Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1557817_0001.png
Sagsnr.: 175.89M.541
20. oktober 2015
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale ud-
dannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestillings område
(Tilskud til fjernundervisning m.v.)
§1
I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 777 af 10. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 30
indsættes som
stk. 12
:
»
Stk. 12.
Uanset tilskudsbestemmelserne i stk. 1-3 kan der på de årlige finanslove fastlægges særskilte takster for
så vidt angår fjernundervisning, herunder at fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud. De nærmere vilkår for
beregning og udbetaling af tilskud efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslove.«
2.
I
§ 43, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede revisor« til: »revisorloven«.
3.
I
§ 48, stk. 4,
indsættes efter »stk. 1«: »med fradrag for tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov
om statens uddannelsesstøtte eller lov om statens voksenuddannelsesstøtte«.
4.
I
§ 52, stk. 1, 3. pkt
., ændres »standser deres betalinger« til: »tages under rekonstruktionsbehandling«.
5.
§ 60
ophæves.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
§2
I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 776 af 10. juni 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 15
indsættes som
stk. 10
:
»
Stk. 10.
Uanset tilskudsbestemmelserne i stk. 2 og 3 og § 19, stk. 1 og 2, kan der på de årlige finanslove fast-
lægges særskilte takster for så vidt angår fjernundervisning, herunder at fjernundervisning ikke udløser bygnings-
tilskud. De nærmere vilkår for beregning og udbetaling af tilskud efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslove.«
2.
I
§ 27, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede revisor« til: »revisorloven«.
3.
I
§ 30, 2. pkt.,
ændres »standser deres betalinger« til: »tages under rekonstruktionsbehandling«.
§3
I lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf. lovbekendtgørelse
nr. 768 af 9. juni 2015, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 39
indsættes som
stk. 8
:
»
Stk. 8
. Uanset tilskudsbestemmelsen i stk. 1 kan der på de årlige finanslove fastlægges særskilte takster for så
vidt angår fjernundervisning. De nærmere vilkår for beregning og udbetaling af tilskud efter 1. pkt. fremgår af de
årlige finanslove.«
§4
I lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 789 af 16. juni 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2
indsættes som
stk. 4
:
»
Stk. 4.
Der kan yderligere gennemføres ordninger, hvorefter dele af skoleundervisningen kan gennemføres som
fjernundervisning efter regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1.«
2.
I
§ 19
indsættes som
stk. 12:
»
Stk. 12.
Uanset tilskudsbestemmelsen i stk. 1 kan der på de årlige finanslove fastlægges særskilte takster for så
vidt angår fjernundervisning, jf. § 2, stk. 4. De nærmere vilkår for beregning og udbetaling af tilskud efter 1. pkt.
fremgår af de årlige finanslove.«
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
3.
§ 35, stk. 1, nr. 1, litra c,
affattes således:
»c) Øvrige rammer for skoleundervisningens indhold, herunder rammer for skoleundervisning tilrettelagt som
fjernundervisning.«
§5
I lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), jf. lov-
bekendtgørelse nr. 765 af 4. juni 2015, fastsættes følgende ændringer:
1.
I
§ 8
indsættes som
stk. 8
:
»
Stk. 8.
Uanset tilskudsbestemmelserne i stk. 1-3 kan der på de årlige finanslove fastlægges særskilte takster for
så vidt angår fjernundervisning, herunder at fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud. De nærmere vilkår for
beregning og udbetaling af tilskud efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslove.«
2.
I
§ 23, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede revisor« til: »revisorloven«.
3.
I
§ 25, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »standser deres betalinger« til: »tages under rekonstruktionsbehandling«.
§6
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 64 af 26. januar
2015, fastsættes følgende ændring:
1.
I
§ 6
indsættes som
stk. 13
:
»
Stk. 13.
Uanset tilskudsbestemmelserne i stk. 1 og 2 kan der på de årlige finanslove fastlægges særskilte takster
for så vidt angår fjernundervisning, herunder at fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud. De nærmere vilkår
for beregning og udbetaling af tilskud efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslove.«
§7
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og formål
I februar 2014 indgik et bredt flertal af Folketingets partier en aftale om bedre og mere attraktive erhvervsud-
dannelser, som skal sikre, at flere unge får en erhvervsuddannelse af høj kvalitet og med gode muligheder for at
videreuddanne sig. Med aftalen forpligtede partierne bag sig også til i fællesskab at finde midlerne til at finansiere
reformen.
Regeringen (Venstre) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti har herefter den 2. oktober 2015 indgået aftale om ”udmøntning af
negativ budgetregulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser”. Det fremgår af
denne aftale, at partierne er enige om, at den negative budgetregulering bl.a. skal udmøntes ved indførelse af
særskilte taxametre for fjernundervisning.
Herom hedder det i aftalen:
”I dag findes der ikke særskilte taxametre for fjernundervisning. Tilskuddene til uddannelse tilrettelagt som
fjernundervisning udbetales på baggrund af eksisterende taxametre for den ordinært tilrettelagte undervisning,
herunder også bygningstaxameter. Fjernundervisning er et område i vækst. Siden 2009 er aktiviteten steget med
34 procent. Fjernundervisning udbydes i dag af 30 institutioner. Aktiviteten forventes også at stige fremadrettet.
En analyse viser imidlertid, at institutionerne genererer betydelige overskud på fjernundervisning med afsæt i de
nuværende tilskudsvilkår. Der er endvidere identificeret en betydelig variation i tilrettelæggelsen og gennemførel-
sen af fjernundervisning, som peger på et potentiale for effektivisering.
Aftalepartierne er på den baggrund enige om, at der indføres særskilte taxametre for fjernundervisning på alle
ungdomsuddannelser og almene voksenuddannelser, hvor der i dag er fjernundervisningsaktivitet, eller hvor der
fremadrettet forventes fjernundervisningsaktivitet.
Der er kendskab til, at følgende uddannelser udbydes som fjernundervisning: hf-enkeltfag, almen voksenuddan-
nelse, forberedende voksenundervisning, GSK, grund- og hovedforløb på merkantile erhvervsuddannelser samt
grund- og hovedforløb på social- og sundhedsuddannelser.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Taxametrene indføres med virkning fra 1. januar 2016 og genererer et provenu på 162 mio. kr. årligt.”
