Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
1612780_0001.png
9. og 10. klasseelevernes tilmeldinger til ung-
domsuddannelserne og 10. klasse mv. 2016
Opsummering
Dette notat beskriver tilmeldingerne til ungdomsuddannelserne og 10. klasse, som
eleverne i 9. og 10. klasse har foretaget. Notatet tager udgangspunkt i 99.218 ele-
vers ansøgninger, som er modtaget via optagelse.dk
1
fra elever i 9. og 10. klasse pr.
15. marts 2016
2
. I notatet indgår udelukkende 1. prioritets tilmeldingerne. Opgørel-
sen af andelen af ansøgere til erhvervsuddannelserne indgår som et af de overord-
nede klare mål i erhvervsuddannelsesreformen. Der indgår ikke i opgørelsen ældre
ansøgere, der søger ungdomsuddannelser uden at komme direkte fra grundskolen.
Elevernes 1. prioritets uddannelsesvalg viser følgende:
Elevernes uddannelsesvalg 2016
Figur 1 Tilmelding til ungdomsuddannelserne fra elever i 9. og 10. klasse,
der forlader grundskolen i 2016, procent
80
70
60
50
40
30
20
10
0
18,4
1,2
6,1
74,3
Erhvervs-
uddannelser
Gymnasiale
uddannelser
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
uddannelser
(se note 1)
Øvrigt
(se note 2)
Note 1: Omfatter egu, ungdomsuddannelse for unge med særlige behov samt kombineret ungdomsuddannelse.
Note 2: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, udlandsophold, arbejde og andet.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
1
Optagelse.dk er et elektronisk ansøgningssystem, som fra 2009 har været obligatorisk for elever fra
9. og 10. klasse. Før 2009 blev aggregerede oplysninger indberettet af institutionerne på et skema.
2
Bemærk, at populationen ikke indeholder alle, men dog langt de fleste 9. og 10. klasseelever. Ud-
trækket er foretaget 16. marts 2016. Bemærk også, at der er sket ændringer i ansøgningsproceduren
mht. underskrift af ansøgers forældre, som evt. også kan have betydning for antallet af ansøgninger.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0002.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 2 af 29
Figuren viser bl.a., at 74,3 procent af eleverne fra 9. og 10. klasse, der forlader
grundskolen, har valgt en gymnasial uddannelse som 1. prioritet, mens 18,4 procent
har valgt en erhvervsuddannelse som 1. prioritet.
Samlet fremgår følgende bl.a. af notatet:
Udviklingen i elevernes uddannelsesvalg siden 2001
3
Andelen, der har søgt en gymnasial uddannelse, ud af dem, der forlader
grundskolen, er i 2016 med 74,3 procent den højeste i perioden 2001-2016.
Der har været en stigende tendens fra 2001-2013 og et lille fald i andelen i
2014. I 2001 ønskede 58,6 procent af de elever, som forlod grundskolen, en
gymnasial uddannelse. I 2015 var andelen på 73,9 procent.
Der har været et støt fald i andelen af 9. og 10. klasse elever, som ønsker at
fortsætte på en erhvervsuddannelse ud af dem, der forlader grundskolen i
perioden 2001-2013. Mens 31,7 procent af de elever, som forlod grundsko-
len i 2001 ønskede en erhvervsuddannelse, var andelen i 2015 på 18,5 pro-
cent, og i 2016 er det stort set status quo med 18,4 procent.
Blandt de unge, som har søgt en erhvervsuddannelse som første prioritet,
har der været en stigning på 6 procentpoint i andelen, der har tilkendegivet,
at de ønsker en eux fra 2015 til 2016. I 2014 ønskede 10 procent en eux, i
2015 21 procent og i 2016 27 procent.
Samlet set søger 79 procent en ungdomsuddannelse med et gymnasialt ni-
veau.
Andelen af elever fra 9. klasse, som har valgt at fortsætte i 10. klasse, har
siden 2007 og indtil 2016 været lidt under 50 procent. I årene 2013-2015
var andelen på ca. 48 procent. I 2016 er andelen faldet til 45 procent.
Andelen af eleverne fra 9. og 10. klasse, der har valgt en særlig tilrettelagt
ungdomsuddannelse som 1. prioritet ud af dem, der forlader grundskolen,
har i perioden 2011-2015 ligget på mellem 1,3 og 1,5. Den er i år faldet til
en smule til 1,2 procent. Med særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse menes
EGU, STU eller kombineret ungdomsuddannelse.
Valg af ungdomsuddannelse 2016
Blandt de elever, der vælger en gymnasial uddannelse, vælger størstedelen,
nemlig 63 procent, stx. 19 procent vælger hhx. 11 procent har søgt htx som
første prioritet og 7 procent hf. Fordelingen ligner den for 2015, dog er der
for htx en stigning på 0,6 procentpoint i forhold til 2015.
Blandt de elever, der ønsker at fortsætte på en erhvervsuddannelse, har de
fleste, nemlig 49 procent, tilmeldt sig hovedområdet ’Teknologi, byggeri og
transport’. 18 procent har søgt ind på ’Kontor, handel og forretningsser-
vice’, 18 procent på ’Omsorg, sundhed og pædagogik’ og 14 procent på ’Fø-
devarer, jordbrug og oplevelser’.
3
Se også bilag 1-4 side 19-20
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 3 af 29
Blandt de elever, der har søgt en erhvervsuddannelse, har 27 procent til-
kendegivet ønske om eux. Størst er andelen blandt de elever, der har søgt
hovedområdet ’Kontor, handel og forretningsservice’, hvor nu næsten halv-
delen, 47 procent, af ansøgerne tilkendegiver et ønske om eux. 27 procent
af de elever, som har søgt hovedområdet ’Teknologi, byggeri og transport’
har ønsket eux. For ’Fødevarer, jordbrug og oplevelser’ er andelen 19 pro-
cent og lavest er andelen for hovedområdet ’Omsorg, sundhed og pædago-
gik’ med 16 procent. I 2015 var der kun 0,5 procent på ’Omsorg, sundhed og
pædagogik’, som tilkendegav et ønske om eux. Der er i perioden kommet
flere uddannelser med eux indenfor bl.a. handel og administration og social
og sundhed
Uddannelsesvalg og køn
De erhvervsgymnasiale uddannelser, specielt htx, søges mest af drenge,
mens der til de almengymnasiale uddannelser er flest piger blandt ansøger-
ne. I 2016 er 72 procent af ansøgerne til htx drenge og 61 procent af ansø-
gerne til stx er piger.
67 procent af ansøgerne til erhvervsuddannelserne er drenge. Hovedområ-
det ’Teknologi, byggeri og transport’ søges hovedsageligt af drenge. 94 pro-
cent af ansøgerne er drenge. Fordelingen af drenge og piger er mere lige
blandt ansøgerne på hovedområderne ’Kontor, handel og forretningsser-
vice’ og ’Fødevarer, jordbrug og oplevelser’. Hovedområdet ’Omsorg, sund-
hed og pædagogik’ har tiltrukket flest piger. 82 procent af ansøgerne er pi-
ger.
Uddannelsesvalg og region
Region Nordjylland har den største andel af elever, der vælger erhvervsud-
dannelser. 22 procent af de 9. og 10. klasseelever, som forlader en nordjysk
grundskole i 2016 har valgt en erhvervsuddannelse, 72 procent har valgt en
gymnasial uddannelse.
Region Hovedstaden har den mindste andel, der vælger erhvervsuddannel-
ser. I Region Hovedstaden har 14 procent af eleverne valgt erhvervsuddan-
nelser, mens 79 procent har valgt at fortsætte på gymnasiale uddannelser.
Uddannelsesparathed
6 procent af dem, der har søgt en erhvervsuddannelse som første prioritet,
er vurderet ikke-parat. Blandt dem, der har søgt en gymnasial uddannelse
som første prioritet, er det 4 procent, der er vurderet ikke-parat.
Tilmelding til 10. klasse i 2016
Type af 10. klasse
I 2016 har 30.231 personer valgt 10. klasse. 3 procent af dem, der har valgt
10. klasse, har ønsket en EUD10 som første prioritet og 1 procent har øn-
sket en 10. klasse efter 20/20-ordningen.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 4 af 29
10. klasse og køn
Tilmeldingerne til 10. klasse er ligeligt fordelt mellem drenge og piger.
