Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1608859_0001.png
Laboratorium for
forskningsbaseret
skoleudvikling og
pædagogisk praksis,
Institut for Læring og Filosofi,
Aalborg Universitet
Skoler
Læringsrapport 2015
Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk,
Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vest-
himmerland kommuner
Lars Qvortrup
Niels Egelund
Thomas Nordahl
SAMMENFATNING
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0002.png
Skoler
Læringsrapport 2015
Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk,
Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vest-
himmerland kommuner
SAMMENFATNING
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0003.png
Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for alle kommuner 2015
SAMMENFATNING
Lars Qvortrup, Niels Egelund og Thomas Nordahl
1. oplag, 1. udgave 2016
Forfatterne:
Professor og direktør Lars Qvortrup (Forskningsleder),
LSP, Aalborg Universitet
Professor Niels Egelund, Danmarks Institut for
Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
Professor Thomas Nordahl, leder af Senter for
Praksisrettet Utdanningsforskning, SEPU, Høgskolen i Hamar
Redigering og korrektur:
Lars Qvortrup
Annemette Helligsø
Udgiver:
Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling
og pædagogisk praksis (LSP),
Institut for Læring og Filosofi,
Aalborg Universitet
Kroghstræde 3
DK 9220, Aalborg Ø
©2016 Udgiver og forfatterne
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0004.png
Indhold
Læringsrapport 2015 - sammenfatning ............................................. 5
Indledning ......................................................................................................... 5
Mål og principper .............................................................................................. 5
Dataindsamling i efteråret 2015 ....................................................................... 7
Metode.............................................................................................................. 7
Hvad skal data bruges til? ................................................................................. 8
Resultater af den første kortlægning ................................................................ 8
Præsentation af resultaterne .......................................................................... 10
Konklusion: Professionel dømmekraft ............................................................ 28
Referencer ..................................................................................... 30
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
4
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0005.png
Læringsrapport 2015 -
sammenfatning
Indledning
Et partnerskab bestående af tretten kommuner, Laboratorium for forskningsba-
seret skoleudvikling (LSP) ved Aalborg Universitet og Center for Offentlig Kompe-
tenceudvikling (COK) har i fællesskab skabt et skoleudviklingsprogram med titlen
”Program for læringsledelse – Forskningsinformeret, målstyret skole- og kompe-
tenceudvikling”. Partnerskabet bag programmet repræsenterer med de tretten
deltagende kommuner over 200 skoler (matrikler), knap 80.000 folkeskoleelever
og ca. 10.000 fagprofessionelle (lærere, pædagoger, skoleledelse), dvs. ca. ti
procent af det samlede antal folkeskoler, fagprofessionelle, forældre og elever i
Danmark. De tretten kommuner er: Billund, Fredericia, Frederikssund, Hader-
slev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thi-
sted og Vesthimmerland. Programmet støttes af A. P. Møller og Hustru Chastine
Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, i daglig tale A. P. Møller Fonden.
I september-oktober 2015 blev der gennemført en omfattende dataindsamling
blandt alle elever, lærere, pædagoger, ledere og forældre i de deltagende skoler.
I denne sammenfatning finder man en præsentation af programmet og et resu-
mé af resultaterne af den nævnte dataindsamling. For en mere udførlig præsen-
tation henvises der til hovedrapporten.
Mål og principper
Målet for programmet er, at de deltagende skoler efterlever skolereformens mål
om, at de skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som de kan, at de skal
mindske betydningen af elevernes sociale baggrund i forhold til faglige resulta-
ter, og at de skal styrke tilliden til og trivslen i folkeskolen gennem respekt for
professionel viden og praksis. Om målet nås, afgøres ved at sammenligne sko-
lernes resultater ved projektstart, efter to år og ved projektets afslutning efter
fire år i forhold til en operationalisering af de tre mål. Det vigtigste virkemiddel
er ”capacity building”, dvs. styrkelse af kommunernes, skolernes og medarbej-
dernes individuelle og sociale kompetence. Derfor er den centrale indsats, at
programmet gennem alle fire år gennemfører omfattende praksisbaserede
kompetenceudviklingsforløb for alle de professionelle deltagere med det formål
at kvalificere skolernes pædagogiske praksis.
Grundantagelsen i programmet er, at forudsætningerne for at nå dette mål er:
At de deltagende skoler og kommuner arbejder efter klare mål for læ-
ring, trivsel og udvikling
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
5
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0006.png
At de pædagogiske indsatser er informeret af den bedst mulige viden
om eleverne, medarbejderne og forældrene, blandt andet i form af kva-
litetsprofiler og læringsrapporter og af forskningsbaseret viden om,
hvad der med stor sandsynlighed virker bedst
At den afgørende forudsætning for at styrke skolernes indsats er at styr-
ke medarbejdernes professionelle kapital, dvs. at gennemføre kompe-
tenceudvikling for lærere, pædagoger og ledelser
At grundprincippet for arbejdet i skoler og forvaltning er samarbejde på
alle niveauer baseret på læringsledelse organiseret som professionelle
læringsfællesskaber.
Grundlaget for at kunne sætte mål, vide om målene nås og identificere hen-
sigtsmæssige pædagogiske indsatser og kompetenceudvikling, der er tæt knyttet
til praksis, er den bedst mulige viden om, hvad situationen på skolerne er: Hvad
er elevernes læringsresultater? Trives de, og udvikler de sig? Hvordan arbejder
og samarbejder lærerne og pædagogerne? Hvordan prioriterer ledelserne deres
tid? Og hvordan vurderer forældrene deres egne muligheder for at medvirke i
børnenes udvikling? Derfor gennemfører programmet hvert andet år en stor da-
taindsamling, hvor alle elever, klasselærere, forældre, lærere, pædagoger og
skoleledere deltager. Resultaterne gøres tilgængelige i form af kvalitetsprofiler
for kommunerne, skolerne og de enkelte klasser. Ligeledes analyseres de mange
data, og resultatet præsenteres i form af læringsrapporter. Der publiceres en
rapport for hver enkelt kommune og en fællesrapport for alle tretten kommu-
ner. På basis af resultaterne kan man på skolerne i en dialog mellem ledelser og
medarbejdere vælge, hvilke pædagogiske indsatser man skal prioritere, og man
kan beslutte sig for, hvilke former for kompetenceudvikling der i særlig grad er
brug for. Når de pædagogiske indsatser og kompetenceudviklingen har virket
igennem et skoleår, gennemføres den næste dataindsamling. Derigennem kan
man se, om indsatserne virkede, og om kursen skal justeres.
Grundstrukturen i Program For Læringsledelse er:
Sept.-okt. 2015
1. februar 2016
Foråret 2016
Skoleåret 2016-
2017
Sept.-okt. 2017
1. februar 2018
Foråret 2018
Osv.
Første dataindsamling
Læringsrapporter offentliggøres
Identifikation af pædagogiske indsatser og kompetence-
udvikling
Gennemførelse af pædagogiske indsatser og kompeten-
ceudvikling
Anden dataindsamling
Læringsrapporter offentliggøres: Virkede indsatserne?
Skal kursen justeres?
