Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
1617408_0001.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale
blandt uddannede lærere
AE har set nærmere på hvor mange uddannede lærere, der er ansat uden for grundskolen. Mere
end 17.000 uddannede lærere, der hverken var ansat i offentlige eller private grundskoler i sep-
tember måned 2014. Det svarer til 23 procent af alle lønmodtagere med en læreruddannelse.
Hovedparten af disse arbejder inden for undervisning, sundhed eller anden offentlig administra-
tion eller inden for kultur, fritid og anden service, men mange er også ansat inden for handel &
transport eller erhvervsservice.
af Chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
& stud.polit.
Solveig Prag Blicher
27. januar
2016
Analysens hovedkonklusioner
AE har ud fra de nyeste detaljerede lønmodtagerdata undersøgt, hvor mange lærerud-
dannede, der hverken er ansat i offentlige eller private grundskoler.
Resultaterne viser, at mere end 17.000 uddannede lærere i september 2014 var ansat
uden for grundskolen. Det svarer til 23 procent eller mere end hver femte læreruddan-
net.
Den største andel af lærerne, der er ansat uden for grundskolen, er ansat inden for ” un-
dervisning, sundhed eller anden offentlig administration”, ”kultur, fritid og anden service”
eller inden for brancher såsom ”handel og transport” eller ”erhvervsservice”.
Andelen af lærere, der ikke arbejder i grundskolen, er højest blandt lærere, hvis uddan-
nelse er 15 år eller ældre, hvor knap 30 procent er ansat uden for skolen. Blandt nyud-
dannede lærere har 16 procent ikke job i grundskolen.
Kontakt
Chefanalytiker
Mie Dalskov Pihl
Tlf. 33 55 77 20
Mobil 26 20 40 36
[email protected]
Kommunikationschef
Mikkel Harboe
Tlf. 33 55 77 28
Mobil 28 36 87 50
[email protected]
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1 sal.
1651 København V
33 55 77 10
www.ae.dk
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0002.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Beskæftigelsespotentiale blandt læreruddannede
AE har i samarbejde med Danmarks Lærerforening undersøgt, hvor mange uddannede lærere, der er
ansat uden for grundskolen, dvs. som hverken er ansat i offentlige eller private grundskoler.
Vi har anvendt Danmarks Statistiks nyest tilgængelige registeroplysninger for lønmodtagere fra septem-
ber måned 2014, dvs. kort efter folkeskolereformen blev implementeret.
I analysen indgår alle uddannede lærere, og mere om metoden kan ses i boks 1.
Boks 1. Sådan har vi gjort
Analysen indeholder lønmodtagere der 1. september 2014 havde en uddannelse som lærer som højeste fuldførte uddan-
nelse (se afgrænsninger). Analysen indeholder oplysninger om alder og bopælskommune dateret 1. januar 2015 og oplys-
ninger om branche, løn mm. fra e-indkomstregistret i september 2014.
E-indkomstregistret indeholder oplysninger om alle lønmodtageransættelser i pågældende periode. I analysen er der kun
medtaget en ansættelse pr. person, sådan at ansættelser i kommunale folkeskoler er prioriteret højest, dernæst private
grundskoler og regionale grundskoler og som laveste prioritet ansættelser udenfor grundskolen. Hvis en person har an-
sættelse på flere arbejdssteder af samme type, er det arbejdssted hvor vedkommende har arbejdet flest timer i septem-
ber 2014 medtaget i analysen. Ansættelser hvor vedkommende har arbejdet i 0 timer i løbet af september eller hvor Dan-
marks Statistik ikke har oplysninger om branche, er ikke medtaget i analysen.
Selvstændige er ikke omfattet af analysen, da der ikke findes aktuelle registerdata for selvstændige.
I delanalyse 2 indgår kun personer der ikke har en ansættelse i en grundskole i hverken kommunalt, privat eller regionalt
regi.
Grundet Danmarks Statistiks diskretionshensyn må celler med få personer ikke offentliggøres. I nogle tabeller er små
kommuner o.l. derfor ikke medtaget eller der er anvendt en bredere gruppering.
Uddannelser der indgår i analysen som en ”læreruddannelse”:
Folkeskolelærer, prof. bachelor
Den frie læreruddannelse
Småbørnslærerinde
”Grundskolen” er ansættelser i følgende brancher:
851000 Førskoleundervisning (127-gruppering: ”Grundskole”)
852010 Folkeskoler o.lign. (127-gruppering: ”Grundskole”)
852020 Specialskoler for handicappede (127-gruppering: ”Grundskole”)
853110 Ungdoms- og efterskoler (127-gruppering: ”Gymnasier og erhvervsfaglige udd.”)
Del 1. Alle læreruddannede lønmodtagere
Tabel 1 viser en samlet opgørelse over alle læreruddannede lønmodtagere i september måned 2014.
