Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 135
Offentligt
1612543_0001.png
Det er det bedste sted ever...
L e j r e o g H o L b æ k
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Invitation til åbningsarrangement af Fjordskolen nye afdeling den 1. april 2016, kl. 13.00 i Kirke-Hyllinge
1612543_0002.png
FJORDSKOLEN 2016
Et socialpædagogisk dagbEhandlingstilbud
Fjordskolens børn og unge
Fjordskolens afdelinger i Lejre og Holbæk har
plads til 36 børn og unge fra hele Sjælland.
Fjordskolens målgruppe er børn i den skolepligtige alder
med indlæringsmæssige problemer på grund af sociale
udfordringer og/eller psykiske funktionsnedsættelser.
Fælles for dem er, at det er børn, der ikke kan indgå
i eller modtage undervisning i et normalt skolemiljø.
Ofte er det børn med en række brudte skoleforløb bag
sig både i folkeskolen og i heldagstilbud. Mange af
dem har haft kortere eller længere perioder uden et
undervisningstilbud, og de har derfor store huller i de-
res faglighed.
Børnene mangler ofte selvtillid, de har negative er-
faringer med undervisning og med klassekammerater,
de kan være svære at engagere i undervisningen, og de
kan have egentlige indlæringsproblemer på grund af
deres diagnoser.
Fjordskolen modtager børn diagnosticeret med
ADHD, ADD, OCD, Autisme Spektrum Forstyrrelser,
Tourettes Syndrom samt generelle adfærds- og psyko-
sociale problematikker.
Vi modtager børn og unge fra hele Sjælland.
Vi har flere eksempler på elever, der, når de kom-
mer til os, har været medicineret. de har været enormt
udadreagerende og voldsomme, har slået læreren osv.
Efter kort tid her, så holder det op. deres adfærd æn-
drer sig rimeligt hurtigt. Vi møder det enkelte barn og
dets behov. hvad er årsagen til, at de handler, som de
gør? har man fundet den og opnået en rimelig relation
til barnet, så er det indlysende, at så ændrer det sig.
Leder af Fjordskolen, Ingvald á Kamarinum,
LOS-TV september 2013.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Invitation til åbningsarrangement af Fjordskolen nye afdeling den 1. april 2016, kl. 13.00 i Kirke-Hyllinge
1612543_0003.png
Et socialpædagogisk dagbEhandlingstilbud
FJORDSKOLEN 2016
Fjordskolens afdelinger
Fjordskolen er opdelt i mindre undervisnings-
miljøer tæt på skov og strand på tre forskellige,
smukke lokaliteter.
De tre SkoLer
Fjordskolen “Øst”
Næsvej 13, 4070 Kirke Hyllinge (Lejre Kommune).
Fjordskolen “Fri”
Elverdamsvej 173, Kirke Hyllinge (Lejre Kommune).
Fjordskolen “Marinaen”
Strandmøllevej 249, Holbæk.
I husene er der indrettet undervisningslokaler, køk-
ken, toilet og bad, værkstedsbygning og kontor. I hvert
af husene er eleverne opdelt i to grupper af seks elever.
I Holbæk Marina ligger også vores 45 fods sejlbåd god-
kendt af Den danske Søfartsstyrelse til sejlads i danske
farvande. Båden har rigelig plads til, at en klasse kan
tage på togter, og båden er udstyret med alt sikkerheds-
udstyr. Derudover har vi en følgegummibåd til 12 pers.
Fjordskolens administration og mødelokaler
Munkholmvej 119, Holbæk.
Fjordskolen har 3 minibusser, som vi benytter flittigt
på dag- og ugeture.
HoLbæk-SkoLe rykker inD i tV2-HuSet
koRtudsnit
Frem til efteråret blev der produceret masser af tv i
Frihuset i bunden af bramsnæs Vig lige øst for Munk-
holmbroen. det var dér, tV2 Fri havde indrettet studie.
nu rykker den holbæk-baserede Fjordskolen ind på
ejendommen, der ligger ud til noget af det smukkeste
natur i danmark. (..)
Isefjorden
Sjælland
orø
Holbæk
Marinaen
administration
Fri
Øst
roskilde
Sjællandske Medier, 5. marts 2016
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Invitation til åbningsarrangement af Fjordskolen nye afdeling den 1. april 2016, kl. 13.00 i Kirke-Hyllinge
1612543_0004.png
FJORDSKOLEN 2016
Et socialpædagogisk dagbEhandlingstilbud
Sådan arbejder Fjordskolen
Siden Fjordskolens start i 2001 har mottoet væ-
ret, at lærere og pædagoger har fokus på tre ting:
relationer, relationer og relationer – tilsat uddan-
nelse og erfaring i, hvordan man underviser og be-
handler udsatte børn og unge.
forudsigelighed og tryghed (fravær af mobning).