Identifikation af nye pædagogiske indsatser og kompe-
tenceudvikling
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
6
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0007.png
Dataindsamling i efteråret 2015
I uge 38-41 (21. september-11. oktober) 2015 gennemførte de deltagende
kommuner den første store dataindsamling. Der er samlet data ind fra seks kil-
der: Elever, klasselærere, forældre, lærere, pædagoger og skoleledelse. For hver
af disse kilder er der afgivet svar på en række spørgsmål, der i de fleste tilfælde
har skullet gives på en fire- eller femtrins skala, hvor man erklærer sig mere eller
mindre enig i et udsagn. For elever fra 0. til 3. klassetrin har der været 29
spørgsmål, for elever fra 4. til 9. klasse har der været 86 spørgsmål. Elevernes
klasselærere har besvaret 66 spørgsmål, mens alle lærere har besvaret 73
spørgsmål. Pædagogerne på skolen har besvaret 32 spørgsmål. Forældrene har
afgivet svar på 44 spørgsmål, og skoleledelserne har svaret på 43 spørgsmål. De
enkelte spørgsmål indgår i næsten alle tilfælde i nogle grupper eller områder,
der har et overordnet tema, fx trivsel, adfærd, relationer til lærere, læringsud-
bytte, samarbejde osv. Svarprocenterne var som følger:
Elevbesvarelser
Klasse-/kontaktlærerbesvarelser
Forældrebesvarelser
Lærerbesvarelser
Pædagogbesvarelser
Skoleledelsesbesvarelser
91 procent
96 procent
54 procent
88 procent
82 procent
91 procent
Det betyder, at næsten 70.000 elever, over 40.000 forældre og godt 8.500 fag-
professionelle (lærere, pædagoger og medlemmer af skoleledelser) har besvaret
spørgeskemaet. Klasse- eller kontaktlærere har udfyldt over 74.000 spørgeske-
maer angående deres elever. Alt i alt omfatter datamaterialet ca. 10 procent af
den danske folkeskoles medarbejdere, elever og skoler, og med den høje svar-
procent og det omfattende antal spørgsmål og temaer er der tale om et enestå-
ende materiale.
Alle disse data er blevet omsat til kvalitetsprofiler for kommuner, skoler og klas-
ser, der er tilgængelige på Program For Læringsledelses portal. Samtidig har for-
skerne analyseret data. Resultatet af dette arbejde foreligger nu i form af læ-
ringsrapporter. Forskningen er med andre ord kommet ind i klasselokalerne, ikke
for at fortælle, hvad lærere og pædagoger skal gøre, men for at skabe grundlag
for velinformeret problemløsning.
Metode
Der gøres rede for analysemetoder i hovedrapporten, som vi derfor henviser til.
Her skal vi blot oplyse, at resultaterne præsenteres i en 500-pointskala. 500-
pointskalaens logik og oversigt svarer til den visning, der fx finder sted i PISA-
undersøgelserne. I skalaen er 500 point altid gennemsnittet for de resultater,
som præsenteres. En forskel på én standardafvigelse er det samme som 100 po-
int. Det er en generelt vedtaget norm, at for at man kan tale om statistisk sikker-
hed, skal der være mindre end 5 % risiko for, at forskellen skyldes statistisk til-
fældighed. Dette svarer på 500-skalaen til 5 point. Ved sammenligninger mellem
kommunale gennemsnit og samtlige kommuners gennemsnit skal der dermed
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
7
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0008.png
være tale om en forskel på +/- 5 point, eller omsat til tal på skalaen resultater på
mindre end 495 eller mere end 505 point.
I vurderingen af om forskelle mellem resultater er store eller små, bruger vi i
denne rapport følgende tommelfingerregel, når vi sammenligner kommuner:
Variation i forhold til gennemsnittet:
0 til 5 point er en variation, der kan skyldes tilfældigheder
6 til 10 point er en lille variation
11 til 20 point er nogen variation
21 til 30 point er stor variation
31 og op er en meget stor variation
Hvad skal data bruges til?
Hensigten med dette materiale er at skabe det bedst mulige grundlag for at styr-
ke lærernes, pædagogernes, ledelsernes og forældrenes indsats for at forbedre
den danske folkeskole og at give eleverne stemme i denne indsats. Derfor er det
vigtigt at understrege, at data ikke skal bruges til kontrol, men til udvikling. Data,
som er omsat til kvalitetsprofiler og læringsrapporter, er de fagprofessionelles
redskab til at styrke indsatsen til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.
Forudsætningen for at forbedre indsatsen er, at alle fagprofessionelle kan besva-
re følgende fire grundlæggende spørgsmål:
1. Hvad er det, vi ønsker, at vores elever skal vide og kunne som et re-
sultat af den pædagogiske indsats?
2. Hvordan kan vi se, om de har erhvervet sig de tilsigtede kundskaber
og færdigheder?
3. Hvordan vil vi gribe ind i forhold til de elever, der har det svært, og
berige læringen for de dygtige elever?
4. Hvordan kan vi forbedre vores professionelle praksis?
Forudsætningen for at kunne arbejde på denne måde er, at lærerne, pædago-
gerne og lederne har det bedst mulige kendskab til elevernes læring, udvikling
og trivsel, og at de ved så meget som muligt om sammenhængen mellem pæda-
gogiske indsatser og læring. Data – uanset om data findes som tal, kvalitative
observationer, videooptagelser med videre – giver ikke i sig selv svaret, men da-
ta er en forudsætning for, at de fagprofessionelle i forhold til eleverne og i deres
professionelle fællesskab kan vælge de rigtige svar, dvs. de mest hensigtsmæssi-
ge pædagogiske indsatser.
Resultater af den første kortlægning
Som sagt er data fra indsamlingen i september-oktober 2015 blevet bearbejdet,
og resultaterne er blevet gjort tilgængelige for alle skoler og kommuner i form af
kvalitetsprofiler og kommunale læringsrapporter. Men data er også bearbejdet
på tværs af kommunerne. Resultaterne af denne analyse præsenteres i den fæl-
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
8
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0009.png
les læringsrapport og i kort form i nærværende sammenfatning. Hensigten er at
vise, hvordan situationen er på de over 200 deltagende skoler. Hvor går det
godt? Hvor er der udfordringer? Hvor kan der med fordel sættes ind?
Samtidig giver den fælles læringsrapport også et billede af situationen i den dan-
ske folkeskole i bred forstand. Det skal understreges, at de tretten deltagende
kommuner ikke er udvalgt med henblik på at være repræsentative. Alle kommu-
ner deltager, fordi de har tilmeldt sig, været aktive i ansøgningsarbejdet og fordi
de er overbevist om, at Program For Læringsledelse er til gavn for skolerne og
eleverne. Men samtidig skal det tilføjes, at der er både små og store kommuner,
kommuner fra både Jylland, Fyn og Sjælland og fra såvel landdistrikter som stør-
re byer. Der er en stor geografisk og demografisk spredning. På denne baggrund
og med dette forbehold er det derfor rimeligt at antage, at resultaterne fortæller
meget om, hvordan situationen er i den danske folkeskole i bred forstand. Og
igen er det vigtigt at tilføje: Hensigten er ikke at levere sensationer om folkesko-
len. Hensigten er at give et retvisende billede af folkeskolen, så alle dens aktører
– lærerne, pædagogerne, lederne, børnene og forældrene – kan vælge indsatser,
der virker, og foretage hensigtsmæssige prioriteringer.
De data, der er indsamlet, dokumenterer først og fremmest, at skolerne er på
rette spor: Eleverne trives godt og er glade for at gå i skole. Grundlæggende set
er folkeskolen et sted, hvor eleverne trives.
Vi har spurgt elever i 0.-3. klasse, om de godt kan lide at gå i skole.
28.084 (91 procent) har svaret. 18.940 (67 procent) er ”helt enige”, kun
894 (3 procent) er ”helt uenige”. 6894 er ”lidt enige”, 1356 ”lidt uenige”.
På en skala fra 1 til 4 er gennemsnittet 3,56.