10. klasse og region
Region Hovedstaden er den region, hvor færrest, nemlig 34 procent, af ele-
verne fra 9. klasse fortsætter i 10. klasse, mens Region Midtjylland og Regi-
on Syddanmark er de regioner, hvor flest elever (52 procent) fra 9. klasse
vælger at fortsætte i 10. klasse.
Der er sket et fald fra 2015 til 2016 i andelen, der vælger at fortsætte i 10.
klasse i alle regioner, men faldet i procentpoint er størst i Region Sjælland
med 4 procentpoint og i Region Hovedstaden med 3 procentpoint og mindst
i Region Syddanmark med 2 procentpoint.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0005.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 5 af 29
9. og 10. klasseelevernes uddannelsesvalg
Det samlede antal ansøgninger i 2016 fordeler sig på 65.405 ansøgninger fra elever,
der går i 9. klasse, og 33.813 ansøgninger fra elever, der går i 10. klasse
2
, jf. tabel 1.
Af de 65.405 elever, der går i 9. klasse og har søgt ind på en uddannelse via optagel-
se.dk, har 45 procent valgt at fortsætte i 10. klasse, mens 51 procent ønsker at fort-
sætte på enten en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse. 0,2 procent
har valgt en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse
4
, mens 4 procent ikke har til-
meldt sig ungdomsuddannelse eller 10. klasse
5
.
Af de elever, der går i 10. klasse og har søgt ind på en uddannelse via optagelse.dk,
fortsætter 1,6 procent i 10. klasse igen, mens 91 procent ønsker at fortsætte på en
gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse. 2 procent er tilmeldt en særlig
tilrettelagt ungdomsuddannelse, mens 6 procent ikke har tilmeldt sig ungdomsud-
dannelse eller 10. klasse
5
.
Nedenfor i tabel 2 foretages en samlet opgørelse i forhold til de elever, som forlader
grundskolen.
Tabel 1 9. og 10. klasseelevernes uddannelsesvalg i 2016, fordelt på klassetrin
Uddannelsesvalg
9. klasse
Antal Procent
10. klasse
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelser
1
Øvrigt
2
I alt
29.694
4.687
28.558
156
2.310
65.405
45,4%
7,2%
43,7%
0,2%
3,5%
100 %
10. klasse
Antal Procent
537
8.000
22.691
695
1.890
33.813
1,6%
23,7%
67,1%
2,1%
5,6%
100 %
9. og
10. klasse
Antal Procent
30.231
12.687
51.249
851
4.200
99.218
30,5%
12,8%
51,7%
0,9%
4,2%
100 %
Note 1: Omfatter egu, ungdomsuddannelse for unge med særlige behov samt kombineret ungdoms-
uddannelse.
Note 2: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, udlandsophold, arbejde og andet.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Uddannelsesvalg for de 9. og 10. klasseelever, som forlader
grundskolen.
68.987 elever i 9. og 10. klasse har søgt en ungdomsuddannelse eller andet udenfor
grundskolen. 74,3 procent af disse elever har søgt ind på en gymnasial uddannelse,
18,4 på en erhvervsuddannelse og 1,2 procent på en særlig tilrettelagt ungdomsud-
dannelse, se tabel 2 side 6 og figur 1 side 1.
4
Omfatter egu, ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU) samt kombineret ungdomsud-
dannelse
.
5
Eleverne har i stedet angivet produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, udlandsophold, arbejde og
andet.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0006.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 6 af 29
I alt 851 9. og 10. klasseelever har søgt en af de særligt tilrettelagte ungdomsud-
dannelser. Af disse elever har 77,1 procent (656) af disse har søgt en STU, 15,6 pro-
cent (133) en egu og 7,7 procent (62) en kombineret ungdomsuddannelse (fremgår
ikke af tabellen).
Tabel 2 Uddannelsesvalg i 2016 for 9. og 10. klasseeleverne, der forlader grund-
skolen, fordelt på klassetrin.
Uddannelsesvalg efter
grundskolen
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelser
1
Øvrigt
2
2.310
I alt
35.711
6,5%
100 %
1.890
33.276
5,7%
100 %
4.200
68.987
6,1%
100 %
9. klasse
Antal Procent
4.687
28.558
156
13,1%
80,0%
0,4%
10. klasse
Antal Procent
8.000
22.691
695
24,0%
68,2%
2,1%
9. og
10. klasse
Antal Procent
12.687
51.249
851
18,4%
74,3%
1,2%
Note 1: Omfatter egu, ungdomsuddannelse for unge med særlige behov samt kombineret ungdoms-
uddannelse.
Note 2: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, udlandsophold, arbejde og andet.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Udvikling i uddannelsesvalg siden 2001
Uddannelsesvalg for de 9. og 10. klasse elever, som forlader grundskolen.
I 2016 er der en større andel, der forlader grundskolen efter 9. klasse. Figur 2 (og
Bilag 3 side 21) viser udviklingen over tid for de elever, der forlader grundskolen
efter 9. eller 10. klasse. Det fremgår af figuren, at der fra 2001 til 2013 har været et
støt fald i andelen af elever, der ønsker at fortsætte på en erhvervsuddannelse. I
2014 var andelen på 19,6 procent og i 2015 på18,5 procent. I 2016 er andelen stort
set uændret på 18,4 procent.
I samme periode har der været en stigende tendens i andelen, der har ønsket at
fortsætte på en gymnasial uddannelse. I 2001 var der således 59 procent, der øn-
skede en gymnasial uddannelse, men andelen i 2013 var steget til 73,6 procent.
Efter et mindre fald i 2014 er andelen i 2015 og 2016 igen stigende. I 2016 er ande-
len, der har søgt en gymnasial uddannelse, på 74,3 procent og dermed den højeste i
perioden 2001-2016.
Bilag 3 side 21 viser tallene bag figur 2. I bilag 5 side 21 ses andelene pr. grundskole-
institutionskommune og i bilag 6 side 26 ses andelene pr. bopælskommune.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0007.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 7 af 29
Figur 2 Tilmelding til ungdomsuddannelserne fra elever i 9. og 10. klasse,
der forlader grundskolen i perioden 2001 til 2016, procent
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser (se note 1)
Øvrigt (se note 2)
Note 1: Omfatter i hele perioden egu. I 2001 indgår tal for den fri ungdomsuddannelse, mens ung-
domsuddannelse for unge med særlige behov indgår fra 2008. Fra 2015 indgår også kombineret ung-
domsuddannelse.
Note 2: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, elever der ikke går direkte i uddannelse,
samt fra 2003 til 2008 manglende udfyldt tilmelding.
Bemærk: Andelene ses også på tabelform i bilag 3 side 20.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Eleverne fra 9. klasse
Figur 3 og Bilag 1 side 20 beskriver udviklingen over årene. Siden 2001 har en sta-
digt mindre andel af eleverne fra 9. klasse valgt at fortsætte i 10. klasse. I begyndel-
sen af perioden valgte omkring 60 procent af eleverne i 9. klasse at fortsætte i 10.
klasse. Dette billede er de seneste år ændret, og de sidste ti år har under halvdelen
valgt at fortsætte i 10. klasse. I årene 2013-2015 var andelen på ca. 48 procent. I
2016 er andelen faldet til 45 procent, den laveste andel i perioden 2001-2016.
Samtidig med at en mindre andel vælger 10. klasse vælger en fortsat større andel at
påbegynde en gymnasial uddannelse. 44 procent af eleverne fra 9. klasse har ønsket
en gymnasial uddannelse som første prioritet. Det er en stigning på 3 procentpoint
fra 2015.
I 2016 har 7 procent af eleverne fra 9. klasse valgt en erhvervsuddannelse. Det er
samme niveau som i 2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0008.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 8 af 29
Figur 3 9. klasseelevernes uddannelsesvalg i perioden 2001 til 2016, procent
70
60
50
40
30
20
10
0
2001
2003
2005
10. klasse
2007
2009
2011
2013
2015
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser (se note 1)
Øvrigt (se note 2)
Note 1: Omfatter i hele perioden egu. I 2001 indgår tal for den fri ungdomsuddannelse, mens ung-
domsuddannelse for unge med særlige behov indgår fra 2008. Fra 2015 indgår også kombineret ung-
domsuddannelse.
Note 2: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, udlandsophold, arbejde og andet samt fra
2003 til 2008 manglende udfyldt tilmelding.