Det ses, at lidt over 17.000 uddannede lærere arbejdede uden for grundskolerne i såvel offentligt som
privat regi, hvilket svarer til 23 procent eller mere end hver femte.
Tabel 1. Branchefordeling for læreruddannede lønmodtagere, sep. 2014
Antal
Kommunale grundskoler
Private grundskoler
Uden for grundskoler i kommuner, regioner eller privat regi
Regionale grundskoler (inkl. fonde m.m.)
Total
47.301
8.796
17.034
182
73.313
Pct.
64,5
12,0
23,1
0,3
100,0
Anm: jf. forklaring i metodeboks indgår personer kun en gang på trods af flere beskæftigelser. De 17.000 personer der er i dem, der slet ikke er
beskæftiget i grundskolen. Personer der er indgår i de 47.300 lønmodtagere i folkeskolen kan godt have denne ansættelse som bijob og primært
job andetsteds.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0003.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Del 2. Alle lærere, der ikke er ansat i kommunale eller private grundskoler
A. Aldersfordeling
Nedenfor har vi nærmere undersøgt hvordan de lærere, der ikke arbejder i grundskolen hverken i offent-
ligt eller privat regi, fordeler sig på forskellige karakteristika såsom branche, alder, løn og alder på lærer-
uddannelsen.
Tabel 2. Aldersfordeling for læreruddannede ansat udenfor grundskolen, sep. 2014
Antal
Under 30 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
60-65 år
66 år og ældre
Total
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Pct.
5,1
14,5
23,7
27,1
18,7
11,0
100,0
869
2.476
4.031
4.608
3.181
1.869
17.034
B. Branchefordeling
Hovedbrancher
Tabel 3 viser den overordnede branche fordeling af lærerne, der er ansat uden for grundskolerne.
Tabel 4 og 5 viser krydset mellem hovedbrancher og alder, mens tabel 6 viser top 20 over de under-
brancher, der har flest lærer uden for grundskolerne alt i alt.
Tabel 3. Branchefordeling for læreruddannede ansat udenfor grundskolen, sep. 2014
Antal
Offentlig administration, undervisning og sundhed (se tabel 7 og 8)
Kultur, fritid og anden service (se tabel 9)
Handel og transport mv. (se tabel 10)
Erhvervsservice (se table 11)
Information og kommunikation
Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed
Ejendomshandel og udlejning
Finansiering og forsikring
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Bygge og anlæg
Total
Anm.: Sorteret i faldende rækkefølge.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Pct.
65,4
11,2
7,2
6,6
3,7
2,4
1,3
1,3
0,6
0,6
100,0
11.137
1.904
1.218
1.121
621
404
214
216
93
106
17.034
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0004.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Tabel 4. Branche og aldersfordeling for læreruddannede ansat udenfor grundskolen, sep. 2014
Under 40
år
40-49
år
50-59
år
Antal
Kultur, fritid og anden service
Offentlig administration,
undervisning og sundhed
Handel og transport mv.
Industri, råstofindvinding og
forsyningsvirksomhed
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Erhvervsservice
Information og kommunikation
Ejendomshandel og udlejning
Finansiering og forsikring
Bygge og anlæg
Total
294
2.241
325
64
24
189
116
27
39
26
3.345
339
2.793
256
105
17
266
160
25
44
26
4.031
334
3.303
253
106
23
305
152
46
61
25
4.608
370
2.031
241
78
14
222
122
44
42
17
3.181
567
769
143
51
15
139
71
72
30
12
1.869
1.904
11.137
1.218
404
93
1.121
621
214
216
106
17.034
60-65
år
66 år og
ældre
Total
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Tabel 5. Branche og aldersfordeling, læreruddannede ansat udenfor grundskolen, sep. 2014, pct.
Under
40 år
40-49
år
50-59
år
Pct.
Kultur, fritid og anden service
Offentlig administration,
undervisning og sundhed
Handel og transport mv.
