Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
1614848_0001.png
PÆDAGOGISK
Kvalitet i dagplejen
Landskonference 2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
1614848_0002.png
Indhold
Politisk ansvarlig:
Mogens
Bech Madsen
Redaktion:
Birgit Stechmann
Illustration:
Rasmus Meisler
Produktion:
Grafisk Team og FOAs trykkeri
PA_Program_Kvalitet i dagplejen_A5_0403-16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
1614848_0003.png
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
3
Forord
Dagplejen fylder 50 år
i Danmark
i år. Det markerer Pædagogisk
Sektor på landskonferencen med
fødselsdagskage, og med udgivelse
af bogen Skal dit barn i dagpleje?,
som udgives af FOA i et samarbejde
med Odsherred dagpleje. Bogen
kan bruges i hele landet til at oplyse
forældre og andre interesserede om,
hvad dagpleje er i 2016. Deltagerne
får hver en bog.
Med landskonferencen Kvalitet i
dagplejen
ønsker Pædagogisk Sek-
tor at bidrage til at skabe kvalitet i
dagplejen med oplæg og temamø-
der, der sætter gang i nye overvejel-
ser eller inspirerer til nye måder at
udvikle det pædagogiske arbejde i
dagplejen på. I år er de pædagogiske
læreplaner hovedtemaet for konfe-
rencen.
Dagplejen har altid haft øje for,
at
en god dagpleje er mere end en tryg
hverdag for de mindste børn. De pæ-
dagogiske læreplaner har imidlertid
bidraget til flere fælles pædagogiske
drøftelser i dagplejen og til flere
overvejelser om, hvordan dagpleje-
pædagogerne og dagplejerne sam-
men skaber et godt læringsmiljø for
børnene i dagplejen. De pædago-
giske læreplaner var også for alvor
med til at synliggøre, at dagplejen
er et kvalitetstilbud til de 0-2-årige
børn på lige fod med daginstitutio-
nerne 0-2 år.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
4
FOA
|
KVALITET I DAGPLEJEN
De pædagogiske læreplaner
blev
indført i 2005, og minister Ellen
Trane Nørby overvejer derfor, om det
er tid til en revision af læreplanerne.
På årets konference vil Pædagogisk
Sektor gerne drøfte erfaringerne
med de pædagogiske læreplaner
med deltagerne. Vi har inviteret
kontorchef Christina Barfod-Høj, fra
ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling, til at holde et temamøde
om læreplanerne, hvor deltagerne
får mulighed for at komme med
deres bud på, hvad der virker og på,
hvordan man kunne videreudvikle
læreplanerne.
At skabe et godt læringsmiljø
for
0-2-årige børn, var formålet med de
pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Det kræver viden om børns læring og
trivsel. En viden som hele tiden ud-
fordres af ny forskning. Vi har inviteret
lektor Lone Svinth fra Aarhus Univer-
sitet til at give nogle konkrete bud
på, hvordan man ud fra aktuel viden
om børns læring og trivsel skaber et
godt læringsmiljø i dagplejen.
Gode relationer til de andre børn
er
vigtige for dagplejebarnets sociale
udvikling. Anne Greve, som er lektor
på Høgskolen i Oslo og Akershus,
har forsket i børns venskaber og er
inviteret til at fortælle om sin forsk-
ning, som også har haft fokus på de
voksnes rolle i etablering af børns
venskaber.
De voksnes rolle
i de mindste børns
sociale liv er centralt i MaryFonden
og Red Barnets fælles kampagne
‘Fri for mobberi’. Som et led i kam-
pagnen præsenterer projektleder
Signe-Marie Paludan Bøgeskov
fra Red Barnet det pædagogiske
materiale, der er udviklet til dag-
plejen.
Hvilke aktiviteter til børn i alderen
8-15 måneder
styrker børnenes
følelsesmæssige og sociale ud-
vikling? Det har dagplejeleder,
dagplejepædagoger og dagplejere
i Kolding Kommune et bud på, som
de vil præsentere på konferencen.
Sammen har de udviklet forslag til
aktiviteter for børn i alderen 8-15
måneder, i form af nogle små kort.
FOA udgiver kortene, og har været
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
1614848_0005.png
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
5
med til at dele dem op i 6 temaer:
Tryghed, bevægelsesglæde, fortæl-
lelyst, nysgerrighed, gode relationer
og madglæde.