Når eleverne har fået tillid til os, ligger forudsigelig-
heden og strukturen i relationen mellem os og eleven –
og vi kan begynde at være mere spontane i hverdagens
opbygning, afhængigt af den enkelte elev.
unDerViSning
reLationer og tiLLiD
Fjordskolens tilgang og metoder tager udgangspunkt
i, at vores elever - ud over sociale, følelsesmæssige og
kognitive vanskeligheder - ofte har en massiv mistillid
til voksne og masser af negative erfaringer fra deres
hidtidige skoleforløb.
Vores første opgave er derfor at skabe gode relatio-
ner til den enkelte elev og derigennem give eleven til-
lid til, at vi som voksne er værd at stole på og værd at
åbne sig for. Det gør vi ved at være nysgerrige, rumme-
lige og anerkendende og ved at vise, at vores undervis-
nings- og behandlingsmiljø er præget af ro, struktur,
Selve undervisningen er tilpasset den enkelte elev. Vi
arbejder i små enheder med 3-6 elever i hver gruppe.
Eleverne har bærbare computer og Ipad til rådighed i
undervisningen. Vi hænger os ikke så meget i, om ele-
verne sidder ved et traditionelt skolebord, har gjort sig
det behageligt i en lænestol eller har smidt sig på gul-
vet – bare de får lært det, de skal ifølge Undervisnings-
ministeriets retningslinjer.
Vi har selvfølgelig traditionelle lærebøger – også.
Men en del af undervisningen tager udgangspunkt i
naturen omkring os. Vi kan f.eks lære matematik ved
at bygge en tømmerflåde. Biologi ved at fange vores
Sagt om inkLuSion
alle børn skal som udgangspunkt gå i folkeskolen, det er jeg fuldstændigt enig i. der er bare børn og unge, der
mistrives i folkeskolen i en bekymrende grad, og ikke kan tåle at gå i en folkeskole. så skal de ikke være der.
Leder af Fjordskolen, Ingvald á Kamarinum
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Invitation til åbningsarrangement af Fjordskolen nye afdeling den 1. april 2016, kl. 13.00 i Kirke-Hyllinge
1612543_0005.png
Et socialpædagogisk dagbEhandlingstilbud
FJORDSKOLEN 2016
alle børn skal have mest muligt ud af at gå i skole - både socialt og fagligt. det kræver, at vi tager udgangs-
punkt i den enkelte elev, sådan som også ingvald á kamarinum skriver (4.1.). kamarinum kritiserer inklusions-
indsatsen. nogle steder er inklusionen desværre gået for hurtigt, og det skal vi rette op på. Jeg har fra første dag
som minister sat et klart mål om at forbedre forholdene for børn med særlige behov, der er kommet i klemme i
inklusionsloven.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V), minister for børn, undervisning og ligestilling. Indlæg bragt i lokal-
og regionalmedier den 15. januar 2016
egne krabber og studere havbunden i Isefjorden. Og
natur- og teknik ved at studere vandets forvandling
til sne og lære om vind- og vejrforhold ombord i vores
egen sejlbåd.
Fjordskolens elever har alle de fag, der er i folkesko-
leloven og som er indeholdt i vores overenskomst med
Holbæk Kommune. Eleverne går til 9. og 10. klasses
afgangseksamen på de lokale folkeskoler.
aktiViteter
Vi har en del udendørs- og værkstedsaktiviteter. Først
og fremmest relateret til livet i og omkring Holbæk
Fjord. Vi tager på sejlture i vores sejlbåd. Vi besøger
Glyptoteket, Den Blå Planet og Jægerspris Slot, og vi
deltager i find2learn-løbet. Vi drager på lejrskole og på
kortere og længere oplevelses- og behandlingsture.
beHanDLing
at skabe en rolig dagligdag med rytme, tryghed og
kærlige voksne med tilpas rummelighed. Inden for
denne ramme arbejdes med det enkelte barn og med
børnegruppen.
Gennem miljøterapi arbejder vi på at udvikle barnets
selvstændighed. Selvom der i alle mennesker er en in-
dre drivkraft til at udvikle sig, er det for nogle børn en
meget vanskelig proces, hvor barnet behøver hjælp fra
de omsorgsgivende voksne omkring det.
Fjordskolen arbejder herudover blandt andet med
selvtillidstræning, med sansemotorisk træning og med
kognitiv adfærdsterapi.
ForæLDre
Vores grundlæggende behandlingstilgang er miljø-
terapeutisk. Vi arbejder målrettet og struktureret på
For os er forældre en meget vigtig ressource. Derfor
lægger vi meget vægt på forældresamarbejdet, lige
som vi efter behov mødes med forældrene og både
yder rådgivning og behandling 24/7. Vi tilbyder også
kurser og rådgivning til pårørende, blandt andet bed-
steforældre.
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Invitation til åbningsarrangement af Fjordskolen nye afdeling den 1. april 2016, kl. 13.00 i Kirke-Hyllinge
1612543_0006.png
FJORDSKOLEN 2016
Et socialpædagogisk dagbEhandlingstilbud
Dokumentation og resultater
Fjordskolen arbejder systematisk med den enkel-
te elev og med elevens videre forløb.
eLeVpLaner og StatuSrapporter
Fjordskolen udarbejder individuelle elevplaner og års-
planer for alle elever i forlængelse af kravene fra Mini-
steriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Planerne
indeholder elevernes læringsmål, status på målene og
fremtidig opfølgning.