Vi har på samme måde spurgt elever i 4.-10. klasse, om de godt kan lide
at gå i skole. 41.307 har svaret (91 procent). 18.118 (44 procent) er ”helt
enige”, kun 1317 (3 procent) er ”helt uenige”. 17.830 er ”lidt enige”,
4042 ”lidt uenige”. På en skala fra 1 til 4 er gennemsnittet 3,28. Det
fremgår også at den sociale trivsel i skolen (3,67) er højere end den fag-
lige trivsel (3,12).
Men der er også en række udfordringer på tværs af de deltagende kommuner,
som Program for Læringsledelse har identificeret, og som vi vil arbejde på at tak-
le gennem målrettede pædagogiske indsatser og samarbejde mellem skoler og
kommuner i programmet:
Elevernes vurdering af trivsel, undervisning og adfærd, elevernes vurde-
ring af deres egen indsats og lærernes vurdering af eleverne afhænger
af forældrenes uddannelsesmæssige baggrund. Det er med andre ord
ikke lykkedes at bryde den sociale arv.
Forældrenes vurdering af egen indsats i forhold til børnenes skolegang
afhænger af deres uddannelsesmæssige baggrund. Heller ikke her er det
lykkedes at bryde den sociale arv.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
9
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0010.png
Elevernes vurdering af trivsel og undervisning og lærernes vurdering af
eleverne afhænger af elevernes køn. På de fleste områder klarer pigerne
sig bedre end drengene.
Elevernes trivsel og læring og lærernes vurdering af eleverne afhænger
af elevernes etniske baggrund. På mange områder klarer elever med
dansk etnisk baggrund sig bedre end elever med anden etnisk baggrund.
Men samtidig skal det tilføjes, at elever med anden etnisk baggrund er
glade for at gå i skole. De trives, især i undervisningen.
Ledelserne bruger mere tid på at opretholde en god atmosfære på sko-
len og på at varetage administrative opgaver end på at følge lærernes
implementering af skolens uddannelsesmålsætninger i undervisningen
og elevernes faglige fremgang. Tallene viser imidlertid også, at der er et
klart ønske om at prioritere de sidstnævnte opgaver – de opgaver der
handler om læringsledelse – højere.
Der er klare forskelle på de deltagende kommuner med hensyn til ele-
vernes trivsel, læring og vurdering af undervisningen, med hensyn til læ-
rernes og pædagogernes samarbejde og med hensyn til lærernes vurde-
ring af eleverne. Der er med andre ord klare geografiske forskelle i den
danske folkeskole. Forskellene bliver endnu større, når man indregner
forskellene mellem de enkelte skoler i en kommune.
Forskellene på de deltagende kommuner kan ikke forklares af forskellen
på kommunernes socioøkonomiske indeks. Det tyder på, at en del af
forklaringen skal findes i forskelle mellem kommunernes skolekultur.
Præsentation af resultaterne
Ovenfor er resultaterne af den første kortlægning blevet præsenteret i over-
skriftsform. I dette afsnit præsenterer vi resultaterne lidt mere udførligt. De læ-
sere, der er interesseret i detaljerne, kan som allerede nævnt gå på jagt i hoved-
rapporten. Her kan man også finde præcise definitioner på de forskellige
kategorier (trivsel, fagtrivsel, matematik osv.).
Eleverne i 0.-3. klasse kan godt lide at gå i skole. På en skala fra 1 til 4 er gennemsnittet
3,56. Kun tre procent er helt uenige i udsagnet, ”jeg kan godt lide at gå i skole”.
I undersøgelsen har eleverne i 0.-3. klasse svaret på fem spørgsmål vedrørende
trivsel:
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
10
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0011.png
Trivsel 0.-3. klasse. Gennemsnit 3,39.
Uenig
Jeg kan godt lide at gå i
skole
Jeg synes tit, det er ke-
deligt i timerne
Jeg har det godt i klassen
Jeg kan godt lide frikvar-
tererne
Jeg bliver ikke drillet af
andre elever
894
11102
920
593
2490
Lidt
uenig
1356
6879
1718
1030
3619
Lidt
enig
6894
6267
5031
4025
8096
Enig
18940
3615
20164
22114
13606
Gennem-
snit
3,56
2,91
3,60
3,72
3,18
På en skala fra 1 til 4 er svaret på spørgsmålet ”Jeg kan godt lide at gå i skole” i
gennemsnit 3,56. Det fremgår også, at eleverne trives både i klassen og i frikvar-
tererne, mens de lidt oftere svarer ja til, at ”jeg synes tit, det er kedeligt i ti-
merne” (dette er et af de såkaldte ”inverterede” spørgsmål, hvilket betyder, at
et højt svargennemsnit er udtryk for at der kun er få, der keder sig i timerne,
mens et lavt svargennemsnit er udtryk for at mange keder sig i timerne). Med
gennemsnittet 2,91 ligger svaret på dette spørgsmål tæt på gennemsnittet mel-
lem 1 og 4.
Eleverne i 4.-10. klasse kan også godt lide at gå i skole. På en skala fra 1 til 4 er
gennemsnittet 3,28. Kun tre procent er helt uenige i udsagnet, ”jeg kan godt lide at gå i
skole”. Det fremgår også af undersøgelsen, at den sociale trivsel i skolen (3,67) er
højere end den faglige trivsel (3,12).
I undersøgelsen har eleverne i 4.-10. klasse svaret på syv spørgsmål vedrørende
faglig trivsel.
Faglig trivsel 4.-10. klasse. Gennemsnit 3,12
Helt
Lidt
uenig
uenig
Jeg kan godt lide at gå i
skole.
Jeg synes, det er vigtigt
at gå i skole for at lære
noget.
Jeg synes tit, det er ke-
deligt i timerne.
Det er vigtigt for mig at
få gode karakterer.
Jeg kan godt lide at læ-
se
Jeg kan godt lide at
skrive
Jeg kan godt lide at
regne
Lidt
enig
17830
7633
19730
9449
15590
17351
15814
Helt
enig
18118
31937
4800
28684
13359
12300
13040
Gennemsnit
3,28
3,73
2,37
3,62
2,94
2,95
2,92
1317
521
3375
823
3565
2829
3902
4042
1041
13129
1681
8586
8537
8365
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
11
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0012.png
På en skala fra 1 til 4 er svaret på spørgsmålet ”Jeg kan godt lide at gå i skole” i
gennemsnit 3,28. Eleverne i 4.-10. klasse er med andre ord fortsat glade for at gå
i skole, men i lidt mindre grad end i 0.-3. klasse. Det fremgår også, at eleverne
med hensyn til faglig trivsel primært lægger vægt på at gå i skole for at lære no-
get og for at få gode karakterer. De scorer lavere med hensyn til vurderingen af
konkrete aktiviteter, og de synes relativt ofte, at det er kedeligt i timerne.
Eleverne i 4.-10. klasse blev også stillet tre spørgsmål vedrørende social trivsel.
Social trivsel 4.-10. klasse. Gennemsnit 3,67
Uenig
Jeg har det godt i min
klasse
Jeg har det godt i frikvar-
tererne
Jeg bliver tit mobbet af
andre elever
830
471
34756
Lidt
uenig
2908
1759
3692
Lidt
enig
9446
7677
1977
Enig
28115
31135
759
Gennem-
snit
3,57
3,69
3,76
Som man kan se, scorer eleverne højere med hensyn til social trivsel end faglig
trivsel, og med hensyn til trivslen i klassen og i frikvartererne ligger de lige så
højt som eleverne i 0.-3. klasse. Elever i alle aldersgrupper i folkeskolen er som
det fremgår ud fra sociale kriterier glade for at gå i skole. Spørgsmålet om mob-
ning er et inverteret spørgsmål, hvilket betyder at et højt gennemsnit (3,76) er
udtryk for en lav grad af mobning. Ud af det samlede antal respondenter på
41.184 elever erklærer 759 elever sig enige i, at de tit bliver mobbet af andre
elever. Det svarer til 1,8 procent.