Med lovforslaget tilvejebringes de fornødne hjemler i undervisnings- og institutionslovene for ungdomsuddannel-
ser og almen voksenuddannelse om særskilte taxametre for fjernundervisning, efter hvilke der er mulighed for at
fastsætte særskilte takster for så vidt angår fjernundervisning, herunder at fjernundervisning ikke udløser byg-
ningstilskud. Beslutning om særskilte takster for så vidt angår fjernundervisning træffes i forbindelse med og
nærmere vilkår for beregning og udbetaling reguleres på de årlige finanslove.
For at skabe parallelitet i bestemmelserne om fjernundervisning på ministeriets område, foreslås der med lov-
forslaget endvidere indsat en udtrykkelig bestemmelse i lov om erhvervsuddannelser til at fastsætte regler om
gennemførelse af skoleundervisning på erhvervsuddannelserne som fjernundervisning.
Endelig indeholder lovforslaget en række konsekvensændringer og sproglige præciseringer.
2. Tilskud til fjernundervisning
2.1. Gældende ret
Organisering og tilrettelæggelse
På alle uddannelsesområder gælder det, at der er hjemmel til at gennemføre undervisningen som fjernundervis-
ning – enten via udtrykkelige bestemmelser herom (fx stx, hhx og htx, avu og to-årigt hf) eller ved at der ikke er
fastsat regler, der forhindrer, at (dele af) undervisningen kan gennemføres som fjernundervisning inden for de
almindelige bestemmelser om kravene til undervisningens organisering og tilrettelæggelse i den pågældende ud-
dannelse (erhvervsuddannelserne).
Fjernundervisning antager i praksis mange former og optræder med mange forskellige benævnelser på de en-
kelte institutioner, fx online learning, netundervisning, virtuel læring eller undervisning, e-learning, fleksibel læring
m.v.
Fjernundervisning er som en undervisningsform, hvor lærer og elev ikke er fysisk til stede på samme sted, men
hvor det fysiske fremmøde erstattes af undervisning via digitale medier. Fjernundervisning kan, afhængig af even-
tuelle nærmere regler for de enkelte uddannelsesområder, omfatte hele uddannelser eller enkeltstående fag og
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
kan afvikles som 100 pct. fjernundervisning eller som en kombination af almindelig undervisning og fjernundervis-
ning (såkaldt blended learning).
Undervisningen kan enten foregå synkront, hvor eleven følger undervisningen digitalt, mens der undervises, el-
ler asynkront, fx ved hjælp af videoklip, der er tilgængelige online hele døgnet. Digital aflevering af opgaver og
lignende i et ellers almindeligt afviklet undervisningsforløb betragtes ikke som blended learning.
Tilskud
Efter de gældende tilskudsregler yder ministeren for børn, undervisning og ligestilling tilskud til fællesudgifter i
form af et eller flere grundtilskud, der fastsættes på de årlige finanslove, og taxametertilskud, der ydes ud fra den
enkelte institutions antal årselever og en fast takst pr. årselev. Taksten og de nærmere vilkår for beregning og
udbetaling fastsættes på de årlige finanslove.
Ministeren yder endvidere taxametertilskud til dækning af de direkte undervisningsudgifter fraregnet indtægter
ved deltagerbetaling. Undervisningstaxametrene ydes ud fra den enkelte institutions antal årselever, og en fast
takst pr. årselev for hver af de uddannelser og hver type af undervisning, hvortil tilskud ydes. Taksten pr. årselev
og de nærmere vilkår for beregning og udbetaling fastsættes på de årlige finanslove for grupper af uddannelser
eller uddannelsesforløb.
Endelig ydes der taxametertilskud til dækning af institutionernes lokaleforsyningsudgifter på grundlag af den en-
kelte institutions antal årselever og en fast takst pr. årselev. Taksten pr. årselev og de nærmere vilkår for bereg-
ning og udbetaling fastsættes på de årlige finanslove for grupper af uddannelser og uddannelsesforløb.
Der er i dag ikke mulighed for at fastsætte særskilte takster, herunder fastsætte, at der ikke udløses bygnings-
tilskud for undervisning, der gennemføres helt eller delvist som fjernundervisning (bortset fra tilskud inden for lov
om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. nærmere bemærkningerne til § 6, nr. 1). Taxa-
metertilskud for så vidt angår fjernundervisning knytter sig til de enkelte uddannelsesretninger og er de samme
som for almindelig undervisning. Det medfører, at der udbetales fuldt undervisningstaxameter, fællesudgiftstaxa-
meter og bygningstaxameter, uanset om undervisningen er gennemført som almindelig undervisning eller helt
eller delvist som fjernundervisning.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslaget bliver der mulighed for at indføre særskilte takster for så vidt angår fjernundervisning i forhold
til de almindelige bestemmelser om taxametertilskud til fællesudgifter, undervisningsudgifter og bygningsudgifter.
En beslutning herom træffes i forbindelse med og de nærmere vilkår for beregning og udbetaling reguleres på
finanslovsforslag og fastsættes således på de årlige finanslove.
De særskilte takster til fjernundervisning vil tage højde for den faktiske tilrettelæggelse af undervisningen. Det
kan indebære et lavere tilskudsniveau for fjernundervisning. De foreslåede bestemmelser giver mulighed for på
finansloven at fastsætte, at fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud.
Kun institutioner, der udbyder fjernundervisning, bliver påvirket af særskilte takster for fjernundervisning, idet
den foreslåede ordning alene vedrører alene mulighed for tilpasning af taksterne til fællesudgifter, undervisnings-
udgifter og bygningsudgifter for så vidt angår fjernundervisning. Andre taxametertilskud til institutioner, fx fær-
diggørelsestaxameter og det sociale taxameter, såvel som tilskud til elever og kursister, fx tilskud til specialpæda-
gogisk bistand, berøres ikke af den foreslåede ordning.
