Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1616612_0001.png
Fra:
Lars Espersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. april 2016 09:54
Til:
Birgitte Dengsø Toft-Petersen <[email protected]>
Emne:
ansøgning om foretræde for børne- og undervisningsudvalget
I Dansk El-Forbund er vi både glade for den politiske tilslutning til at ville styrke erhvervsuddannelserne og
for den politiske vilje, der blev sat igennem med reformen af erhvervsuddannelserne, herunder også
etableringen af uddannelsesgaranti via praktikcentre. Det er et godt skridt på vejen til at få løftet
erhvervsuddannelsernes image og få flere til at søge erhvervsuddannelserne.
Et af de redskaber praktikcentrene anvender er virksomhedsforlagt undervisning, der generelt bruges som
en mulighed for at få elever indsluset i en virksomhed med henblik på at indgå en uddannelsesaftale. Det
bruges også i begrænset omfang til at give praktikcentret rådighed over udstyr, processer og opgaver som
praktikcentret ellers ikke har adgang til.
Udfordring:
Virksomhedsforlagt undervisning (VFU) er steget kraftigt over de sidste år. Hvis vi sammenligner år til dato-
tallene for tilgang af VFU-forløb for december måned, er de steget fra 7.255 i 2010 til 15.104 i 2015,
svarende til en stigning på 108 %.
På elektrikeruddannelsen er stigningen endnu mere markant, her er de tilsvarende tal, 293 forløb i 2010
stigende til 1.233 forløb i 2015, svarende til en stigning på 321 %. (Alle tal er hentet i
praktikpladsstatistikken, fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling).
Det er i den samme periode, at praktikcentrene er blevet etableret og har sat brugen af VFU i system. Den
øgede brug medfører, at virksomhederne tilskyndes til at bruge elever som gratis arbejdskraft og samtidig
opnå en ekstra prøvetid, ud over den gældende tremåneders prøvetid.
I Dansk El-Forbund har vi et stigende antal medlemmer, som har været i VFU-forløb, hvor de reelt har
været gratis arbejdskraft. Flere af sagerne vil blive eller er taget op i det fagretslige system.
Samlet er det uhensigtsmæssigt, det skader erhvervsuddannelsernes image, det er urimeligt over for
lærlingene og det er konkurrenceforvridende overfor øvrige virksomheder, som indgår ordinære aftaler.
I det seneste nr. af Dansk El-Forbunds fagblad er der flere eksempler på, hvad det er lærlingene bliver udsat
for og hvordan de oplever det. Se dette link, side 4
http://www.e-pages.dk/danskelforbund/386/.
Det
fremgår også af artiklen, at installatørerne i TEKNIQ finder den stigende brug af VFU problematisk.
Forslag:
Reglerne for praktikcentrenes brug af VFU bør præciseres i erhvervsuddannelsesloven. Se vedlagte forslag.
Venlig hilsen
LARS ESPERSEN
Uddannelsespolitisk konsulent | Uddannelsessekretariatet
Nyropsgade 14, 1602 København V |
www.def.dk
Tlf.: +45 33 29 70 10 | Mobil tlf.: +45 23 33 55 64