Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1558005_0001.png
A
NALYSENOTAT
Oktober 2015
Udviklingen i klassekvotienten i folkeskolen
Resumé af resultater
-
-
-
-
Den gennemsnitlige klassekvotient i folkeskolen er steget hvert eneste år siden 2009 og er i
2015 oppe på 21,7 elever
Ser man på de enkelte kommuner, er klassekvotienten siden 2009 steget i 87 af de 98 kom-
muner
27 pct. af alle elever går i 2014/15 i 'megaklasser' med 25 eller flere elever. I 2009 var det 17
pct.
3.400 elever går i klasser med 31 eller flere elever.
Stigning i gennemsnitlig klassekvotient
Klassekvotienten er steget hvert eneste år siden 2009 fra 20,4 elever pr. klasse i 2009 til 21,7 elever pr.
klasse i 2015. Det fremgår af tabel 1.
Tabel 1 Gennemsnitligt antal elever pr. klasse
2009
Gennemsnit
20,4
2010
20,5
2011
20,9
2012
21,3
2013
21,5
2014
21,6
2015
21,7
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal.
Side 1 af 6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 15: Analysenotat af oktober 2015 om udviklingen i klassekvotienten i folkeskolen fra Danmarks Lærerforening
1558005_0002.png
Mange og flere elever i megaklasser
Den gennemsnitlige klassekvotient på knap 22 elever, som måske ikke umiddelbart forekommer vold-
som, dækker over store forskelle fra små klasser i blandt andet tyndt befolkede områder til meget
store klasser andre steder.
Stigningen i den gennemsnitlige klassekvotient fra 2009 til 2015 er da heller ikke blot et udtryk for, at
meget små klasser er vokset som følge af skolesammenlægninger. Som det fremgår af tabel 2, er stig-
ningen også et resultat af, at der er kommet relativt flere af de meget store klasser med 25 eller flere
elever. På blot tre år er andelen af elever, der går i megaklasser, steget fra 17 til 27 pct., svarende til at
138.300 elever i dag går i megaklasser.
Tabel 2 Udvikling i andel elever i store klasser
2009/10
Antal elever i alt
Antal elever i klasser med 25 eller flere
elever
Andel af elever i store klasser
536.969
91.585
17 %
2010/11
529.766
100.560
19 %
2011/12
523.881
122.062
23 %
2012/13
523.651
139.979
27 %
2013/14
516.895
144.542
28 %
2014/15
506.573
138.314
27 %
Kilde: Undervisningsmisterens svar på spørgsmål 40 og 41 2014-15 (2. samling) (Alm. del) til BUU
Det fremgår af folkeskolelovens § 17, at elevtallet i grundskolens klasser normalt ikke ved skoleårets
begyndelse må overstige 28. Det fremgår endvidere, at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan
tillade et højere elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 30.
Som det fremgår af figur 1, er antallet af elever i klasser med 29 eller flere elever steget fra 4.765 til
8.943 fra skoleåret 2009/10 til 2014/15. Heraf går 3.379 i klasser med 31 eller flere elever.
Figur 1. Antal elever med 29 eller flere elever klasserne
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2009/10
2010/11
2011/12
2012/13
2013/14
2014/15
Side 2 af 6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 15: Analysenotat af oktober 2015 om udviklingen i klassekvotienten i folkeskolen fra Danmarks Lærerforening
1558005_0003.png
Den kommunale udvikling i klassekvotienterne varierer
En gennemgang af udviklingen i klassekvotienten i samtlige landets kommuner viser, at der siden
2009 er kommet flere elever i klasserne i 87 af de 98 kommuner. Dette dækker over markante forskel-
le på udviklingen i de forskellige kommuner. I nogle kommuner har der været en næsten uændret
udvikling, og i andre er der gennemsnitligt kommet fire ekstra elever i hver klasse.
Tabel 3 viser de 10 kommuner, der har flest elever pr. klasse i 2015. Der er fortrinsvis tale om by-
kommuner, hvilket understøttes af oversigten over samtlige kommuners klassekvotienter i bilag 1
(tabel 4), hvoraf det fremgår, at det fortrinsvis er landkommuner, som trækker gennemsnittet ned,
mens bykommuner som regel har højere klassekvotienter.
Tabel 3 De 10 kommuner med højest klassekvotient
Klassekvotient 2015
Dragør Kommune
Fredericia Kommune
Helsingør Kommune
Vejle Kommune
Gentofte Kommune
Silkeborg Kommune
Vallensbæk Kommune
Nyborg Kommune
Albertslund Kommune
Rudersdal Kommune
26,0
24,8
24,7
24,5
24,3
23,8
23,6
23,6
23,5
23,2
Ændring i antal elever
pr. klasse fra 2009-2015
4,1
3,5
2,7
3,5
1,7
2,5
3,4
4,3
1,7
1,3
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal.
