Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1590577_0001.png
Tandpleje til socialt udsatte – udfordringer og løsningsforslag
Foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg 20. januar 2016
Dansk Socialrådgiverforening og Tandlægeforeningen
Hvordan kan socialt udsatte få økonomisk hjælp til tandpleje?
Personer, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse og tilsvarende ydelser, kan
få tilskud til tandpleje via to paragraffer i lov om aktiv socialpolitik: § 82 a og § 82.
Tilskud via lov om aktiv socialpolitik § 82 a
Denne tilskudsordning er indført pr. 1. januar 2013.
Tilskudsordningen går ud på, at kontanthjælpsmodtagere m.fl. kan få økonomisk hjælp til
tandbehandlingsforløb, der koster op til 10.000 kr. Hvis behandlingsforløbet koster mindre end
10.000 kr., skal patienten ikke søge kommunen om forhåndsgodkendelse.
Hvis behandlingsforløbet koster mere end 10.000 kr., skal patienten søge kommunen om
forhåndsgodkendelse.
Patienten har en årlig egenbetaling:
o
18-24-årige: Egenbetaling på 600 kr. årligt
o
25-29-årige som modtager integrationsydelse eller uddannelseshjælp og som samtidig
opfylder en række andre betingelser: Egenbetaling på 600 kr. årligt
o
Alle andre der er fyldt 25 år: Egenbetaling på 600 kr. + 35 % af resten af den samlede udgift
til tandbehandlingsforløbet.
Tilskud via lov om aktiv socialpolitik § 82
Kommunen kan yde økonomisk hjælp til tandbehandling, der ikke dækkes efter anden lovgivning,
hvis patienten ikke selv har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Hjælpen ydes dog kun, hvis
behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der ydes hjælp til behandling på
lavest fagligt forsvarlige niveau.
Kommunen skal altid forhåndsgodkende behandlingen.
Såvel kontanthjælpsmodtagere som studerende og andre lavindkomstmodtagere kan modtage denne
hjælp. Det gælder ligeledes førtidspensionister. Folkepensionister og førtidspensionister, der har fået
pension før 1. januar 2003, kan dog ikke modtage denne hjælp, men de kan evt. få personligt tillæg
efter pensionsreglerne.
En kontanthjælpsmodtager kan anmode kommunen om at dække egenbetalingen ved behandling
omfattet af § 82 a tilskudsordningen. Men så skal kontanthjælpsmodtageren søge om
forhåndsgodkendelse hos kommunen – også selv om den samlede regning for behandlingsforløbet er
under 10.000 kr.
Læs mere om reglerne her:
https://www.tandlaegeforeningen.dk/Patienter/Priser/tilskud_tandpleje_2013/voksne/Kontanthjaelpsmod
tagere_studerende.aspx
Tilskudsordning fungerer ikke – fakta og årsager
Det er Dansk Socialrådgiverforenings og Tandlægeforeningens vurdering, at den særlige tilskudsordning
for kontanthjælpsmodtagere mv. via lov om aktiv socialpolitik § 82 a ikke fungerer efter hensigten. Der
blev i forbindelse med aftalen om finansloven for 2013 afsat 720 mio. kr. over en fire-årig periode, dvs.
180 mio. kr. om året. I 2013 kom kun 48 ud af de afsatte 180 mio. kr. målgruppen til gode. I 2014 var
ordningens indkøringsperiode afsluttet. Alligevel blev kun 85 ud af de afsatte 180 mio. kr. brugt. Tallene
for 2015 foreligger endnu ikke, men der er ingen tegn på, at billedet ser væsentligt anderledes ud end i
2014.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 79: Henvendelse af 20/1-2016 fra Tandlægeforeningen og Dansk Socialrådgiverforening om tandpleje til socialt udsatte som opfølgning på foretræde d. 20/1-2016.
1590577_0002.png
Der er ifølge Dansk Socialrådgiverforenings og Tandlægeforeningens vurdering tre hovedårsager til, at
tilskudsordningen – trods en lovændring i maj 2015 – ikke fungerer efter hensigten:
1) Kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 25 år, skal som nævnt ovenfor selv betale dels de første 600
kr., dels 35 % af resten. Det betyder eksempelvis, at den kontanthjælpsmodtager, der får udført
tandbehandling for 10.000 kr., selv skal betale næsten 4.000 kr. Det har stort set ingen
kontanthjælpsmodtagere realistisk mulighed for.
2) Der mangler fortsat en opsøgende indsats over for målgruppen på tværs af faggrupper og sektorer.
Lovgivningen har med lovændringen fra maj 2015 åbnet mulighed for en sådan indsats, men den ses
endnu ikke udført i praksis i alle kommuner.
3) Tilskudsordningen omfatter ikke de hjemløse. I mange byer findes der særlige tandplejetilbud til
hjemløse, men disse tilbud beror fuldstændig på frivilligt arbejde.
Konsekvenser for borgere og samfund
Den primære konsekvens er, at et stort antal socialt udsatte ikke får udført nødvendig tandbehandling.
Manglende behandling af sygdomme i tænder og mund udgør et stort problem, både for den enkelte
borger og for samfundet. Sunde og pæne tænder er ofte en nødvendig adgangsbillet til arbejdsmarkedet.
Dårlig tandsundhed kan være en afgørende barriere for kontanthjælpsmodtagere mv., der ellers er
parate til at træde ind på arbejdsmarkedet.
Dårlig tandsundhed og utilstrækkelig mundhygiejne er imidlertid også en barriere for social
netværksdannelse i det hele taget. Mange socialt udsatte med betændte eller manglende tænder holder
sig tilbage fra social aktivitet og har svært ved at etablere parforhold.
Tre løsningsforslag
Da midlerne er til stede, foreslår Dansk Socialrådgiverforening og Tandlægeforening, at der sættes ind på
tre områder:
1) Egenbetalingen på 35 % i § 82 a tilskudsordningen skal sættes markant ned.
2) Den opsøgende indsats på tværs af faggrupper og sektorer i kommunerne skal opprioriteres
betydeligt, og den skal være til stede i alle kommuner.
3) Der skal afsættes fx 30 ud af de i forvejen afsatte 180 mio. kr. til økonomisk støtte til de frivillige
tandplejetilbud for hjemløse.
Yderligere oplysninger kan fås hos konsulent Mette Bertelsen, Dansk Socialrådgiverforening, tlf. 33 38 61
71 eller mail
[email protected],
og hos kommunikationschef Claus Jørgensen,
Tandlægeforeningen, tlf. 21 26 56 98 eller mail
[email protected].
Dansk Socialrådgiverforening
Tandlægeforeningen