Olof Palmes Allé 38
8200 Aarhus N
Tlf.nr.: 35 87 88 89
www.stil.dk
CVR-nr.: 13223459
Undersøgelse af de nationale tests reliabilitet
Sammenfatning
I efteråret 2014 blev der i alt gennemført ca. 485.000 frivillige nationale
tests. 296.000 elever deltog i de frivillige test, heraf deltog 32.600 elever i
den samme test to gange.
I alle profilområder er der en statistisk signifikant positiv sammenhæng
mellem elevdygtigheden bestemt ved første og ved andet forsøg i de
frivillige test. Specielt i afkodning og tekstforståelse i dansk læsning samt
i engelsk er der en høj korrelation mellem to gentagne test.
Generelt er korrelationen mellem elevens samlede vurdering i forsøg 1
og forsøg 2 på 0,79.
Eleverne opnår et statistisk signifikant bedre testresultat i deres andet
forsøg i dansk læsning, matematik og engelsk.
I gennemsnit opnår eleverne 3-6 point mere i deres andet forsøg i dansk,
læsning og matematik og 2 point mere i engelsk, fysik/kemi, biologi og
geografi.
Forskellen i elevdygtigheden mellem første og andet forsøg bliver stati-
stisk signifikant større des længere tid, der går mellem de to forsøg i de
fleste profilområder i dansk læsning i 2., 4. og 6. klasse samt i matematik
i 3. og i 6. klasse.
Ændringen i elevdygtigheden mellem første og andet forsøg bliver stati-
stisk signifikant større des større usikkerheden er på den estimerede
elevdygtighed.
Der er en stærk statistisk signifikant positiv sammenhæng mellem testre-
sultaterne i de obligatoriske nationale test og elevernes karakter i folke-
26.02.2016