Fakta om tallene
De gennemsnitlige klassekvotienter er defineret som antal normalklasseelever pr. klasse fra 0. til 10.
klasse. Tallet for et kalenderår er opgjort som gennemsnittet af de to skoleår, der indgår i kalender-
året. For det seneste skoleår 2015/16 er der tale om et forventet tal. Tallene er hentet fra Økonomi-
og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal, www.noegletal.dk.
Tallene antallet af børn i store klasser stammer fra Undervisningsmisterens svar på spørgsmål 40 og
41 2014-15 (2. samling) (Alm. del) til BUU.
Side 3 af 6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 15: Analysenotat af oktober 2015 om udviklingen i klassekvotienten i folkeskolen fra Danmarks Lærerforening
1558005_0004.png
Bilag: Den kommunale oversigt
Tabel 4 Andel af elever i megaklasser, klassekvotient og stigning fordelt på kommuner
Andel elever i klasser med
25 eller flere elever
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
30 %
29 %
20 %
22 %
25 %
23 %
7%
20 %
45 %
36 %
22 %
63 %
15 %
35 %
33 %
58 %
26 %
22 %
28 %
33 %
19 %
43 %
42 %
43 %
30 %
27 %
23 %
36 %
34 %
26 %
39 %
31 %
25 %
31 %
26 %
19 %
24 %
28 %
34 %
15 %
Klassekvotient 2015
23,5
22,8
20,5
21
20,7
20,4
20,4
20,4
26
23,1
21
18,4
21,9
22,4
22,2
24,8
22,4
21,3
21,9
22,8
20,3
24,3
23,1
21,9
21,9
22
21,7
22,1
21,3
20,4
24,7
21,9
20,1
22,7
21,4
20,7
21,3
22,5
22,6
21,7
Ændring i antal elever pr.
klasse fra 2009-2015
1,7
1,5
1
-0,5
0
-0,7
0,7
2,6
4,1
1,2
0,9
1,8
1,5
2,6
0,6
3,5
0,2
2,5
1,1
0,4
1,4
1,7
1,6
1,5
0,6
1,6
2,9
3,1
0,7
0,8
2,7
1,7
0,6
2,3
2,5
0,1
1,5
2,7
1,9
2,1
Kilde: Undervisningsministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal.
Side 4 af 6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 15: Analysenotat af oktober 2015 om udviklingen i klassekvotienten i folkeskolen fra Danmarks Lærerforening
1558005_0005.png
Tabel 4 Andel af elever i megaklasser, klassekvotient og stigning fordelt på kommuner
- fortsat
Andel elever i klasser med
25 eller flere elever
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
19 %
17 %
23 %
19 %
20 %
17 %
29 %
39 %
34 %
23 %
20 %
25 %
24 %
36 %
0%
25 %
30 %
12 %
20 %
16 %
26 %
25 %
26 %
22 %
21 %
21 %
23 %
12 %
19 %
21 %
44 %
36 %
14 %
41 %
37 %
25 %
34 %
24 %
19 %
21 %
Klassekvotient 2015
22,3
21,1
21,1
20,4
19,6
21,4
21,6
22,2
22,2
20,8
21,2
19,8
20,2
21,8
18
22,1
21,5
19
19,7
20
23,6
22
21
21,8
18,6
20,8
21,2
19,8
22,6
21,2
23,2
22,6
19,2
23,8
22,7
19,4
21,6
22,2
22,4
22,2
Ændring i antal elever pr.
klasse fra 2009-2015
-0,1
-0,7
0,4
2,2
-0,5
1,3
0,4
0,2
0,3
3,8
1,7
-0,5
1,2
0,4
-1,8
2,2
1,9
0,3
-1,1
0,6
4,3
1,5
1,8
1,6
0,9
0,6
2,4
1,2
2,6
-0,4
1,3
2,9
2,2
2,5
1,3
0,5
1,9
0,9
2,4
1,5
Kilde: Undervisningsministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal.
Side 5 af 6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 15: Analysenotat af oktober 2015 om udviklingen i klassekvotienten i folkeskolen fra Danmarks Lærerforening
1558005_0006.png
4 Andel af elever i megaklasser, klassekvotient og stigning fordelt på kommuner
- fortsat
Andel elever i klasser
med 25 eller flere elever
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
24 %
15 %
28 %
17 %
19 %
22 %
21 %
24 %
25 %
23 %
33 %
15 %
30 %
33 %
6%
23 %
23 %
24 %
Klassekvotient 2014
19,7
20,7
20,8
20,8
19,7
20,7
21,8
23,6
21,4
21,5
24,5
19
22,6
20,8
20,3
21,5
20,7
21,7
Ændring i antal elever pr.
klasse fra 2009-2014
0,2
1,5
-1
0,8
1,3
2
-0,4
3,4
1,9
1,7
3,5
0,7
2,2
0,3
2,6
1,4
0,3
0,4
Kilde: Undervisningsministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriets kommunale nøgletal.
Side 6 af 6