Den digitale verden har udviklet sig,
siden de pædagogiske læreplaner
blev indført, så mange børn i dag
allerede i 0-2-årsalderen kender en
iPad. Det gjorde de ikke, da de pæ-
dagogiske læreplaner blev indført,
så IT vil nok indgå i en revision af
læreplanerne. Vi har bedt dagple-
jen i Skanderborg Kommune, om
at fortælle om deres projekt, som
handler om hvordan, iPad kan bru-
ges i dagplejen.
Børn med særlige behov
skulle,
med indførelsen af de pædagogiske
læreplaner, sikres det ekstra løft, der
kunne hjælpe dem op på omgangs-
højde med deres kammerater, inden
de skulle i skole. Evalueringer af ar-
bejdet med læreplanerne har midler-
tid vist, at mange ansatte ikke finder
læreplanerne brugbare som redskab
i indsatsen for børn med særlige be-
hov. I drøftelser af, hvordan man kan
udvikle de pædagogiske læreplaner,
vil det derfor være vigtigt at se på
dagtilbuddenes erfaringer med, hvad
der gavner børn med særlige behovs
trivsel og læring.
De Utrolige År (DUÅ)
er en program-
serie, hvis formål er at styrke for-
ældrekomptencer og sikre faglig
opkvalificering af de ansatte, så bør-
nenes sociale kompetencer, læring
og selvregulering fremmes. Mål-
gruppen er alle børn i dagtilbud, men
dagplejen i Holstebro Kommune, vil
i sit oplæg også fortælle om, hvad
programserien har betydet for børn
med særlige behov.
Familietilbuddet i Næstved Kommu-
ne,
er et tilbud til forældre, der på
forskellig vis er udfordret i samværet
med deres børn. Dagplejepædago-
gerne i tilbuddet fortæller om deres
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
1614848_0006.png
6
FOA
|
KVALITET I DAGPLEJEN
rolle i et tilbud, hvor familier ud fra
hverdagssituationer drøfter vanske-
ligheder og succeser.
Socialt udsatte børn findes ikke
kun i familier med dårlig økonomi,
arbejdsløshed og sygdom. De fin-
des også i velstillede familier. Lotus
Turell og Lisbeth Zornig Andersen
fortæller om en opvækst, som er
uegnet for børn og om hvordan, man
overlever den.
Voksne kan lære af børn,
og dag-
plejebørn ved en masse om, hvad
der fungerer i dagplejen. Persille
Schwartz fra Danmarks Evaluerings-
institut (EVA) viser eksempler på,
hvordan man finder børneperspek-
tivet i dagplejen og præsenterer
appen Børnemosaikker, som EVA
har udviklet.
Antallet af flytningebørn
i dagple-
jen er steget. Vi har derfor inviteret
dagplejen i Odsherred til at fortælle
om, hvordan de tager imod børnene
og hvad de mener, at det kræver
af viden og organisering at støtte
børnene og deres familier bedst
muligt.
Uddannet personale
er ifølge forsk-
ningen et væsentligt element, når
man ønsker et løft af kvaliteten i
dagtilbud 0-2 år. Der vil derfor i de
kommende år være et øget ønske
fra politikerne om, at også flere
dagplejere får en pædagogisk ud-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
1614848_0007.png
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
7
i FOA. På baggrund af mødet skriver
Jeanette efterfølgende en artikel om
robusthed til en publikation til ledere
i FOA, hvor ledelse i dagplejen bruges
som case.
Alle med interesse for dagplejens
udvikling
kan deltage i konferencen.
Som på de tidligere års landskonfe-
rencer, tildeles pladserne efter først
til mølle-princippet.
dannelse. Nanett Borre har undervist
på den Pædagogiske Assistentud-
dannelse og har for FOA samlet be-
skrivelser af uddannelsens kvaliteter,
som er skrevet af pædagogiske
assistenter, elever, undervisere, sko-
leledere og arbejdsgivere. I sit oplæg
vil hun fortælle om, hvad det er, ud-
dannelsen kan give dagplejen.
Robusthed
er efterhånden et krav
i de fleste jobannoncer. På et tema-
møde, som er målrettet dagpleje-
pædagoger og dagplejeledere, drøf-
ter vi med deltagerne, hvad det vil
sige at være robust, og hvad det vil
sige at lede en ’robust’ arbejdsplads.
Mødet ledes af konsulent og psyko-
terapeut Peter Kofoed og Jeanette
Sandberg Bossen, som er konsulent
Vi glæder os til at se jer.
Mogens Bech Madsen
Sektorformand
Pædagogisk Sektor
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
8
FOA
|
KVALITET I DAGPLEJEN
Program for landskonference
Kvalitet i dagplejen 2016
Mandag 6. juni 2016
Kl. 9.00–10.00
Kl. 10.00–10.10
Ankomst med kaffe og brød
Velkomst
v.