Muligheden for at fastsætte særskilte takster omfatter følgende ungdomsuddannelser og almene voksenuddan-
nelser:
Gymnasiale uddannelser (fuldtidsuddannelserne til stx, herunder studenterkursus, og til hf, hhx og htx)
Gymnasial supplering (gymnasiale suppleringskurser, fagpakke hhx og gymnasiale introduktionskurser
for flygtninge og indvandrere)
Almengymnasial enkeltfagsundervisning (stx og hf)
Enkeltfag på erhvervsuddannelserne
Fjernundervisning efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Erhvervsuddannelser (dele af skoleundervisningen)
Almen voksenuddannelse (avu), (dog ikke kursister omfattet af § 2, stk. 2, i avu-loven, som ikke er fyldt
18 år på den første dag af undervisningsmodulet)
Forberedende voksenundervisning (FVU)
Ordblindeundervisning for voksne
Det bemærkes, at forslaget ikke vedrører den indholdsmæssige regulering af fjernundervisning. Se dog nærme-
re afsnit 2.3. om lov om erhvervsuddannelser. De særskilte takster til fjernundervisning er omfattet af ministerens
bemyndigelse i de respektive love til at fastsætte regler om tilskudsadministrationen. De udførlige retningslinjer
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
for institutionernes opgørelse og indberetning af tilskudsberettiget aktivitet gennemført som fjernundervisning vil
blive fastlagt i de respektive tilskudsinstrukser.
Tilskud i forbindelse med elever og kursister i fjernundervisning er fortsat omfattet af de øvrige regler om til-
skud, herunder momskompensationsordningen og afskæring af tilskud til udenlandske elever på erhvervsuddan-
nelserne, personer med en videregående uddannelse og personer omfattet af lov om betaling for visse uddannel-
sesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
På finansloven for 2016 forventes fastsat særlige vilkår og takster for tilskud til fjernundervisning, herunder at
der ikke ydes tilskud til bygningsudgifter.
I forlængelse heraf skal der fra og med finansårets begyndelse foretages særskilt opgørelse af tilskudsudløsen-
de aktivitet gennemført ved fjernundervisning, når minimum 10 procent af den faktiske aktivitet i finansåret gen-
nemføres som fjernundervisning. Når andelen af fjernundervisningsdelen når op på 10 pct. eller mere, anvendes
der fjernundervisningstakster for hele fjernundervisningsandelen, dvs. også for de første 10 pct. Det er kun, hvis
fjernundervisningsandelen for det enkelte fag, eller den enkelte uddannelse, ikke når op på 10 pct., at de alminde-
lige takster anvendes i forhold til det samlede årselevtal uanset fjernundervisning. De 10 pct. beregnes pr. fag,
hvis der er tale om enkeltfag. Hvis der er tale om fjernundervisning i forhold til nogle fag ud af en hel uddannelse,
så er det i forhold til den samlede varighed af den del af uddannelsen, der gennemføres i finansåret. de 10 pct.
skal beregnes. Opgørelsen sker pr. finansår.
Der oprettes et særskilt tilskudsmærke til brug for opgørelse og indberetning af aktivitet gennemført ved fjern-
undervisning.
For de omfattede uddannelser fastsættes fælles tilskudsregler om, at uddannelsesaktivitet, hvor minimum 10
pct. af undervisningen i finansåret gennemføres som fjernundervisning, i tilskudsmæssige henseende skal admini-
streres efter reglerne for tilskud til fjernundervisning og efter bestemmelserne herom i tilskudsinstrukserne, så-
fremt der på finansloven er fastsat særlige takster og vilkår for fjernundervisning. De udførlige retningslinjer for
institutionernes opgørelse og indberetning af tilskudsberettiget aktivitet gennemført som fjernundervisning vil
fremgå af fastsat i de respektive tilskudsinstrukser.
Det vil som ved al anden tilskudsudbetaling være institutionens ledelse og institutionens revisor, der såvel i
forbindelse med indberetning af tilskudsberettiget aktivitet som i forbindelse med udbetaling af tilskud skal sikre,
at reglerne vedrørende opgørelse og indberetning af aktivitet gennemført ved fjernundervisning er overholdt.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Tilskud til undervisningsudgifter ved fjernundervisning vil fra og med 2016 blive udbetalt kvartalsvist bagud (tids-
tro).
For 2016 etableres en overgangsordning for tilskud til fællesudgifter og bygningsudgifter. Hertil kommer, at
grundlagsåret for 2017 for nogle uddannelser omfatter 4. kvartal 2015.
For de uddannelser, som omfattes af de nye tilskudsregler for fjernundervisning, etableres der derfor en over-
gangsordning for tilskud til fællesudgifter og bygningsudgifter i 2016 og for fastlæggelse af grundlagsaktiviteten
for 2017.
For de omfattede uddannelser fastsættes bestemmelser om:
At tilskud i 2016 til fællesudgifter og bygningsudgifter for den enkelte uddannelse udbetales på grundlag
af aktiviteten i grundlagsåret samt de kvartalsvise indberetninger om fjernundervisning i finansåret 2016.
At der i 2016 udbetales forskud på tilskud til fællesudgifter og bygningsudgifter for den enkelte uddannel-
se kvartalsvist forud på grundlag af aktiviteten i grundlagsåret.
At forskuddet efter indberetningen for 4. Kvartal 2016 reduceres i forbindelse med udbetaling af tilskud
for grundlagsaktiviteten reduceret for den aktivitet, der i 2016 er afholdt som fjernundervisning.
At tilskud til bygningsudgifter i 2017 for uddannelser, hvor grundlagsåret delvist udgøres af det foregåen-
de finansår udbetales på et af ministeriet fastlagt aktivitetsgrundlag, beregnet med udgangspunkt i den
andel af aktiviteten 1.-3. kvartal 2016, som ikke er fjernundervisning.
Da reglerne om særskilt opgørelse og indberetning af fjernundervisningsaktivitet træder i kraft pr. 1. januar
2016, medfører overgangsordningen, at tilskud til fællesudgifter ved fjernundervisning vil kunne udbetales kvar-
talsvist bagud (tidstro) fra og med finansåret 2017.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, § 2, nr. 1, § 3, nr. 1, § 4 nr. 2, § 5, nr. 1 og § 6, nr. 1, og bemærknin-
gerne hertil.
2.3. Særligt om lov om erhvervsuddannelser
Som det fremgår foran i afsnit 2.1., gælder det på de fleste uddannelsesområder, at der er udtrykkelige bestem-
melser om organisering og tilrettelæggelse af fjernundervisning. For så vidt angår erhvervsuddannelserne organi-
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
seres og tilrettelægges evt. fjernundervisning inden for de almindelige bestemmelser om kravene til undervisnin-
gens organisering og tilrettelæggelse i den pågældende uddannelse.
For at skabe parallelitet i bestemmelserne om fjernundervisning på tværs de omhandlede uddannelsesområder,
foreslås der med lovforslaget indsat en udtrykkelig bestemmelse i lov om erhvervsuddannelser om, at der kan
gennemføres ordninger, hvorefter dele af skoleundervisningen kan gennemføres som fjernundervisning efter reg-
ler fastsat af ministeren for børn, undervisning og ligestilling.