Bemærk: Andelene ses også på tabelform i bilag 1 side 20.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Eleverne fra 10. klasse
Figur 4 og Bilag 2 side 20 beskriver udviklingen over tid. For eleverne i 10. klasse er
andelen, der vælger en erhvervsuddannelse stort set på niveau med sidste år. I
2015 valgte 23,2 procent en erhvervsuddannelse som første prioritet, i 2016 valgte
23,7 den samme type uddannelse.
I 2016 valgte 67,1 procent en gymnasial uddannelse, hvilket stort set er på niveau
med andelen på 67,4 i 2015.
Fra 2002 til 2007 valgte omkring 0,5 procent af eleverne i 10. klasse en særligt tilret-
telagt ungdomsuddannelse, som i denne periode bestod udelukkende af egu. I 2008
steg andelen til 1,7 procent, hvilket primært skyldes den da nyoprettede ungdoms-
uddannelse for unge med særlige behov. I 2016 er andelen på 2,1 procent, på sam-
me niveau som sidste års andel på 2,2 procent.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0009.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 9 af 29
Figur 4 10. klasseelevernes uddannelsesvalg i perioden 2001 til 2016, procent
70
60
50
40
30
20
10
0
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
10. klasse (se note 1)
Erhvervsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser (se note 2)
Øvrigt (se note 3)
Note 1: I indberetningsskemaet før 2009 var det ikke muligt at indtaste elever, der gik fra en 10. klasse
til en 10. klasse.
Note 2: Omfatter i hele perioden egu. I 2001 indgår tal for den fri ungdomsuddannelse, mens ung-
domsuddannelse for unge med særlige behov indgår fra 2008. Fra 2015 indgår også kombineret ung-
domsuddannelse.
Note 3: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, elever der ikke går direkte i uddannelse,
samt fra 2003 til 2008 manglende udfyldt tilmelding.
Bemærk: Andelene ses også på tabelform i bilag 2 side 20.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Udvikling i valg af gymnasiale uddannelser siden 2001
I 2016 har 63 procent af de elever, der ønsker at fortsætte på en gymnasial uddan-
nelse, valgt stx. Herefter følger hhx, som er valgt af 19 procent af eleverne fra 9. og
10. klasse. Henholdsvis 11 procent og 7 procent har valgt htx og hf, jf. figur 5 samt
bilag 4 side 21.
Figur 5 og bilag 4 viser blandt andet, at alle andele har været forholdsvist stabile de
seneste år. I år er andelen, der vælger stx, blandt dem, som vælger en gymnasial
uddannelse, dog faldet 0,8 procentpoint i forhold til 2015, og den tilsvarende andel,
der vælger htx, er steget med 0,6 procentpoint i forhold til 2015.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0010.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 10 af 29
Figur 5 9. og 10. klasseelevernes tilmeldinger til gymnasiet i perioden 2001 til
2016, fordelt på gymnasial uddannelse, procent
70
60
50
40
30
20
10
0
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
Højere forberedelseseksamen - hf
Højere teknisk eksamen - htx
Studentereksamen - stx
Højere handelseksamen - hhx
International Baccalaureate - IB
Studenterkursus
Bemærk: Andelene ses også på tabelform i bilag 4 side 21.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Udvikling i valg af erhvervsuddannelser siden 2001
Fra 2015 er erhvervsuddannelserne opbygget omkring fire hovedområder. I 2015
valgte næsten halvdelen af de 9. og 10. klasseelever, der søger en erhvervsuddan-
nelse, hovedområdet ’Teknologi, byggeri og transport’. De resterende elever forde-
ler sig nogenlunde jævnt på de tre øvrige hovedområder (se figur 6). I 2016 er bille-
det næsten det samme. 49 procent har valgt hovedområdet ’Teknologi, byggeri og
transport’. ’Kontor, handel og forretningsservice’ og ’ Omsorg, sundhed og pædago-
gik’ er lige populært blandt ansøgerne til EUD (18 procent) men andelen der har
søgt ’ Fødevarer, jordbrug og oplevelser’ er faldet lidt fra 16 procent i i2015 til 14
procent i 2016.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0011.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 11 af 29
Figur 6 9. og 10. klasseelevernes tilmeldinger til erhvervsuddannelserne
1
i 2015 og
2016, fordelt på hovedområde, procent
60
50
40
30
20
10
0
Fødevarer,
jordbrug og
oplevelser
Kontor,
handel og
forretningsservice
Omsorg,
sundhed og
pædagogik
2015
2016
Teknologi,
byggeri og
transport
2. del
grundforløb
16
14
18
18
17
48
49
18
1
1
Note 1: Erhvervsuddannelserne blev i 2015 omlagt fra 12 indgange til 4 hovedområder.
Note 2: 122 elever har søgt 2. del grundforløb direkte.
Note 3: Søjlerne i grafen er baseret på decimaltal, mens andelene i procent vist over søjlerne er de
afrundede værdier.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
I perioden 2008-2014 kunne 9. og 10. klasseelever, som søgte ind på en erhvervs-
uddannelse, vælge blandt 12 indgange. Tabel 3 viser fordelingen på indgange blandt
de elever, som søgte ind på en erhvervsuddannelse som første prioritet.
Tabel 3 9. og 10. klasseelevernes tilmeldinger til erhvervsuddannelserne
1
i perio-
den 2008 til 2014, fordelt på indgang, procent
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Bil, fly og andre transportmidler 12,1 13,1 13,7 13,9 13,5 11,8 11,2
Bygge og anlæg
Bygnings- og brugerservice
Dyr, planter og natur
Krop og stil
Mad til mennesker
Medieproduktion
Merkantil
Produktion og udvikling
Strøm, styring og it
Sundhed, omsorg og pædagogik
Transport og logistik
Erhvervsuddannelser i alt
21,4 16,8 15,8 15,8 15,7 15,1 15,8
0,3
5,3
5,2
6,4
2,6
4,9
9,2
1,1
100
0,1
5,9
4,2
7,0
2,7
5,1
9,7
0,7
100
0,2
6,8
3,9
6,9
2,6
4,5
8,8
0,6
100
0,2
6,7
3,3
7,8
2,7
4,3
9,0
0,9
100
0,2
7,7
3,5
7,8
2,7
4,6
0,2
8,8
2,8
7,3
2,7
4,5
0,2
8,7
2,8
7,9
2,8
5,1
21,8 22,8 21,6 21,2 20,6 20,9 17,9
9,3 11,2 12,9
0,8
100
1,2
100
1,0
100
9,7 11,9 14,7 14,3 13,6 13,4 13,6
Note 1: Erhvervsuddannelserne blev i 2008 omlagt fra 7 til 12 indgange.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0012.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 12 af 29
Eux
27 procent af de 9. og 10. klasseelever, som har søgt en erhvervsuddannelse som
første prioritet i 2016, har tilkendegivet, at de ønsker en eux. I 2015 var andelen på
21 procentpoint. Det svarer til en stigning på 6 procentpoint. Der er i perioden
2014-2016 kommet flere uddannelser med eux.
Ser man på den samlede population af 9. og 10. klasseelever, der forlader grundsko-
len, er det 5 procent, der har ønsket eux.
Figur 7 Andel af 9. og 10. klasseelever, som har tilkendegivet at de ønsker EUX, ud
af de elever, som har søgt en erhvervsuddannelse som første prioritet, 2014 –
2016
30
25
20
15
10
5
0
2014
2015
2016
10
21
27
Note 1: Data vedr. eux 2014 er baseret på et udtræk fra optagelse.dk, fra 10. april 2014 (hvor de øvrige
oplysninger fra 2014 er trukket fra optagelse.dk den 19. marts 2014).
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Ansøgningstallene for 2016 viser, at andelen er højest, nemlig 47 procent, blandt
dem, der har søgt ind på hovedområdet ’Kontor, handel og forretningsservice’. Den
laveste andel på 16 procent er blandt dem, der har søgt ind på hovedområdet ’Om-
sorg, sundhed og pædagogik’, jf. figur 8.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0013.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 13 af 29
Figur 8 Andel af 9. og 10. klasseelever, som søger en erhvervsuddannelse, som har
tilkendegivet at de ønsker eux, opdelt på hovedområde, 2016
50
40
30
21
27
24
17
19
16
40
47
27
20
10
0
0
Alle EUD
Fødevarer,
jordbrug og
oplevelser
Kontor, handel og Omsorg, sundhed
forretningsservice og pædagogik
Teknologi,
byggeri og
transport
3
1
2. del grundforløb
2015
2016
Note 1: Data vedr. eux 2014 er baseret på et udtræk fra optagelse.dk, fra 10. april 2014 (hvor de øvrige
oplysninger fra 2014 er trukket fra optagelse.dk den 19. marts 2014).
