Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1586828_0001.png
Lovtidende A
2015
16. december 2015.
Bekendtgørelse om forsøg på beskæftigelsesområdet
I medfør af § 116 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af 1. juli 2015, og § 110, stk. 1
og 2, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr.
806 af 1. juli 2015, fastsættes efter bemyndigelse:
Udvidet varslingsindsats
§ 1.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at al-
le jobcentre kan fravige kravene i § 102, stk. 3, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats til, hvornår der foreligger større
afskedigelser, således at der i opsigelsesperioden som forsøg
kan tilbydes beskæftigede jobsøgningskurser i op til 2 uger
og ydes tilskud til udgifter til opkvalificering, herunder til
efter- og videreuddannelse i op til 8 uger, når afskedigelsen
omfatter mindst 50 pct. af medarbejderne på et arbejdssted
med mindst 20 ansatte.
Stk. 2.
Forsøgsperioden løber fra den 8. april 2009 til og
med den 31. december 2016.
Rimelighedskravet – Førtidspensionister ansat med
løntilskud
§ 2.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at al-
le jobcentre skal gennemføre forsøg, hvorefter det regionale
arbejdsmarkedsråd ved ansættelse i offentlige og private
virksomheder af personer, der er omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats § 2, nr. 6, efter ansøgning fra kommu-
nen kan fravige kravet om, at der skal være et rimeligt for-
hold mellem antallet af ansatte uden løntilskud og antallet af
ansatte med løntilskud efter lovens kapitel 12 samt personer
i virksomhedspraktik efter lovens kapitel 11.
Stk. 2.
Det er en betingelse for fravigelse i henhold til stk.
1, at virksomheden kan godtgøre, at ansættelsen kan medvir-
ke til at opnå eller fastholde beskæftigelse. Virksomheden
skal i den forbindelse redegøre fyldestgørende for, hvorledes
man kan opfylde formålet med tilbuddet. Der skal foreligge
en skriftlig tilkendegivelse fra arbejdsgiveren og en medar-
bejderrepræsentant om, at der er enighed om dette.
Stk. 3.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af:
1) § 62 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter
der i såvel private som offentlige virksomheder skal
være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden
løntilskud og antallet af ansatte med løntilskud efter lo-
vens kapitel 12 samt personer i virksomhedspraktik ef-
ter lovens kapitel 11.
§ 83, stk. 1, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, hvorefter antallet af ansatte med løntilskud
efter lovens kapitel 12 og antallet af personer i virk-
somhedspraktik efter lovens kapitel 11 maksimalt må
udgøre 1 person for hver 5 ordinært ansatte, hvis virk-
somheden har 0–50 ansatte, dog altid 1 person, og her-
udover 1 person for hver 10 ordinært ansatte.
3) § 83, stk. 3, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, hvorefter begrænsningen i bekendtgørelsens
§ 83, stk. 1, kan fraviges ved ansættelse i offentlige
virksomheder af personer omfattet af § 1, nr. 6, når
virksomheden kan godtgøre, at ansættelsen kan med-
virke til at opnå eller fastholde beskæftigelse, at virk-
somheden i den forbindelse skal redegøre fyldestgøren-
de for, hvorledes man kan opfylde formålet med tilbud-
det, samt at der skal foreligge en skriftlig tilkendegivel-
se fra arbejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant
om, at der er enighed om dette.
Stk. 4.
Forsøgsperioden løber fra den 1. oktober 2013 til
den 31. december 2015. Forsøgsperioden forlænges dog fra
1. januar 2016 til 31. december 2016 for personer, der i 4.
kvartal 2015 har været omfattet af et ansættelsesforhold på
grund af fravigelsen af rimelighedskravet. For disse perso-
ner vil fravigelsen i den pågældende virksomhed fortsat væ-
re gældende, uanset om ansættelsesforholdet har været bragt
til ophør i 4. kvartal 2015.
Studiestartskoordinatorer til unge enlige forsørgere, der
modtager uddannelseshjælp
§ 3.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at al-
le kommuner skal gennemføre forsøg, hvor unge enlige for-
sørgere, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2,
nr. 1, i lov om aktiv socialpolitik, får ret til mentorstøtte i
form af en studiestartkoordinator for at få en stabil tilknyt-
ning til uddannelsen.