Der henvises til lovforslagets § 4, nr. 1 og 3, og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvensændringer som følge af anden lovgivning
Lovforslaget indeholder konsekvensændringer af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og al-
men voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser) som følge af ændringer i konkursloven og
revisorloven. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 4, § 2, nr. 2 og 3, og § 5, nr. 2 og 3, og bemærkningerne
hertil.
Lovforslaget indeholder endvidere en præcisering af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v. med hensyn til en bestemmelse om tilbagebetaling af deltagerbetaling, hvor der
ved en fejl ikke fremgår, at der ved tilbagebetaling skal ske fradrag af tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i
henhold til lov om statens uddannelsesstøtte eller lov om statens voksenuddannelsesstøtte. Forslaget skal sikre, at
der ikke sker en uberettiget dobbeltkompensation. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og bemærkningerne
hertil.
Lovforslaget indeholder desuden en ophævelse af en overgangsbestemmelse, der ikke længere er aktuel i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5, og bemærkningerne hertil.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Der udbetales i dag samme taxametertilskud for elever i fjernundervisning som i almindelig (tilstedeværel-
ses)undervisning, herunder bygningstaxameter. Omfanget af fjernundervisning har hidtil ikke været kendt.
Konsulentvirksomheden Qvartz har på opdrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling og Finansmi-
nisteriet derfor gennemført en analyse, som kortlægger omfanget af og omkostninger til fjernundervisning samt
praksis og effektiviseringsmuligheder ved tilrettelæggelse og gennemførelse af fjernundervisning. Qvartz’ analyse
omfatter i alt 217 ungdomsuddannelsesinstitutioner og voksenuddannelsescentre (VUC).
Analysen viser, at institutionerne med de nuværende indtægter og deres nuværende praksis og omkostningsni-
veau havde et samlet overskud på fjernundervisningsaktiviteten på 35-40 mio. kr. i 2013. Der er dertil identificeret
23 konkrete effektiviseringsinitiativer, som tilvejebringer et samlet effektiviseringspotentiale på 55-80 mio. kr.
årligt. Alle effektiviseringsinitiativer vedrører udbredelse af eksisterende praksis på én eller flere institutioner.
På baggrund af analysen og en forventet aktivitetsstigning på 15 pct. årligt i 2014 og 2015 vurderes det, at der
kan realiseres et provenu på op til 162 mio. kr. årligt fra 2016 ved fastlæggelse af særskilte taxametre for fjern-
undervisning. De særskilte undervisningstakster til fjernundervisning forventes på finansloven fastsat som 80 pct.
af de tilsvarende undervisningstakster. Dertil kommer, at fjernundervisning ikke vil udløse bygningstilskud, men vil
udløse fællesudgiftstilskud svarende til den pågældende uddannelses fællesudgiftstakster.
Kun institutioner, der udbyder fjernundervisning, påvirkes af den forventede indførelse af særskilte taxametertil-
skud for så vidt angår fjernundervisning. Det forventede provenu ved indførelse af særskilte taxametertilskud til
fjernundervisning medgår til udmøntning af en negativ budgetregulering på finanslovens § 20 Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling, herunder bl.a. til etablering af en udstyrspulje på erhvervsskolerne, jf. aftale om ”ud-
møntning af negativ budgetregulering optaget ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser”.
Lovforslaget har således samlet set ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske og admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring fra den 20. oktober 2015 til 26. oktober 2015. Høringssvar, der
indgår efter denne dato, fremsendes til Folketinget forud for førstebehandlingen af lovforslaget.
Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Akademikerne, AOF Danmark, Bestyrelsesforeningen for
Social- og Sundhedsskoler, Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening, Danmarks Vejle-
derforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne, Danske Er-
hvervsskoler – Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisa-
tioner, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Det Centrale Handicapråd, Det Nationale
Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning, Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes Elevor-
ganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene,
Foreningen af Tekniske og Administrative Tjenestemænd (TAT), Foreningsfællesskabet Ligeværd, FSR - danske
revisorer, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening, Institut
for Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område, Landselevbe-
styrelsen for social- og sundhedsområdet, Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af Handels-
skoleelever, Landssamråd for PPR-chefer, Lederforeningen for VUC, Lederne, Private Gymnasier og Studenterkur-
ser, Pædagogiske Ledere for STX og HF, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannel-
ser, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Ungdomsuddannelser, Sammenslutningen af Unge med Handicap,
SOSU-lederforeningen, Uddannelsesforbundet, UU Danmark og VUC Bestyrelsesforeningen.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1557817_0013.png
Sagsnr.: 175.89M.541
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/ mindreudgif- Negative konsekvenser/
ter
merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for
Ingen
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende § 30, stk. 1-3, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenud-
dannelse m.v., yder ministeren for børn, undervisning og ligestilling tilskud til fællesudgifter i form af et eller flere
grundtilskud, der fastsættes på de årlige finanslove, og taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte institutions
antal årselever og en takst pr. årselev, der fastsættes på de årlige finanslove. Ministeren yder endvidere taxame-
tertilskud til dækning af de direkte undervisningsudgifter fraregnet indtægter ved deltagerbetaling. Tilskuddet
ydes ud fra den enkelte institutions antal årselever og en takst pr. årselev for hver af de uddannelser og hver type
af undervisning, hvortil tilskud ydes efter denne bestemmelse. Taksten pr. årselev fastsættes på de årlige finans-
love for grupper af uddannelser eller uddannelsesforløb. Endelig yder ministeren taxametertilskud til dækning af
institutionernes lokaleforsyningsudgifter på grundlag af den enkelte institutions antal årselever og en takst pr.
årselev. Taksten pr. årselev fastsættes på de årlige finanslove for grupper af uddannelser og uddannelsesforløb.
Taksten er den samme hvad enten det almindelig tilstedeværelsesundervisning eller fjernundervisning.
Forslaget til et nyt stk. 12 i § 30 indebærer, at der uanset tilskudsbestemmelserne i § 30, stk. 1-3, på de årlige
finanslove kan fastlægges en tilpasning af taksterne pr. årselev for så vidt angår fjernundervisning, herunder at
fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud, og de nærmere vilkår for beregning og udbetaling. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 11 i den ophævede lov om statsautoriserede og regi-
strerede revisorer er afløst af revisorlovens § 24, jf. lov nr. 468 af 17. juni 2008.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.