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Valg af de erhvervsrettede 10. klasseformer eud10 og 20/20-ordningen i
2016
Eud10 er målrettet de elever, der er motiveret for en erhvervsuddannelse, men ikke
opfylder adgangsforudsætningerne, eller er usikre på, om en erhvervsuddannelse er
det rette valg. Eud10 omfatter den obligatoriske del af 10. klasse, som betones mod
erhvervsuddannelserne.
20/20-ordningen er en kombineret 10. klasse og 1. del af erhvervsuddannelsernes
grundforløb, hvor eleverne efter det kombinerede skoleår har afsluttet såvel 10.
klasse som grundforløbets 1. del fuldt ud. Det er desuden en betingelse, at eleverne
opfylder adgangskravet til eud-grundforløbet ved start på skoleåret.
I 2016 har 30.231 personer valgt 10. klasse. 3 procent (1013) af dem, der har valgt
10. klasse, har ønsket en EUD10 som første prioritet og 1 procent (293) har ønsket
en 10. klasse efter 20/20-ordningen.
Uddannelsesvalg og køn
Tilmeldingerne til 10. klasse i 2016 er ligeligt fordelt mellem drenge og piger. Figur 9
viser andel af drenge blandt dem, der søger i 10. klasse i perioden 2001 – 2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0014.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 14 af 29
Figur 9 Andel af drenge blandt dem der søger i 10. klasse i perioden 2001 – 2016,
procent
52
51
50
49
48
47
46
2001
2003
2005
2007
2009
2011
2013
2015
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Figur 10 viser drengeandelen af dem, der søger gymnasiale uddannelser. Af figuren
ses, at den største andel af dem, der søger ind på de erhvervsgymnasiale uddannel-
ser som første prioritet, er drenge, mens pigerne tegner sig for den største andel på
de almengymnasiale uddannelser. I 2016 er 72 procent af ansøgerne til htx og 60
procent af ansøgerne til hhx drenge, hvorimod 61 procent af ansøgerne til stx, IB og
studenterkursus, samlet set, og 64 procent af ansøgerne til hf er piger.
Figur 10 Andel af drenge blandt dem, der søger gymnasiale uddannelser som 1.
prioritet for årene 2001 - 2016, procent
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Hf
2007
2008
2009
Hhx
2010
2011
2012
Htx
2013
2014
Stx, IB og
studenterkursus
2015
2016
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Figur 11 viser, at der i hele perioden 2008-2016 er en overvægt af drenge, der søger
en erhvervsuddannelse. Andelen er drenge har i perioden været på 63-67 procent. I
2016 er andelen 67 procent.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0015.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 15 af 29
Figur 11 Andel af drenge blandt dem, der søger erhvervsuddannelserne, 2008 –
2016, procent.
68
67
66
65
64
63
62
61
60
2008
2009
2011
2012
2013
2014
2015
2016
65
65
67
66
67
64
63
63
Note 1: Søjlerne i grafen er baseret på decimaltal, mens andelene i procent vist over søjlerne er de
afrundede værdier.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Figur 12 viser andelen af drenge, som har søgt en erhvervsuddannelse i 2016 opdelt
på hovedområde. Det ses, at det er overvejende drenge, nemlig 94 procent, der har
søgt hovedområdet ’Teknologi, byggeri, og transport’. Samtidig er det overvejende
piger, 82 procent, der har søgt hovedområdet ’Omsorg, sundhed og pædagogik’. På
de to øvrige områder er ansøgningerne mere ligeligt fordelt mellem drenge og pi-
ger.
Figur 12 Andel af drenge blandt dem, der søger erhvervsuddannelserne for hvert
hovedområde, 2015-2016, procent.
100
80
60
40
20
0
Fødevarer,
jordbrug og
oplevelser
Kontor,
handel og
forretningsservice
2015
Omsorg,
sundhed og
pædagogik
2016
Teknologi,
byggeri og
transport
18
18
55
55
50
53
94
94
Note 1: Søjlerne i grafen er baseret på decimaltal, mens andelene i procent vist over søjlerne er de
afrundede værdier.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0016.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 16 af 29
Figur 13 viser drengeandelen fra 9. og 10. klasse, fordelt på tilmeldinger til er-
hvervsuddannelser for 2008 - 2014. Figuren viser resultaterne for 2008- 2012, hvor
eleverne kunne vælge mellem 12 indgange. Det ses bl.a. på, at størstedelen af ind-
gangene er drengene i overtal.
Figur 13 Andel drenge fra 9. og 10. klasse, fordelt på tilmeldinger til erhvervs ud-
dannelserne, for årene 2008 - 2014, procent
100
Andel i procent
80
60
40
20
0
Bygge og anlæg
Krop og stil
Mad til mennesker
Dyr, planter og natur
Sundhed, omsorg og
pædagogik
Transport og logistik
Strøm, styring og IT
2014
69
Bil, fly og andre
transportmidler
Bygnings- og
brugerservice
Merkantil
Medieproduktion
Produktion og
udvikling
2013
2008
2009
2010
2011
2012
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Figur 14 viser drengeandelen blandt elever, der har tilkendegivet ønske om eux. Det
ses, at størstedelen, der ønsker en eux, er drenge, men at andelen af piger, som
ønsker eux, er steget kraftigt fra 2014 til 2016. I 2014 var 92 procent af dem der
ønskede eux drenge. I 2016 er tallet 69 procent. Der er i perioden kommet flere
uddannelser med eux indenfor bl.a. handel og administration og social og sundhed.
Figur 14 Andel drenge blandt dem, der har tilkendegivet ønske om eux, 2014-
2016, procent
100
92
75
80
60
40
20
0
2014
2015
2016
Note 1: Data vedr. eux 2014 er baseret på et udtræk fra optagelse.dk, fra 10. april 2014 (hvor de øvrige
oplysninger fra 2014 er trukket fra optagelse.dk den 19. marts 2014).
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Figur 15 viser, at der er en lidt større andel blandt drengene, som har søgt ind på en
erhvervsuddannelse, som har ønsket eux, end blandt pigerne.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0017.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 17 af 29
Figur 15 Andel som har valgt EUD opdelt på køn og tilkendegivet ønske om eux,
2016, procent
80
60
40
20
0
Drenge
Tilkendegivet ønske om eux
Piger
Ikke tilkendegivet ønske om eux
28
25
72
75
Note 1: Data vedr. eux 2014 er baseret på et udtræk fra optagelse.dk, fra 10. april 2014 (hvor de øvrige
oplysninger er trukket fra optagelse.dk den 19. marts 2014).
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Uddannelsesvalg og region
I figur 16 viser den regionale
6
fordeling af, hvor stor en andel af eleverne fra 9. klas-
se, der har valgt at fortsætte i 10. klasse.
Region Hovedstaden er den region, hvor færrest af eleverne fra 9. klasse fortsætter
i 10. klasse, mens Region Midtjylland og Region Syddanmark er de regioner, hvor
flest elever fra 9. klasse vælger at fortsætte i 10. klasse. Det ses, at der er sket et
fald fra 2015 til 2016 i andelen, der vælger at fortsætte i 10. klasse i alle regioner,
men at faldet i procentpoint er størst i Region Sjælland og i Region Hovedstaden og
mindst i Region Syddanmark.
6
Region er her defineret ved grundskolens beliggenhed.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0018.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 18 af 29
Figur 16 9. klasseelevernes tilmeldinger til 10. klasse 2014-2016, opdelt på regioner,
procent
60
50
Andel i procent
40
30
20
10
0
Hovedstaden
Midtjylland
2014
Nordjylland
2015
2016
Sjælland
Syddanmark
39 38
34
54 54
52
52 51
53 54 52
48
47 47
43
Note 1.: Opdelingen i region er baseret på 9. klasse institutionens beliggenhed.
Note 2: Søjlerne i grafen er baseret på decimaltal, mens andelene i procent vist over søjlerne er de
afrundede værdier.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
I figur 17 kan det for de enkelte regioner aflæses, hvordan de elever i 9. og 10. klas-
se, der afslutter grundskolen, fordeler sig på de søgte uddannelser.