Stk. 2.
Retten til en studiestartskoordinator indtræder fra
det tidspunkt, hvor den unge er optaget på uddannelsen på
baggrund af et uddannelsespålæg, og hele det første år af
uddannelsen. Kommunen skal som led i forsøget bevilge
minimum 10 timers støtte i løbet af det første år af uddan-
nelsen. Hvis kommunen vurderer, at den unge har brug for
en studiestartkoordinator ud over det første år for at sikre en
stabil tilknytning til studiet, kan kommunen forlænge perio-
den med støtte fra en studiestartskoordinator.
2)
BE006642
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/15342
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 71: Henvendelse af 7/1-16 fra Brian Sørensen vedr. førtidspensionister ansat med løntilskud
16. december 2015.
2
Stk. 3.
Det er en betingelse, at der indgås skriftlig aftale
mellem kommunen og den person, der får støtten, og aftalen
skal opfylde betingelserne i § 31 c i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 31
b, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 5.
Forsøgsperioden løber fra den 15. januar 2014 til
den 31. december 2016.
Danskundervisning og hyppige samtaler
§ 4.
Personer, som er omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der har haft lovligt
ophold i Danmark i mindre end de seneste 5 år, som har en
kort tilknytning til det danske arbejdsmarked, og har dårlige
danskkundskaber, skal have et intensiveret samtaleforløb og
deltage i arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, jf. dog
stk. 7.
Stk. 2.
Jobcentret undersøger i forbindelse med første
samtale, jf. §§ 19, 20, og 20 a, i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, om en person er omfattet af stk. 1. Jobcentret un-
dersøger beskæftigelsesgraden, jf. stk. 3 og henviser perso-
nen til dansksproglig visitation. Visitationen følger procedu-
ren for visitation til danskuddannelse efter bekendtgørelse
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Stk. 3.
Ved kort tilknytning til det danske arbejdsmarked
forstås ordinært arbejde i Danmark i mindre end 12 måneder
inden for de seneste 3 år.
Stk. 4.
Dårlige danskkundskaber er defineret efter princip-
perne for opbygning af arbejdsmarkedsrettet danskundervis-
ning efter bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne
udlænding m.fl. Hvis resultatet af den dansksproglige visita-
tion viser, at en persons danskkundskaber er på niveau
A1/A2 efter nævnte bekendtgørelse, er der tale om dårlige
danskkundskaber (Se illustration i bilag 3 i bekendtgørel-
sen), og jobcentret skal give personen tilbud om arbejdsmar-
kedsrettet danskundervisning, jf. stk. 6.
Stk. 5.
For personer omfattet af stk. 1, udvides antallet af
samtaler efter kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats således, at der efter den første samtale holdes samtaler
senest hver gang personen i en måned har modtaget offentli-
ge forsørgelsesydelser eller har deltaget i tilbud om ansæt-
telse med løntilskud efter kapitel 12. For personer omfattet
af § 2, nr. 1, i samme lov gælder dog, at udvidelsen af sam-
taler først gælder efter personen har været ledig i sammen-
lagt 6 måneder.
Stk. 6.
Personer omfattet af stk. 1 har hurtigst muligt ret
og pligt til at deltage i arbejdsmarkedsrettet danskundervis-
ning. Denne ret og pligt er ud over ret og pligt til tilbud efter
kapitel 16 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Arbejds-
markedsrettet danskundervisning skal tilrettelægges under
hensyn til de tilbud, som personen i øvrigt har ret og pligt til
at deltage i.
Stk. 7.
Jobcentret kan efter en konkret vurdering fritage
personer omfattet af § 2, nr. 3 og 13, i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, fra tilbud om arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning, hvis jobcentret på baggrund af en social-
faglig vurdering skønner, at vedkommende ikke er i stand til
at deltage i arbejdsmarkedsrettet danskundervisning. Derud-
over kan jobcentret fritage personer omfattet af stk. 1, som
tidligere har gennemført danskundervisning på et niveau
svarende til A1/A2 niveau eller højere.
§ 5.
