Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1597839_0001.png
5. februar 2016
Minister for Børn, Undervisning og Ligestilling
Ellen Trane Nørby
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Folketingets Børne og Undervisningsudvalg
Lundtoftevej 266
Indspil til gymnasiereformen
Det danske gymnasium er både studieforberedende og almendannende.
Det studieforberedende aspekt spiller en afgørende rolle for det videregående ud-
dannelsessystems bestræbelser på at uddanne tilstrækkeligt mange, tilstrækkeligt
kvalificerede unge til at opfylde samfundets behov. Det almendannende aspekt skal
medvirke til at sikre, at alle unge, der forlader gymnasiet med en studentereksamen,
er fortrolige med den kultur og det samfund, de lever i.
På denne baggrund anser Akademiet for de Tekniske Videnskaber, ATV, det som
en vigtig opgave at styrke teknologi og videnskab – i gymnasial sammenhæng ikke
mindst i skikkelse af de såkaldte NTS-fag (Natur, Teknik og Sundhed). I forbindel-
se med de genoptagne drøftelser af gymnasiereformen ønsker Akademiet derfor at
fremsætte følgende anbefalinger vedrørende det almene gymnasium STX.
Gymnasiets studieforberedende rolle
I vedlagte brev fra dekanerne for de tekniske og naturvidenskabelige fakulteter ved
de danske universiteter anbefales det, at alle gymnasier obligatorisk skal udbyde to
naturvidenskabelige studieretninger, henholdsvis en ABBB-studieretning (matema-
tik på A-niveau og fysik, kemi og biologi på B-niveau) og en ABC-studieretning
(matematik på A-niveau, fysik på B-niveau og kemi på C-niveau).
ATV støtter denne anbefaling. Akademiet vurderer, at realisering af anbefalingen
vil føre til, at mange flere studenter fremover vil forlade gymnasiet med forudsæt-
ninger, der gør det muligt at påbegynde en uddannelse inden for natur-, ingeniør- og
sundhedsvidenskab uden yderligere supplering. Kvantitativt er det dog en forudsæt-
ning, at der samtidigt sker en kraftig begrænsning i antallet af andre naturvidenska-
belige studieretninger.
ATV anbefaler yderligere, at adgangsbekendtgørelsen til de videregående uddan-
nelser samtidigt ændres, så ABBB-studieretningen giver adgang til alle uddannelser
inden for natur-, ingeniør- og sundhedsvidenskab. Dermed vil det fremstå tydeligere
for kommende gymnasieelever og deres forældre, når de i 9. klasse skal vælge stu-
dieretning i gymnasiet, at ABBB-studieretningen er det sikre valg, hvis de sigter
mod at uddanne sig inden for NTS-fagene.
Akademiets anbefalinger fremsættes på baggrund af, at mange studenter i dag for-
lader gymnasiet med utilstrækkeligt niveau i NTS-fagene og derfor er nødt til at ta-
ge suppleringskurser efter studentereksamen, hvilket både forlænger og fordyrer
studietiden.
Gymnasiets almendannende rolle
Gennem århundreder har naturvidenskab og naturvidenskabeligt baseret teknologi
spillet en stadig større rolle i vores samfund og kultur. Denne udvikling bør afspej-
les i den almendannelse, der tilbydes i gymnasiet.
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. 4588 1311
Fax. 4588 1351
atvmail@ atv.dk
www.atv.dk
BUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 5/2-16 fra ATV om indspil til gymnasiereformen
1597839_0002.png
2
Eleverne skal selvfølgelig erhverve almendannelse inden for kunst, kultur, historie
og samfundsforhold, men den altgennemtrængende kulturelle rolle, der er knyttet til
moderne natur- og tekniskvidenskabelige begreber kan ikke belyses tilstrækkeligt
gennem undervisning i humanistiske fag eller samfundsfag. Den kræver generel og
almen indsigt i naturvidenskaberne, og hvorledes disse bidrager til vores selvforstå-
else og omverdensforståelse, både intellektuelt og praktisk. Hertil kommer viden
om, hvordan teknologi opstår og udvikler sig, og hvorledes den teknologiske udvik-
ling kan fremmes og reguleres. Uden en sådan indsigt er eleverne ikke i besiddelse
af en moderne og tilstrækkelig almendannelse.
I det nuværende STX er der krav om undervisning i NTS-fagene i ca. 15 procent af
den samlede undervisningstid – mellem 285 og 410 timer ud af ca. 2500 timer (na-
turvidenskabeligt grundforløb, tre fag på C-niveau og eventuelt løft af et af disse til
B-niveau). Der er imidlertid ikke tale om en samlet pakke, hvor fagene spiller sam-
men. Elevernes udbytte af undervisningen vil kunne blive væsentligt større.
ATV anbefaler derfor, at der på de ikke-naturvidenskabelige studieretninger i STX
indføres et nyt obligatorisk NTS-fag af samme omfang som ovenfor, men hvor fa-
gene undervises i sammenhæng, så eleverne ikke hele tiden skal i gang med noget
nyt; hvor der tages hensyn til elevgruppen, og hvor succesen i mindre grad er af-
hængig af den enkelte lærers entusiasme. I den sammenhæng har Akademiet også
noteret sig Danske Gymnasiers anbefaling af, at matematikundervisningen i gymna-
siet på tilsvarende vis gøres afhængigt af den kontekst, der undervises i.
ATV’s anbefalinger er drøftet og besluttet i ATV’s temagruppe om Science og En-
gineering i uddannelserne.
På vegne af ATV
Erik Meineche Schmidt
Næstformand i temagruppen
Lia Leffland
Akademidirektør