Mogens Bech Madsen,
sektorformand i Pædagogisk
Sektor, FOA
Børns venskaber
Venskaber er vigtige for børn, også små børn. Anne Greve
har forsket i børns venskaber i vuggestue og børnehave og
fortæller om dilemmaer, som de ansatte kan opleve i deres
arbejde for at fremme venskaber. Skal alle børn ha’ en ven?
Kan det tænkes, at de ansatte kommer til at ødelægge
venskabsrelationer? Hvad med børn som ikke får venner?
v.
Anne Greve,
lektor på Høgskolen i Oslo og Akershus
Pause med frugt
Små børns læring og trivsel
– hvordan udvikler vi frugtbare læringsmiljøer i dagplejen?
Forsker Lone Svinth vil i sit oplæg præsentere konkrete
bud på, hvordan dagplejere kan udvikle frugtbare lærings-
miljøer baseret på aktuel viden om små børns læring
og trivsel. I oplægget vil der indgå videoklip, som viser,
Kl. 10.10–11.10
Kl. 11.10–11.25
Kl. 11.25–12.25
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
9
hvordan dagplejere konkret kan omsætte intentionerne
i læreplanen til her-og-nu-praksis, der understøtter børns
læring og trivsel.
v.
Lone Svinth,
lektor på Aarhus Universitet
Kl. 12.25–14.00
Kl. 14.00–14.30
Frokostbuffet
Aktiviteter for børn ml. 8-15 måneder
Kolding Kommune har udviklet nogle kort med forslag til
aktiviteter, som dagplejere kan iværksætte over for dag-
plejebørn i alderen 8-15 måneder. Aktivitetskortene ud-
gives i et samarbejde med FOA, og er delt op i kategorier,
som tager udgangspunkt i, hvad der er betydningsfuldt for
det lille barn og dets følelsesmæssige og sociale udvikling.
v.
Laila Hejlskov,
dagplejer og
Mai Rasch,
dagplejepæda-
gog, dagplejen i Kolding Kommune
DUÅ i dagplejen i Holstebro
De Utrolige År er en implementeret del af hverdagen i
Dagtilbud i Holstebro. Dagplejen er nu med på vognen til
stor glæde for børn, forældre og medarbejdere. Dagplejen
fortæller i sit oplæg om udfordringer, værditilvækst, kom-
petenceudvikling og aha-oplevelser i arbejdet med DUÅ
i Dagplejen. DUÅ i Dagplejen er et spændende projekt for
dagplejere og konsulenter i Holstebro – men hvad betyder
det for børnene?
v.
Klavs Eg,
dagplejeleder i Holstebro Kommune
Kl. 14.30–15.00
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
10
FOA
|
KVALITET I DAGPLEJEN
Kl. 15.00–15.30
Familietilbuddet
Familier, der deltager i Familietilbuddet i Næstved Kommu-
ne, er på forskellig vis udfordret i samværet med deres børn.
I tilbuddet giver familierne hinanden råd og vejledning, ud
fra egne erfaringer med hvad der virker, til de andre for-
ældre. Pædagogernes rolle er at styre denne proces og få
foldet tanker og refleksioner ud. I familietilbuddet deltager
børnene også, hvor det ud fra hverdagsaktiviteter drøftes,
hvad der var vanskeligt, hvad der lykkedes og hvorfor.
v.
Gitte Milde, Gitte Kallegaard, Anja Bech Andersen,
Susanne N. Hansen
og
Majbritt Andreassen
alle dagpleje-
konsulenter i dagplejen i Næstved Kommune
Kaffepause med dagplejens 50 års fødselsdagskage
Leg og medier i børnehøjde
Hvordan understøtter man brug af iPad på en anderledes
måde end den, børnene kender? Det spørgsmål var ud-
gangspunktet for et projekt, hvor dagplejere i 5 legestue-
grupper i Skanderborg Kommune fik en iPad og uddan-
nelse. I oplægget fortæller dagplejeleder og dagplejer om
erfaringerne fra projektet, som har skabt øget fokus på
børns digitale dannelse.
v.
Else Sall,
dagplejeleder og
Anette Thomsen,
dagpleje,
dagplejen i Skanderborg Kommune
Find guldet – småbørnsperspektiver på dagplejen
Dagplejebørn er eksperter på at gå i dagpleje. De ved en
masse om, hvordan den fungerer, og hvad de godt kan lide
ved den. Når den voksne dagplejer dykker ned i børneper-
spektiver, er der derfor en masse at lære. Persille Schwartz
Kl. 15.00–15.30
Kl. 15.30–16.00
Kl. 16.00–16.30
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
11
fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) vil vise nogle ek-
sempler på, hvad man kan lære af småbørnsperspektiver,
hvordan man konkret kan gøre og blandt andet vise appen
Børnemosaikker, som EVA har udviklet.
v.