Vi afholder statusmøder med forældre, sagsbehand-
lere og PPR og skole-hjemsamtaler med forældre og
elever 1-2 gange om året. I forbindelse med disse mø-
der udfærdiger Fjordskolen en statusrapport som do-
kumentation for hvorledes det går det enkelte barn,
hvilke indsatsområder der arbejdes med og hvordan
der arbejdes med førnævnte indsatsområder.
praktik
Ligesom i folkeskolen kommer eleverne i praktikforløb
i 8., 9. eller 10 klasse. Forløbet tilrettelægges i dialog
med UU-vejledningen i Holbæk. Fjordskolen har et
godt samarbejde med en lang række (håndværks-)
virksomheder på Holbækegnen om praktikpladser,
lige som vi fx har haft elever i praktik i Søværnet i Kor-
sør. Vi samarbejder også med UU-vejledningen, når
eleverne skal videre fra Fjordskolen, hvad enten det
er til erhvervsuddannelse, efterskole, STU eller anden
uddannelse.
reSuLtater
det er det bedste sted ever med personale, der er
tilstedeværende, kærlige og forstående, og som ud-
vikler små børn med meget lidt selvtillid til unge selv-
sikre, lækre mennesker. Fantastisk der findes nogle,
der kan rumme. tak til jer.
Citat fra Fjordskolens Facebook-side, februar 2016
For Fjordskolen er de vigtigste formål med at gå på
skolen, at eleverne rustes til – på hver deres måde – at
klare sig selv i livet. At de er selvforsørgende, altså ikke
lever på overførselsindkomst, hvad enten de har fået
en uddannelse eller ej. Og at de har det godt og kan
tackle livet, som det nu kommer.
Fjordskolens tidligere elever kigger tit forbi eller rin-
ger til Ingvald á Kamarinum eller de øvrige medarbej-
dere. På den måde har Fjordskolen en sikker fornem-
melse af, at man som elev på Fjordskolen har fået en
ballast til at klare livets store og små udfordringer.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Invitation til åbningsarrangement af Fjordskolen nye afdeling den 1. april 2016, kl. 13.00 i Kirke-Hyllinge
1612543_0007.png
Et socialpædagogisk dagbEhandlingstilbud
FJORDSKOLEN 2016
Visitation
tilbuddet er lovgivningsmæssigt opdelt i et skole-
tilbud og et behandlingstilbud. Visitation til Fjord-
skolen går altid via elevens hjemkommune og skal
godkendes af ppr i Holbæk kommune.
mune efter Folkeskolelovens § 22 stk. 5, jvf. § 20 stk. 1.
Tilsynet af skoledelen foretages af Holbæk kommu-
ne. Tilsynet af behandlingsdelen foretages af henvi-
sende kommune.
meDarbejDere
Hvis man har spørgsmål angående ledige pladser eller
skolen i øvrigt, kan man henvende sig til:
Leder
Ingvald á Kamarinum
Mail: [email protected]
Telefon: 88 97 00 20
Mobil: 28 69 78 23
Skoleleder
Ulrik Augustsen-Jensen
Mail: [email protected]
Mobil: 28 18 58 02
Behandlingsleder/familierådgiver
Linda à Kamarinum
Mail: [email protected]
Mobil: 30 55 34 85
organiSation
Fjordskolen har 22 medarbejdere, der alle enten er
uddannede lærere eller uddannede pædagoger. Med-
arbejderne har mange års erfaring i at varetage under-
visning og behandling af børn med sociale udfordrin-
ger og psykiske funktionsnedsættelser.
Fjordskolen bestræber sig på i sin ansættelses- og ef-
teruddannelsespolitik at have specialiserede, psykisk
robuste og kompetente medarbejdere, der brænder for
at arbejde med børn og unge i et miljø, hvor nærvær,
empati og relationer er vigtige.
det er så oplivende, at se der stadig findes voksne
der giver børn lov/plads og mulighed for at bruge de-
res fantasi og udforske deres evner...
skønne børn og smukke omgivelser.
Citater fra Fjordskolens Facebook-side
Fjordskolen blev stiftet i 2001 af færingen Ingvald á
Kamarinum, der er socialpædagog og familieterapeut.
Fjordskolens skoletilbud er godkendt af Holbæk kom-
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 135: Invitation til åbningsarrangement af Fjordskolen nye afdeling den 1. april 2016, kl. 13.00 i Kirke-Hyllinge
1612543_0008.png
FjorDSkoLen
administration
Munkholmvej 119
4300 holbæk
telefon 88 97 00 20
Fjordskolen “Øst”
næsvej 13
Leder
ingvald á kamarinum
[email protected]
Mobil 28 69 78 23
www.fjordskolen.dk
Fjordskolen “Fri”
Elverdamsvej 173
kirke hyllinge (lejre kommune)
4070 kirke hyllinge (lejre kommune)
Fjordskolen “marinaen”
strandmøllevej 249
4300 holbæk