevernes udfordringer. Eksempelvis har skolen som et
særligt indsatsområde valgt at styrke arbejdet med læs-
ning for drengene i overbygningen, fordi UPV-processen
har tydeliggjort, at denne gruppe elever har manglende
læsefærdigheder.
Den faglige indsats
Indsatsen for ikke-uddannelsesparate elever, der har
utilstrækkelige faglige forudsætninger, ligger hos skolen.
Det er lærernes ansvar at fastlægge fælles mål for den
enkelte elev og udarbejde en plan, og det er også lærer-
nes ansvar at følge op på, om målene nås. Planen kan fx
indeholde et mål om forbedring af læsekompetencer og
en aftale med eleven og forældrene om, at eleven hver
uge skal læse i et foldboldblad og skrive et lille referat,
som afleveres til læreren.
Eleverne oplever, at forældrene efter vurderingen er
mere opmærksomme på deres indsats og sørger for, at
de har lavet lektier, og at de kommer i skole om morge-
nen. En elev fortæller, at læreren også stiller flere
spørgsmål i timerne og sørger for, at eleven deltager i
undervisningen, hvilket eleven betragter som positivt.
Ifølge lærerne er det positive ved at have fælles mål og
en fast plan, at det bliver mere konkret, hvad lærerne
skal gøre for den enkelte elev. Med UPV’en kan lærerne
arbejde meget mere fokuseret, hvilket gavner den enkel-
te elev. Lærerne oplever dog også, at det er en forud-
sætning, at man husker og følger op på de fastlagte
aftaler i hverdagen, hvilket kan være en udfordring.
Vildbjerg Skole har også mulighed for at tilbyde et base
camp-forløb for elever, der har behov for at styrke fagli-
ge og personlige kompetencer. Forløbet varer 12 uger,
hvor eleverne mødes hver tirsdag. Tre lærere er tilknyttet
forløbet, som fokuserer både på at give eleverne selvtillid
og på at tilbyde eleverne en ekstra faglig indsats, pri-
mært i dansk og matematik.
Vejledningsindsatsen
UU-vejlederen bidrager i processen med de obligatoriske
vejledningsmuligheder som vejledningssamtaler, intro-
kurser, brobygning og praktik. UU-vejlederen gennemfø-
rer altid den første samtale individuelt med den enkelte
elev. Her finder eleven sammen med UU-vejlederen frem
UDDANNELSESPARAT? 23
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0024.png
VILDBJERG SKOLE I HERNING
til en række fokuspunkter, der skal arbejdes videre med.
Det kan eksempelvis være, at eleven skal have mindre
fravær eller række hånden mere op i timerne.
UU-vejlederen bruger efterfølgende gruppevejledning
som metode, hvis eleverne eksempelvis har været på det
samme introkursus eller har deltaget i det samme bro-
bygningsforløb.
UU-vejlederen tilbyder derudover, at eleverne kan kom-
me i praktik, fx to eftermiddage om ugen, for at komme
lidt væk fra skolen. Vejlederne vurderer, at dette afbræk
fungerer særligt godt for skoletrætte elever, fordi det
giver eleverne energi til at komme i skole de øvrige dage.
En elev oplever eksempelvis, at brobygning har været
med til at motivere ham til at komme i skole og deltage i
undervisningen. Eleven har deltaget i et brobygningsfor-
løb både på HG og på HHX og er på den måde blevet
afklaret og motiveret til selv at gøre en ekstra indsats for
at blive parat til HHX.
Særlige opmærksomhedspunkter
Lærerne og UU-vejlederen på Vildbjerg Skole ser det som
et vigtigt opmærksomhedspunkt, at tilbuddene til de
ikke-uddannelsesparate elever også kan blive en udfor-
dring, når eleverne er væk fra skolen. Lærerne oplever fx
en vis modstand mod brobygning og praktik hos elever
og forældre, der synes, at det er vigtigere, at eleverne er
i skole, og lærerne er meget bevidste om, at eleverne
uvægerligt går glip af en del undervisning i forbindelse
med hhv. praktik- og brobygningsforløb. Det er således
en vigtig opgave at sikre den rette balance mellem særli-
ge tiltag og hensynet til, at eleverne kan være mest
muligt i deres egen klasse og finde øget motivation for
læring dér.