Persille Schwartz,
konsulent i Danmarks Evaluerings-
institut EVA
Kl. 19.00–21.00
Kl. 21.00–23.00
Middag
Underholdning
v.
Erann DD
med band
Tirsdag 7. juni 2016
Kl. 9.00–9.05
Kl. 9.05–10.00
Morgensang
Voksenmobning for letøvede
Er dine kolleger mindre kollegiale, end de kunne være?
Er du træt af sladder og dårlig stemning i legestuen?
Så gør noget ved problemet: Bliv bedre til at mobbe dine
kolleger og send de ubehagelige følelser videre til en
anden! I voksenmobning for let øvede lærer du, hvordan
det sociale spil foregår på arbejdspladsen.
v.
Sanne Søndergaard,
standupkomiker
Fri for mobberi – forebyggelse af mobning starter tidligt!
Mary Fonden og Red Barnet står bag Fri for Mobberi, der er
et pædagogisk materiale til at forebygge mobning blandt
de mindste børn. Som noget helt nyt er der udviklet mate-
rialer til dagpleje og vuggestue. Få en introduktion til, hvad
tankerne bag Fri for Mobberi er, og hør hvordan I kan gøre
Kl. 10.00–10.45
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
12
FOA
|
KVALITET I DAGPLEJEN
en forskel og skabe de bedste betingelser for børn uden
mobning.
v.
Signe-Marie Paludan Bøgeskov,
seniorrådgiver og
projektleder i Red Barnet
Kl. 10.45–11.15
Kl. 11.15–12.15
1.
Kaffepause med frugt
Temamøder
(vælg 1 ud af 4)
De pædagogiske læreplaner – hvad nu?
De pædagogiske læreplaner blev indført i 2005. Godt 10 år
senere mener mange, at der er brug for et kritisk eftersyn
og måske ny lovgivning. På temamødet drøftes erfaringer-
ne med at arbejde med pædagogiske læreplaner i dagple-
jen. Hvad virker? Hvad virker mindre godt, og hvad kunne
man udvikle på?
v.
Christina Barfoed-Høj,
kontorchef i Kontoret for Dagtil-
bud, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Modtagelse af flygtningebørn i dagplejen
Alle familier har forskellige oplevelser med sig i bagagen,
som dagplejen skal lytte til, så den kan skabe tryghed for
deres barn. Dagplejen i Odsherred fortæller om erfaringer
med at modtage flygtningebørn i dagplejen, og om hvilken
faglig viden og hvilket tværgfagligt samarbejde, de har haft
glæde af i det arbejde.
v.
Pia Ravn
og
Signe Celik,
dagplejepædagoger i Dagplejen i
Odsherred
2.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
KVALITET I DAGPLEJEN
|
FOA
13
3.
Robusthed - et ledelsevilkår?
Robusthed er efterhånden blevet et af de ord, der går igen
i de fleste jobannoncer og på de fleste arbejdspladser.
Alle skal være robuste og i stand til at udføre deres daglige
opgaver. Men hvad betyder det egentlig at være robust?
Hvad betyder det, at skulle lede en arbejdsplads, som er
robust? Og hvordan kan man som leder have ’styr’ på med-
arbejdernes robusthed? Vi dykker i workshoppen længere
ned i begrebet og taler med hinanden om, hvad det egent-
lig betyder for dagplejepædagogen og dagplejelederen
både at skulle skabe robusthed og selv være robust.
v.
Jeanette Sandberg Bossen,
konsulent i FOA og
Peter
Kofoed,
konsulent, supervisor og psykoterapeut
Den pædagogiske assistent – en pædagogisk håndværker
Er en pædagogisk assistent en pædagog light? Noget man
vælger, fordi man ikke kan blive pædagog? Hvad lærer man
på uddannelsen og hvad tænker arbejdsgiverne om den
pædagogiske assistent?
v.
Nanett Borre,
motorisk konsulent og tidligere underviser
på den pædagogiske assistentuddannelse
Frokostbuffet
Temamøder
(vælg 1 ud af 4)
De pædagogiske læreplaner – hvad nu?
De pædagogiske læreplaner blev indført i 2005. Godt 10 år
senere mener mange, at der er brug for et kritisk eftersyn
og måske ny lovgivning. På temamødet drøftes erfaringer-
ne med at arbejde med pædagogiske læreplaner i dagple-
4.