Men som allerede nævnt er der også i undersøgelsen blevet identificeret en
række udfordringer på tværs af de deltagende kommuner. Disse udfordringer vil
vi nu gennemgå lidt mere detaljeret.
Elevernes vurdering af trivsel, undervisning og adfærd, elevernes vurdering af
deres egen indsats og lærernes vurdering af eleverne afhænger af forældrenes
uddannelsesmæssige baggrund. Det er med andre ord ikke lykkedes at bryde
den sociale arv.
Resultaterne under dette tema er fremkommet ved, at vi har sammenholdt ele-
vernes udsagn om trivsel, undervisning, mestringsforventninger og relation til
lærerne samt lærernes vurdering af eleverne med forskelle i forældrenes ud-
dannelsesmæssige baggrund.
Hvis man sammenligner trivsel for elever i 0.-3. klasse med forældrenes uddan-
nelsesbaggrund, fremgår det at elever, hvis forældres uddannelse stoppede ef-
ter folkeskolen, vurderer deres trivsel til 488-492
1
, mens elever, hvis forældre
har mere end fire års videregående uddannelse, vurderer deres trivsel til 506-
1
Når der fx står ”488-492” menes der, over alt i rapporten, 488-492 point på 500-skalaen
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
12
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0013.png
507. Allerede i 0.-3. klasse afhænger elevernes oplevelse af trivsel med andre
ord af forældrenes uddannelsesmæssige baggrund.
Endnu større bliver forskellene i de ældre klasser. Elevernes vurdering af deres
faglige trivsel, som bygger på syv elevsvar som fx:
”Jeg synes, det er vigtigt at gå i
skole for at lære noget”
og
”Jeg kan godt lide at læse”,
går fra 482-490 for elever
hvis forældres uddannelse stoppede efter folkeskolen, til 515-519 for elever hvis
forældre har mere end fire års videregående uddannelse, dvs. en forskel på ca.
30. Lige så stor er forskellen, hvis man spørger eleverne om, hvorvidt de udviser
undervisnings- og læringshæmmende adfærd, dvs. om de forstyrrer sig selv og
andre med deres adfærd, og om de er mentalt fraværende og dermed hindrer
muligheden for egen læring.
Også lærerne vurderer eleverne forskelligt afhængigt af elevernes sociale bag-
grund. Disse tal er fremkommet ved, at klasselæreren vurderer hver enkelt elev
ud fra en lang række spørgsmål. Disse vurderinger kan vi efterfølgende sætte i
relation til forældrenes baggrund. Som det fremgår af tabellen, er der en meget
stor forskel (ca. 80 point) med hensyn til lærerens vurdering af elevernes faglige
præstationer i 0.-9. klasse. Men også vurderingen af elevernes tilpasning til un-
dervisningen er forskellig, afhængig af elevernes sociale baggrund. Elever, hvis
forældres uddannelse stoppede efter folkeskolen, vurderes til 463-467, mens
elever hvis forældre har mere end fire års videregående uddannelse, vurderes til
519-523, dvs. en forskel på ca. 55 point. Dette er en meget betydelig forskel. Om
disse forskelle i vurdering skyldes reelle forskelle i elevernes faglige præstationer
og adfærd, eller om de skyldes lærernes vurdering af disse fænomener, kan ikke
afgøres. Men under alle omstændigheder er det bemærkelsesværdigt, at der
også med hensyn til vurderingen af elevernes adfærd er så stor forskel.
Vi har sammenfattet disse resultater i følgende tabel:
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
13
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0014.png
Elevers trivsel m.v. i forhold til forældres uddannelsesniveau (tallet for mode-
ren står først)
Elevens
vurde-
ring af
trivsel
0-3
klasse
Elevens
vurde-
ring af
faglig
trivsel
4-9
klasse
515-519
Elevens
vurdering
af læ-
rings-
hæm-
mende
adfærd
4-9 klasse
509-514
Elevens
oplevelse
af struk-
tur i un-
dervisn.
4-9 klasse
Elevens
forvent-
ning om
mestring
4-9 klas-
se
Lære-
rens
vurde-
ring af
tilpas-
ning 4-9
klasse
519-523
Lære-
rens
vurde-
ring af
faglige
præst.
0-9
klasse
531-535
Mere end 4
års videre-
gående
uddannelse
1-4 års vide-
re-gående
uddannelse
Gymnasium
Erhvervs-
uddannelse
Folkeskole
506-507
500-501
516-519
500-502
502-506
504-507
500-502
503-507
505-508
509-513
501-506
498-497
488-492
503-512
490-492
490-482
506-514
493-495
474-473
504-503
498-498
505-501
505-510
490-492
478-479
503-507
488-492
463-467
500-508
479-486
446-457
Som det fremgår af tabellen, synes bruddet på kurven at ligge mellem erhvervs-
uddannelse og gymnasium. Børn, hvis forældre har en erhvervsuddannelse eller
hvis uddannelse stoppede med folkeskolen, ligger lavere end børn, hvis forældre
har studentereksamen og eventuelt en kort eller lang videregående uddannelse.
Dette kan tyde på, at forældrenes kulturelle kapital spiller en rolle for børnenes
skolegang.
Forældrenes vurdering af egen indsats i forhold til børnenes skolegang afhæn-
ger af deres uddannelsesmæssige baggrund. Heller ikke her er det lykkedes at
bryde den sociale arv.
Til brug i kortlægningen er der stillet spørgsmål til forældrene om støtte i skole-
arbejdet. Der er i alt stillet 12 spørgsmål, der går på forældrenes optagethed af
deres børns faglige og trivselsmæssige funktion i skolen, deres syn på vigtighe-
den af uddannelse, deres samtaler med barnet om de daglige ting i skolen og
endelig er der fem spørgsmål om lektier. Eksempler på spørgsmål er:
”Jeg/vi er
optaget af, at vores barn skal klare sig fagligt godt i skolen.”. ”Jeg/vi er optaget
af, at vores barn skal forstå, at skolegang og uddannelse er vigtig”. ”Jeg/vi spør-
ger ofte vores barn om, hvilke lektier det har for”. ”Jeg/vi har ofte konflikt med
vores barn i forbindelse med lektiesituationen herhjemme”.
Som det fremgår af tabellen, er der en meget stor forskel på forældrenes vurde-
ring af deres indsats i forhold til og støtte til børnenes skolegang afhængig af
deres sociale baggrund. De forældre, hvis uddannelse stoppede efter folkesko-
len, vurderer deres støtte til skolearbejdet til 453-471, mens de forældre, der
har mere end fire års videregående uddannelse, vurderer deres støtte til skole-
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
14
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0015.png
arbejdet til 514-518. Det vil sige, at forskellen er på over 60 point, hvilket er en
meget betydelig forskel. Disse tal siger ikke noget om, hvorvidt lektiecafeer eller
fordybelsestid på skolen er en god idé, men de taler et tydeligt sprog om, at der
er brug for at støtte de elever, hvis forældre vurderer, at de ikke selv kan bidrage
tilstrækkeligt til børnenes skolegang.
Forældrenes vurdering af deres støtte til skolearbejde m.v. i relation til uddan-
nelsesniveau (tallet for moderen står først)
Støtte til skolearbejde m.v.
