Udkast
Sags nr.: 16/03477
Forslag
til
Lov om kommunale særlige tilbud om grundskoleundervisning til uden-
landske børn og unge
§ 1.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at kommunen opretter og driver et sær-
ligt tilbud om grundskoleundervisning til udenlandske børn og unge.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for det særlige tilbuds grundskoleun-
dervisning, herunder bevillinger og økonomiske rammer, tilbuddets omfang med hensyn til klas-
setrin, elevtal, specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, undervisning i fritiden,
antal skoledage og rammer for klassedannelsen, elevernes undervisningstimetal, skoledagens
længde m.v.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at tilbyde udlændinge under 25 år, som ikke er i den
undervisningspligtige alder, at deltage i særlig grundskoleundervisning efter denne lov, hvis kom-
munalbestyrelsen vurderer, at det konkret er det mest relevante undervisningstilbud, jf. § 4.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at det særlige tilbud omfatter undervisning som
nævnt i § 4 mod hel eller delvis betaling.
Stk. 5.
Beslutninger efter stk. 1-4 træffes på møder i kommunalbestyrelsen.
§ 2.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for det i § 1, stk. 1, nævnte særlige tilbud om grund-
skoleundervisning.
§ 3.
Kommunalbestyrelsen kan henvise udenlandske børn og unge i den undervisningspligtige
alder til et særligt tilbud om grundskoleundervisning, hvis det vurderes, at eleven har et ikke uvæ-
sentligt behov for sprogstøtte i form af undervisning i dansk som andetsprog, og det vurderes at
være pædagogisk påkrævet at henvise eleverne til det særlige tilbud.
Stk. 2.
Henvisningen efter stk. 1 skal ophøre, når eleverne vurderes at kunne deltage i den un-
dervisning i den almindelige klasse i folkeskolen, og senest efter to års forløb.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen kan mod hel eller delvis betaling tilbyde en udlænding under 25 år,
som ikke er i den undervisningspligtige alder, at deltage i særlig grundskoleundervisning efter
denne lov, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at det konkret er det mest relevante undervis-
ningstilbud.
§ 5.
Særlige tilbud om grundskoleundervisning giver undervisning inden for børnehaveklasse
og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Stk. 2.
Tilbuddet skal efter sit formål og i hele sit virke forberede eleverne til at leve i et sam-
fund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og
respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønne-
ne.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte slutmål og delmål for de fagområder, som folkesko-
lens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens obligatoriske emner.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen udarbejder i det omfang, det er relevant, undervisningsplaner for
de fagområder og emner, der er nævnt i stk. 1. Undervisningsplanerne skal angive udviklingen
hen mod slutmålene, beskrive, på hvilke klasse- eller alderstrin der arbejdes med de forskellige
fagområder og emner, samt beskrive, hvorledes det samlede undervisningstilbud giver mulighed
for alsidig personlig udvikling.
1