Til nr. 3
Den foreslåede tilføjelse til § 48, stk. 4, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen vok-
senuddannelse m.v. indebærer, at bestemmelsen om tilbagebetaling af deltagerbetaling til kursister på almen
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
voksenuddannelse, der får udstedt bevis for bestået prøve på social- og sundhedsuddannelsens trin 1 som er-
hvervsuddannelse for voksne eller den pædagogiske assistentuddannelse som erhvervsuddannelse for voksne
kommer til at svare til de tilsvarende bestemmelser om tilbagebetaling for hf-enkeltfag i § 47, stk. 2 og 3, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Bestemmelserne skal sikre mod, at der sker en uberettiget dobbeltkompensation ved, at en kursist får tilbagebe-
talt deltagerbetaling, der allerede er dækket ved tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om sta-
tens uddannelsesstøtte eller lov om statens voksenuddannelsesstøtte. Ved en fejl fremgår dette i dag ikke af be-
stemmelsen som den blev affattet ved lov nr. 634 af 16. juni 2014.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at de tidligere regler om betalingsstandsning er blevet op-
hævet, hvorefter begrebet "betalingsstandsning" er blevet erstattet af "rekonstruktionsbehandling", jf. lov nr. 718
af 25. juni 2010 om ændring af konkursloven og forskellige andre love.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 60 ophæves.
Bestemmelsen vedrører godkendelse af gymnasie- og hf-delen af Høng Gymnasium, HF-kursus og Efterskole til
at blive et offentligt gymnasium og hf-kursus omfattet af lov om almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v. og en adgang for undervisningsministeren til at fravige lovens bestemmelser i en overgangsperi-
ode på indtil 6 år.
Høng Gymnasium, HF-kursus og Efterskoles gymnasie- og hf-del overgik pr. 1. januar 2007 til at være en selv-
ejende institution omfattet af lov om almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Da den 6-
årige overgangsperiode nu er udløbet, foreslås det at ophæve bestemmelsen.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Til § 2
Til nr. 1
Efter den gældende § 15, stk. 2 og3, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, yder ministeren for
børn, undervisning og ligestilling tilskud til fællesudgifter i form af grundtilskud, der fastsættes på de årlige finans-
love, og taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte institutions antal årselever og en takst pr. årselev. Takster-
ne pr. årselev fastsættes på de årlige finanslove for grupper af uddannelser. Ministeren yder endvidere taxameter-
tilskud til institutionernes erhvervelse og opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer ud fra den enkelte instituti-
ons antal årselever og en takst pr. årselev.
Efter § 19, stk. 1 og2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, kan ministeren for børn, undervisning
og ligestilling fastsætte regler om tilskud til de direkte undervisningsudgifter til uddannelse ved institutionerne i
tilfælde, hvor der ikke ydes tilskud til undervisningsudgifterne efter lovgivningen om uddannelserne. Tilskuddet
ydes som et taxametertilskud ud fra den enkelte institutions antal årselever og en takst pr. årselev. Taksterne pr.
årselev fastsættes på de årlige finanslove.
Forslaget til et nyt stk. 10 i § 15 indebærer, at der uanset tilskudsbestemmelserne i § 15, stk. 2 og3, og § 19,
stk. 1 og 2, på de årlige finanslove kan fastlægges en tilpasning af taksterne pr. årselev for så vidt angår fjernun-
dervisning, herunder at fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud, og de nærmere vilkår for beregning og
udbetaling.
De særskilte takster for tilskud til fjernundervisning efter § 15, stk. 2 og 3, og § 19, stk. 1 og 2 vil også gælde
for udenlandske elever omfattet af § 15, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 11 i den ophævede lov om statsautoriserede og regi-
strerede revisorer er afløst af revisorlovens § 24, jf. lov nr. 468 af 17. juni 2008.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at de tidligere regler om betalingsstandsning er blevet op-
hævet, hvorefter begrebet "betalingsstandsning" er blevet erstattet af "rekonstruktionsbehandling", jf. lov nr. 718
af 25. juni 2010 om ændring af konkursloven og forskellige andre love.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.
Til § 3
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 39, stk. 1, i lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og hø-
jere teknisk eksamen (htx) yder staten tilskud til dækning af de direkte undervisningsudgifter fraregnet indtægter
ved uddannelserne. Tilskuddet til undervisningsudgifter bestemmes ud fra antallet af årselever ved uddannelserne
og et gennemsnitligt tilskud pr. årselev (takst) fastlagt i de årlige finanslove.
Forslaget til et nyt stk. 8 i § 39 indebærer, at der uanset tilskudsbestemmelserne i § 39, stk. 1, på de årlige fi-
nanslove kan fastlægges en tilpasning af takster (det gennemsnitlig tilskud pr. årselev) for så vidt angår fjernun-
dervisning og de nærmere vilkår for beregning og udbetaling.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.
Til § 4
Til nr. 1
Der er ikke i lov om erhvervsuddannelse fastsat særskilte regler om tilrettelæggelse af skoleundervisning som
fjernundervisning. Evt. fjernundervisning udbydes inden for rammerne af de almindelige regler om organisering og
tilrettelæggelse af undervisningen. Den i afsnit 5 omtalte analyse foretaget af Qvartz’ viser, at fjernundervisning
inden for erhvervsuddannelserne fortrinsvis udbydes inden for de merkantile grundforløb og social- og sundheds-
uddannelsen. Den oplyste aktivitet udgøres af ca. 200 årselever henholdsvis ca. 35 årselever i 2013. Qvartz’ analy-
se viser endvidere, at ”der er indikatorer på, at fjernundervisningsaktiviteten på disse uddannelsesretninger for-
ventes at stige fremadrettet”. I rapporten er endvidere anført, at det i forbindelse med institutionsbesøg er blevet
fremhævet, at mange elever på disse uddannelser er voksne og fx har familiemæssige forpligtelser, som gør at
fjernundervisning med dens indbyggede fleksibilitet vurderes at være velegnet for elevgruppen.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Det foreslås, at der indføres en udtrykkelig bestemmelse om, at der kan gennemføres ordninger, hvorefter dele
af skoleundervisningen kan gennemføres som fjernundervisning efter regler fastsat af ministeren for børn, under-
visning og ligestilling.
