Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1598500_0001.png
NOTAT
12. januar 2016
Vores reference:
2015029288
SØFARTSSTYRELSEN
Søfartsstyrelsens praksis vedrørende tilsyn
Søfartsstyrelsen fører tilsyn med fiskeskibe. I 2011 inkluderede Søfarts-
styrelsen en risikobaseret tilgang i sit tilsyn, hvorefter der særligt fokuse-
res på de områder, hvor statistik og erfaring viser, der har været flest
ulykker og hændelser.
De særlige fokusområder kan bl.a. være:
stabilitet ved ombordtagning af fangst
brug af udstyr ved slukning af brand
brug af udstyr ved lækage
brug af udstyr ved overbordfald
udsendelse af nødmelding
afholdelse af udkig
arbejde ved spil og tromler ved udsætning og bjergning af fiske-
redskaber
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Tlf.
Fax
91 37 60 00
91 37 60 01
CVR-nr. 29 83 16 10
EAN-nr. 5798000023000
[email protected]
www.sofartsstyrelsen.dk
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERIET
Fokusområderne vedrører typisk operationelle forhold, der foregår, når
skibet sejler, men ikke når skibet er i havn, hvor tilsynet finder sted. Der-
for er dialog mellem skibsinspektøren og ejeren, skipperen eller fiskeren
om de ovennævnte fokusområder afgørende. Ved tilsynet giver skibsin-
spektøren råd og vejledning og indskærper om nødvendigt til forsvarlig
sikkerhedsmæssig adfærd. Herudover stiller inspektøren krav, hvis der er
mangler på skib og udstyr, så der sikres høj sikkerhed ombord på skibet.
Kort forinden ulykken på SUSANNE H synede Søfartsstyrelsen skibet.
Synet gav ikke anledning til bemærkninger. Ved dialog med ejeren blev
Søfartsstyrelsen ikke gjort opmærksom på, at skibet også blev anvendt til
industrifiskeri. Industrifisk - også kaldet skidtfisk - anvendes til at lave fi-
skeolie og mel. Industrifisk opbevares anderledes end konsumfisk. Det
har efterfølgende vist sig, at skibet udførte industrifiskeri, og ikke havde
det krævede udstyr om bord til at lade personer gå i lasten med industri-
fisk.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Notater fra Søfartsstyrelsen og Arbejdstilsynet som opfølgning på samråd om Strandby-ulykken d. 16/2-2015, fra beskæftigelsesministeren
2/2
Efter ulykken på SUSANNE H i 2014 besluttede Søfartsstyrelsen at
skærpe fokus i sit tilsyn på omgang med industrifiskelaster. Skibsinspek-
tøren forhører sig derfor nu altid om, hvorvidt skibene udfører industrifi-
skeri.
Mange fiskeskibe udfører både konsumfiskeri og industrifiskeri, og de
skal ikke have en særlig tilladelse fra Søfartsstyrelsen til at udføre enten
konsum- og/eller industrifiskeri. Ved bygning, ombygning eller køb fra
udlandet godkendes en stabilitetsbog, hvoraf det fremgår, om der er ud-
regnet stabilitetskonditioner for både konsum- og industrifiskeri for ski-
bet, men dette indikerer ikke, hvorvidt skibet i praksis udfører den ene el-
ler anden type fiskeri.
SUSANNE H
Ulykken på SUSANNE H skete, da skibet var i havn under losning. Da
lastning og losning i havn er uden for Søfartsstyrelsens tilsyn, er Søfarts-
styrelsen ikke blevet underrettet eller kontaktet i forbindelse med ulyk-
ken. Søfartsstyrelsen har derfor kun viden om ulykken fra pressen og er-
hvervet, herunder fra deltagelse i havnesikkerhedsudvalget.