Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1610245_0001.png
Folkeskolens
rekrutterings-
problemer
Opsamling af
ny og eksisterende viden
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Materiale fra Danmarks Lærerforening til brug ved foretræde for udvalget den 15. marts 2016
1610245_0002.png
Folkeskolens rekrutteringsproblemer
skal løses
Forskningen viser, at dygtige lærere er den væsentligste enkeltfak-
tor til at sikre elevers udbytte af undervisning. Kommunernes og
skolernes meldinger om, at de i stigende omfang har problemer
med at rekruttere lærere med de rette kvalifikationer, bør derfor
tages meget alvorligt.
Sporene fra Sverige skræmmer. Her blev der ikke grebet ind, da ten-
denserne til lærermangel viste sig. I dag mangler Sverige 60.000
lærere, og tallet vil stige markant de kommende år.
I Danmark arbejder 17.000 uddannede folkeskolelærere helt uden for
grundskolen. En oplagte politiske løsning er derfor igen at gøre det
attraktivt for dem at arbejde og undervise i den danske folkeskole.
Der er tre veje til at løse folkeskolens rekrutteringsproblemer, som
alle må tages i brug. For det første at gøre det attraktivt for de
lærere, der ikke arbejder i folkeskolen, at vende tilbage. For det
andet at fastholde de lærere, som arbejder i folkeskolen, og som
ovevejer at finde job andre steder. For det tredje at tiltrække flere
til læreruddannelsen.
Læs på de næste sider:
Lærermangel er en udfordring, som allerede nu skader
kvaliteten af undervisningen.
Alt for mange lærere vælger folkeskolen fra: Antallet af lærere,
der forlader folkeskolen, er steget med 31 pct. fra 2012/13
til 2014/15. For de 35-54 årige lærere er stigningen 60 pct.
17.000 læreruddannede har valgt grundskolen fra og arbejder i
andre brancher.
Læreruddannelsens evne til at rekruttere og fastholde stude-
rende er fortsat alt for ringe.
Meritlæreruddannelsen løser ikke rekrutteringsudfordringen.
Kun 15 pct. af alle merituddannede lærere arbejder i dag i
folkeskolen.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Materiale fra Danmarks Lærerforening til brug ved foretræde for udvalget den 15. marts 2016
1610245_0003.png
Mangel på kvalificeret arbejdskraft
skader undervisningen
Som led i følgeforskningsprogrammet for folkeskolereformen udgav
SFI i november 2015 rapporten
Skoleledelse i Folkeskolereformens
første år
. Her fremgår det, at andelen af skoleledere, som melder,
at mangel på kvalificerede lærere hæmmer undervisningen, er
steget med 164 pct. fra 2013 til 2015. Det vidner om et stærkt
tiltagende problem.
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Materiale fra Danmarks Lærerforening til brug ved foretræde for udvalget den 15. marts 2016
1610245_0004.png
Skolechefer og DLF-kredse
melder samstemmende om lærermangel
Undersøgelser foretaget af KL og Danmarks Lærerforening afdæk-
ker samstemmende, at det er blevet sværere at rekruttere lærere
det seneste år, og at der nu er problemer med rekruttering i langt
de fleste kommuner.
I en KL-rundspørge blandt skolecheferne i slutningen af 2015 svarer:
79 procent, at der i høj eller nogen grad er udfordringer med at
rekruttere medarbejdere til kommunens skoler.
I en rundspørge i januar 2016 fra Danmarks Lærerforening til fore-
ningens lokale kredse svarer kredsene:
I 75 procent af landets kommuner har der været problemer
med at rekruttere læreruddannede til ledige lærerstillinger
inden for det seneste år.
I 74 procent af kommunerne er mulighederne for rekruttering
af læreruddannede blevet dårligere sammenlignet med sidste år.
I 73 procent af kommunerne forventer kredsen, at det bliver
sværere at rekruttere læreruddannede til kommunens
folkeskoler i de kommende tre år.
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Materiale fra Danmarks Lærerforening til brug ved foretræde for udvalget den 15. marts 2016
1610245_0005.png
Ledigheden er rekordlav
Et af de tydeligste tegn på de tiltagende rekrutteringsproblemer
er en stærkt faldende ledighed. På trods af at kommunerne gen-
nem de seneste år har nedlagt 13 pct. af lærerstillingerne, har
ledigheden blandt lærere været konstant faldende siden 2012, så
der i dag er en ledighed på 1,4 pct. Det betyder i praksis, at der i
flere kommuner ikke er nogen ledige folkeskolelærere.
Fuldtidsledige lærere i pct. i november måned
(lærernes A-kasse)
Kilde: Danmarks Statistik AUP03
Lærerne forlader den nye folkeskole
Folkeskolereformen blev vedtaget i slutningen af skoleåret
2012/13. To år senere, da loven var trådt i kraft, var antallet af
lærere, der forlader folkeskolen, steget med 31 procent. For de
35-54 årige lærere var stigningen på hele 60 procent. Det viser en
specialkørsel fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor, KRL.
Antal lærere, der forlod folkeskolen på et år
Kilde: KRL særkørsel 13.11.2015
Stigningen i antallet af lærere, der forlader folkeskolen, bidrager i
stort omfang til de nuværende rekrutteringsproblemer.