Kl. 12.15–13.30
Kl. 13.30–14.30
1.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
14
FOA
|
KVALITET I DAGPLEJEN
jen. Hvad virker? Hvad virker mindre godt, og hvad kunne
man udvikle på?
v.
Christina Barfoed-Høj,
kontorchef i Kontoret for Dag-
tilbud, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
2.
Modtagelse af flygtningebørn i dagplejen
Alle familier har forskellige oplevelser med sig i bagagen,
som dagplejen skal lytte til, så den kan skabe tryghed for
deres barn. Dagplejen i Odsherred fortæller om erfaringer
med at modtage flygtningebørn i dagplejen, og om hvilken
faglig viden og hvilket tværgfagligt samarbejde, de har haft
glæde af i det arbejde.
v.
Pia Ravn
og
Signe Celik,
dagplejepædagoger i Dagplejen
i Odsherred
Robusthed - et ledelsesvilkår?
Robusthed er efterhånden blevet et af de ord, der går igen
i de fleste jobannoncer og på de fleste arbejdspladser.
Alle skal være robuste og i stand til at udføre deres daglige
opgaver. Men hvad betyder det egentlig at være robust?
Hvad betyder det, at skulle lede en arbejdsplads, som er
robust? Og hvordan kan man som leder have ”styr” på
medarbejdernes robusthed? Vi dykker i workshoppen læn-
gere ned i begrebet og taler med hinanden om, hvad det
egentlig betyder for dagplejepædagogen og dagplejelede-
ren både at skulle skabe robusthed og selv være robust.
v.
Jeanette Sandberg Bossen,
konsulent i FOA og
Peter
Kofoed,
konsulent, supervisor og psykoterapeut
3.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
4.
Den pædagogiske assistent – en pædagogisk håndværker
Er en pædagogisk assistent en pædagog light? Noget man
vælger, fordi man ikke kan blive pædagog? Hvad lærer man
på uddannelsen og hvad tænker arbejdsgiverne om den
pædagogiske assistent? Det er nogle af de spørgsmål, som
vil blive besvaret i oplægget.
v.
Nanett Borre,
motorisk konsulent og tidligere underviser
på den pædagogiske assistentuddannelse
Kaffepause med kage
Misbrug i over- og underdanmark
Lotus Turell og Lisbeth Zornig Andersen taler om, hvordan
man overlever en ’brændt barndom’ – en opvækst uegnet
for børn. Den ene er vokset op i den kreative overklasse
i København med kendte forældre, den anden er vokset
op i udkanstdanmark i Nakskov på Lolland. Men fælles for
begge er en barndom med misbrug og omsorgssvigt,
og en vilje til at bryde med deres familiers mønstre.
Sammen fortæller de om misbrug i over- og underdan-
mark. Hvad er forskellen? Hvem bliver set
– og hvem bliver overset?
v.
Lisbeth Zornig Andersen,
leder af Huset Zornig og
Lotus Turell,
forfatter, konsulent og foredragsholder
Kl. 14.30–15.00
Kl. 15.00–16.00
Kl. 16.00–16.05
Afslutning
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 140: Invitation til landskonferencen Kvalitet i dagplejen 2016, den 6. og 7. juni 2016 på Hotel Nyborg Strand, fra FOA
1614848_0016.png
MARTS 2016
Kvalitet i dagplejen
Landskonference 2016
Med landskonferencen Kvalitet i dagplejen ønsker
Pædagogisk Sektor at bidrage til at skabe kvalitet
i dagplejen med oplæg og temamøder, der sætter
gang i nye overvejelser eller inspirerer til nye måder
at udvikle det pædagogiske arbejde i dagplejen på.
I år er de pædagogiske læreplaner hovetemaet
for konferencen.
Pædagogisk Sektor
Staunings Plads 1-3
1790 København V
Tlf. 46 97 26 26
www.foa.dk
FOA er Danmarks tredjestørste fagforening. Siden 1899
har vi kæmpet for bedre løn- og arbejdsforhold til vores
medlemmer. Hovedopgaven er at indgå overenskomster,
som sikrer en god løn og moderne, ordnede arbejdsvilkår.
Det er FOA, der aftaler din løn, dine tillæg, din arbejdstid,
din pension, dine barselsregler, dine ferieregler og dine
muligheder for uddannelse. Vores opgave i FOA er også
at sikre et stærkt fagligt fællesskab – og at udvikle din og
vores faglighed på det pædagogiske område, så velfærden
og gode arbejdspladser går hånd i hånd.