Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd om omprioriteringsbidraget på de almene
gymnasier (stx)
Svar på samrådsspørgsmål T og U
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5-7 minutter
Tirsdag den 23. februar 2016, kl. 14.00, i FT, vær. 2-080
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Talepapir fra samrådet den 23. februar 2016 om besparelserne på de almene gymnasier (STX), jf. BUU alm. del - samrådsspm. T og U, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
1607807_0002.png
Disposition
1. En økonomisk nødvendighed
2. Tidligere regerings analyse af effektiviseringsmuligheder
3. Lokalt kendskab
1. En økonomisk nødvendighed
Udvalget har den 17. december 2015 efter ønske fra Pernille Schnoor (S) stillet
mig to spørgsmål – spørgsmål T og U – om omprioriteringsbidraget på de al-
mene gymnasier. Jeg vil tillade mig at besvare de to spørgsmål samlet.
Som det sikkert er spørgeren bekendt, så er det nu tredje gang, vi mødes for at
drøfte effektiviseringer på uddannelserne. Derfor vil meget af det diskuterede i
dag være en gentagelse af det, der er diskuteret i samråd tidligere.
Det er værd at bemærke, at Socialdemokraterne tidligere har været med til at
lave en politiaftale, som spørgeren også selv siger, hvor der findes penge, og
hvor der indføres et omprioriteringsbidrag på 2 pct. på gymnasierne og på ung-
domsuddannelserne helt generelt.
Det er også værd at bemærke, at Socialdemokraterne, da de var i regering, ikke
finansierede erhvervsuddannelsesreformen. Efterfølgende har vi i fællesskab
løftet den regning op og fundet finansieringen til den, inden for uddannelses-
området.
Socialdemokraterne har selv været med til at træffe nogle beslutninger, som alt
andet lige har nogle økonomiske konsekvenser for de institutioner, der så skal
være med til at finansiere den erhvervsuddannelsesreform, som den tidligere
regering ikke havde finansieret.
Selv om baggrunden for effektiviseringerne er velkendt for udvalget, vil jeg
kort ridse den op.
Regeringens kasseeftersyn viste et begrænset økonomisk råderum i statens fi-
nanser. Det skyldes i høj grad, at den tidligere regering har kørt økonomien til
kanten. Derfor er der behov for at prioritere og effektivisere.
Siden 2008 er udgifterne til ungdomsuddannelser samlet set steget med 4,5
mia. kr. fordi vi politisk har prioriteret uddannelse. Det vil vi fortsat gøre.
2
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Talepapir fra samrådet den 23. februar 2016 om besparelserne på de almene gymnasier (STX), jf. BUU alm. del - samrådsspm. T og U, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Store dele af den offentlige sektor har gennem en årrække holdt for med et år-
ligt bidrag til omprioritering på 2 procent. Andre kernevelfærdsområder har
dermed bidraget til det markante løft af uddannelsesområdet.
Med finansloven for 2016 udvides omprioriteringsbidraget til uddannelsesom-
rådet og de gymnasiale uddannelser.
Omprioriteringsbidraget er en del af
Aftalen om Politiet og Anklagemyndighe-
dens økonomi i 2016-1019,
som bl.a. Socialdemokraterne har været med til at
indgå sammen med regeringen og øvrige partier i blå blok.
Det er velkendt, at denne regering insisterer på, at vi både kan og skal blive
bedre til at løse opgaverne smartere og billigere i den offentlige sektor.
For når man får offentlige midler, er det altid en sund øvelse at vende dem en
ekstra gang og se, om de kan strækkes længere eller bruges mere hensigtsmæs-
sigt.
Det er på den baggrund, at vi skal se regeringens effektiviseringskrav. Det er
nemt at forfalde til rygmarvsreaktionen og forudse store forringelser af under-
visningskvaliteten – men det er også
for
nemt, for det handler jo i høj grad også
om, hvordan den enkelte ledelse og bestyrelse på institutionerne vælger at tage
hånd om de effektiviseringer, man skal igennem.
2. Tidligere regerings analyse af effektiviseringsmuligheder
Udover det begrænsede råderum i statens finanser så efterlod den tidligere re-
gering også en regning for reformen af erhvervsuddannelserne. Det er spørge-
ren formentlig bekendt med. De penge har vi skullet finde på de øvrige uddan-
nelser for at sikre finansiering af reformen
For at understøtte det arbejde gennemførte den tidligere regering en række ana-
lyser af mulighederne for effektivisering på institutionerne.
Analyserne af gymnasierne, VUC og erhvervsskolerne ser på indkøb, byg-
ningsdrift, administration og ledelse.
Analyserne viser, at der kan hentes betydelige besparelser på fx indkøb af
computere og telefoniabonnementer gennem tilgængelige indkøbsaftaler, mere
samarbejde om it- og administrationsopgaver og bedre bygningsdrift.
Den tidligere regerings analyse opgør det samlede potentiale for ungdomsud-
dannelserne til i størrelsesordenen 0,9 til 1,2 mia. kr. Heraf udgør effektivise-
ringspotentialet alene for de almene gymnasier ca. 300-400 mio. kr.
3
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 121: Talepapir fra samrådet den 23. februar 2016 om besparelserne på de almene gymnasier (STX), jf. BUU alm. del - samrådsspm. T og U, fra ministeren for børn, undervisning og ligestilling
Alle forslag baserer sig på konkrete observationer af, hvad der allerede gøres
på de mest effektive institutioner. Der er altså ikke tale om forslag, der alene er
udtænkt bag et skrivebord.
De færdige rapporter, som den tidligere regering gennemførte, blev offentlig-
gjort i november sidste år. Tanken er, at de kan tjene som inspiration, når ledel-
serne lokalt skal indfri effektiviseringskravet.
3. Lokalt kendskab
Jeg har tidligere fremsendt lister til udvalget, hvoraf det fremgår, hvor store ef-
fektiviseringer hver enkelt institution skal realisere fra 2016-2019.
Jeg vil ikke angive, hvilke af forslagene der skal sættes i værk på den enkelte
skole. Den beslutning skal tages lokalt. Derfor vil jeg heller ikke opstille et
konkret eksempel, som der spørges til.
Ansvaret for at gennemføre effektiviseringerne ligger hos ledelserne på de en-
kelte institutioner. Det er dem, der med deres lokale kendskab skal organisere
arbejdet mest hensigtsmæssigt.
Ledelserne på gymnasierne kan blandt andet se på administrative arbejdsgange,
tilrettelæggelsen af arbejdet, undervisningens tilrettelæggelse, kapacitetsudnyt-
telser af bygninger, indkøb, digitalisering og meget mere.
Hvordan effektiviseringerne kommer til at virke, er endnu for tidligt at sige.
Det afhænger af, hvordan ledelserne lokalt udmønter det.
Jeg ved godt, at det ikke er nogen let øvelse, men jeg er sikker på, at vores dyg-
tige ledelser og vores stærke institutioner kan gøre det – også uden at forringe
uddannelsernes kvalitet for eleverne.
Derfor har jeg også fuld tiltro til, at man kan omprioritere og effektivisere,
uden at det går ud over kvaliteten.
4