518-514
509-511
494-497
487-494
453-471
Mere end 4 års videregående
uddannelse
1-4 års videregående uddan-
nelse
Gymnasium
Erhvervsuddannelse
Folkeskole
Elevernes vurdering af trivsel og undervisning og lærernes vurdering af elever-
ne afhænger af elevernes køn. På de fleste områder klarer pigerne sig bedre
end drengene.
Det er kendt fra anden forskning, at forskelle på elevernes trivsel, læring og an-
erkendelse er betinget af deres køn. Piger klarer sig gennemgående bedre end
drenge, og de møder også en større grad af anerkendelse fra lærerne. Dette
mønster bekræftes af nærværende undersøgelse. Der foreligger mange fund i
undersøgelsen, men i dette resumé præsenterer vi kun nogle få. Flere kan man
finde i hovedrapporten.
Som det fremgår af den følgende tabel, har pigerne en højere faglig trivsel end
drengene. Forskellen er på 34 point, hvilket er en klar forskel.
Elevernes vurdering af faglig trivsel i 4.-9. klasse i relation til køn
Faglig trivsel 4-9
Pige
517
Dreng
440
460
480
483
500
520
540
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
15
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0016.png
De øvrige kønsrelatede resultater er sammenfattet i følgende tabel:
Elevernes vurdering af en række skolerelaterede faktorer samt klasselærerens
vurdering af en række elevfaktorer i relation til køn
Pige
512
494
494
532
513
526
Dreng
487
506
506
469
487
475
Elevens vurdering af støtte og interesse fra læreren 4-9
klasse
Elevens vurdering af social trivsel
Elevens vurdering af feedback fra læreren
Lærerens vurdering af elevens tilpasning
Lærerens vurdering af skolefaglige præstationer 0-9
klasse
Lærerens vurdering af motivation og arbejdsindsats 4-9
klasse
De fleste af variablerne forklarer sig selv (definitioner kan findes i hovedrappor-
ten), men to variabler bør uddybes: Lærerens vurdering af tilpasning går på en
bred række af adfærdstræk, herunder om eleven er opmærksom i timerne, føl-
ger instruktioner, bruger tiden fornuftigt, ignorerer forstyrrelser fra andre, fuld-
fører opgaver til tiden, skifter aktiviteter uden at protestere og rydder op efter
sig. Eksempler på spørgsmål er:
”Er opmærksom, når du underviser eller giver
besked”. ”Laver skolearbejdet korrekt”.
Med hensyn til elevernes skolefaglige
præstationer er grundlaget for resultatet, at klasselærerne har vurderet hver
enkelt elevs skolefaglige præstationer på en fem-trinsskala, som går fra ”meget
høj”, ”høj”, ”middel”, ”lav” til ”meget lav”. Spørgsmålene til lærerne er indledt
med: ”Elevens
faglige præstation i”
fulgt af henholdsvis
”dansk er”,” matematik
er”,” engelsk er”, ”naturfag er”, ”læsning er”
og
”praktisk/musiske fag er”.
Til
brug i denne kortlægningsrapport er der anvendt et gennemsnit af vurderingen
af seks faglige områder.
Som det fremgår af tabellen, ligger pigerne højere end drengene med hensyn til
vurderingen af støtte og interesse fra læreren. Forskellen svarer til vurderingen
af faglig trivsel. Der er også meget store forskelle i lærerens vurdering af pigers
og drenges tilpasning til skolen, deres skolefaglige præstationer og deres motiva-
tion og arbejdsindsats i pigernes favør. Som før nævnt kan man ikke vide, om
dette skyldes reelle forskelle i pigers og drenges adfærd og præstationer, men
det kan falder i øjnene, at der er så stor forskel i lærernes vurdering af pigers og
drenges motivation og arbejdsindsats i 4.-9. klasse, fordi det jo er en didaktisk
opgave, at alle elever er motiveret og yder en god arbejdsindsats.
Elevernes trivsel og læring og lærernes vurdering af eleverne afhænger af ele-
vernes etniske baggrund. På mange områder klarer elever med dansk etnisk
baggrund sig bedre end elever med anden etnisk baggrund. Men samtidig skal
det tilføjes, at elever med anden etnisk baggrund er glade for at gå i skole. De
trives, især i undervisningen.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
16
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0017.png
Alle de resultater, som er blevet præsenteret ovenfor, kan også sættes i relation
til den baggrundsvariabel, om eleverne har en dansksproglig eller en minoritets-
sproglig baggrund. I denne præsentation viser vi kun fire resultater, som til
sammen illustrerer vilkårene for de minoritetssproglige elever. Først præsente-
rer vi to resultater baseret på klasselærerens vurdering af eleverne, nemlig deres
sociale tilpasning og deres faglige præstationer. Derefter præsenterer vi to resul-
tater baseret på elevernes egne vurderinger af deres sociale og faglige trivsel.
Klasselærerens vurdering af elevernes sociale tilpasning og faglige præstatio-
ner i relation til elevernes minoritets- eller dansksproglige baggrund
Socialt og fagligt
Tilpasning 0-9
476
500
Minoritetssproglig
Faglige prestationer 0-9
457
500
350
400
450
500
550
600
Dansksproglig
Som det fremgår af tabellen, er der en meget klar forskel i klasselærerens vurde-
ring af elevernes sociale tilpasning og faglige præstationer i forhold til om ele-
verne har en dansksproglig eller minoritetssproglig baggrund. Hvad angår vurde-
ring af social tilpasning, ligger de minoritetssproglige elever 24 point under de
dansksproglige. Hvad angår de faglige præstationer, ligger de minoritetssprogli-
ge elever hele 43 point under de dansksproglige. Man kan ikke ud fra besvarel-
serne sige, om dette er udtryk for at de minoritetssproglige elever er dårligere
socialt tilpasset og har dårligere faglige præstationer end de dansksproglige, el-
ler om det skyldes lærernes forskellige vurderinger af de to grupper.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
17
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0018.png
Elevernes vurdering af deres sociale og faglige trivsel i relation til deres minori-
tets- eller dansksproglige baggrund
Trivsel
Social trivsel 4-9
492
500
Minoritetssproglig
Dansksproglig
Faglig trivsel 4-9
500
536
350
400
450
500
550
600
Som det fremgår, er der kun en beskeden forskel på otte point på elevernes vur-
dering af deres egen sociale trivsel. De dansksproglige elever trives en smule
bedre end de minoritetssproglige. Derimod er der en meget klar forskel på 36
point med hensyn til elevernes vurdering af deres faglige trivsel, dvs. om de kan
lide skolearbejdet i klassen, og det forholder sig – måske overraskende – sådan,
at eleverne med minoritetssproglig baggrund trives bedre fagligt end eleverne
med en dansksproglig baggrund.
Ledelserne bruger mere tid på at opretholde en god atmosfære på skolen og på
at varetage administrative opgaver end på at følge lærernes implementering af
skolens uddannelsesmålsætninger i undervisningen og elevernes faglige frem-
gang. Tallene viser imidlertid også, at der er et klart ønske om at prioritere de
sidstnævnte opgaver – de opgaver der handler om læringsledelse – højere.
I 2012 blev resultatet af den store, internationale undersøgelse af elevernes læ-
sefærdigheder, PIRLS, offentliggjort. Data var blevet indsamlet i 2011. Et af
spørgsmålene handlede om, hvad lederne brugte deres tid på, fordi man derud-
fra kunne få et billede af, hvordan ledelsesopgaverne prioriteres. Resultatet var,
at danske skoleledere brugte betydeligt mindre tid end gennemsnittet af uden-
landske kolleger på at fremme skolens uddannelsesvisioner eller målsætninger,
udvikle skolens faglige og uddannelsesmæssige målsætninger, følge lærernes
implementering af skolens uddannelsesmålsætninger i undervisningen og følge
elevernes faglige fremgang. Til gengæld brugte de danske skoleledere meget tid
på at opretholde en god atmosfære på skolen. Desuden kan man formode (det
var imidlertid ikke med i den internationale undersøgelse), at de brugte meget
tid på administration m.v.