Industri, råstofindvinding og
forsyningsvirksomhed
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Erhvervsservice
Information og kommunikation
Ejendomshandel og udlejning
Finansiering og forsikring
Bygge og anlæg
Total
8,8
67,0
9,7
1,9
0,7
5,7
3,5
0,8
1,2
0,8
100
8,4
69,3
6,4
2,6
0,4
6,6
4,0
0,6
1,1
0,7
100
7,3
71,7
5,5
2,3
0,5
6,6
3,3
1,0
1,3
0,5
100
11,6
63,9
7,6
2,5
0,4
7,0
3,8
1,4
1,3
0,5
100
30,3
41,1
7,7
2,7
0,8
7,4
3,8
3,9
1,6
0,6
100
11,2
65,4
7,2
2,4
0,6
6,6
3,7
1,3
1,3
0,6
100
60-65
år
66 år og
ældre
Total
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0005.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Tabel 6. Top 20 detaljerede underbrancher for læreruddannede ansat udenfor grundskolen, sep.
2014
Antal
Anden undervisning i.a.n.
Tekniske skoler og fagskoler
Gymnasier, studenter- og HF-kurser
Religiøse institutioner og foreninger
Generelle offentlige tjenester
Døgninstitutioner for børn og unge
Hjælpeydelser i forbindelse med undervisning
Andre sociale foranstaltninger uden institutionsophold i.a.n.
Døgninstitutioner for personer med psykiske handicap
Arbejdsformidlingskontorer
Skolefritidsordninger og fritidshjem
Videregående uddannelser ikke på universitetsniveau
Aldersintegrerede institutioner
Hjemmehjælp
Sportsklubber
Familiepleje
Administration af sundhedsvæsen, undervisning, kultur og sociale forhold undtagen
social sikring
Hospitaler
Psykologisk rådgivning
Foreninger, legater og fonde med sygdomsbekæmpende, sociale og velgørende for-
mål
2.662
1.413
1.113
780
631
421
396
381
335
303
291
264
253
241
225
208
206
197
187
185
Pct.
15,6
8,3
6,5
4,6
3,7
2,5
2,3
2,2
2,0
1,8
1,7
1,6
1,5
1,4
1,3
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
Anm: De 20 brancher (der ikke er grundskoler) hvor antallet af lærere er højest. Underbrancherne i tabellen er de 20 største blandt alle DST’s 726
detaljerede branchekoder. På
www.dst.dk
kan man læse mere om, hvad der forskellige dækker over i ”Dansk Branchekode 2007”.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0006.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Underopdeling for offentlig administration og anden service
Nedenfor har vi underopdelt ” Offentlig administration, undervisning og sundhed” samt ”Kultur, fritid og
anden service” på underbrancher.
Det har været muligt at underopdele hovedbranchen ”Offentlig administration, undervisning og sund-
hed” på aldersgrupper, jf. tabel 7 og 8.
Tabel 7. Detaljeret brancheopdeling for lærere beskæftiget uden for grundskolen i offentlig admi-
nistration, undervisning og sundhed, sep. 2014
Under 40
år
40-49
år
50-59
år
Antal
Daginstitutioner og dagcentre
mv.
Gymnasier og erhvervsfaglige
skoler
Voksenundervisning mv.
Plejehjem mv.
Offentlig administration
Videregående
uddannelsesinstitutioner
Læger, tandlæger mv.
Forsvar, politi og retsvæsen mv.
Hospitaler
Total
511
555
525
368
87
61
30
73
31
2.241
508
667
746
419
173
100
70
50
60
2.793
522
816
976
407
239
94
129
63
57
3.303
268
408
693
186
229
82
75
58
32
2.031
109
80
232
66
150
45
22
48
17
769
1.918
2.526
3.172
1.446
878
382
326
292
197
11.137
60-65
år
66 år og
ældre
Total
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Tabel 8. Detaljeret brancheopdeling for lærere beskæftiget uden for grundskolen i offentlig admi-
nistration, undervisning og sundhed, andele
Under 40
år
40-49
år
50-59
år
Pct.
Daginstitutioner og dagcentre
mv.
Gymnasier og erhvervsfaglige
skoler
Voksenundervisning mv.
Plejehjem mv.
Offentlig administration
Videregående
uddannelsesinstitutioner
Læger, tandlæger mv.
Forsvar, politi og retsvæsen mv.