Figur 17 Søgning til ungdomsuddannelserne fra elever i 9. og 10. klasse, der forla-
der grundskolen i 2016, grupperet på regioner, procent
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
79
73
72
72
73
Andel i procent
14
1
6
19
1
6
22
1
5
20
1
6
20
1
6
Hovedstaden
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
Erhvervsfaglige uddannelser
Særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser
Gymnasiale uddannelser
Øvrigt
Note 1.: Opdelingen i region er baseret på 9./10. klasse institutionens beliggenhed.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0019.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 19 af 29
Region Nordjylland har den største andel, der vælger erhvervsuddannelser. Her
viser tallene for 2016, at 22 procent af eleverne har valgt en erhvervsuddannelse,
72 procent har valgt en gymnasial uddannelse.
I Region Hovedstaden har kun 14 procent af eleverne valgt erhvervsuddannelser,
mens 79 procent har valgt at fortsætte på gymnasiale uddannelser.
Uddannelsesparathed
6 procent af dem, der har søgt en erhvervsuddannelse som første prioritet, er vur-
deret ikke-parat. Blandt dem, der har søgt en gymnasial uddannelse som første
prioritet, er det 4 procent der er vurderet ikke parat.
Ser man på udviklingen i perioden 2011-2016, hvor eleverne er blevet uddannelses-
parathedsvurderet, ses, at indtil erhvervsuddannelsesreformens start i 2015, var det
2 procent af dem, der søgte en erhvervsuddannelse, der blev vurderet ikke-parat til
denne. Tilsvarende var det i samme periode 6 procent af dem, der søgte en gymna-
sial uddannelse, der blev vurderet ikke-parat. I 2015 steg andelen fra 2 til 5 procent,
der blev vurderet ikke-parat til en erhvervsuddannelse samtidigt med at andelen,
der blev vurderet ikke-parat til en gymnasialuddannelse, faldt til 4 procent. I 2016 er
denne udvikling fortsat.
Figur 18 Andel, der er vurderet ikke-parat til den uddannelse, de har søgt som
første prioritet, 2011-2016, procent
7
6
5
4
3
2
1
0
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Erhvervsuddannelser
Gymnasialuddannelser
2
2
2
6
6
6
6
5
4
6
4
2
Note 1: Denne figur omhandler 9. og 10. klasseelever, som har søgt i en gymnasial uddannelse eller en
erhvervsuddannelse som 1 prioritet i 2016. Det er den specifikke parathedsvurdering på 1. prioritets-
ønsket, som andelene er beregnet på bagrund af.
Note 2: Søjlerne i grafen er baseret på decimaltal, mens andelene i procent vist over søjlerne er de
afrundede værdier.
Kilde: Styrelsen for It og Læring baseret på udtræk fra optagelse.dk.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0020.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 20 af 29
Bilag
Bilag 1 9. klasseelevernes uddannelsesvalg i perioden 2001 til 2016, procent
Uddannelses-
valg
10. klasse
Erhvervs-
uddannelser
Gymnasiale
uddannelser
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
uddannelser
1
Øvrigt
2
9. kl. i alt
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
60,4 60,1 57,1 55,2 54,2 51,9 49,0 48,3 47,6 47,6 49,1 48,8 48,3 48,3 48,1 45,4
10,5 10,2 11,2 11,2 11,3 12,2 13,1 12,7 12,2 10,6
9,0
8,2
7,2
7,6
7,0
7,2
25,7 26,5 27,6 29,4 30,0 31,5 32,9 34,1 36,9 38,4 38,0 39,1 40,5 40,5 41,0 43,7
0,3
0,2
0,2
0,2
0,3
0,3
0,2
0,3
0,2
0,2
0,4
0,3
0,3
0,3
0,3
0,2
3,0
100
3,0
100
3,8
100
4,1
100
4,1
100
4,2
100
4,7
100
4,6
100
3,0
100
3,1
100
3,5
100
3,6
100
3,7
100
3,4
100
3,6
100
3,5
100
Note 1: Omfatter i hele perioden egu. I 2001 indgår tal for den fri ungdomsuddannelse, mens ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov indgår fra 2008. Fra 2015 indgår også kombineret ungdomsuddannelse.
Note 2: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, udlandsophold, arbejde og andet samt fra 2003 til 2008
manglende udfyldt tilmelding.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Bilag 2 10. klasseelevernes uddannelsesvalg i perioden 2001 til 2016, procent
Uddannelsesvalg 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
10. klasse
1
Erhvervs-
uddannelser
Gymnasiale
uddannelser
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
uddannelser
2
Øvrigt
3
10. kl. i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
1,6
1,7
1,7
1,6
1,7
1,5
1,7
1,6
35,2 35,1 34,6 33,9 33,5 32,8 31,6 28,3 27,8 27,1 25,5 24,5 23,4 24,3 23,2 23,7
54,4 55,2 56,1 56,4 56,9 57,6 58,3 60,6 63,4 64,7 65,3 65,9 67,4 66,7 67,4 67,1
2,0
0,6
0,6
0,5
0,5
0,5
0,5
1,7
0,9
1,3
1,9
2,2
2,2
2,0
2,2
2,1
8,4
100
9,1
100
8,8
100
9,1
100
9,0
100
9,1
100
9,6
100
9,3
100
6,2
100
5,2
100
5,5
100
5,9
100
5,3
100
5,5
100
5,5
100
5,6
100
Note 1: I indberetningsskemaet før 2009 var det ikke muligt at indtaste elever, der gik fra en 10. klasse til en 10. klasse.
Note 2: Omfatter i hele perioden egu. I 2001 indgår tal for den fri ungdomsuddannelse, mens ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov indgår fra 2008. Fra 2015 indgår også kombineret ungdomsuddannelse.
Note 3: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, elever der ikke går direkte i uddannelse, samt fra 2003 til
2008 manglende udfyldt tilmelding.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, baseret på udtræk fra optagelse.dk.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0021.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 21 af 29
Bilag 3 Tilmelding til ungdomsuddannelserne fra elever i 9. og 10. klasse, der forlader
grundskolen i perioden 2001 til 2016, procent
Uddannelses-
valg
Erhvervs-
uddannelser
Gymnasiale
uddannelser
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
uddannelser
1
Øvrigt
2
Elever, der
forlader grund-
skolen, i alt
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
31,7 31,2 31,0 29,8 29,3 29,1 28,5 26,3 25,7 23,7 21,8 20,4 18,8 19,6
18,5
18,4
74,3
1,2
58,6 59,9 59,6 60,6 61,1 61,5 61,6 63,5 67,7 69,7 70,7 71,6 73,6 73,0 73,9
1,5
0,6
0,5
0,4
0,6
0,5
0,5
1,1
0,7
0,9
1,3
1,5
1,4
1,3
1,4
8,1
8,4
8,8
100
9,2
100
9,0
100
8,9
100
9,4
100
9,1
100
6,0
100
5,7
100
6,2
100
6,5
100
6,3
100
6,1
100
6,3
100
6,1
100
100 100
Note 1: Omfatter i hele perioden egu. I 2001 indgår tal for den fri ungdomsuddannelse, mens ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov indgår fra 2008. Fra 2015 indgår også kombineret ungdomsuddannelse.
Note 2: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, elever der ikke går direkte i uddannelse, samt fra 2003 til
2008 manglende udfyldt tilmelding.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, baseret på udtræk fra optagelse.dk.
