Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 123
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd i Børne- og Undervisningsudvalget om op-
gaveoversigter (svar på spm. V og W)
Svar på spm. V og W om lærernes opgaveoversigter
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 10 minutter
Tirsdag den 9. februar 2016 efter 1. behandlingen af L 81
(ca. kl. 14.15), i FT, lokale 2-080.
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 9. februar 2016 om den lovpligtige opgaveoversigt i folkeskolen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. V og W, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1607849_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning
Svar på samrådsspørgsmål V (henvisning til artikel)
Svar på samrådsspørgsmål W (kommunalt ansvar)
Afrunding (opgaveoversigtens betydning for undervisningens kvalitet og lærernes arbej-
de)
1. Indledning
Tak til udvalget og spørgeren, som har bedt mig svare på samrådsspørgsmål V
og W, der netop er blevet læst op.
Opgaveoversigterne er en del af lærernes arbejdstidsregler. Kravet om opgave-
oversigt omfatter lærere, der arbejder på folkeskoler – herunder specialskoler –
sprogcentre, ungdomsskoler, erhvervsskoler, SOSU-skoler, VUC’er og pro-
duktionsskoler.
Det følger af lærernes arbejdstidsregler, at ledelsen på baggrund af en dialog
med læreren skal udarbejde en opgaveoversigt forud for normperioden.
Normperioden er en etårig periode – for folkeskolelærere typisk et skoleår.
Opgaveoversigten skal overordnet angive de arbejdsopgaver, som det påtæn-
kes, at læreren løser i normperioden.
Opgaveoversigten skal udarbejdes på baggrund af dialog mellem ledelse og læ-
rer, hvor de bl.a. afstemmer forventninger til, om lærerens samlede arbejdstid
er fyldt op med de tildelte opgaver.
Opgaveoversigten giver ikke et bindende tilsagn om, hvilke opgaver læreren
skal løse. Det er skolens ledelse, som fastlægger, hvilke opgaver den enkelte
lærer skal løse.
Hvis der i løbet af normperioden opstår behov for at ændre væsentligt på ind-
holdet eller omfanget af arbejdsopgaverne, drøftes dette mellem ledelsen og
den ansatte.
2. Svar på spørgsmål V (henvisning til artikel)
I spørgsmål V henvises der til en artikel fra Altinget.dk og en undersøgelse fra
Uddannelsesforbundet. Dette bruges i spørgsmålet som belæg for, at folkesko-
lelærerne ikke har fået de lovpligtige opgaveoversigter.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 9. februar 2016 om den lovpligtige opgaveoversigt i folkeskolen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. V og W, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1607849_0003.png
Nu sagde spørgeren det også selv, men jeg skal igen pointere, at undersøgelsen
fra Uddannelsesforbundet ikke omhandler folkeskolelærerne.
Uddannelsesforbundets medlemmer er bl.a. EUD, AMU, VUC-lærere og lære-
re i dansk som andetsprog, der underviser voksne og ungdomsskolelærere. Det
er derfor disse lærere, undersøgelsen handler om.
Uddannelsesforbundets undersøgelse siger derfor ikke noget om, hvorvidt fol-
keskolelærerne har fået de lovpligtige opgaveoversigter eller ej.
Det er min klare forventning, at kommunerne og folkeskolerne lever op til kra-
vene i arbejdstidsreglerne, herunder at der udarbejdes en opgaveoversigt, som
bliver til på baggrund af en dialog mellem leder og lærer, som reglerne fore-
skriver.
Jeg har ingen grund til at tro andet end, at dette også er tilfældet.
Jeg har været i kontakt med KL, der oplyser, at spørgsmålet om manglende op-
gaveoversigter for folkeskolelærerne ikke har været rejst hos dem, og det der-
for ikke er en problematik, de genkender.
Når det er sagt, er det ikke tilfredsstillende, når Uddannelsesforbundets under-
søgelse peger på, at nogle lærere på bl.a. EUD og AMU, VUC og ungdomssko-
ler ikke får de lovpligtige opgaveoversigter.
Jeg vil derfor bede ministeriet om at tage problemstillingen op med de relevan-
te foreninger, bl.a. med henblik på at være endnu mere tydelig over for institu-
tionerne i forhold til det, som de er forpligtet til.
3. Svar på spørgsmål W (kommunalt ansvar)
I spørgsmål W bliver jeg spurgt til, hvordan jeg vil sikre, at de lovpligtige op-
gaveoversigter udarbejdes på folkeskolerne.
Det er jo kommunerne, der er ansvarlige for folkeskolerne. Det er derfor kom-
munerne, der har det overordnede ansvar for at sikre, at folkeskolerne udarbej-
der opgaveoversigterne.
Det er endvidere lederen på den enkelte skole, der har den administrative og
pædagogiske ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for
skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen.
Jeg har ikke planer om at iværksætte tiltag for at sikre, at kommunerne og sko-
lerne udarbejder de lovpligtige opgaveoversigter – både fordi jeg ikke har no-
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 123: Talepapir fra samrådet den 9. februar 2016 om den lovpligtige opgaveoversigt i folkeskolen, jf. BUU alm. del - samrådsspm. V og W, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
gen grund til at antage, at opgaveoversigterne ikke udarbejdes, og fordi lærer-
nes arbejdstidsregler ikke ligger på det her ressortområde.
4. Afrunding (opgaveoversigtens betydning for undervisnin-
gens kvalitet og lærernes arbejde)
Folkeskolereformen og arbejdstidsreglerne har været gældende siden den 1.
august 2014. Skolerne er fortsat i gang med implementeringen, og alle parter
skal naturligvis vænne sig til de nye rammer og de nye måder at arbejde på.
Det er vigtigt, at folkeskolereformens rammer udfyldes ud fra lokale behov. På
den måde får vi den bedste folkeskole, hvor alle elever lærer så meget, de kan,
og trives.
Derfor skal der også lokalt tages højde for lærernes kompetencer og erfaring i
planlægningen og udførslen af undervisningen.
Det kan fx være ved, at en skoleleder giver en mere uerfaren lærer, eller lærere
der skal undervise i et nyt fag eller på et nyt klassetrin, mere tid til opgaveløs-
ningen end en erfaren lærer for på den måde at skabe de bedste betingelser for
undervisning af endnu højere kvalitet.
På den baggrund mener jeg, at opgaveoversigten er et værktøj for både leder og
lærer til at danne sig et godt overblik over lærerens arbejdsopgaver, da den for-
udsætter en dialog mellem lærer og leder omkring den enkelte lærers arbejde.
Et godt overblik over lærerens arbejdsopgaver – afstemt efter lærerens kvalifi-
kationer og erfaringer – er med til at sikre kvalitet i undervisningen.
Opgaveoversigterne kan derfor have positiv indflydelse på undervisningens
kvalitet og lærernes arbejde og trivsel.
4