Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
Den 29. januar 2016
Bemærkninger til de kommende forhandlinger om en gymnasiereform – et stærkt ønske om flere
studenter med forudsætninger for optagelse på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.
Dekaner m.fl. ved landets naturvidenskabelige og tekniske fakulteter og universiteter
Danmark vil i fremtiden få brug for flere unge med en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse, end der
i øjeblikket er udsigt til. Det er en opgave, som universiteterne gerne løser, men det kræver, at der er
studenter med de rette forudsætninger for disse uddannelser. Dette har igen noget at gøre med to ting på
gymnasialt niveau: at eleverne får mulighed for at vælge, og faktisk vælger, de rette fag på de rette
niveauer; og at læringen hos eleverne lever op til målene for de respektive niveauer, samtidig med at disse
mål er tilstrækkeligt ambitiøse. Dette sidste, at eleverne forlader gymnasiet med de forventede, høje
kompetencer, er meget vigtigt. Formålet med denne henvendelse er imidlertid at adressere spørgsmålet
om hvilket udbud af studieretninger, der kan sikre studenterne den rette kombination af fagniveauer. Der
er i dag en alt for lille del af studenterne, der umiddelbart kan optages bredt på de naturvidenskabelige og
tekniske (og sundhedsvidenskabelige) uddannelser, og der finder en betydelig mængde supplering sted. Vi
ønsker, at andelen af studerende med direkte adgang øges, og at der bliver tilsvarende mindre behov for
supplering.
Vi skal derfor anbefale, at antallet af studieretninger holdes på et særdeles lavt niveau, og at retninger med
naturvidenskabelig tyngde indeholder prædefinerede kombinationer; tilsammen vil dette sikre
overskuelighed både i valget af studieretning og i hvilke videreuddannelsesmuligheder uden supplering, der
er adgang til. En afgørende ting, der er fælles for langt de fleste naturvidenskabelige og tekniske
uddannelser, er et krav om et højt indgangsniveau i matematik. Der bør derfor være flere muligheder for at
vælge en studieretning med matematik på højeste niveau. Under forudsætning af, at A,B,C-systemet
opretholdes, foreslår vi, at blandt sådanne studieretninger gøres følgende to sidestillede udbud
obligatoriske:
1) ABBB. Alle gymnasier skal udbyde en studieretning, der indeholder Matematik på A-niveau, samt
fysik, kemi og biologi på B-niveau. Denne studieretning vil give adgang til stort set alle
naturvidenskabelige, tekniske og sundhedsvidenskabelige uddannelser. Med den forventede
udvidelse af undervisningstiden på stx vil der være plads til at løfte fysik, kemi eller biologi til A-
niveau (og herved opnå adgang til de få undtagelser), eller der kan læses engelsk eller
fortsættersprog på A-niveau.
2) ABC. Alle gymnasier skal udbyde en studieretning, der har matematik, fysik og kemi på henholdsvis
A-, B- og C-niveau. Dette vil give adgang til så godt som alle tekniske uddannelser, specielt
civilingeniør- og diplomingeniøruddannelser. Denne retning kan så i øvrigt bygges op på forskellig
vis og skal ikke være slet så naturvidenskabeligt domineret som ABBB-retningen. Hvis det indføres,
som foreslået i SR-regeringens oplæg ”Gymnasier til fremtiden”, at alle skal have kemi på mindst C-
niveau, er det naturligvis unødvendigt at specificere dette krav.
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 5/2-16 fra ATV om indspil til gymnasiereformen
Det skal understreges, at vi også anser kompetencer i samfundsfag, sprog og biologi som relevante for vore
uddannelser. En studieretning, hvor der til 2) tilføjes samfundsfag på A-niveau, vil således være yderst
relevant. Også for 2) kan fysik eller kemi løftes.
Venlig hilsen
Dekan Eskild Holm Nielsen, AAU
Dekan John Renner, KU
Dekan Martin Bendsøe, DTU
Dekan Niels Christian Nielsen, AU
Dekan Martin Zachariasen, SDU/NAT
Dekan Henrik Bindslev, SDU/TEK
Institutleder Jens Christian Godskesen, ITU
Formand Frida Frost, IDA