Bilag 4 9. og 10. klasseelevernes tilmeldinger til gymnasiet i perioden 2001 til
2016, fordelt på gymnasial uddannelse, procent
Gymnasial
uddannelses-
valg
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Højere handels- 21,3 20,6 20,0 20,7 20,3 19,5 19,0 18,8 18,8 17,7 16,3 17,0 16,4 18,2 19,3 19,2
eksamen - hhx
Højere teknisk
eksamen - htx
Studenterek-
samen - stx
Studenter-
kursus
Højere
forberedelses-
eksamen - hf
International
Baccalaureate -
IB
Gymnasiale
uddannelser i
alt
100 100
100 100
100
100
100
100
100
9,8
8,8
9,2
8,5
9,1
8,9
9,4 10,2 10,3 10,1
9,5
9,4
9,4
9,8 10,1 10,7
62,0 63,5 63,1 63,4 64,4 65,6 65,6 64,5 64,0 64,1 65,1 64,3 65,2 63,6 63,4 62,6
0,2
6,8
0,2
6,8
0,3
7,4
0,3
7,0
0,5
5,7
0,4
5,5
0,1
5,8
0,1
6,3
0,1
6,9
0,1
8,0
0,1
8,5
0,1
8,7
0,1
8,3
0,1
7,9
0,1
6,6
0,2
6,9
0,1
0,5
0,6
0,5
0,5
0,4
0,4
100
100
100
100
100
100
100
Kilde: Styrelsen for It og Læring, baseret på udtræk fra optagelse.dk
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0022.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 22 af 29
Bilag 5 Tilmeldinger 2015 og 2016 fra 9. og 10. klasseeleverne, som forlader grundsko-
len
1
, grupperet på grundskolekommune og uddannelsesvalg, procent
Region –
Kommune
(Instituti-
onsbelig-
2
genhed)
Hoved-
staden
Albertslund
Allerød
Ballerup
Bornholm
Brøndby
Dragør
Egedal
Fredens-
borg
Frederiks-
berg
Frederiks-
sund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje-
Taastrup
Hørsholm
Ishøj
København
Lyngby-
Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
Vallensbæk
Erhvervs-
uddannelser
2015
13,7
24,1
7,7
15,9
28,8
22,5
16,6
13,1
6,6
8,2
19,6
14,2
1,5
14,5
24,9
18,3
24,0
17,2
20,5
14,8
21,9
17,8
4,7
22,6
10,9
9,4
6,1
15,9
23,2
11,1
2016
13,6
20,5
9,3
17,0
30,3
20,9
17,4
16,4
5,8
11,3
15,6
8,7
2,6
11,5
14,8
20,4
21,4
14,4
15,0
22,6
17,5
21,6
4,1
14,4
11,2
6,8
9,3
18,5
18,9
12,4
Gymnasiale
uddannelser
2015
79,1
68,3
83,6
60,2
63,2
70,8
82,8
78,8
86,7
85,1
73,7
83,8
95,5
79,3
65,9
69,9
71,0
75,6
70,3
73,3
71,2
75,9
94,6
72,6
81,0
86,8
89,0
73,7
71,9
83,3
2016
79,3
65,5
82,2
71,0
62,5
72,5
81,9
77,5
88,2
84,8
78,1
88,0
94,2
80,6
79,9
71,4
74,9
78,7
73,8
69,3
73,9
72,4
95,3
78,2
79,2
85,1
88,4
71,5
74,4
84,1
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
3
uddannelser
2015
1,2
-
5,7
3,0
3,0
0,6
-
-
1,3
-
1,0
-
0,3
1,2
-
1,6
-
1,1
1,5
2,6
1,3
-
-
-
1,3
2,2
-
1,2
-
2,1
2016
0,9
2,4
3,8
0,8
1,4
-
-
-
0,6
0,4
0,6
-
-
0,6
-
0,9
-
-
-
2,1
1,0
0,8
-
-
1,4
1,9
-
3,0
0,8
-
4
Øvrigt
2015
6,1
7,2
3,0
21,0
4,9
6,1
-
7,7
5,5
6,5
5,6
1,8
2,6
4,9
8,1
10,2
4,9
6,1
7,7
9,4
5,6
5,8
0,7
4,4
6,7
1,5
4,7
9,2
4,6
3,5
Antal elever
2015
16.007
249
299
472
364
510
151
518
457
803
499
619
871
891
173
502
183
635
195
737
448
415
427
270
3.359
584
556
327
349
144
2016
16.861
293
236
611
419
454
138
427
500
902
539
551
932
797
169
573
215
701
206
824
418
514
469
216
3.602
630
622
372
386
145
2016
6,2
11,6
4,7
11,1
5,7
6,2
-
5,9
5,4
3,4
5,8
2,9
3,0
7,3
5,3
7,3
3,7
6,7
11,2
6,1
7,7
5,3
0,6
6,9
8,2
6,2
1,9
7,0
6,0
3,4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0023.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 23 af 29
Bilag 5 fortsat
Region –
Kommune (Insti-
tutionsbeliggen-
2
hed)
Midtjylland
Favrskov
Hedensted
Herning
Holstebro
Horsens
Ikast-Brande
Lemvig
Norddjurs
Odder
Randers
Ringkøbing-
Skjern
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Struer
Syddjurs
Viborg
Aarhus
Nordjylland
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerland
Aalborg
Erhvervs-
uddannelser
2015
19,0
21,6
20,0
17,8
21,6
17,6
19,5
18,7
25,2
25,0
18,2
23,4
32,1
20,7
16,1
24,8
23,6
20,9
18,3
11,2
22,8
23,2
24,3
24,1
19,6
-
24,6
49,3
24,3
28,2
20,5
17,0
2016
19,4
19,0
21,6
24,3
21,6
20,0
19,0
23,8
22,5
20,4
19,3
22,2
37,4
19,4
16,2
24,4
22,9
23,6
17,2
11,8
21,9
26,6
23,5
23,8
18,9
75,0
26,7
42,3
22,7
24,8
20,7
14,6
Særligt
Gymnasiale
tilrettelagte
uddannelser
ungdoms-
3
uddannelser
2015 2016 2015 2016
72,2
73,0
74,5
69,3
69,5
75,2
77,7
70,0
69,7
68,1
72,6
67,7
62,6
65,1
77,0
61,1
68,6
73,1
76,1
75,8
70,6
69,5
67,8
63,8
75,9
57,1
65,3
41,9
70,4
62,1
74,8
80,6
72,9
74,1
73,4
68,0
69,9
74,3
78,6
69,6
64,0
74,5
71,2
67,7
55,0
68,7
76,1
63,1
71,3
69,5
77,7
79,7
71,8
68,0
70,2
63,7
76,4
25,0
65,0
49,5
72,3
63,2
74,6
83,2
1,5
0,8
0,5
2,5
1,9
1,6
-
5,2
1,2
-
1,6
2,3
-
3,5
0,5
3,8
0,7
0,5
0,7
1,6
1,1
0,8
1,1
4,3
-
-
1,5
-
1,0
2,0
0,4
-
1,4
1,2
0,5
0,9
2,2
1,7
-
-
2,3
-
1,3
2,7
-
2,8
0,3
1,8
-
-
0,7
2,2
1,1
-
0,4
3,7
0,6
-
1,1
1,8
-
3,6
-
-
Øvrigt
2015
7,3
4,5
5,0
10,5
7,1
5,6
2,8
6,1
3,9
7,0
7,6
6,6
4,6
10,6
6,5
10,3
7,1
5,4
5,0
11,4
5,5
6,5
6,8
7,9
4,3
-
8,6
7,9
4,4
7,7
4,2
2,4
4
Antal elever
2015
16.347
619
1.344
810
802
926
632
423
571
517
1.071
1.108
131
1.099
878
447
424
607
1.371
2.567
6.978
384
709
776
647
7
778
227
523
496
910
1.521
2016
16.688
642
1.460
774
813
977
583
424
559
510
1.200
1.104
131
1.054
939
447
432
686
1.370
2.583
7.063
384
705
819
713
4
726
222
498
549
904
1.539
2016
6,4
5,6
4,5
6,8
6,3
4,0
2,2
6,4
11,1
5,1
8,3
7,4
6,9
9,1
7,3
10,7
5,3
6,6
4,4
6,3
5,2
4,9
5,8
8,8
4,1
-
7,2
6,3
5,0
8,4
4,5
2,0
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0024.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 24 af 29
Bilag 5 fortsat
Region –
Kommune
(Instituti-
onsbelig-
2
genhed)
Sjælland
Faxe
Greve
Guldborg-
sund
Holbæk
Kalundborg
Køge
Lejre
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Roskilde