Det bemærkes i den forbindelse, at erhvervsuddannelserne i almindelighed er vekseluddannelser, som senest
efter grundforløbet er strukturerede som vekslende skoleundervisning og praktikuddannelse. Det findes derfor
hensigtsmæssigt at skabe mulighed for at fastsætte regler om fjernundervisning.
Forslaget til et nyt stk. 4 i § 2 indebærer, at ministeren kan fastsætte regler om skolens gennemførelse af dele
af skoleundervisningen som fjerundervisning. Reglerne fastsættes i medfør af den gældende bestemmelse i er-
hvervsuddannelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter ministeren fastsætter regler om uddannelserne i almindelighed.
Reglerne fastsættes efter indstilling fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser. De nærmere
regler kan alene angå tilrettelæggelsesformen og omfanget af fjernundervisning i den enkelte elevs uddannelse.
Bemyndigelsen kan ikke anvendes til at fastsætte fravigelser fra de almindelige krav til undervisningens mål, ind-
hold og kvalitet, herunder krav om sammenhænge og helhedsorientering i den samlede tilrettelæggelse af en
uddannelses skoleundervisning og praktikuddannelse. Reglerne vil blive udstedt med virkning fra 1. januar 2016.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.
Til nr. 2
Efter § 19, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser yder staten tilskud til dækning af de direkte undervisningsudgif-
ter fraregnet indtægter ved skoleundervisning efter denne lov. Tilskuddet ydes ud fra antal årselever og en takst
pr. årselev. Taksten pr. elev fastsættes på de årlige finanslove for grupper af grund- og hovedforløb samt øvrige
uddannelseselementer.
Forslaget til et nyt stk. 12 i § 19 indebærer, at der uanset tilskudsbestemmelserne i § 19, stk. 1, på de årlige fi-
nanslove kan fastlægges en tilpasning takster pr. elev for så vidt angår fjernundervisning og de nærmere vilkår for
beregning og udbetaling.
De særskilte takster for tilskud til fjernundervisning efter § 19, stk. 1, vil også gælde for udenlandske elever om-
fattet af § 19, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Til nr. 3
Forslaget om ændring af § 35 i lov om erhvervsuddannelser er en konsekvens af forslaget i § 4, nr. 1, idet Rå-
det for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser i overensstemmelse med den hidtidige praksis skal afgive
indstilling til ministeren om regler fastsat i medfør af den gældende § 4, stk. 1 lov om erhvervsuddannelser, hvor-
efter regler om uddannelserne i almindelighed fastsættes efter indstilling fra rådet, hvis dette fremgår af lovens §
35, hvilket hidtil har været tilfældet for alle de områder, som er omfattet af regeldannelsen.
Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.
Til § 5
Til nr. 1
Efter § 8, stk. 1-3, i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), yder staten tilskud til skolerne og kurserne til delvis dækning af fællesudgifter i form af et eller flere
grundtilskud, der fastsættes på de årlige finanslove, og taxametertilskud, der ydes ud fra skolens eller kursets
antal årselever, og en takst pr. årselev. Taksten pr. årselev fastsættes på de årlige finanslove, som en andel af
taksterne for de tilsvarende uddannelser på institutioner for almengymnasiale uddannelser inden for den offentlige
forvaltning. For enkeltfag fastsættes særlige takster.
Staten yder efter bestemmelsen også yder tilskud til delvis dækning af undervisningsudgifter. Tilskuddet ydes ud
fra skolens eller kursets antal årselever, og en takst pr. årselev, der fastsættes på de årlige finanslove som en
andel af taksterne for de tilsvarende uddannelser på institutioner for almengymnasiale uddannelser inden for den
offentlige forvaltning. For enkeltfag fastsættes særlige takster.
Endelig yder staten tilskud til delvis dækning af bygningsudgifter. Tilskuddet ydes ud fra skolens eller kursets
antal årselever, og en takst pr. årselev, der fastsættes på de årlige finanslove.
Forslaget til et nyt stk. 8 i § 8 indebærer, at der uanset tilskudsbestemmelserne i § 8, stk. 1-3, på de årlige fi-
nanslove kan fastlægges en tilpasning af taksterne pr. årselev for så vidt angår fjernundervisning, herunder at
fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud, og de nærmere vilkår for beregning og udbetaling.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 11 i den ophævede lov om statsautoriserede og regi-
strerede revisorer er afløst af revisorlovens § 24, jf. lov nr. 468 af 17. juni 2008.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at de tidligere regler om betalingsstandsning er blevet op-
hævet, hvorefter begrebet "betalingsstandsning" er blevet erstattet af "rekonstruktionsbehandling", jf. lov nr. 718
af 25. juni 2010 om ændring af konkursloven og forskellige andre love.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.
Til § 6
Til nr. 1
Åben uddannelse kan tilrettelægges som fjernundervisning, jf. § 2, stk. 8, i lov om åben uddannelse (erhvervs-
rettet voksenuddannelse) m.v.
Efter § 6, stk. 1 og 5, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. yder staten tilskud til
delvis dækning af undervisningsudgifter inkl. prøver og anden bedømmelse og udgifter til administration, ledelse
og bygningsdrift ved åben uddannelse. Tilskuddet bestemmes på grundlag af antallet af årselever og af en takst
pr. årselev, der fastlægges i de årlige finanslove for grupper af uddannelser og uddannelsesaktiviteter.
Der allerede i dag særskilte takster for så vidt angår fjernundervisning, der udbydes efter lov om åben uddan-
nelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., idet der ved fjernundervisning kun ydes taxametertilskud til under-
visningsudgifter. § 2, stk. 8, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., hvorefter åben
uddannelse kan tilrettelægges som fjernundervisning.
Forslaget til et nyt stk. 13 i § 6 indebærer, at der uanset tilskudsbestemmelserne i § 6, stk. 1 og 5, på de årlige
finanslove kan fastlægges en tilpasning af taksterne for så vidt angår fjernundervisning, herunder at fjernunder-
visning ikke udløser bygningstilskud og de nærmere vilkår for beregning og udbetaling.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Der er ikke med forslaget
til
et nyt stk. 13 i § 6 tale om en ændring i forhold til den gældende ordning, men be-
stemmelsen foreslås medtaget for at skabe parallelitet i lovgivningen for så vidt angår tilskud til fjernundervisning.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.