Hospitaler
Total
22,8
24,8
23,4
16,4
3,9
2,7
1,3
3,3
1,4
100,0
18,2
23,9
26,7
15,0
6,2
3,6
2,5
1,8
2,2
100,0
15,8
24,7
29,6
12,3
7,2
2,9
3,9
1,9
1,7
100,0
13,2
20,1
34,1
9,2
11,3
4,0
3,7
2,9
1,6
100,0
14,2
10,4
30,2
8,6
19,5
5,9
2,9
6,2
2,2
100,0
17,2
22,7
28,5
13,0
7,9
3,4
2,9
2,6
1,8
100,0
60-65
år
66 år og
ældre
Total
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Nedenfor ses underopdelingen på brancher inden for ”anden service”.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0007.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Tabel 9. Detaljeret brancheopdeling for lærere beskæftiget uden for grundskolen i kultur, fritid og
anden service, sep. 2014
Antal
Organisationer og foreninger
Sport
Biblioteker, museer mv.
Teater, musik og kunst
Forlystelsesparker og andre fritidsaktiviteter
Frisører, vaskerier og andre serviceydelser
Private husholdninger med ansat medhjælp
Andet
Total
1.132
323
283
77
37
26
17
9
1.904
Pct.
59,5
17,0
14,9
4,0
1,9
1,
0,89
0,47
100,00
Anm: Kategorien ”Andet” består af ”Lotteri og andet spil”, ”Reparation af husholdningsudstyr” og ”Internationale organisationer og ambassader”.
Kilde: AE på baggrund af Danmark Statistiks registre
Underopdeling for private hovedbrancher
Tabel 10 viser en underopdeling på underbrancher for ”handel og transport”, mens tabel 11 viser tilsva-
rende for ”erhvervsservice”.
Her har det ikke været muligt at krydse med alder.
Tabel 10. Detaljeret brancheopdeling for lærere beskæftiget uden for grundskolen i handel, trans-
port mv., sep. 2014
Antal
Detailh. med tekstiler og husholdningsudstyr mv.
Restauranter
Engrosh. med tekstiler og husholdningsudstyr
Lokaltog, bus og taxi mv.
Supermarkeder og varehuse mv.
Post og kurertjeneste
Hoteller mv.
Anden engroshandel
Engrosh. med it-udstyr
Detailh. med beklædning og fodtøj
Detailh. med kultur- og fritidsprodukter
Hjælpevirksomhed til transport
Regional- og fjerntog
Engrosh. med føde-, drikke- og tobaksvarer
Engrosh. med andre maskiner
Specialbutikker med fødevarer
Agenturhandel
Skibsfart
Bilværksteder mv.
137
126
119
108
94
74
73
62
49
41
40
37
32
31
28
26
19
19
17
Pct.
11,3
10,3
9,8
8,9
7,7
6,1
6,0
5,1
4,0
3,4
3,3
3,0
2,6
2,6
2,3
2,1
1,6
1,6
1,4
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0008.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Bilhandel
Luftfart
Internethandel, postordre mv.
Fragtvognmænd og rørtransport
Detailh. med forbrugerelektronik
Tankstationer
Engrosh. med korn og foderstof
Total
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
17
16
14
13
11
9
6
1.218
1,4
1,3
1,2
1,1
0,9
0,7
0,5
100,00
Tabel 11. Detaljeret brancheopdeling for lærere beskæftiget uden for grundskolen i erhvervsser-
vice, sep. 2014
Antal
Arbejdsformidling og vikarbureauer
Virksomhedskonsulenter
Ejendomsservice, rengøring og
anlægsgartnere
Rejsebureauer
Arkitekter og rådgivende ingeniører
Anden videnservice
Forskning og udvikling
Anden operationel service
Reklame- og analysebureauer
Revision og bogføring
Udlejning og leasing af materiel
Anden erhvervsservice
Total
419
132
104
103
77
61
59
51
48
23
19
25
1.121
Pct.
37,4
11,8
9,3
9,2
6,9
5,4
5,3
4,6
4,3
2,1
1,7
2,2
100,0
Anm: ”Anden erhvervsservice” dækker vagt- og sikkerhedstjenester, advokatvirksomhed og dyrlæger.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
C. Lønfordeling
I dette afsnit har vi set på den udbetalte løn
1
for de læreruddannede, der arbejder uden for grundskolerne
fordelt på alder.
Lønnen er beregnet som en normeret fuldtidsløn, dvs. at deltidsansatte har fået opregnet deres løn.
Vi har lavet inddelingen i kategorier således, at det svarer til, hvis man delte lærerne i grundskolen op i
fire lige store grupper. Den første gruppe repræsenterer den fjerdedel af lærerne i grundskolen, der tje-
ner mindst.