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Vording-
borg
Erhvervs-
uddannelser
2015
19,6
18,6
17,5
21,5
17,3
23,3
14,6
23,6
31,4
17,8
15,0
25,2
15,5
22,3
15,4
19,7
17,5
21,5
2016
20,2
16,5
15,7
23,5
16,6
27,3
23,1
22,9
25,9
18,5
15,0
23,3
18,8
20,6
20,0
19,2
15,4
21,8
Særligt
Gymnasiale
tilrettelagte
uddannelser
ungdoms-
3
uddannelser
2015 2016 2015 2016
74,0
64,2
74,8
68,9
77,8
74,9
81,1
71,6
64,6
76,5
80,0
68,4
81,5
72,5
82,9
75,2
73,0
64,3
72,5
66,3
74,7
65,4
79,8
69,2
71,5
70,5
68,1
76,6
81,4
63,6
77,4
70,8
77,6
74,0
76,5
63,7
1,5
8,1
2,5
3,0
0,3
-
-
1,5
0,5
0,4
1,9
1,8
0,3
-
-
-
1,1
4,2
1,4
7,3
2,4
3,8
-
-
-
-
-
0,5
-
1,3
0,4
1,2
0,9
-
1,4
2,4
Øvrigt
2015
4,9
9,1
5,2
6,6
4,7
1,7
4,2
3,3
3,5
5,3
3,0
4,6
2,7
5,2
1,7
5,1
8,4
10,0
4
Antal elever
2015
737
480
800
1.181
778
644
331
577
1.020
566
326
922
919
350
375
285
572
2016
701
502
863
1.189
831
692
332
568
1.103
581
374
924
956
340
396
285
637
2016
5,9
9,8
7,2
7,3
3,4
3,4
5,1
6,0
5,8
4,4
3,4
11,8
3,4
7,4
1,5
6,6
6,7
12,1
10.863 11.274
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0025.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 25 af 29
Bilag 5 fortsat
Region –
Kommune
(Instituti-
onsbelig-
2
genhed)
Syddanmark
Assens
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Faaborg-
Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
Nordfyn
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
Erhvervs-
uddannelser
2015
20,0
21,2
33,9
23,5
30,4
21,9
22,8
16,6
25,3
19,2
20,9
15,5
35,0
22,3
18,1
10,6
20,3
19,1
19,0
32,9
17,4
21,9
20,2
2016
19,5
22,6
27,1
20,9
12,5
20,7
19,2
18,6
26,8
17,6
25,0
16,5
42,5
17,7
17,8
11,0
20,4
16,7
17,0
32,8
16,7
20,2
23,6
Gymnasiale
uddannelser
2015
71,8
75,5
59,0
65,6
69,6
69,7
72,7
73,8
67,0
75,9
71,1
76,5
51,2
69,9
73,4
78,6
68,3
73,5
72,2
60,4
78,6
26,0
66,7
2016
72,9
74,1
64,4
70,0
79,2
73,4
77,0
73,0
66,8
77,5
65,3
79,6
44,8
76,3
71,9
80,4
66,9
76,1
74,9
60,7
77,4
43,7
67,1
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
3
uddannelser
2015
1,5
-
-
2,0
-
2,5
0,3
3,5
-
1,2
-
1,9
2,6
0,8
1,2
1,8
2,0
1,5
2,1
0,5
0,9
11,0
2,6
2016
1,4
-
1,4
0,9
-
2,3
0,2
1,8
-
0,7
-
0,4
2,5
-
2,1
2,1
2,5
2,1
1,2
-
1,2
8,4
3,3
Øvrigt
2015
6,6
3,2
6,8
8,9
-
5,9
4,2
6,1
7,3
3,7
7,9
6,1
11,3
7,0
7,2
9,0
9,4
5,9
6,7
6,2
3,1
41,1
10,5
4
Antal elever
2015
16.568
807
251
1.228
23
512
1.229
706
273
1.128
253
1.004
346
386
1.611
1.374
747
932
672
632
1.563
73
818
2016
17.101
802
295
1.270
24
473
1.244
681
295
1.202
196
957
355
435
1.705
1.388
848
1.003
678
670
1.711
119
750
2016
6,2
3,2
7,1
8,3
8,3
3,6
3,5
6,6
6,4
4,2
9,7
3,4
10,1
6,0
8,2
6,5
10,3
5,1
6,9
6,3
4,7
27,7
6,0
Note 1: Elever, som vælger 10. klasse, er ikke medregnet.
Note 2.: Opdelingen i region er baseret på 9./10. klasse institutionens beliggenhed.
Note 3: Omfatter egu samt ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Fra 2015 indgår også
kombineret ungdomsuddannelse.
Note 4: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, udlandsophold, arbejde og andet.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, baseret på udtræk fra optagelse.dk.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0026.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 26 af 29
Bilag 6 Tilmeldinger 2015 og 2016 fra 9. og 10. klasseeleverne, som forlader grundsko-
len
1
, grupperet på bopælskommune og uddannelsesvalg, procent
Region –
Kommune
2
(Bopæl)
Hoved-
staden
Albertslund
Allerød
Ballerup
Bornholm
Brøndby
Dragør
Egedal
Fredens-
borg
Frederiks-
berg
Frederiks-
sund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Gribskov
Halsnæs
Helsingør
Herlev
Hillerød
Hvidovre
Høje-
Taastrup
Hørsholm
Ishøj
København
Lyngby-
Taarbæk
Rudersdal
Rødovre
Tårnby
Vallensbæk
Erhvervs-
uddannelser
2015
13,6
22,3
6,3
16,5
25,3
16,0
16,6
13,9
12,6
8,0
22,0
11,2
2,6
14,2
21,6
18,9
22,2
14,5
19,6
11,4
20,5
18,8
4,6
24,6
11,9
6,9
4,4
20,2
21,1
13,0
2016
13,7
19,9
11,8
15,2
28,6
18,4
15,2
18,3
10,6
9,0
19,5
9,7
3,3
11,6
16,3
23,1
24,6
13,6
15,6
15,6
18,9
23,2
6,5
17,4
11,1
6,5
5,2
21,4
18,9
11,4
Gymnasiale
uddannelser
2015
79,3
69,4
89,0
71,4
68,1
76,8
79,9
78,4
79,9
87,7
69,6
84,8
94,6
78,6
68,7
67,0
69,8
77,4
69,9
80,5
72,9
74,6
90,6
68,1
80,3
88,8
90,9
71,0
74,5
79,3
2016
79,3
67,8
82,9
77,7
65,1
72,1
82,0
75,4
81,8
86,1
72,9
85,4
93,4
78,5
75,1
67,5
69,4
80,3
73,8
77,6
71,5
70,3
91,3
73,6
81,1
87,7
90,8
70,9
74,3
82,6
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
3
uddannelser
2015
1,2
1,1
1,3
2,0
2,8
1,2
-
1,2
1,8
0,5
1,8
0,7
0,5
1,2
1,3
2,4
0,9
1,0
-
2,4
1,1
0,9
1,4
1,0
1,3
1,5
0,5
1,0
-
2,2
2016
1,0
2,0
1,4
1,1
1,5
0,9
-
0,6
1,5
1,4
0,8
1,0
-
1,5
-
1,4
1,2
0,9
0,9
1,3
1,3
1,0
-
-
1,1
0,6
1,0
1,1
1,1
1,6
4
Øvrigt
2015
5,8
7,2
3,5
10,2
3,7
5,9
2,5
6,5
5,7
3,8
6,6
3,3
2,4
6,1
8,4
11,7
7,2
7,1
9,8
5,6
5,5
5,7
3,4
6,3
6,5
2,8
4,2
7,8
4,2
5,4
Antal elever
2015
18.889
363
400
660
427
406
199
662
547
754
609
600
976
855
227
497
334
828
336
709
621
579
350
301
4.163
653
788
410
451
184
2016
19.941
407
356
719
476
423
178
651
605
800
652
610
1.072
846
257
590
337
878
347
688
628
691
369
258
4.393
709
839
453
525
184
2016
5,9
10,3
3,9
6,0
4,8
8,5
2,8
5,7
6,1
3,5
6,9
3,9
3,2
8,4
7,8
8,1
4,7
5,2
9,8
5,5
8,3
5,5
2,2
8,5
6,7
5,2
3,0
6,6
5,7
4,3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0027.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 27 af 29
Bilag 6 fortsat
Region –
Kommune
2
(Bopæl)
Midtjylland
Favrskov
Hedensted