Til § 7
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016 og har virkning for tilskud til fjernundervisning fra og
med finansåret 2016. Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2., for så vidt angår overgangsord-
ningen for finansårene 2016 og 2017.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om institutioner for almengymnasiale uddan-
nelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 777 af 10. juni 2015, foretages føl-
gende ændringer:
§ 30.
---
Stk. 1-11.
---
1.
I
§ 30
indsættes som
stk. 12
:
»
Stk. 12.
Uanset tilskudsbestemmelserne i stk. 1-3
kan der på de årlige finanslove fastlægges særskilte
takster for så vidt angår fjernundervisning, herunder
at fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud. De
nærmere vilkår for beregning og udbetaling af tilskud
efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslove.«
§ 43.
Bestyrelsen påser, at revisor opfylder bestem-
melserne om uafhængighed i § 11 i lov om statsauto-
riserede og registrerede revisorer. Bestyrelsen må
endvidere ikke antage en revisor, der samtidig er
revisor for udlejer af de ejendomme m.m., som insti-
tutionen anvender, eller for fonde, selskaber, forenin-
ger eller andre virksomheder, der kontrollerer udlejer,
medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, hvor-
når lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
2.
I
§ 43, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om
statsautoriserede og registrerede revisor« til: »revi-
sorloven«.
Stk. 2.
---
§ 48.
---
Stk. 1-3. ---
Stk. 4.
Til kursister, som får udstedt bevis for bestået
prøve på social- og sundhedsuddannelsens trin 1 som
erhvervsuddannelse for voksne eller den pædagogi-
ske assistentuddannelse som erhvervsuddannelse for
3.
I
§ 48, stk. 4,
indsættes efter »stk. 1«: »med fra-
drag for tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i hen-
hold til lov om statens uddannelsesstøtte eller lov om
statens voksenuddannelsesstøtte«.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
voksne, tilbagebetales deltagerbetalingen efter stk. 1.
Stk. 5. ---
§ 52.
Undervisningsministeren kan over for instituti-
oner, der ikke følger bestemmelserne i denne lov eller
regler fastsat i medfør heraf, regler eller aftaler om
løn- og ansættelsesvilkår, jf. § 40, indsatsaftaler, jf. §
53, eller ministerens påbud, jf. § 50, stk. 2, tilbage-
holde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis
eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Det
samme gælder for institutioner, der ikke følger be-
stemmelserne i gymnasieloven, hf-loven eller lov om
almen voksenuddannelse samt regler fastsat i medfør
af disse love eller undervisningsministerens pålæg
efter § 36, stk. 2, i gymnasieloven og § 32, stk. 2, i
hf-loven. Undervisningsministeren kan tilbageholde
tilskud eller lade tilskud bortfalde for institutioner,
som er begæret erklæret konkurs eller standser deres
betalinger, eller når der i øvrigt er fare for, at en
skoles virksomhed må indstilles. Undervisningsmini-
steren kan desuden kræve tilskud tilbagebetalt, hvis
grundlaget for tilskudsberegningen eller tilskudsbe-
regningen i øvrigt har været fejlagtig.
4.
I
§ 52, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »standser deres
betalinger« til: »tages under rekonstruktionsbehand-
ling«.
Stk. 2. ---
§ 60.
Undervisningsministeren kan godkende, at
gymnasie- og hf-delen af Høng Gymnasium, HF-
kursus og Efterskole kan overgå til at blive en selv-
ejende institution inden for den offentlige forvaltning
efter denne lov, jf. § 1, stk. 1 og 4. Ministeren be-
stemmer vilkårene herfor, herunder at lovens be-
stemmelser i en overgangsperiode på indtil 6 år kan
fraviges i fornødent omfang. Ministeren kan yde til-
skud til erhvervelse og opretholdelse af lokaler, byg-
ninger og arealer ud fra antal årselever og en takst
pr. årselev fastsat på de årlige finanslove.
5.
§ 60
ophæves.
§2
I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
jf. lovbekendtgørelse nr. 776 af 10. juni 2015, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 15.
---
Stk. 1-9.
---
1.
I
§ 15
indsættes som
stk. 10
:
»
Stk. 10.
Uanset tilskudsbestemmelserne i stk. 2 og
3, og § 19, stk. 1 og 2, kan der på de årlige finanslo-
ve fastlægges særskilte takster for så vidt angår
fjernundervisning, herunder at fjernundervisning ikke
udløser bygningstilskud. De nærmere vilkår for be-
regning og udbetaling af tilskud efter 1. pkt. fremgår
af de årlige finanslove.«
§ 27.
Bestyrelsen påser, at revisor opfylder bestem-
melserne om uafhængighed i § 11 i lov om statsauto-
riserede og registrerede revisorer. Bestyrelsen må
endvidere ikke antage en revisor, der samtidig er
revisor for udlejer af de ejendomme m.m., som insti-
tutionen anvender, eller for fonde, selskaber, forenin-
ger eller andre virksomheder, der kontrollerer udlejer,
medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, hvor-
når lejeforholdet er af uvæsentligt omfang. Opfylder
revisor ikke på tilfredsstillende måde kravene til revi-
sion i henhold til denne lov eller regler fastsat i med-
før heraf, eller tilsidesætter revisor i øvrigt sine pligter
som revisor, kan undervisningsministeren pålægge
bestyrelsen inden for en nærmere angiven frist at
udpege en anden revisor.
§ 30.
Undervisningsministeren kan for institutioner,
der ikke følger bestemmelserne i denne lov eller reg-
ler fastsat i medfør heraf, regler eller aftaler om løn-
og ansættelsesvilkår, jf. § 23, stk. 1, eller ministerens
påbud, jf. § 29, stk. 2, tilbageholde tilskud, lade til-
skud bortfalde helt eller delvis eller kræve tilskud
tilbagebetalt helt eller delvis. Ministeren kan tilbage-
holde tilskud eller lade tilskud bortfalde for institutio-
ner, som begæres erklæret konkurs eller standser
deres betalinger, eller når der i øvrigt er fare for, at
en institutions virksomhed må indstilles. Ministeren
kan desuden kræve tilskud tilbagebetalt, hvis grund-
laget for tilskudsberegningen eller tilskudsberegnin-
gen i øvrigt har været fejlagtig. For meget udbetalt
tilskud kan modregnes i kommende tilskudsudbeta-
3.
I
§ 30, 2. pkt.,
ændres »standser deres betalin-
ger« til: »tages under rekonstruktionsbehandling«.