Fremadrettede perspektiver
Vildbjerg Skole arbejder fortsat med tilrettelæggelsen af
indsatser for ikke-uddannelsesparate elever. I 2016 gen-
nemføres fx matematikkurser for ikke-uddannelsesparate
elever på en erhvervsskole, hvor matematikken knyttes til
praksis. Derudover ønsker UU at etablere et tilbud om
fritidsjobs til eleverne, hvor eleverne både kan blive til-
knyttet arbejdsmarkedet og kan få viden og kompeten-
cer uden for skolen, der kan skabe ny motivation for
uddannelse. Målet er også, at eleverne herigennem vil
have lettere ved at få en læreplads, hvis de ønsker det,
når de begynder på en ungdomsuddannelse.
CENTRALE ELEMENTER I INDSATSEN
Fokus på, at eleverne ikke er uddannelses-
parat –
endnu
.
Fokus på, hvad eleverne
kan
.
Skolelederen tager del i processen og tager
ansvar.
Lærerne fastlægger fælles, konkrete mål
for den enkelte elev – og følger op.
Tæt samarbejde mellem UU-vejledere og
lærere
UDDANNELSESPARAT? 24
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0025.png
Klarup Skole i Aalborg
KLARUP SKOLE I AALBORG
På Klarup Skole har man vurderet relativt få elever ikke-uddannelsesparate. Skolen oplever, at
de ikke-uddannelsesparate elevers udfordringer primært relaterer sig til de faglige forudsætnin-
ger. Man fokuserer derfor på at støtte elevernes faglige udvikling i dagligdagen og sikre en sy-
stematisk opfølgning. Skolelederen har siddet for bordenden i hele processen.
Ææt
Klarup Skole er en tresporet skole med i alt 30 klasser fra
0. klasse til 9. klasse og et elevtal på 680. Skolen ligger
lidt uden for Aalborg i et område præget af stor befolk-
ningstilvækst. Skolens forældrekreds består primært af
forældre med mellemlange eller videregående uddannel-
ser.
Langt de fleste af skolens elever blev vurderet uddannel-
sesparate. De ikke-uddannelsesparate elever på skolen
mangler ifølge lærere og UU-vejleder primært faglige
forudsætninger i dansk og/eller matematik. Lærerne
fortæller dog, at vurderingen også i høj grad handler om
modenhed og studieegnethed. Det er fx vigtigt, at ele-
ven kan møde til tiden og tør deltage aktivt i undervis-
ningen ved eksempelvis at række hånden op i timerne.
Støtte og løbende opfølgning
Aalborg Kommune og UU Aalborg afholder årligt et
møde, hvor en ledelsesrepræsentant fra alle skolerne i
kommunen forberedes til UPV-opgaven. UU Aalborg og
Aalborg Kommune har i den forbindelse udviklet en
overordnet køreplan for samarbejdet mellem skole og
UU om de formelle procedurer og deadlines i UPV-
processen, og denne plan præsenteres på mødet (se
figur 1).
Klarup Skole følger disse procedurer og har desuden
udarbejdet en plan for selve indsatsen, der er målrettet
den enkelte ikke-uddannelsesparate elev. Omdrejnings-
punktet er en møderække bestående af tre obligatoriske
møder mellem skoleleder, lærere, vejleder, forældre og
elev. Møderækken har til formål at støtte elevens udvik-
ling og sikre, at der løbende følges op på denne udvik-
ling. Mellem møderne har eleven løbende samtaler med
lærere og UU-vejleder, og forældrene er ligeledes i dia-
log med lærere og UU-vejleder, når det er relevant.