Resultatet af PIRLS-undersøgelsens spørgsmål om skoleledelse var som følger
(lederne havde tre svarmuligheder: Lidt tid, nogen tid og meget tid). Resultatet
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
18
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0019.png
blev opgjort på den måde, at man opgav andelen af elever, hvis ledere havde
sagt at de brugte ”meget tid” på den pågældende opgave:
Ledernes vurdering af tidsforbrug, PIRLS 2011
Andel elever i procent hvis skoleledere i det forgange år har
brugt ”meget tid” på at
Fremme skolens uddannelsesvisioner eller målsætninger
Udvikle skolens faglige og uddannelsesmæssige målsætninger
Følge lærernes implementering af skolens uddannelsesmål-
sætninger i undervisningen
Følge elevernes faglige fremgang
Opretholde en god atmosfære på skolen
(Mejding og Rønberg 2012)
Danmark
24
20
6
11
67
I dataindsamlingen i september-oktober 2015 gentog vi spørgsmålene fra PIRLS
2011. Svarene kan ikke direkte sammenlignes med PIRLS-undersøgelsen, fordi vi
i den danske undersøgelse ikke udtrykker resultatet i form af andelen af elever,
hvis ledere havde sagt at de brugte ”meget tid” på en given opgave. Derimod
sammentalte vi ledernes svar direkte og udtrykte det som gennemsnittet af de
tre svarmuligheder ”lidt tid”, ”nogen tid” og ”meget tid”. Til gengæld kan man
godt aflæse, hvordan ledelsesopgaverne prioriteres indbyrdes.
I undersøgelsen blev ledelserne både spurgt om, hvor meget tid de havde brugt i
det forgangne år, og hvor meget tid de ønskede at bruge i det indeværende sko-
leår.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
19
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0020.png
Ledernes vurdering af tidsforbrug på en række opgaver
Hvor meget tid
har
jeg i det forløbne år brugt på følgende opgaver
Hvor meget tid
vil
jeg i dette skoleår bruge på følgende opgaver
Som det fremgår, prioriteres opgaven med at opretholde en god atmosfære på
skolen stadigvæk højest, både hvis man refererer den gældende praksis, og hvis
man ser fremad. Det er også tydeligt at varetagelsen af administrative opgaver
fylder meget i skoleledelsens hverdag. Men man kan også bemærke at de øvrige
opgaver – de der kan betegnes som kerneopgaver for moderne læringsledelse –
blev prioriteret højere i efteråret 2015 end de blev i 2011. Der er med andre ord
klare tegn på, at der faktisk sker en gradvis omprioritering af ledelsesopgaverne i
den danske folkeskole, selv om opgaverne med at følge lærernes implemente-
ring af skolens uddannelsesmålsætninger i undervisningen og at følge elevernes
faglige fremgang stadigvæk ligger relativt lavt. Interessant er det også, at hvis
lederne kigger fremad, er der et klart ønske om at reducere varetagelsen af ad-
ministrative opgaver, ligesom der sker en opprioritering af opgaverne med at
følge lærernes implementering af skolens uddannelsesmålsætninger i undervis-
ningen og elevernes faglige fremgang. Meget tyder med andre ord på, at de an-
befalinger, som kan læses i den internationale forskningslitteratur, og som man-
ge har hørt om eller selv set fx ved studiebesøg i Ontario i Canada, også har haft
en afsmittende effekt både på den tid, lederne faktisk bruger på de forskellige
opgaver og – især – på ønsker om at prioritere indsatserne fremadrettet.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
20
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0021.png
Der er klare forskelle på de deltagende kommuner med hensyn til elevernes
trivsel, læring og vurdering af undervisningen, med hensyn til lærernes og pæ-
dagogernes samarbejde og med hensyn til lærernes vurdering af eleverne. Der
er med andre ord klare geografiske forskelle i den danske folkeskole. Forskel-
lene bliver endnu større, når man indregner forskellene mellem de enkelte
skoler i en kommune.
Som allerede nævnt er der ved siden af den fælles læringsrapport for de tretten
kommuner i Program For Læringsledelse udarbejdet en læringsrapport til hver af
de tretten kommuner, hvor der især er fokus på de enkelte skoler i forhold til det
kommunale gennemsnit.
Dette betyder, at der er mulighed for at sammenligne kommunerne indbyrdes i
forhold til et meget stort antal variable. Nogle af disse resultater præsenteres i
dette afsnit.
Indledningsvist er det imidlertid vigtigt at understrege, at variationen mellem
kommunerne altid er en variation mellem et gennemsnit for de tretten kommu-
ner, og at dette gennemsnit godt kan være relativt højt. For eksempel ligger den
lavest placerede kommune hvad angår trivsel i 0.-3. klasse på 487, mens den hø-
jest placerede kommune ligger på 508. Gennemsnittet på 500 svarer til det
ovenfor nævnte absolutte trivselsniveau på 3,39 i forhold til en skala fra 1 til 4
(hvor det matematiske gennemsnit er 2,5). Gennemsnittet er derfor udtryk for
en ganske høj grad af trivsel. Desuden skal det fremhæves at tallet 487 svarer til
trivselstallet 3,31, mens tallet 508 svarer til trivselstallet 3,45. Udtrykt i absolutte
tal er udsvinget således ikke så stort.
Først vil vi gengive to tabeller, så man kan se, hvordan resultaterne præsenterer
sig grafisk, og så man kan få to eksempler på, hvordan tabellerne fortolkes. Det
skal nævnes, at kommunerne er anonyme og repræsenteres ved tallene 1 til 14.
Når der er 14 tal, skyldes det, at der blev gennemført en prøvekørsel af spørge-
skema med videre på en skole, der ikke er med i Program For Læringsledelse.
Den havde nummer 13. Derfor er kommune 13 (benævnt som ”13” eller ”K13”)
ikke med i tabellerne.
Den første tabel præsenterer gennemsnitstallene for kommunerne med hensyn
til elevernes svar på, om de udviser undervisnings- og læringshæmmende ad-
færd.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
21
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0022.png
Elevernes vurdering af om de udviser undervisnings- og læringshæmmende
adfærd (4.-9. klasse)
Undervisnings- og
læringshæmmende adfærd 4-9
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
14
470
483
498
502
502
492
494
506
492
496
502
516
507
490
490
510
530
Undervisnings- og
læringshæmmende
adfærd 4-9
Gennemsnit
Grafen viser, at 5 kommuner ligger inden for +/- 5 point fra 500 og derfor ikke
kan antages at være forskellige fra gennemsnittet. 2 kommuner ligger 6-10 point
over 500 og dermed lidt over gennemsnittet, mens 4 kommuner ligger 6-10
point under 500 og dermed lidt under gennemsnittet. En kommuner ligger 16
point over gennemsnittet og dermed noget over, mens en kommuner ligger 17
point under gennemsnittet og dermed noget under. Forskellen mellem den
højest og den lavest placerede kommune er på 33 point, hvilket repræsenterer
en klar variation.
Teamsamarbejde blev introduceret systematisk efter folkeskoleloven af 1993.