Selvom vi har taget højde for arbejdstidsomfanget og regnet op til en normeret fuldtidsløn så fordeler
lærerne uden for skolen sig i to grupper. Dem, der tjener under 32.100 kr. månedligt, og dem, der tjener
Summering af lønindkomst inkl. ATP og personalegoder fra arbejdsgiver vedr. ansættelsen. Pensionsbidrag indgår ikke i lønudbetalingerne i regi-
streret. Det gælder hverken eget eller arbejdsgivers bidrag.
1
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0009.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
mindst 36.400 kr. Det vil sige, at lærere ansat uden for grundskolen enten tjener det samme som den
laveste fjerdedel af lærerne i skolen eller den højeste fjerdedel. Ikke særlig mange ligger i de to midterste
grupper. Blandt de yngre læreruddannede i andre brancher er flest i gruppen, der tjener mindst, mens
der blandt dem, der er over 50 år er flest, der ligger i den højeste indkomstgruppe.
Hver tredje læreruddannet, der arbejder uden for grundskolerne, tjener mere end den fjerdedel af læ-
rerne i grundskolen, der tjente mest.
Tabel 12. Lønfordeling for læreruddannede ansat udenfor grundskolen, sep. 2014
0-32.100 kr.
(385.200 kr. i
årsløn)
32.101-34.400 kr.
(412.800 kr. i
årsløn).
34.401-36.400
kr.
(436.800 kr. i
årsløn)
Antal
Under 30 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
60-65 år
66 år og ældre
Total
680
1.460
1.728
1.567
1.014
910
7.359
67
357
587
541
294
232
2.078
23
220
501
586
388
127
1.845
99
439
1.215
1.914
1.485
600
5.752
869
2.476
4.031
4.608
3.181
1.869
17.034
Over 36.400 kr.
(436.800 kr. i
årsløn).
Total
Anm: Grænserne i intervallerne er sat efter hhv. 1 kvartil, median og 3. kvartil i lønfordeling for lærere ansat i grundskolen. Lønnen er normeret til
fuldtidsniveau. Det vil sige at den er divideret med antallet af timer der er arbejdet i september og ganget med 160,33.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Tabel 13. Lønfordeling for lærere ansat uden for grundskolen, sep. 2014 andele
0-32.100 kr.
(385.200 kr. i
årsløn)
32.101-34.400 kr.
(412.800 kr. i
årsløn).
34.401-36.400
kr.
(436.800 kr. i
årsløn)
Pct.
Under 30 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
60-65 år
66 år og ældre
Total
78,25
58,97
42,87
34,01
31,88
48,69
43,20
7,71
14,42
14,56
11,74
9,24
12,41
12,20
2,7
8,9
12,4
12,7
12,2
6,8
10,8
11,4
17,7
30,1
41,5
46,7
32,1
33,8
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Over 36.400 kr.
(436.800 kr. i
årsløn).
Total
Anm: Grænserne i intervallerne er sat efter hhv. 1 kvartil, median og 3. kvartil i lønfordeling for lærere ansat i grundskolen. Lønnen er normeret til
fuldtidsniveau. Det vil sige at den er divideret med antallet af timer der er arbejdet i september og ganget med 160,33.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0010.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
D. Bopælskommune
Nedenfor har vi hvor lærere, der er ansat uden for grundskolerne bor fordelt på bopælskommune.
Tabel 14. Bopælskommuner for beskæftigede lærere uden for grundskolen, sep. 2014
Antal
København
Århus
Aalborg
Odense
Esbjerg
Vejle
Silkeborg
Frederiksberg
Holbæk
Svendborg
Roskilde
Hjørring
Viborg
Kolding
Herning
Vordingborg
Horsens
Haderslev
Gentofte
Næstved
Slagelse
Skive
Skanderborg
Helsingør
Randers
Holstebro
Gladsaxe
Rudersdal
Faaborg-Midtfyn
Guldborgsund
Aabenraa
Lyngby-Taarbæk
Frederikshavn
Sønderborg
Ringkøbing-Skjern
Køge
1.715
1.162
581
546
445
440
426
346
329
329
309
302
300
264
264
250
250
249
228
224
222
213
203
200
196
190
182
179
173
169
160
159
154
153
152
144
Pct.