2.
I
§ 27, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om
statsautoriserede og registrerede revisor« til: »revi-
sorloven«.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
linger.
§3
I lov om uddannelserne til højere handelseksamen
(hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 768 af 9. juni 2015, foretages føl-
gende ændring:
§ 39.
---
Stk. 1-7.
---
1.
I
§ 39
indsættes som
stk. 8
:
»
Stk. 8
. Uanset tilskudsbestemmelsen i stk. 1 kan
der på de årlige finanslove fastlægges særskilte tak-
ster. De nærmere vilkår for beregning og udbetaling
af tilskud efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslo-
ve.«
§4
I lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 789 af 16. juni 2015, foretages følgende æn-
dringer:
§ 2.
Stk. 1-3. ---
1.
I
§ 2
indsættes som
stk. 4
:
»
Stk. 4.
Der kan yderligere gennemføres ordnin-
ger, hvorefter dele af skoleundervisningen kan gen-
nemføres som fjernundervisning efter regler fastsat i
medfør af § 4, stk. 1.«
§ 19.
---
Stk. 1-11.
---
2.
I
§ 19
indsættes som
stk. 12
:
»
Stk. 12.
Uanset tilskudsbestemmelsen i stk. 1 kan
der på de årlige finanslove fastlægges særskilte tak-
ster for så vidt angår fjernundervisning, jf. § 2, stk. 4.
De nærmere vilkår for beregning og udbetaling af
tilskud efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslove.«
§ 35.
Stk. 1.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser rådgiver på overordnet niveau under-
visningsministeren om de grundlæggende erhvervs-
rettede uddannelser på undervisningsministerens
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
område. På erhvervsuddannelsesområdet afgiver
rådet indstilling til undervisningsministeren om:
1) Regler om erhvervsuddannelserne i almindelighed
med hensyn til:
a) Uddannelsernes struktur.
b) Uddannelsernes mål.
c) Øvrige rammer for skoleundervisningens indhold.
d) Fritagelse for dele af uddannelsen, jf. § 13, stk. 3.
e) Bedømmelse, jf. § 33, stk. 2.
3.
§ 35, stk. 1, nr. 1, litra c,
affattes således:
»c) Øvrige rammer for skoleundervisningens ind-
hold, herunder rammer for skoleundervisning tilrette-
lagt som fjernundervisning.«
2)-26) ---
Stk. 2-6.
---
§5
I lov om private gymnasieskoler, studenterkurser
og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser),
jf. lovbekendtgørelse nr. 765 af 4. juni 2015, fastsæt-
tes følgende ændringer:
§ 8.
---
Stk. 1-7.
---
1.
I
§ 8
indsættes som
stk. 8
:
»
Stk. 8.
Uanset tilskudsbestemmelserne i stk. 1-3
kan der på de årlige finanslove fastlægges særskilte
takster for så vidt angår fjernundervisning, herunder
at fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud. De
nærmere vilkår for beregning og udbetaling af tilskud
efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslove.«
§ 23.
Skolernes og kursernes regnskabsår er kalen-
deråret. Regnskaberne opstilles og revideres efter
regler, der fastsættes af undervisningsministeren.
Regnskaberne skal revideres af en statsautoriseret
revisor eller en registreret revisor. Bestyrelsen påser,
at revisor opfylder bestemmelserne om uafhængig-
hed i § 11 i lov om statsautoriserede og registrerede
revisorer. Bestyrelsen må endvidere ikke antage en
revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de ejen-
domme m.m., som skolen eller kurset anvender, eller
for fonde, selskaber, foreninger eller andre virksom-
heder, der kontrollerer udlejer, medmindre lejeforhol-
det er af uvæsentligt omfang. Undervisningsministe-
2.
I
§ 23, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »§ 11 i lov om
statsautoriserede og registrerede revisor« til: »revi-
sorloven«.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
ren fastsætter regler om, hvornår lejeforholdet er af
uvæsentligt omfang. Opfylder revisor ikke på tilfreds-
stillende måde kravene til revision i henhold til denne
lov eller regler fastsat i medfør heraf, eller tilsidesæt-
ter revisor i øvrigt sine pligter som revisor, kan un-
dervisningsministeren pålægge bestyrelsen inden for
en nærmere angiven frist at udpege en anden revi-
sor. Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet
om den udpegede revisor og om revisorskift.
Stk. 2-3. ---
§ 25.
Undervisningsministeren kan for skoler eller
kurser, der ikke følger bestemmelserne i denne lov,
de regler eller aftaler, jf. § 17, stk. 1, nr. 2, der er
fastsat eller indgået i henhold til loven, eller under-
visningsministerens påbud, jf. § 24, tilbageholde
tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller
kræve tilskud tilbagebetalt helt eller delvis. Det sam-
me gælder for skoler eller kurser, der ikke følger
bestemmelserne i gymnasieloven og hf-loven eller
regler fastsat i medfør heraf eller undervisningsmini-
sterens pålæg efter § 36, stk. 2, i gymnasieloven og
§ 32, stk. 2, i hf-loven. Undervisningsministeren kan
tilbageholde tilskud eller lade tilskud bortfalde for
skoler eller kurser, som begæres erklæret konkurs
eller standser deres betalinger, eller når der i øvrigt
er fare for, at en skoles eller et kursus’ virksomhed
må indstilles. Undervisningsministeren kan desuden
kræve tilskud tilbagebetalt, hvis grundlaget for til-
skudsberegningen eller tilskudsberegningen i øvrigt
har været fejlagtig.
3.
I
§ 25, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »standser deres
betalinger« til: »tages under rekonstruktionsbehand-
ling«.
Stk. 2-3. ---
§6
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksen-
uddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 64 af 26.
januar 2015, fastsættes følgende ændring:
§ 6.
---
Stk. 1-12. ---
1.
I
§ 6
indsættes som
stk. 13
:
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 14: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og visse andre love på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings område (Tilskud til fjernundervisning m.v.), fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Sagsnr.: 175.89M.541
»
Stk. 13.
Uanset tilskudsbestemmelserne i stk. 1 og
2 kan der på de årlige finanslove fastlægges særskilte
takster for så vidt angår fjernundervisning, herunder
at fjernundervisning ikke udløser bygningstilskud. De
nærmere vilkår for beregning og udbetaling af tilskud
efter 1. pkt. fremgår af de årlige finanslove.«
§7
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.