Figur 1
UPV-flow i Aalborg Kommune
Processen indledes med et internt møde mellem skolele-
der, vejleder og lærere, hvor det første møde med eleven
og forældrene planlægges. Her taler aktørerne om,
hvem eleven er, hvad vedkommende har brug for, og
hvilke muligheder skolen og UU har for at støtte op om
eleven i dagligdagen. Skolelederen udsender herefter et
brev til alle forældre til elever på 8. årgang med informa-
tion om, hvorvidt de respektive elever vurderes uddan
UDDANNELSESPARAT? 25
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0026.png
KLARUP SKOLE I AALBORG
nelsesparate eller ikke-uddannelsesparate. I brevet ind-
kaldes de ikke-uddannelsesparate elever og deres foræl-
dre til møde på skolen.
Det er skolens ambition, at den relevante lærer, inden
brevet sendes ud, taler med den enkelte elev, så eleven
er forberedt på vurderingen og den efterfølgende pro-
ces. Disse samtaler er dog ikke blevet gennemført syste-
matisk, og en del elever har derfor først fået beskeden
om ikke-uddannelsesparathedsvurderingen via brevet til
forældrene. Udfordringen kan her være, at både foræl-
dre og elever bliver chokerede over vurderingen og mø-
der op til mødet med en meget negativ indstilling til
skolens beslutning. Hvis den bedst mulige proces skal
sikres, kræver det derfor en ganske detaljeret koordine-
ring mellem skoleleder, lærere og vejleder, så kommuni-
kationen med hhv. elev og forældre overvejes nøje og
times på den rigtige måde.
Skolelederen for bordenden
Klarup Skole lægger meget vægt på, at skolelederen
sidder for bordenden i hele UPV-processen. Skolelederen
leder derfor mødet med forældre og elever og fører
ordet. Skolelederen bliver forinden forberedt til opgaven
af lærere og vejleder. Det sikrer, at mødet får en væsent-
lig anden karakter end normale skole-hjem-samtaler, og
skolen vurderer, at skolelederens aktive deltagelse har
stor betydning for forældrenes oplevelse af mødet og
skolens engagement.
Konkret er det skolelederens opgave at forklare, hvad
der ligger til grund for ikke-uddannelsesparatheds-
vurderingen, og at fortælle om skolens og vejledningens
muligheder for at støtte eleven i den videre proces. Sam-
talen har hele tiden fokus på elevens behov og ønsker.
På denne baggrund besluttes det i fællesskab, hvad der
skal gøres, og alle – inkl. forældre og elev – får konkrete
opgaver, som skrives ned i et skema. Det fastlægges
desuden, hvem der har ansvaret for den daglige eller
ugentlige opfølgning. Efterfølgende udarbejdes der en
decideret handlingsplan, der underskrives af skoleleder,
UU-vejleder og forældre.
Skolelederen og lærerne vurderer, at forældrene bliver
godt informeret gennem mødet. Det er også skolens
erfaring, at den indledningsvise skepsis over for vurde-
ringen, som nogle forældre giver udtryk for, bliver afløst
af en forståelse af værdien i, at alle parter samarbejder
om at gøre en positiv forskel for den enkelte elev.
EKSEMPEL
Indhold i handlingsplan
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Eleven har fast studietid derhjemme hver dag.
Eleven arbejder 20 min. hver dag med læsning og
stavning derhjemme.
Forældrene hjælper med at pakke taske til næste
dag.
Forældrene sikrer, at eleven møder hver dag – til ti-
den.
Eleven får ekstra danskundervisning på mindre hold
en time om ugen.
Eleven træner stavning i et treugers forløb for to-fire
elever to timer om ugen i lektiecafeens tid.
Lærerne sætter fokus på at sikre større koncentration
i undervisningen.
Lærerne understøtter elevens aktive deltagelse i un-
dervisningen.
UU-vejlederen planlægger en uges praktik.
UU-vejlederen planlægger brobygning.
UDDANNELSESPARAT? 26
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0027.png
KLARUP SKOLE I AALBORG
Særlige tiltag
De konkrete tiltag over for ikke-uddannelsesparate elever
på Klarup Skole fokuserer først og fremmest på daglig-
dagen i skolen, mens UU bidrager med de obligatoriske
vejledningsmuligheder: individuelle samtaler, introkurser,
brobygning og praktik.
