Beskæftigelsesudvalget
Til:
Dato:
Beskæftigelsesministeren
1. december 2015
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
BEU alm. del
Spørgsmål 128
Arbejdstilsynet påtænker at gå fra 35 fiktive udkørselssteder i dag til 6 fiktive
udkørselssteder i en ny udkørselsmodel. Det vil medføre, at en del af medar-
bejderne får væsentligt længere afstand fra hjemadressen til udkørselsstedet.
Formålet med dette er tilsyneladende, at Arbejdstilsynet vil overvælte kørsels-
udgifterne til medarbejderne, således Arbejdstilsynet slipper for at betale kør-
selsgodtgørelse i forbindelse med udkørsel til første tilsyn og hjemkørsel fra
sidste. I gennemsnit har de tilsynsførende 2 virksomhedsbesøg på tilsynsda-
ge. De 6 nye udkørselssteder vil geografisk blive placeret, hvor der er størst
koncentration af virksomheder, hvilket vil sige tæt på større byer. Dette vil
medføre, at det bliver mindre attraktivt at arbejde for Arbejdstilsynet, hvis man
bor i en udkantskommune, fordi de tilsynsførende ikke vil få godtgørelse for
deres udgifter til kørsel for Arbejdstilsynet. Samtidig vil køretiden til første og
fra sidste tilsyn i praksis også blive i medarbejdernes fritid.
Ministeren bedes på denne baggrund redegøre for, hvorledes de enkelte til-
synsførendes tilsyn fremover vil blive planlagt. Vil man indrette tilsynene såle-
des, at den enkelte medarbejders første tilsyn placeres så langt væk fra den-
nes hjemmeadresse som muligt mhp. maksimal udnyttelse af muligheden for
ikke at betale kørselsgodtgørelse til de tilsynsførende, eller placeres det første
tilsynsbesøg så tæt på medarbejdernes hjemadresse for at udnytte de tilsyns-
førendes arbejdstid bedst muligt dvs. anvende den på egentlige tilsyn frem for
transport?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
På udvalgets vegne
Bent Bøgsted
formand
1/1