Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1608857_0001.png
Fra:
Annemette Helligsø [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. marts 2016 11:58
Til:
Pernille Rosenkrantz-Theil <[email protected]>; Jens Henrik Thulesen Dahl
<[email protected]>; Birgitte Dengsø Toft-Petersen <[email protected]>
Emne:
Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø
Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø
Program for Læringsledelse, som støttes af AP Møller fonden, har netop afsluttet en omfattende
kortlægning af 210 skolers læringsmiljø. Den 29. marts 2016 kl. 10-13 fremlægger programmet resultatet af
det første års arbejde, blandt andet med et enestående nærbillede af den danske folkeskole netop nu. Hvor
lykkes indsatsen? Hvor er udfordringerne? Hvad er svaret på dem? Med 13 kommuner, knap 80.000 elever
og ca. 10.000 fagprofessionelle repræsenterer programmet ca. 10 procent af den danske folkeskole.
I kortlægningen har vi dokumenteret, at eleverne trives godt og er glade for at gå i skole. Men vi har også
identificeret en række udfordringer. Nogle af disse er:
-
Elevernes trivsel og læring og lærernes vurdering af eleverne afhænger af forældrenes
uddannelsesmæssige baggrund. Det er ikke lykkedes at bryde den sociale arv.
Forældrenes vurdering af egen indsats i forhold til børnenes skolegang afhænger af deres
uddannelsesmæssige baggrund. Hvis ikke svaret er lektiecafeer, skal skolen finde andre løsninger.
På de fleste områder klarer pigerne sig bedre end drengene i skolen. Har vi en køns-skæv skole?
På mange områder klarer elever med dansk etnisk baggrund sig bedre end elever med anden etnisk
baggrund. Men elever med anden etnisk baggrund er glade for at gå i skole – gladere end elever
med dansk etnisk baggrund.
-
-
-
Hvordan takler vi disse og andre udfordringer? Det giver Program for Læringsledelse et bud på: Nøglen til
succes for folkeskolen er gode lærere, pædagoger og ledere, dvs. medarbejdere der har kompetencer og
ressourcer til at udøve professionel dømmekraft. Netop dette er omdrejningspunktet for programmet, hvis
grundprincip er, at professionel dømmekraft udøves på basis af den bedst mulige viden om eleverne og
undervisningen og ved hjælp af de stærkest mulige professionelle kompetencer. Programmet leverer et
omfattende datamateriale om elever, lærere, pædagoger, ledere og forældre. Dette materiale danner
grundlag for målrettede pædagogiske indsatser og kompetenceudvikling. Herigennem repræsenterer
programmet et bud på fremtidens folkeskole.
Seminaret afholdes i København d. 29. marts kl.10-12 med efterfølgende reception kl. 12-13
Ingen deltagerafgift
Adresse:
Auditoriet, Aalborg Universitet
A.C. Meyers Vænge 15
2450 København V
Det er muligt at parkere gratis på universitetets p-plads, hvis man henter en p-billet i receptionen.
Deltagelse efter "først-til-mølle"-princip.
Tilmelding er bindende:
http://goo.gl/forms/Ftp6VYR9jW
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 128: Invitation til fremlæggelse af analyse af 210 folkeskolers læringsmiljø den 29. marts 2016, fra LSP
1608857_0002.png
I vedhæftede materiale kan man læse mere om Program for Læringsledelse, og man kan tilmelde sig
seminaret.
Jeg glæder mig til at se dig d. 29/3 kl. 10.
Med venlig hilsen
Lars Qvortrup
Professor
Laboratorium for Forskningsbaseret Skoleudvikling og Pædagogisk Praksis, LSP
Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Kroghstræde 3, 9220 Aalborg Øst
Telefon 2784 4005
www.lsp.aau.dk