5. februar 2016
Minister for Børn, Undervisning og Ligestilling
Ellen Trane Nørby
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Folketingets Børne og Undervisningsudvalg
Lundtoftevej 266
Indspil til gymnasiereformen
Det danske gymnasium er både studieforberedende og almendannende.
Det studieforberedende aspekt spiller en afgørende rolle for det videregående ud-
dannelsessystems bestræbelser på at uddanne tilstrækkeligt mange, tilstrækkeligt
kvalificerede unge til at opfylde samfundets behov. Det almendannende aspekt skal
medvirke til at sikre, at alle unge, der forlader gymnasiet med en studentereksamen,
er fortrolige med den kultur og det samfund, de lever i.
På denne baggrund anser Akademiet for de Tekniske Videnskaber, ATV, det som
en vigtig opgave at styrke teknologi og videnskab – i gymnasial sammenhæng ikke
mindst i skikkelse af de såkaldte NTS-fag (Natur, Teknik og Sundhed). I forbindel-
se med de genoptagne drøftelser af gymnasiereformen ønsker Akademiet derfor at
fremsætte følgende anbefalinger vedrørende det almene gymnasium STX.
Gymnasiets studieforberedende rolle
I vedlagte brev fra dekanerne for de tekniske og naturvidenskabelige fakulteter ved
de danske universiteter anbefales det, at alle gymnasier obligatorisk skal udbyde to
naturvidenskabelige studieretninger, henholdsvis en ABBB-studieretning (matema-
tik på A-niveau og fysik, kemi og biologi på B-niveau) og en ABC-studieretning
(matematik på A-niveau, fysik på B-niveau og kemi på C-niveau).
ATV støtter denne anbefaling. Akademiet vurderer, at realisering af anbefalingen
vil føre til, at mange flere studenter fremover vil forlade gymnasiet med forudsæt-
ninger, der gør det muligt at påbegynde en uddannelse inden for natur-, ingeniør- og
sundhedsvidenskab uden yderligere supplering. Kvantitativt er det dog en forudsæt-
ning, at der samtidigt sker en kraftig begrænsning i antallet af andre naturvidenska-
belige studieretninger.
ATV anbefaler yderligere, at adgangsbekendtgørelsen til de videregående uddan-
nelser samtidigt ændres, så ABBB-studieretningen giver adgang til alle uddannelser
inden for natur-, ingeniør- og sundhedsvidenskab. Dermed vil det fremstå tydeligere
for kommende gymnasieelever og deres forældre, når de i 9. klasse skal vælge stu-
dieretning i gymnasiet, at ABBB-studieretningen er det sikre valg, hvis de sigter
mod at uddanne sig inden for NTS-fagene.
Akademiets anbefalinger fremsættes på baggrund af, at mange studenter i dag for-
lader gymnasiet med utilstrækkeligt niveau i NTS-fagene og derfor er nødt til at ta-
ge suppleringskurser efter studentereksamen, hvilket både forlænger og fordyrer
studietiden.
Gymnasiets almendannende rolle
Gennem århundreder har naturvidenskab og naturvidenskabeligt baseret teknologi
spillet en stadig større rolle i vores samfund og kultur. Denne udvikling bør afspej-
les i den almendannelse, der tilbydes i gymnasiet.
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. 4588 1311
Fax. 4588 1351
atvmail@ atv.dk
www.atv.dk