Kære Børne- og Undervisningsudvalg
Produktionsskoleforeningen (PSF) vil hermed gerne takke for, at vi fik mulighed for at komme i foretræde
for Børne- og Undervisningsudvalget tirsdag den 29. marts 2016, og det er naturligvis ærgerligt at udvalget
ikke har mulighed for at besøge en produktionsskole i denne omgang, men det må så blive på et andet
tidspunkt.
Vi vil også gerne bruge lejligheden til at resumere op på vores foretræde, da 15 minutter er kort tid til de
mange ideer og ønsker vi som forening har på hjerte. Vi håber, at I som udvalg kan bruge dette korte
resumé i jeres videre politiske arbejde.
For det første, ville vi gerne helt overodnet præsentere vores ideer til, hvordan flere af de unge som ikke
går den lige vej fra grundskolen til en ungdomsuddannelse kommer videre. Vi har i den forbindelse
udarbejdet notatet – ”Produktionsskolen en anden vej til uddannelse” - omkring dette, som kan findes på
følgende link:
http://www.psf.nu/images/Aktuelt_2015/En_anden_vej_til_uddannelse_elektronisk.pdf
For det andet, ville vi gerne præsentere vores ideer om, hvordan EUD forligets målsætning om målrettede
forløb på produktionsskolen kan føres ud i livet. I reformaftalen blev politikerne enige om, at
produktionsskolernes rolle skal styrkes – og der peges i den forbindelse på bl.a. målrettede forløb hen imod
erhvervsuddannelse. Det vil vi gerne bakke op om, og på baggrund af de konkrete erfaringer vi nu har gjort
os med reformen, ser vi i Produktionsskoleforeningen en række tiltag, der vil give os bedre muligheder for
at udfylde den rolle som politikerne ser for os. Det drejer sig om følgende tiltag:
Målgruppebeskrivelsen i produktionsskoleloven skal bringes i overensstemmelse med den ny og
tydeligere rolle som forberedende forløb, dvs. den skal formuleres positivt: ” Produktionsskoler
tilbyder undervisningsforløb, der er baseret på praktisk arbejde og produktion, tilbuddet gives til
unge under 25 år, som har brug for en anden og mere praktisk vej til uddannelse” (§1)
De elementer der beskrives i reformen (særligt: målrettede forløb) bør understøttes
lovgivningsmæssigt. Det gælder:
o
Målrettede forløb på produktionsskolen hen imod en erhvervsuddannelse
o
Undtagelse fra 1 årsreglen for målrettede forløb
o
Den centralt stillede prøve skal kunne foregå på produktionsskolen
o
Indblik i karakterer fra relevante institutioner (herunder: Folkeskolens afgangsprøve)
Produktionsskolerne skal være ansvarlige for ’kædeansvar’ (ordentlig overlevering institutioner
imellem)
For det tredje, vil vi gerne påtage os den opgave, som politikerne ser for produktionsskolerne, men vi er
voldsomt udfordret på økonomien, især i forhold til implementering af ovennævnte nye tiltag. Der vil vi
gerne opfordre politikerne til at se på økonomien omkring produktionsskolerne igen. Ser vi først på
finansloven for 2015, kan vi se, at der på produktionsskoleområdet ikke blev forbrugt de midler, der var
budgetteret med.
Der var i 2015 budgetteret med 8.139 årselever på produktionsskolerne med et driftstilskud på 86.460,-kr.
som i alt beløber sig til 703,7 mio. kr. Der blev dog kun optaget 7.407 årselever, der således udløste et
driftstilskud på 640,4 mio. kr. Det vil sige at der i 2015 blev forbrugt ca. 63,3 mio. kr. mindre til
produktionsskolevirksomhed, vel og mærke i et år, hvor det var politisk bestemt at styrke
produktionsskoletilbuddet overfor den gruppe af unge, som ikke havde forudsætning for at komme ind på
en erhvervsuddannelse. Produktionsskoleforeningen vil gerne foreslå at disse midler kommer målgruppen
til gode – de unge som har behov for et målrettet forløb på produktionsskolen.