Både lærere og UU-vejleder oplever, at det er de særlige
tiltag i den daglige undervisning, som gør den store
forskel for eleverne, fordi det er inden for disse rammer
eleverne befinder sig på længere sigt. En elev får fx til
opgave at øve sig i at række hånden op i timerne, mens
forældrene eksempelvis får til opgave at hjælpe med at
pakke taske til næste dag eller at understøtte, at eleven
møder til tiden.
Lærernes opgaver kan være helt konkrete i form af eks-
traundervisning, men handler også om at sikre en løben-
de opmærksomhed over for eleven og de særlige områ-
der, hvor eleven ifølge aftalen i handlingsplanen skal
understøttes og forbedre sig. En introvert elev fortæller
eksempelvis, at hendes lærer er opmærksom på at spør-
ge hende, så hun ikke bliver usynlig i klassen. Lærerne
oplever, at de ikke-uddannelsesparate elever udvikler sig,
fordi de pludselig bliver meget mere bevidste om det,
der kræves, og fordi de støttes af både skolen og foræl-
drene.
UU-vejlederen gennemfører primært individuelle samta-
ler, men har også gennemført en enkelt gruppesamtale
som forberedelse til brobygning. I denne gruppevejled-
ning blev otte elever samlet, og både vejleder og elever
var glade for formen. En elev forklarer fx, at det var rart
at vide, at ”man ikke var den eneste, som ikke var ud-
dannelsesparat”. Vejlederen vurderer, at eleverne var
gode til at støtte sig til hinanden og hjælpe hinanden,
og at gruppevejledningen som form dermed var meget
anvendelig.
Eleverne deltog efterfølgende i brobygning i mindre
grupper afstemt efter interesser, og eleverne fremhæver
i den forbindelse styrken ved, at de kendte hinanden og
kunne støtte sig til hinanden i processen. Eleverne ople-
vede generelt, at brobygningen var meget givende, og
fremhæver især, at den har givet dem nye personlige
kompetencer, så det fx føles mere overkommeligt at
møde nye mennesker.
Eleverne er nervøse for at være væk fra
undervisningen
De ikke-uddannelsesparate elever har også mulighed for
at komme i ekstra praktik som en del af deres forløb,
men meget få elever har valgt den ekstra praktik, da de
oplever, at det er svært at være endnu mere væk fra den
daglige undervisning, hvor de andre elever i klassen
udvikler sig fagligt. Alene i forbindelse med brobygnin-
gen er dette et vigtigt opmærksomhedspunkt for elever-
ne, der er bange for at komme for langt bagud. Ifølge
lærerne er det derfor også vigtigt, at balancen mellem
skole og praktik overvejes og afstemmes nøje efter de
enkelte elever.
CENTRALE ELEMENTER I INDSATSEN
Synlig og ansvarstagende ledelse i hele
processen.
Fælles, helhedsorienteret indsats.
Tæt og systematisk involvering af forældre.
Åben og tillidsfuld dialog mellem alle
parter – også om svære emner.
Klare og præcise aftaler mellem skole,
UU og hjem.
Løbende og systematisk opfølgning på
elevens udvikling – også i hverdagen.
UDDANNELSESPARAT? 27
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 154: Publikation: Uddannelsesparat? - De første erfaringer fra arbejdet med ikke-uddannelsesparate i folkeskolen, fra EVA
1617778_0028.png
DANMARKS
KLARUP SKOLE I AALBORG
EVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.
2100 København Ø
T 35 55 01 01
E [email protected]
H www.eva.dk
Danmarks Evalueringsinstitut udforsker og udvikler kvaliteten
af dagtilbud for børn, skoler og uddannelser. Vi leverer viden,
der bruges på alle niveauer – fra institutioner og skoler til
kommuner og ministerier.
Læs mere om EVA på vores hjemmeside, www.eva.dk.
Her kan du også downloade alle EVA’s udgivelser
– trykte eksemplarer kan bestilles via en boghandler.
Uddannelsesparat?
© 2016 Danmarks Evalueringsinstitut
Foto
Scanpix
Tryk
Rosendahls
Eftertryk med kildeangivelse er tilladt
Bestilles hos:
Alle boghandlere
40,- kr. inkl. moms
ISBN: 978-87-7958-910-0
UDDANNELSESPARAT? 28