Forsøg efter § 4 indebærer en fravigelse af §§ 16 a,
stk. 2, 17, 18 og 85, 87, 88, 92 og 96 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 2.
Jobcentret skal ved førstkommende samtale vurde-
re, om personer omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13, i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, og som ved forsøgets ikraft-
træden har haft første samtale med jobcentret, er omfattet af
målgruppen for forsøget.
Stk. 3.
Frikommuner, der gennemfører forsøg med det in-
dividuelle kontaktforløb efter bekendtgørelse om frikommu-
neforsøg på beskæftigelses- og sygedagpengeområdet, er ik-
ke omfattet af § 4 om forsøg med danskundervisning og
hyppige samtaler.
Stk. 4.
Forsøgsperioden løber fra 1. oktober 2014 til og
med 1. oktober 2016.
Stk. 5.
Personer, som ved forsøgsperiodens udløb er påbe-
gyndt et forløb efter § 4, stk. 6, fortsætter hermed efter ud-
løb af forsøgsperioden.
Empowerment
§ 6.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at
jobcentrene i følgende kommuner deltager i forsøg med em-
powerment og det gode ressourceforløb:
1)
Ballerup.
2)
Bornholm.
3)
Brønderslev.
4)
Esbjerg.
5)
Fredensborg.
6)
Frederikshavn.
7)
Faaborg-Midtfyn.
8)
Gentofte.
9)
Greve.
10) Haderslev.
11) Hedensted.
12) Horsens.
13) Jammerbugt.
14) Kalundborg.
15) Kolding.
16) København.
17) Lolland.
18) Lyngby-Taarbæk.
19) Middelfart.
20) Norddjurs.
21) Næstved.
22) Odder.
23) Randers.
24) Silkeborg.
25) Skive.
26) Slagelse.
27) Stevns.
28) Svendborg.
29) Sønderborg.
30) Vallensbæk.
31) Vordingborg.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 71: Henvendelse af 7/1-16 fra Brian Sørensen vedr. førtidspensionister ansat med løntilskud
16. december 2015.
3
32) Aalborg.
Stk. 2.
Jobcenteret kan udvælge personer, som modtager
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller ressourceforløbsydel-
se, til forsøget. Personen kan herefter vælge at deltage.
Stk. 3.
Forsøgstilladelsen indebærer følgende:
1) At jobcenteret forud for afgivelse af tilbud efter kapitel
9 b – 12 i lov om aktiv beskæftigelsesindsats kan und-
lade at udarbejde Min Plan, jf. lovens § 29, til en kon-
tanthjælpsmodtager, som deltager i forsøget, og som
har fået udarbejdet en indsatsplan som led i forsøget.
2) At kontanthjælpsmodtagere og uddannelseshjælpsmod-
tagere, som deltager i forsøget, er fritaget for ret og
pligt til tilbud efter kapitel 17 og 17 a i lov om aktiv
beskæftigelsesindsats.
3) At personer, som deltager i forsøg(et), uanset bestem-
melsen i § 13, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik kan
bevare retten til kontanthjælp eller uddannelseshjælp,
selvom personen ikke tager imod et rimeligt tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller ikke delta-
ger i en læse-, skrive- og regnetest.
4) At kommunen uanset bestemmelserne i § 36, stk. 1, i
lov om aktiv socialpolitik ikke kan foretage et fradrag i
hjælpen til personer, som deltager i forsøget, og som
uden rimelig grund udebliver fra et tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
5) At hjælpen uanset bestemmelserne i § 41, stk. 1, i lov
om aktiv socialpolitik ikke kan ophøre som følge af, at
en person, som deltager i forsøget:
a) uden rimelig grund afviser tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, eller
b) uden rimelig grund har gentagne udeblivelser fra et
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
6) At kommunen uanset bestemmelserne i § 69 b, stk. 1, i
lov om aktiv socialpolitik ikke kan foretage et fradrag i
ressourceforløbsydelsen til personer, som deltager i
forsøget, og som uden rimelig grund afviser eller ude-
bliver fra et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats.