10,1
6,9
3,4
3,2
2,6
2,6
2,5
2,0
1,9
1,9
1,8
1,8
1,8
1,6
1,6
1,5
1,5
1,5
1,3
1,3
1,3
1,3
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
1,1
1,0
1,0
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0011.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Furesø
Middelfart
Hedensted
Fredensborg
Odsherred
Syddjurs
Varde
Tønder
Bornholm
Hillerød
Vejen
Fredericia
Gribskov
Faxe
Favrskov
Mariagerfjord
Assens
Brønderslev
Jammerbugt
Lolland
Thisted
Kalundborg
Ikast-Brande
Sorø
Frederikssund
Egedal
Nyborg
Lemvig
Ballerup
Ringsted
Norddjurs
Hvidovre
Rødovre
Rebild
Vesthimmerlands
Allerød
Greve
Struer
Halsnæs
Odder
Høje-Taastrup
144
143
138
134
132
132
129
124
124
123
122
120
117
117
113
111
111
108
105
105
105
99
97
95
93
92
91
90
88
87
83
82
82
80
80
79
79
78
77
77
72
0,9
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,7
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,4
11
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0012.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Lejre
Kerteminde
Billund
Herlev
Nordfyns
Albertslund
Tårnby
Stevns
Hørsholm
Morsø
Brøndby
Solrød
Langeland
Dragør
Vallensbæk
Ishøj
Samsø
Glostrup
Anm: Kommunerne Fanø, Ærø, Læsø og Christiansø indgår ikke grundet diskretionshensyn.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
71
68
67
67
67
63
61
60
57
55
54
40
39
38
27
24
21
21
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,3
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
Tabel 15. Alders- og bopælsfordeling for lærere ansat uden for grundskolen, sep. 2014
Under 40 år
40-49 år
50-59 år
Antal
København
Århus
Aalborg
Odense
Esbjerg
Vejle
Silkeborg
Frederiksberg
Holbæk
Svendborg
Roskilde
Hjørring
Viborg
Herning
Kolding
Vordingborg
Horsens
Haderslev
578
295
167
129
72
83
85
109
51
82
36
72
43
33
42
37
56
49
432
295
128
135
109
118
98
74
75
82
81
69
73
58
60
68
47
67
364
289
154
145
124
127
126
80
97
88
80
69
86
67
94
69
61
77
231
209
78
92
98
77
84
55
54
48
80
54
60
66
53
43
58
38
110
74
54
45
42
35
33
28
52
29
32
38
38
40
15
33
28
18
60-65 år
66 år og
ældre
12
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0013.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Gentofte
Næstved
Slagelse
Skive
Skanderborg
Helsingør
Randers
Holstebro
Gladsaxe
Rudersdal
Faaborg-Midtfyn
Guldborgsund
Aabenraa
Lyngby-Taarbæk
Frederikshavn
Sønderborg
Ringkøbing-Skjern
Furesø
Køge
Middelfart
Hedensted
Fredensborg
Syddjurs
Odsherred
Varde
Bornholm
Hillerød
Vejen
Fredericia
Gribskov
Faxe
Favrskov
Assens
Mariagerfjord
Brønderslev
Lolland
Thisted
Jammerbugt
Kalundborg
Ikast-Brande
Sorø
21
39
41
57
23
29
24
41
37
19
24
25
24
19
41
20
24
21
20
23
21
18
14
19
20
17
19
25
26
14
17
16
13
22
22
11
19
21
19
17
14
56
67
54
56
58
42
41
45
40
44
41
39
38
38
26
32
31
27
45
43
35
28
33
31
25
29
30
23
25
28
29
39
26
17
25
16
15
27
28
23
24
72
51
49
47
66
64
58
40
51
39
45
55
45
57
35
47
43
44
30
38
42
41
34
47
27
41
38
31
37
36
37
26
37
34
29
34
33
26
25
26
29
53
44
44
38
36
43
54
38
36
48
33
25
35
27
40
27
30
30
33
19
25
27
27
19
31
21
23
27
17
22
17
18
19
23
17
26
25
18
10
18
16
26
23
34
15
20
22
19
26
18
29
30
25
18
18
12
27
24
22
16
20
15
20
24
16
26
16
13
16
15
17
17
14
16
15
15
18
13
13
17
13
12
13
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0014.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Egedal
Nyborg
Hvidovre
Struer
Høje-Taastrup
18
14
21
11
14
24
16
13
24
18
24
28
24
16
16
16
19
14
15
12
10
14
10
12
12
Anm: 35 kommuner er sorteret fra grundet diskretionshensyn.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Tabel 16. Alders- og bopælsfordeling for lærere ansat uden for grundskolen, sep. 2014, pct.