Lærersamarbejde om undervisningen har en central placering i skolereformen af
2014. I den internationale litteratur er der stort fokus på betydningen af et godt
samarbejde mellem lærerne, ofte udtrykt med begrebet ”professionelle lærings-
fællesskaber”. Der findes allerede resultater fra en omfattende dansk undersø-
gelse (Winter og Nielsen, 2014), som viser, at jo hyppigere lærerne deltager i
klasseteams, desto bedre faglige præstationer har eleverne. Derfor er det vigtigt
at se, hvordan lærerne vurderer deres samarbejde om undervisningen.
Lærernes samarbejde om undervisningen afbilleder svar på fire spørgsmål, hvor
af følgende to er eksempler:
”Lærerne samarbejder i høj grad om mål, indhold og
metoder i undervisningen”. ”Den enkelte lærer skal tage hensyn til andre læreres
undervisning i sin egen undervisning”.
Spredningen mellem kommunerne er som
følger:
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
22
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0023.png
Samarbejde om undervisningen
Samarbejde om undervisningen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
14
470
494
511
513
492
505
493
512
487
515
478
490
485
503
480
490
500
510
520
530
Samarbejde om
undervisningen
Gennemsnit
Grafen viser, at kun to kommuner ligger inden for +/- 5 point fra 500 og derfor
ikke kan antages at være forskellige fra gennemsnittet. Fire kommuner ligger 11-
15 point over 500 og dermed noget over gennemsnittet, mens 4 kommuner
ligger 6-10 point under 500 og dermed lidt under gennemsnittet, og tre
kommuner ligger 13-22 point under gennemsnittet og dermed noget eller meget
under. Forskellen mellem den højest og den lavest placerede kommune er på 37
point, hvilket repræsenterer en klar variation, og hertil kommer, at det samlede
billede viser, at der er en tydelig spredning mellem kommunerne med hensyn til
lærernes vurdering af samarbejde om undervisningen.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
23
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0024.png
En række elev- lærer- og pædagogsvar fordelt på kommuner
Varia-
bel/Kommune
Elevernes vur-
dering af:
Trivsel 0-3
Faglig trivsel 4-
9
Læringshæm-
mende adfærd
4-9
Læringskultur
Støtte og inte-
resse fra lære-
ren
Matematik
Lærernes vur-
dering af:
Egenkompe-
tence
Samarbejde
om undervis-
ningen
Feedback til
eleverne
Pædagogernes
vurdering af:
Egenkompe-
tence
491
539
509
491
520
503
477
537
473
498
506
492
502
490
494
499
511
508
513
489
492
495
505
483
493
517
512
492
487
506
515
495
478
499
490
512
485
490
503
487
482
483
502
499
498
493
503
502
505
495
502
506
487
492
494
498
494
502
508
506
493
497
492
504
504
496
505
497
502
506
508
516
508
505
507
500
498
490
K1
K2
K3
K4
K5
K6
K7
K8
K9
K10
K11
K12
K14
483
480
496
499
496
493
507
510
494
493
496
490
501
504
497
490
499
500
504
507
517
512
504
506
491
505
485
495
498
499
494
490
507
499
503
504
515
502
494
525
506
483
494
501
503
509
488
510
496
496
507
493
Nogle af de variabler, der vises i tabellen, er allerede defineret ovenfor. Nogle af
de øvrige præsenteres kort som følger (udførlige definitioner finder man i ho-
vedrapporten):
Variablen ”trivsel” er beregnet ud fra elevsvar på fem spørgsmål om for-
skellige aspekter af trivsel. Eksempler på spørgsmål er:
”Jeg kan godt li-
de at gå i skole”. ”Jeg har det godt i klassen”.
”Faglig trivsel” bygger på syv elevsvar inden for området, eksempelvis:
”Jeg synes, det er vigtigt at gå i skole for at lære noget”
og
”Jeg kan godt
lide at læse”.
Ved læringskultur ses på, hvorledes eleverne samarbejder med hinan-
den i klassen, og det bedømmes gennem fire elevsvar, eksempelvis:
”Vi
kan godt lide at hjælpe hinanden med opgaver og lektier i min klasse”,
samt gennem den ihærdighed, eleverne lægger i det, eksemplificeret
med spørgsmålet:
”Vi får som regel gjort det, vi skal, i timerne”.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
24
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0025.png
Støtte og interesse fra lærere på 4.-9. klassetrin bedømmes ved ni
spørgsmål, hvoraf følgende er eksempler:
”Jeg har god kontakt med min
klasselærer (kontaktlærer)”. ”Min klasselærer (kontaktlærer) opmuntrer
mig, når det, jeg er i gang med, ikke vil lykkes”.
Når lærerne udtaler sig om deres egne kompetencer, fortæller det ikke
nødvendigvis noget om deres faktiske præstationer, men også om deres
selvvurdering, både af deres præstationer og af vilkårene for deres ar-
bejde. Svarene fortæller derfor også noget om skolekulturen og om læ-
rernes “self-efficacy”, dvs. deres forventninger til at kunne mestre un-
dervisningen på en god måde under de givne omstændigheder.
Eksempler på spørgsmål er:
”Jeg er i stand til at opretholde ro og orden i
klasseværelset”. ”For det meste synes jeg, det er meget tilfredsstillende
at være lærer på denne skole”.
I variablen ”feedback til eleverne” indgår der fire bredt dækkende
spørgsmål, hvoraf følgende er eksempler:
”Jeg giver mundtlig evaluering
undervejs i timerne”. ”Jeg giver eleverne tydelige anvisninger på, hvor-
dan de kan forbedre deres læring fremadrettet”.
Pædagogernes kompetence beskrives med fire spørgsmål, der i høj grad
er parallelle med de spørgsmål, der er stillet til lærerne. Det drejer sig
om tillid til egen kompetence, entusiasme og engagement, tilfredshed
med jobbet og mulighederne for at udvikle sig fagligt.
Som det fremgår af tabellen, er der en klar spredning mellem kommunerne for
alle de variabler, der præsenteres i tabellen. Ofte er forskellen mellem den la-
vest og den højest placerede kommune på 25-30 point, dvs. godt en kvart stan-
dardafvigelse. Dette er et ganske højt tal, når man tænker på, at vi er oppe i et
stort antal respondenter. Der er med andre ord tale om en klar geografisk
spredning mellem danske kommuner. Hertil kommer, at nogle kommuner ligger
lavt på mange variable, mens andre omvendt ligger højt på mange variable. Som
det fremgår af næste afsnit, kan dette ikke sættes direkte i relation til kommu-
nernes socioøkonomiske niveau. Derfor er der noget, der tyder på, at der er tale
om forskelle mellem det, der med et bredt begreb kan betegnes som kommu-
nernes skole- og uddannelseskultur. Dette giver anledning til den antagelse, at
skole- og uddannelseskultur kan påvirkes. Den optimistiske konklusion på dette
emne er derfor, at man, fx på basis af samarbejde mellem kommunerne med
brug af ”best practice” eksempler vil kunne inspirere og støtte hinanden til bedre
resultater og til en indsnævring af de forskelle, som fremgår af nærværende
rapport.
Det er relevant at tilføje, at spredningen er endnu større, hvis man ser på for-
skellene mellem skolerne i den enkelte kommune. Disse forskelle er ofte større
end forskellene mellem kommunerne indbyrdes. Dette emne behandles imidler-
tid ikke i nærværende fælles læringsrapport for de tretten kommuner.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
25
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0026.png
Forskellene på de deltagende kommuner kan ikke forklares af forskellen på
kommunernes socioøkonomiske indeks. Det tyder på, at en del af forklaringen
skal findes i forskelle mellem kommunernes skolekultur.
