Tommerup d. 21.02.2016
Kære Undervisningsminister Ellen trane Nørby og øvrige medlemmer af Børne- og
Undervisningsudvalget.
Jeg skriver til dig i håb, om at du som et af dit partis ordførere på børne- og undervisningsområdet,
vil være med til at se på mulighederne for at hjælpe elever på specialområdet. Jeg tror ikke altid,
at I som ordførere er orienteret om hvad der reelt foregår i praksis på specialområdet. Et område,
som, jeg mener, ofte bliver overset. I dette tilfælde, kunne man fristes til at sige, helt glemt.
Jeg er skoleleder på en intern skole, hvor vi har døgnanbragte unge med særlige behov og hvor de
unge går i skole, så vi kan få indhentet de faglige, sociale og personlige mangler, som de unge har
med sig fra de meget forskellige skoletilbud, familier og kommuner de kommer fra. De fleste unge
vi har boende hos os er tidligt massivt omsorgssvigtede. Her taler vi ikke om manglende
madpakker eller at forældrene ikke dukkede op til forældresamtalerne. Vi taler om stofmisbrug,
forældres vold, forældres medicinering af barnet, seksuelt misbrug og børn som blev overladt til
sig selv i 2 års alderen. Tidligt svigt har som vi alle ved mange følger, men dem vi oftest oplever er
personforstyrrelser, mindreværd, ADHD, sociale problematikker, følelsesforstyrrelser og generelle
indlæringsvanskeligheder. Mere end halvdelen af de børn vi modtager har en IQ på under 70 og
flere langt under. Lav IQ er dog, efter min overbevisning ikke det samme som at der ikke er
potentiale, langt fra. Vi skal bare turde finde kompetenceområderne og udvikle derfra.
Vi er en skole, som har 5 erfarne lærere ansat til 10 elever. Vi har altid gået til eksamen på den
lokale skole og eleverne har altid opnået gode resultater, så de, på deres niveau, kunne fortsætte
livet og uddannelse på de bedst mulige betingelser. Vi har tidligere haft særligt fokus på fagene
Dansk, Engelsk og Matematik, så eleverne kunne komme videre på teknisk skole,
produktionsskole, STU eller i arbejde på en af de mange virksomheder, som vi har aftaler med.
Eleverne fik oplevelse af at de også kunne noget og havde en berettigelse og opgaverne vi har
løftet er vi stolte af.
Med de øgede krav, og jeg er enig i at man skal stile højt og ambitiøst på de unges vegne, om fuldt
timetal og fuld fagrække og krav om deltagelse i nationale test, er eleverne så pressede, at de
opgiver helt. Jeg kan faktisk godt forstå dem, men min opgave er at leve op til de krav og regler,
som Undervisningsministeriet og skoletilsynet i kommunen kræver.
De elever vi modtager fra kommunerne fra hele landet, er meget ødelagte personligt og socialt. De
elever som vi modtager har, i mange tilfælde, ikke haft nævneværdig skolegang i deres
hjemkommune og jeg har eksempel på elever, som ikke har fuldt skolegangen i 6 år inden ankomst
hos os. De flestes faglige ståsted er 2. – 3. Klassetrin i Dansk og Matematik. Tidligere har vi, ved
intensivt arbejde, motivation, pædagogisk støtte, terapi og praktisk læringstilgang kunne få
eleverne til eksamen og bestå dele af den ved 1 - 2 års skolearbejde. De er bange for det
etablerede system og vi bruger derfor meget tid på at de ser skolen de skal til eksamen på og
møde nogle af de lærere, som skal være deres censor.