Under 40 år
40-49 år
50-59 år
60-65 år
66 år og
ældre
Pct. (fordelt på aldersgrupper pr. kommune)
København
Århus
Aalborg
Odense
Esbjerg
Vejle
Silkeborg
Frederiksberg
Holbæk
Svendborg
Roskilde
Hjørring
Viborg
Herning
Kolding
Vordingborg
Horsens
Haderslev
Gentofte
Næstved
Slagelse
Skive
Skanderborg
Helsingør
Randers
Holstebro
Gladsaxe
Rudersdal
Faaborg-Midtfyn
Guldborgsund
33,7
25,4
28,7
23,6
16,2
18,9
20,0
31,5
15,5
24,9
11,7
23,8
14,3
12,5
15,9
14,8
22,4
19,7
9,2
17,4
18,5
26,8
11,3
14,5
12,2
21,6
20,3
10,6
13,9
14,8
25,2
25,4
22,0
24,7
24,5
26,8
23,0
21,4
22,8
24,9
26,2
22,8
24,3
22,0
22,7
27,2
18,8
26,9
24,6
29,9
24,3
26,3
28,6
21,0
20,9
23,7
22,0
24,6
23,7
23,1
21,2
24,9
26,5
26,6
27,9
28,9
29,6
23,1
29,5
26,7
25,9
22,8
28,7
25,4
35,6
27,6
24,4
30,9
31,6
22,8
22,1
22,1
32,5
32,0
29,6
21,1
28,0
21,8
26,0
32,5
13,5
18,0
13,4
16,8
22,0
17,5
19,7
15,9
16,4
14,6
25,9
17,9
20,0
25,0
20,1
17,2
23,2
15,3
23,2
19,6
19,8
17,8
17,7
21,5
27,6
20,0
19,8
26,8
19,1
14,8
6,4
6,4
9,3
8,2
9,4
8,0
7,7
8,1
15,8
8,8
10,4
12,6
12,7
15,2
5,7
13,2
11,2
7,2
11,4
10,3
15,3
7,0
9,9
11,0
9,7
13,7
9,9
16,2
17,3
14,8
14
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0015.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Aabenraa
Lyngby-Taarbæk
Frederikshavn
Sønderborg
Ringkøbing-Skjern
Furesø
Køge
Middelfart
Hedensted
Fredensborg
Syddjurs
Odsherred
Varde
Bornholm
Hillerød
Vejen
Fredericia
Gribskov
Faxe
Favrskov
Assens
Mariagerfjord
Brønderslev
Lolland
Thisted
Jammerbugt
Kalundborg
Ikast-Brande
Sorø
Egedal
Nyborg
Hvidovre
Struer
Høje-Taastrup
15,0
11,9
26,6
13,1
15,8
14,6
13,9
16,1
15,2
13,4
10,6
14,4
15,5
13,7
15,4
20,5
21,7
12,0
14,5
14,2
11,7
19,8
20,4
10,5
18,1
20,0
19,2
17,5
14,7
19,6
15,4
25,6
14,1
19,4
23,8
23,9
16,9
20,9
20,4
18,8
31,3
30,1
25,4
20,9
25,0
23,5
19,4
23,4
24,4
18,9
20,8
23,9
24,8
34,5
23,4
15,3
23,1
15,2
14,3
25,7
28,3
23,7
25,3
26,1
17,6
15,9
30,8
25,0
28,1
35,8
22,7
30,7
28,3
30,6
20,8
26,6
30,4
30,6
25,8
35,6
20,9
33,1
30,9
25,4
30,8
30,8
31,6
23,0
33,3
30,6
26,9
32,4
31,4
24,8
25,3
26,8
30,5
26,1
30,8
29,3
20,5
22,2
21,9
17,0
26,0
17,6
19,7
20,8
22,9
13,3
18,1
20,1
20,5
14,4
24,0
16,9
18,7
22,1
14,2
18,8
14,5
15,9
17,1
20,7
15,7
24,8
23,8
17,1
10,1
18,6
16,8
17,4
20,9
17,1
19,2
16,7
11,3
11,3
7,8
17,6
15,8
15,3
11,1
14,0
10,9
14,9
18,2
12,1
20,2
12,9
10,6
13,1
12,5
14,5
14,5
12,4
14,4
13,5
13,9
17,1
12,4
12,4
17,2
13,4
12,6
10,9
15,4
12,2
15,4
16,7
Anm: 35 kommuner er sorteret fra grundet diskretionshensyn.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
15
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0016.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
E. Alder på uddannelsen
Tabel 17 viser en fordeling af hvor de læreruddannede er ansat fordelt på alder på læreruddannelsen. Vi
har også medtaget dem, der er beskæftiget i grundskolen.