Man hører ofte det udsagn, at skolen og skolesystemet er et produkt af de bag-
vedliggende socioøkonomiske forhold, således at en skole eller et skolesystem i
et relativt fattigt område alt andet lige har dårligere resultater end en skole eller
et skolesystem i et relativt velhavende område. Vi har ikke i læringsrapporten
gennemført nogen systematisk analyse af korrelationer mellem socioøkonomi-
ske baggrundsvariable og pædagogiske resultater i skolerne og kommunerne,
men hvis man sammenligner den socioøkonomiske profil for de tretten kommu-
ner med de mange resultater angående elevernes læring, trivsel med videre,
fremgår det umiddelbart, at der ikke er nogen sammenhæng. Nogle af de kom-
muner, der scorer lavt med hensyn til trivsel og læring, ligger højt på det socio-
økonomiske indeks, mens omvendt nogle af de kommuner, der scorer højt med
hensyn til trivsel og læring, ligger lavt på det socioøkonomiske indeks. For andre
kommuner er tendensen sammenfaldende, når man sammenligner vurdering af
pædagogisk kvalitet og læringsudbytte med det socioøkonomiske indeks. Dette
tyder på, at der ikke er nogen entydig eller systematisk sammenhæng mellem på
den ene side uddannelses- og læringsresultater og på den anden side kommu-
nernes socioøkonomiske situation. Dette peger på, at forskellene mellem ele-
vernes trivsel og læring fra kommune til kommune i lige så høj grad skal forklares
af forskelle mellem kommunernes skole- og uddannelseskultur.
Kommunernes socioøkonomiske indeks: kommunespredning
Socioøkonomisk index
K1
K2
K3
K4
K5
K6
K7
K8
K9
K 10
K 11
K 12
K 14
350
400
450
500
550
600
650
Socioøkonomisk index
Tekst til graf: Det socioøkonomiske indeks er et nøgletal, der måler kommunens
relative udgiftsbehov i forhold til andre kommuner på basis af en række socio-
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
26
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0027.png
økonomiske kriterier, der indgår med forskellig vægt i beregningen. Det er krite-
rier som f.eks. ”Antal 20-59-årige uden beskæftigelse” og ”Antal psykiatriske pa-
tienter”. Den præcise definition kan findes i Social- og Indenrigsministeriets pub-
likation ”Kommunal Udligning og Generelle Tilskud 2008”. Vi har her omregnet
tallet til 500 point skalaen og spejlvendt den, således at kommuner med et rela-
tivt højt socioøkonomisk udgiftsbehov ligger lavt og omvendt.
Det socioøkonomiske indeks kan sammenlignes med mange resultater, hvor
kommunerne sammenlignes, men her er kun valgt to, nemlig elevernes trivsel i
0.-3. klasse og elevernes fagtrivsel i 4.-9. klasse.
Trivsel 0-3 kommunespredning
Trivsel 0-3
1
3
5
494
7
493
9
11
14
470
480
490
500
500
510
520
530
504
505
506
508
502
Trivsel 0-3
Gennemsnit
487
502
493
505
506
Tekst til graf: Variablen ”trivsel” er beregnet ud fra elevsvar på fem spørgsmål
om forskellige aspekter af trivsel. Eksempler på spørgsmål er:
”Jeg kan godt lide
at gå i skole”. ”Jeg har det godt i klassen”.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
27
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0028.png
Faglig trivsel 4.-9. klasse
Faglig trivsel 4-9
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
14
470
480
482
499
503
495
487
498
508
497
504
497
508
505
498
490
500
510
520
530
Faglig trivsel 4-9
Gennemsnit
Tekst til graf: ”Faglig trivsel” bygger på syv elevsvar inden for området, eksem-
pelvis:
”Jeg synes, det er vigtigt at gå i skole for at lære noget”
og
”Jeg kan godt
lide at læse”.
Vi har som sagt ikke gennemført en systematisk analyse af forholdet mellem so-
cioøkonomisk indeks og fx trivsel i 0.-3. klasse og fagtrivsel i 4.-9. klasse, men en
umiddelbar sammenligning mellem tabellerne viser som allerede nævnt, at nog-
le kommuner, der ligger højt i det socioøkonomiske indeks, scorer lavt med hen-
syn til trivsel og faglig trivsel (fx kommune 1 og kommune 8), mens omvendt
nogle kommuner, der ligger lavt i det socioøkonomiske indeks, scorer højt med
hensyn til trivsel og fagtrivsel (fx kommune 9). Andre kommuner ligger højt i det
socioøkonomiske indeks og også højt med hensyn til trivsel og faglig trivsel (fx
kommune 7).
Konklusion: Professionel dømmekraft
En af de vigtigste, men også en af de vanskeligste opgaver i samfundet, er den
som lærere, pædagoger og skoleledere varetager: I kraft af pædagogiske indsat-
ser at stimulere alle børn til at udvikle sig så godt som muligt fagligt, socialt og
personligt. I klassen og i andre sammenhænge skal der hele tiden træffes beslut-
ninger om, hvad det er mest hensigtsmæssigt at gøre. Her spiller den konkrete
situation og den enkelte lærers og pædagogs uddannelse, erfaringer og engage-
ment en stor rolle. Men indsatsen kan styrkes, hvis der er relevante data til rå-
dighed, for ved hjælp af disse data kan man skabe et endnu bedre grundlag for
intelligent problemløsning, for samarbejde mellem fagprofessionelle og for pro-
blembaseret og praksisnær kompetenceudvikling. Med adgang til valide og rele-
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
28
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0029.png
vante data kan man styrke lærernes, pædagogernes og ledernes professionelle
dømmekraft (Qvortrup 2015).
Hensigten med datamaterialet og kvalitetsprofilerne, som er tilgængelige for alle
skoler og kommuner på Program For Læringsledelses portal, og med læringsrap-
porterne er at give alle, der har interesse for og indflydelse på den danske folke-
skole – forældre, politikere, lærere, pædagoger og skoleledere – det bedst muli-
ge grundlag for at styrke den pædagogiske og faglige indsats, blandt andet ved at
pege på de udfordringer, der findes. Som professor Thomas Nordahl fra Norge
har peget på, har vi brug for lærere, pædagoger og skoleledere, som ser den en-
kelte elev, etablerer en god relation til ham eller hende, og som har et moralsk
mål med og en emotionel tilknytning til deres arbejde. Brug af data betyder ikke,
at disse vigtige kvaliteter skal fjernes. Men data i form af kvalitetsprofiler og læ-
ringsrapporter kan bidrage til, at lærernes, pædagogernes og skoleledernes vur-
deringer opnår en højere grad af gyldighed, og at pædagogiske indsatser vælges
på et sikrere grundlag. Herigennem kan brugen af data øge sandsynligheden for,
at den enkelte elev udvikler sig godt fagligt, socialt og personligt og derigennem
realiserer sine muligheder (Nordahl 2015).
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
29
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0030.png
Referencer
Mejding, J. og Rønberg, L. (2012):
PIRLS 2011. En international undersøgelse
om læsekompetencer i 4. klasse.
Aarhus: Aarhus Universitet, Institut for
uddannelse og pædagogik (DPU).
Nordahl, T. (2015):
Det ved vi om Datainformeret forbedringsarbejde i skolen.
Frederikshavn: Dafolo.
Qvortrup, L. (2012):
Den myndige lærer.
Dafolo, Frederikshavn.
Winter, S.C. og Nielsen, V.L.(red.)(2014):
Lærere, undervisning og elevpræsta-
tioner i folkeskolen.
SFI. 13:09.
Læringsrapport 2015
// Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og
Vesthimmerland kommuner
30
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608859_0031.png
Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for læring og Filosofi,
Aalborg Universitet