Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1599028_0001.png
Med venlig hilsen
GVMNASH äKtllliRNlzå' LI-ENEICl-OHEIWNG
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Folketinget, Christiansborg, 1240 København K
Gymnasieskoiernes Lærerforening (GL) skal hermed anmode om foretræde for at fremlægge foreningens syn på de
temaer og udfordringsbilleder, der tegner sig ved en reform af de gymnasiale uddannelser.
GL repræsenteres ved foretrædet af Annette Nordstrøm Hansen (formand for hovedbestyrelsen), Alex Young Peder-
sen (formand for GL's uddannelsespolitiske udvalg), Gitte Grønnemose Butler (Uddannelseschef) og Hans Laugesen
(uddannelseskonsulent).
GL vil gerne kommentere følgende temaer:
o Særlige forhold for hf
HF har en vigtig rolle som social og faglig løftestang for de unge, der ønsker en boglig uddannelse i et særligt
inkluderende læringsmiljø.
I lighed med princippet bag indførelsen af eux skal vi undgå at lukke døre for de unge og i stedet stille krav og
skabe muligheder, som kan hjælpe de unge videre.
Karakterkrav til gymnasierne
Alle unge der er motiverede og har de rette faglige, personlige og sociale forudsætninger skal kunne tage en
gymnasieuddannelse. Et karakterkrav ekskluderer og rammer socialt skævt.
Gennem vejledning skal alle unge dog udfordres i deres uddannelsesvalg.
Styrkelse af det faglige niveau 0g almendannelsen - herunder udvikling af prøveformerne
De krav, der opstilles i fagene, skal være relevante i forhold til kravene på de videregående uddannelser og
arbejdsmarkedet. Prøverne skal udvikles, så viften af eksamensformer afprøver alle de krævede faglige mål,
og man sikrer, at prøvepræstationerne er retvisende for elevernes faglige niveau.
o Overgangen til de videregående uddanne/ser
Samspillet mellem gymnasiestudieretningernes indhold og adgangskravene til de videregående uddannelser
skal styrkes. Adgangskravene på de videregående uddannelser bør have et eftersyn, og man bør grundigt
overveje det økonomisk rationelle og kompetencemæssigt effektive i at indføre obligatorisk matematik på b-
niveau i gymnasiet.
Rammer for en fortsat kvalitetsudvikling
GL arbejder fortsat gerne for at øge kvaliteten i gymnasiet. Den lokale dialog om udvikling og prioritering af
indsatsområder skal understøttes, og alle lærere bør have en kompetenceudviklingsplan.
Formand for Gymnasieskoiernes ing
Annette Nordstrøm Hansen
G I www.gl.org
12. februar 2016
Anmodning om foretræde for udvalget i anledning af den forestående reform af de
gymnasiale uddannelser
E-mail: [email protected] - www.g|.org
Vesterbrogade 16 - DK- 1620 København V
Tel. +45 3329 0900 Fax: +45 3329 0901