Af den relative fordeling i tabel 14 ser man, at gruppen af lærere ansat i grundskolen med en lærerud-
dannelse, der er 15 år eller ældre er mindre end for lærere uden for grundskolen. Cirka 46 procent af de
uddannede lærere i grundskolen har en eksamen, de er ældre end 15 år, mens 65 procent af lærerne
uden for skolen har en uddannelse, der er mere end 15 år gammel. Tilsvarende har ca. 16 procent af
lærerne ansat i grundskolen har en læreruddannelse, der er under 5 år, mens den tilsvarende andel
blandt dem, der er uden for grundskolen er 10,5 procent.
Tabel 17. Alder på uddannelse for lærere fordelt på ansættelsessted, sep. 2014
Uden for
grundskoler
Beskæftiget i
grundskoler
Antal
Under 1 år
1-1.99 år
2-2.99 år
3-3.99 år
4-4.99 år
Under 5 år I alt
5-9.99 år
10-14.99 år
15 år og derover
Total
328
279
366
395
418
1.786
2.108
2.101
11.039
17.034
1.787
1.724
1.672
1.612
1.971
8.766
11.234
10.363
25.916
56.279
2.115
2.003
2.038
2.007
2.389
10.552
13.342
12.464
36.955
73.313
1,9
1,6
2,2
2,3
2,5
10,5
12,4
12,3
64,8
100,0
Total
Uden for
grundskoler
Beskæftiget i
grundskoler
Pct.
3,2
3,1
3,0
2,9
3,5
15,6
20,0
18,4
46,1
100,0
2,9
2,7
2,8
2,7
3,3
14,4
18,2
17,0
50,4
100,0
Total
Anm: Alder på uddannelse målt fra dato for afsluttet kompetencegivende uddannelse til d. 1. september 2014. Som beskrevet først i analysen og i
boks 1 er alle lærere, der har ansættelse i grundskolen i såvel offentligt som privat regi, lagt i ”grundskole”-kategorien uanset omfanget af ansættel-
sen. ”Udenfor” dækker således alle, der slet ikke er ansat i grundskolerne.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Tabel 18 og figur 1 viser, hvor stor en andel af lærerne, der er ansat uden for grundskolen, fordelt på
alderen af uddannelsen. Her ser man, at relativt mange lærere, hvis uddannelse er ældre end 15 år, er
ansat udenfor grundskolerne i september 2014. I gennemsnit har 76 procent af lærerne ansættelse i
grundskoler enten i offentligt eller privat regi, mens andelen for lærere, hvis uddannelse er mindst 15 år
gammel, ligger på 70 procent. Dertil har lærere, hvis uddannelse, er mellem 3 og 4 år gammel, også i lidt
mindre grad ansættelse i grundskolerne (80 procent).
16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 152: Analyse fra AE-rådet om beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærer, udleveret af Danmarks Lærerforening ved foretræde for udvalget den 5. april 2016
1617408_0017.png
Analysen er lavet i samarbejdet med Danmarks Lærerforening
Beskæftigelsespotentiale blandt uddannede lærere
Tabel 18. Alder på uddannelse for lærere fordelt på ansættelse, sep. 2014, andele
Uden for grundskoler
Beskæftiget i grund-
skoler
Pct.
Under 1 år
1-1.99 år
2-2.99 år
3-3.99 år
4-4.99 år
5-9.99 år
10-14.99 år
15 år og derover
Total
15,5
13,9
18,0
19,7
17,5
15,8
16,9
29,9
23,2
84,5
86,1
82,0
80,3
82,5
84,2
83,1
70,1
76,8
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
100,0
Total
Anm: Alder på uddannelse målt fra dato for afsluttet kompetencegivende uddannelse til d. 1. september 2014. Se note i tabel 17.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
Figur 1. Alder på uddannelse for lærere fordelt på ansættelse, sep. 2014
0
Total
15 år og derover
10-14.99 år
5-9.99 år
4-4.99 år
3-3.99 år
2-2.99 år
1-1.99 år
Under 1 år
Pct.
0
20
40
60
80
100
20
40
60
80
100
Beskæftiget i grundskoler
Uden for grundskoler
Anm: Figur er lavet på baggrund af tabel 15.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre.
17