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Materiale fra Danmarks Lærerforening til brug ved foretræde for udvalget den 15. marts 2016
1610245_0006.png
Meritlæreruddannelsen kan ikke
løse folkeskolens rekrutteringsproblemer
Fra meritlæreruddannelsen blev oprettet i 2002 og frem til 30.
september 2013 blev der uddannet 6.502 meritlærere. I 2013
havde kun 15 pct. af dem hovedbeskæftigelse i folkeskolen. Det
viser tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet samt Danmarks
Statistik. Tallene stiller alvorligt spørgsmål ved meritlæreruddan-
nelsens potentiale til at bidrage til løsning af folkeskolens rekrut-
teringsproblemer.
En dårligere læreruddannelse er ikke svaret på rekrutteringsud-
fordringen, tværtimod.
Antal meritlærere i folkeskolen og antal uddannede me-
ritlærere fra 2002 til 2013
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet og Danmarks Statistik særkørsel 06.01.2016
Lavt optag og stort frafald
på læreruddannelsen
I 2015 steg optaget på læreruddannelsen med 6 pct. i forhold til
året før. Det skal dog ses i forhold til, at optaget fra 2012 til 2014
faldt med 798 personer, svarende til 22 pct.
Læreruddannelsen er præget af et meget højt frafald. I 2014 var
gennemførselsprocenten på 63 pct., hvilket svarer til et frafald på
37 pct. På trods af nye karakterkrav og ændret uddannelsesstruktur
tyder intet på, at det vil lykkes at reducere frafaldet nævneværdigt.
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Materiale fra Danmarks Lærerforening til brug ved foretræde for udvalget den 15. marts 2016
1610245_0007.png
Antal optagne og frafaldsprocent på læreruddannelsen
Kilde: Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings databank
17.000 lærere arbejder ikke i skolen
AE-rådet har på baggrund af tal fra Danmarks Statistik undersøgt,
hvor mange uddannede lærere, der er ansat uden for grundskolen.
Formålet med analysen er, at vi bliver klogere på den gruppe af ud-
dannede lærere, som potentielt kunne rekrutteres til folkeskolen.
AE-rådet har påvist, at mere end 17.000 uddannede lærere har
valgt at arbejde uden for grundskolen. Det svarer til 23 procent af
alle lønmodtagere med en læreruddannelse.
Brancher
Godt 6.000 læreruddannede arbejder med undervisning
uden for grundskolen. Eksempelvis i VUC, på tekniske skoler
og i gymnasierne.
Godt 10.000 læreruddannede arbejder i andre brancher, hvor
de ikke bruger deres læreruddannelse direkte.
Alder og uddannelse
For personer med en læreruddannelse, som er under et år
gammel, vælger 15 pct. at søge ansættelse uden for grund-
skolen umiddelbart efter endt uddannelse.
Ud af de i alt 10.500 personer, som har taget en læreruddan-
nelse inden for de seneste 5 år, arbejder 1.786 personer i dag
uden for grundskolen, hvilket svarer til 17 pct. af samtlige ny-
uddannede.
En stor del af fravalget af grundskolen sker umiddelbart efter
endt uddannelse.
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 133: Materiale fra Danmarks Lærerforening til brug ved foretræde for udvalget den 15. marts 2016
1610245_0008.png
Skolen skal kunne rekruttere lærere
Folkeskolens manglende evne til at rekruttere og fastholde
lærere er nu den største udfordring for skolens fremtid. Mange
lærere finder det ikke længere attraktivt at arbejde i den danske
folkeskole. 17.000 læreruddannede arbejder helt uden for grund-
skolen. Hvis et arbejde i folkeskolen bliver en attraktiv mulighed
for dem, vil mange problemer være løst. En række kommuner har
lokalt taget ansvar for at møde udfordringen. Kommuner, hvor lær-
erne oplever, at de har et reelt professionelt råderum, står stærkere
i rekrutteringskampen, men der er helt generelt behov for at sikre,
at lærerne har mulighed for at lykkes med deres vigtige opgave.
Behov for en samlet national indsats
Alle undersøgelser og erfaringer tyder på, at det er lærernes
mulighed for at lykkes med undervisningen, som gør lærerfaget
attraktivt. Derfor er der er behov for tiltag, som gør det attraktivt at
undervise i folkeskolen.Den politiske opgave er at sikre, at grund-
laget for at levere undervisning af høj kvalitet er tilstede på alle
skoler og i alle kommuner.
Rekrutteringsproblemerne er akutte, og de kræver handling, som
har effekt på den korte bane. Det har ændringer i læreruddan-
nelsen ikke, og når under 15 pct. af de personer, der gennemfører
uddannelsen til meritlærer, arbejder i folkeskolen, er den mulighed
heller ikke en effektiv løsning på skolens problemer.
På langt sigt kan ændringer i læreruddannelsen modvirke folkesko-
lens rekrutteringsproblemer, hvis vi med Finland som forbillede sk-
aber en attraktiv læreruddannelse, der styrker kommende læreres
kompetencer markant. Men nu og her skal vi have løsninger, som
kan afhjælpe folkeskolens akutte rekrutteringsproblem.
Danmarks Lærerforening
Vandkunsten 12
1467 København K
www.dlf.org