Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 148
Offentligt
HF – forslag, der imødekommer politiske målsætninger
Hf’s styrker
HF samler op
HF styrker den sociale mobilitet
Evalueringskulturen fremmer læringsprocesser og styrker åbenhed og selvtillid
Eksamensresultater på HF viser højere løft end på de øvrige gymnasiale uddannelser
Drengene klarer sig bedre på HF end på de øvrige gymnasiale uddannelser
Fleksibel ungdomsuddannelse som giver mulighed for gode uddannelsestilbud også
uden for de store byer.
HF’s udfordringer
En meget differentieret målgruppe (kan være en styrke!)
Frafald
Studenterne gør i stort omfang brug af GSK
Overgangen til videregående uddannelse er den laveste for de fire gymnasiale
uddannelser
Fokuspunkter og politiske målsætninger:
Motivation og fastholdelse
Styrket faglighed og mindre GSK
Styrket formativ evaluering
Færre eksamener – bedre udnyttelse af skoleåret
Lærerne skal være mere sammen med kursisterne
HF’s uddannelsespolitisk rolle
Karakteristik af målgruppen
Mangfoldighed
o
livsvilkår, faglige forudsætninger, læringsparathed, interesser, alder,
uddannelsesmål, selvindsigt, fokus i tilværelsen
Stor andel af udfordrede kursister – mange frafaldstruede
o
Diagnoser, misbrug i familien, sociale begivenheder, tidligere frafald…
Mange mønsterbrydere
o
Forældrenes uddannelsesbaggrund er afgørende for fastholdelse
På denne baggrund må man forvente et højere frafald og ringere overgang til videregående
uddannelser, men det betyder ikke, at vi skal undlade at adressere problemerne. Det kræver
en positiv tilgang og resurser til at kompensere for faglige, sociale, psykiske og øvrige
socioøkonomiske forudsætninger. Hver og én af de udfordrede, vi får igennem, er en personlig
succes og en samfundsøkonomisk gevinst. Den største barriere for succes i uddannelse er
forældres uddannelsesbaggrund. Der er mange gange større sandsynlighed for frafald i en
ungdomsuddannelse, hvis dine forældre har folkeskolen som højeste uddannelse – og der kan
være rigtig mange grunde til, at de ikke er kommet videre. Den negative sociale arv slår
tydeligt igennem her – og den skal vi gøre op med, så næste generation få bedre
forudsætninger.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 148: Henvendelse af 23/3-16 fra HF-udvalget om præsentation af HF-udvalgets anbefalinger
Hvordan kan vi adressere
Motivation og fastholdelse
o
Anvendelsesorientering, interessefællesskaber, professionsrettede
uddannelses- og praktikforløb, flere tydelige og absolutte krav (stepstones),
målrettet støtte
Styrket faglighed og mindre GSK
o
Krav om mindst 2 B-niveauer i valgfag, justerede læreplaner
Styrket formativ evaluering
o
Tættere kontakt mellem lærere og kursister i lære- og skriveprocesser (se
herunder)
Lærerne skal være mere sammen med kursisterne
o
Mere kursisttid med lærerne og flerlærerordninger
Færre eksamener – bedre udnyttelse af skoleåret
o
Erstat skriftlig eksamen i matematik C med læringsforløb med skriftlige
opgaver til mundtlig bedømmelse
HF’s uddannelsespolitisk rolle
o
Anerkend hf for den store opgaver den løser i samfundet
HF udvalget drøftede derudover konkrete implementeringsmodeller på skolerne, både på de
store kurser samt på de små kurser rundt omkring i landet.