1
Talepapir ved foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget 5-4-2016
Forslag til revision af faget Almen Studieforberedelse i Stx
Almen Studieforberedelse er i dag et fag på B-niveau med 200 timer a 60 minutter og er placeret over alle
tre gymnasieår. Almen Studieforberedelse foreslår jeg ændret til et fag på C-niveau med 75 timer a 60
minutter og placeret i 3.g. Begrundelsen herfor er først og fremmest, at tværfaglighed eller mere præcist
flerfagligt samarbejde forudsætter, at der er opnået en faglig viden, kendskab til fagets metoder m.m., og
denne kan ikke forudsættes at være tilstede før i 3.g. Vore erfaringer efter ti år med AT understøtter dette
synspunkt.
Af de første 75 timer, der derved frigøres, foreslås filosofi på C-niveau indført i 2.g.
Begrundelse for at erstatte en del af AT-faget med filosofi.
Karakteristik af nutidens unge:
Der er en høj grad af konsensus blandt unge om, at alt er subjektivt, og det forstås på den måde at
tilværelsen er grundlæggende værdiløs og uden mening, dvs. unge har en nihilistisk opfattelse af
tilværelsen. Hvorfor denne - i virkeligheden filosofiske - opfattelse er nærmest enerådende, er mere end
gådefuldt, da de unge jo netop aldrig er blevet undervist i filosofi. Men de har jo af samme grund heller
aldrig kunnet sætte spørgsmålstegn ved den. Filosofien forsvinder ikke ved at man undlader at undervise i
den, tværtimod vender den oftest grusomt tilbage som tidsånd, en tidsånd, som det kan være meget
vanskeligt at gøre sig fri af og se alternativer til, hvis man netop ikke har kendskab til sådanne alternativer.
Den filosofiske ”nisse” flytter altid med. Den kan ingen undgå, hvad enten man ved af det eller ej.
Hvad angår personligheds- og karaktertype ser eksperterne tendenser blandt unge til stigende
infantilisering og diagnosticering og patologisering, jf. f.eks. at flere og flere studerende har behov for
psykologhjælp for at kunne gennemføre studierne. Ofte betegnes den moderne personlighedstype som
narcissistisk og selvcentreret.
Det er min opfattelse, at der er en sammenhæng mellem unges nihilistiske opfattelse af livet og så det, at
de får sværere og sværere ved at magte tilværelsen. Og svaret på disse for den enkelte og for samfundet og
for vores kultur ikke særligt positive tendenser er først og fremmest at styrke dannelsen af de unge.