Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1597857_0001.png
Til B&U udvalget
Formand Pernille R. Theil
10. februar 2016
Inklusion i folkeskolen
Under en socialdemokratisk ledet regering blev inklusionsbegrebet en virkelighed i den danske
folkeskole.
Jeg har fra start været indædt modstander, da der kun er tabere ved inklusion.
I fredags var min datter så offer i en voldsepisode.
En dreng i klassen (6. klasse) gik amok og slog hende med to knytnæveslag i ansigtet. Han
stoppede ikke af sig selv, men blev distraheret af en anden pige, der prøvede at skubbe ham væk.
Drengen gik derfor nu på den anden pige og flåede hende i håret, så hun faldt ned på ryggen. Den
voldelige dreng stoppede igen ikke af sig selv og hev fortsat hårdt i pigens hår. En anden dreng
kom til og fik ham væk.
Drengens tilstedeværelse i klassen skyldes inklusion.
Inden denne episode har der været samtaler med drengen og klasselæreren, som også er AKT
lærer. Men nøgternt set, så har det jo ikke hjulpet, når dette så sker.
Min datter er meget præget af situationen, og det er vi også som forældre.
Skolerne har ikke ressourcer/kompetencer til inklusion, så inklusionsbørnene ikke får de
nødvendige redskaber til i skolen, og derefter, at kunne begå sig på normal vis.
Inklusionsbørnene tabes på gulvet og fyldes med dårlige oplevelser.
Men vigtigst er dog, at normalt fungerende børn, pludselig med ét slag i ansigtet, kan forvandle sig
og blive præget psykisk resten af livet. Frygt, utryghed, mareridt. Normale børn, der bliver ofre og
skal gennemgå behandling for, forhåbentligt, at blive sig selv igen.
Som forældre er vi meget frustrerede.
Skolen virker inaktiv, ud over nævnte opringning, så hørte vi intet fra klasselæreren i
weekenden. Vi ville gerne sikre os at vores datter blev flyttet væk fra drengen. Vi ville også
gerne høre hvorfor drengen ikke var blevet bortvist.
Drengens forældre negligerer hændelsen og sendte i øvrigt drengen til klubaften samme
aften som episoden. Her konfronterede drengen min datter med ting, jeg havde skrevet til
hans forældre.
Politiet har taget imod min anmeldelse af drengen, men da han er 12 år, så er han jo under den
kriminelle lavalder. Politiet gør derfor intet.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 105: Henvendelse af 10/2-16 fra Flemming N. Jensen, Ringsted om inklusion i folkeskolen
1597857_0002.png
Grundet den inaktive holdning jeg har mødt fra skolen, har jeg kontaktet SSP for at høre, hvad
skolen skal gøre i denne situation. Ud over at de skal ringe til forældrene (os og drengens), så er
der ingen krav om håndtering.
Vi ønskede at få vished om en sanktion over for drengen samt, at SSP inddrages og der laves en
handlingsplan for drengen.
Vores datter samt andre børn skal gå op og ned af ham om mandagen igen!
I er som politikkere også ansvarlige for denne voldsepisode.
1. Synes B&U udvalget at inklusion er en succes?
2. Inklusion må løbende blive revurderet – hvad skal der til, før inklusionstanken ophører?
3. Min datters skole har ikke en politik, retningslinjer, principper eller andet for vold mellem
elever. Der er til gengæld en masse omkring vold mellem elev og lærer. Hvorfor er det ikke
et politisk krav, i kølvandet på jeres beslutning om inklusion, at de episoder, som I bør
kunne se ville opstå heraf, så bliver tacklet korrekt. Det er ikke nok, blot at stole på
skolerne håndterer dette korrekt – for det gør de ikke.
4. Hvor er de retningslinjer, som I må have udstukket til kommunerne/skolerne ved vold
mellem elever?
5. Vil I sørge for, at Folkeskolen får en ramme for politik, retningslinjer og principper, for vold
mellem børn, i stil med vold mellem et barn og lærer, som de enkelte skoler skal tage til sig
og gøre synlig på skoleintranettene?
Flemming Niebling Jensen
Ørslev Gade 46
4100 Ringsted