Herning
Holstebro
Horsens
Ikast-Brande
Lemvig
Norddjurs
Odder
Randers
Ringkøbing-
Skjern
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Struer
Syddjurs
Viborg
Aarhus
Nordjylland
Brønderslev
Frederikshavn
Hjørring
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerland
Aalborg
Erhvervs-
uddannelser
2015
18,7
21,3
24,0
18,7
19,3
19,5
20,7
21,6
30,3
21,5
19,1
22,0
19,5
19,9
16,7
22,3
22,6
19,4
20,7
12,1
21,8
21,7
23,9
24,9
21,6
42,9
20,2
34,9
22,4
27,6
22,9
16,5
2016
18,9
20,2
24,6
19,5
17,5
22,7
24,7
22,0
30,2
19,8
17,2
21,5
29,4
18,3
15,4
23,6
22,7
23,0
19,9
12,4
21,6
23,9
24,8
20,7
23,2
52,9
19,7
30,9
25,9
25,6
25,2
16,3
Gymnasiale
uddannelser
2015
72,3
72,1
65,8
71,8
71,2
71,5
73,6
69,0
62,5
69,9
73,0
70,1
68,3
71,3
74,9
68,2
61,8
72,9
71,6
77,3
71,9
72,2
66,6
66,3
73,2
52,4
71,8
57,9
73,3
63,4
69,4
80,0
2016
73,3
71,1
66,6
74,3
73,1
71,2
71,3
68,1
59,3
71,6
73,4
70,7
54,9
74,1
75,8
68,0
69,5
68,3
74,3
79,7
72,2
71,2
68,5
69,6
70,0
41,2
73,1
63,3
69,3
62,1
66,8
81,1
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
3
uddannelser
2015
1,6
1,4
1,3
1,8
2,4
2,0
1,4
2,9
-
-
1,4
1,4
-
1,7
0,7
2,8
3,2
1,1
2,0
1,3
1,0
0,9
1,6
1,5
0,7
-
0,9
-
0,7
2,2
1,2
0,6
2016
1,3
1,6
1,4
0,5
2,6
1,7
0,8
-
1,4
1,0
1,3
1,1
5,9
1,4
0,5
1,4
1,0
0,9
0,9
1,8
1,0
-
1,0
1,2
1,4
-
1,3
1,2
-
3,9
0,7
0,4
Øvrigt
2015
7,4
5,3
8,9
7,7
7,1
7,0
4,3
6,5
6,7
8,6
6,5
6,4
9,8
7,2
7,7
6,8
12,4
6,6
5,7
9,2
5,3
5,2
7,8
7,3
4,5
-
7,1
6,5
3,5
6,9
6,5
2,8
4
Antal elever
2015
15.868
666
597
1.151
760
958
561
310
416
302
1.160
767
41
1.212
861
650
283
558
1.195
3.420
6.794
461
689
807
440
21
588
278
401
508
506
2.095
2016
16.284
752
707
1.124
741
1.019
502
313
440
303
1.286
803
51
1.236
915
657
308
578
1.122
3.427
6.769
448
701
858
517
17
527
256
348
583
452
2.062
2016
6,5
7,0
7,4
5,7
6,7
4,4
3,2
9,3
9,1
7,6
8,1
6,6
9,8
6,2
8,2
7,0
6,8
7,8
4,9
6,0
5,2
4,5
5,7
8,5
5,4
-
5,9
4,7
4,9
8,4
7,3
2,2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0028.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 28 af 29
Bilag 6 fortsat
Region –
Kommune
2
(Bopæl)
Sjælland
Faxe
Greve
Guldborg-
sund
Holbæk
Kalundborg
Køge
Lejre
Lolland
Næstved
Odsherred
Ringsted
Roskilde
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Vording-
borg
Erhvervs-
uddannelser
2015
20,1
27,2
18,3
20,7
19,1
26,9
15,7
19,2
25,2
20,5
19,3
24,3
13,3
19,9
14,6
26,3
19,8
22,8
2016
20,7
24,8
18,0
26,6
16,7
31,4
22,0
18,1
21,0
21,3
24,8
20,5
14,2
18,9
13,7
22,3
27,5
21,0
Gymnasiale
uddannelser
2015
73,8
66,5
75,4
74,9
75,6
69,7
78,7
76,4
67,0
71,2
73,1
71,8
82,0
74,5
82,0
63,0
69,1
69,5
2016
72,4
64,9
75,1
67,7
79,0
62,7
71,5
76,1
70,1
70,8
70,0
71,1
81,2
72,2
83,5
69,6
63,0
68,2
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
3
uddannelser
2015
1,1
1,5
2,3
0,6
0,7
0,7
1,0
1,1
1,6
1,2
1,6
-
1,2
0,4
1,2
2,3
1,9
1,3
2016
1,1
3,1
1,6
1,1
0,8
0,3
1,1
1,0
0,9
1,4
-
-
0,5
1,3
1,0
0,7
2,9
1,6
Øvrigt
2015
4,9
4,9
4,1
3,7
4,6
2,8
4,5
3,3
6,3
7,1
6,0
3,7
3,6
5,1
2,2
8,4
9,2
6,4
4
Antal elever
2015
10.012
474
666
641
854
580
771
369
445
977
316
408
1.098
899
322
395
262
535
2016
10.478
459
704
651
930
598
794
381
448
1.057
347
439
1.154
951
315
408
276
566
2016
5,8
7,2
5,3
4,6
3,5
5,5
5,3
4,7
8,0
6,5
5,2
8,4
4,1
7,6
1,9
7,4
6,5
9,2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 136: Orientering om offentliggørelse af 9. og 10. kalsseelevernes søgning til ungdomsuddannelserne mv., fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1612780_0029.png
Styrelsen for It og Læring, marts 2016
Side 29 af 29
Bilag 6 fortsat
Region –
Kommune
2
(Bopæl)
Syddanmark
Assens
Billund
Esbjerg
Fanø
Fredericia
Faaborg-
Midtfyn
Haderslev
Kerteminde
Kolding
Langeland
Middelfart
Nordfyn
Nyborg
Odense
Svendborg
Sønderborg
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Ærø
Aabenraa
Erhvervs-
uddannelser
2015
21,6
28,0
25,8
21,1
27,8
21,7
24,5
19,2
25,3
19,3
29,9
20,8
28,9
27,0
15,9
16,2
20,0
25,8
22,5
31,0
21,8
34,0
21,7
2016
21,0
25,8
25,1
19,3
9,1
20,2
24,1
20,5
29,4
17,7
31,3
21,7
33,6
20,8
17,1
17,4
19,7
22,6
19,9
27,0
19,4
27,4
24,9
Gymnasiale
uddannelser
2015
69,9
65,1
70,3
68,9
72,2
70,4
65,7
70,4
65,7
74,3
58,2
67,8
63,6
63,5
76,5
73,0
69,7
64,0
67,9
61,4
73,2
56,6
68,6
2016
71,1
65,9
70,6
71,1
84,8
73,5
67,4
69,8
60,4
76,5
63,3
71,9
58,8
72,7
75,3
75,2
69,2
67,1
71,8
65,5
73,8
64,2
67,7
Særligt
tilrettelagte
ungdoms-
3
uddannelser
2015
1,7
-
-
2,1
-
1,9
1,5
3,6
-
1,5
-
3,7
1,0
1,6
1,1
1,3
2,6
2,5
2,2
-
1,3
-
2,0
2016
1,5
0,9
1,3
1,3
-
2,0
1,5
2,2
1,3
0,8
-
1,3
0,8
-
1,4
1,1
2,8
3,7
1,7
0,9
1,7
-
1,8
Øvrigt
2015
6,8
6,5
3,3
7,9
-
6,1
8,4
6,7
8,8
5,0
11,2
7,8
6,5
7,9
6,5
9,6
7,8
7,8
7,5
7,2
3,7
7,5
7,7
4
Antal elever
2015
15.008
539
330
1.430
36
628
670
743
297
1.049
134
515
398
367
2.090
718
980
489
697
568
1.432
53
845
2016
15.485
543
394
1.468
33
600
647
735
313
1.177
128
520
357
385
2.222
703
1.040
541
708
585
1.520
95
771
2016
6,4
7,4
3,0
8,2
-
4,3
7,0
7,5
8,9
5,0
3,9
5,0
6,7
6,5
6,2
6,3
8,3
6,7
6,6
6,7
5,1
7,4
5,6
Note 1: Elever, som vælger 10. klasse, er ikke medregnet.
Note 2.: Opdelingen i region/kommune er baseret på elevens bopælskommune.
Note 3: Omfatter egu samt ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Fra 2015 indgår også
kombineret ungdomsuddannelse.
Note 4: Omfatter produktionsskole, ungdomshøjskole, VUC, udlandsophold, arbejde og andet.
Kilde: Styrelsen for It og Læring, baseret på udtræk fra optagelse.dk.