7) At ressourceforløbsydelsen uanset bestemmelserne i §
69 e i lov om aktiv socialpolitik ikke kan ophøre som
følge af, at en person, som deltager i forsøget, gentagne
gange uden rimelig grund afviser eller udebliver fra til-
bud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af føl-
gende:
1) § 29 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
2) Kapitel 17 samt 17 a i lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats.
3) § 13, stk. 5, i lov om aktiv socialpolitik.
4) § 36, stk. 1, § 41, stk. 1, § 69 b, stk. 1, og § 69 e i lov
om aktiv socialpolitik.
Stk. 5.
Forsøgsperioden løber fra 1. oktober 2014 til 30.
september 2016.
Mulighed for arbejdsmarkedserfaring for udsatte ledige
§ 7.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at
følgende kommuner deltager i et forsøg med mulighed for
arbejdsmarkedserfaring til udsatte kontanthjælpsmodtagere,
som er omfattet af § 2 nr. 3, i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats:
1)
Allerød.
2)
Ballerup.
3)
Halsnæs.
4)
Hedensted.
5)
Horsens.
6)
Kalundborg.
7)
Odsherred.
8)
Stevns.
9)
Sønderborg.
10) Vejle.
11) Aabenraa.
12) Tønder.
13) Køge.
14) Aarhus.
Stk. 2.
Forsøget indebærer, at aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere kan formidles et ordinært job af kortere
varighed - evt. som dag til dag-formidling - med lempeligere
fradrag for lønindtægten i kontanthjælpen, jf. stk. 3. Kom-
munerne skal etablere samarbejde med relevante virksomhe-
der og løbende have forbindelse med de aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, for hvem muligheden for alene at
påtage sig et ordinært arbejde af kortere varighed vil være
relevant. Målet er, at personen får en tro på at kunne komme
tættere på arbejdsmarkedet på sigt ved at yde en indsats i et
dag-til-dag job eller et job af kortere varighed.
Stk. 3.
Lønindtægter efter stk. 2 fradrages i kontanthjæl-
pen efter de principper, der gælder for fradrag af lønindtæg-
ter i ressourceforløbsydelse, jf. § 68 a, stk. 2, i lov om aktiv
socialpolitik. Der foretages endvidere ikke fradrag for godt-
gørelse for dokumenterede udgifter til nødvendig arbejdsbe-
klædning.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 31 i
lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 5.
Forsøgsperioden løber fra den 1. februar 2015 til
den 31. december 2016.
Pulje til udvikling af indsatser for langtidsledige, ledige i
risiko for langtidsledighed og seniorer
§ 8.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at
jobcentrene i følgende kommuner deltager i forsøg om pulje
til udvikling af indsatser for langtidsledige, ledige i risiko
for langtidsledighed og seniorer:
1)
Haderslev.
2)
Vallensbæk.
3)
Skanderborg.
4)
Kalundborg.
5)
Rødovre.
6)
Fredericia.
7)
Nordfyn.
8)
Jammerbugt.
9)
Lolland.
10) Lyngby-Taarbæk.
Stk. 2.
Målgrupper for forsøget er personer omfattet af §
2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som er
1) under 30 år og har en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse, og som har mindst 6 måneders ledighed,
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 71: Henvendelse af 7/1-16 fra Brian Sørensen vedr. førtidspensionister ansat med løntilskud
16. december 2015.
4
mellem 30 og 50, og som har mindst 6 måneders ledig-
hed, eller
3) fyldt 50 år.
Stk. 3.
Personer omfattet stk. 2, og som deltager i forsøget
kan få tilbud om virksomhedspraktik efter kapitel 11 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats i op til 8 uger.
Stk. 4.
Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af § 44 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 5.
Forsøgsperioden løber fra den 15. januar 2016 til
den 31. december 2016.
Særligt tilrettelagte virksomhedsforløb for borgere i
udkanten af arbejdsmarkedet
§ 9.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at
følgende kommuner deltager i forsøget "JobFirst", som gi-
ver mulighed for arbejdsmarkedserfaring til borgere i ud-
kanten af arbejdsmarkedet:
1)
Jammerbugt.
2)
Viborg.
3)
Aarhus.
4)
Haderslev.
5)
Hedensted.
6)
Lolland.
7)
Ishøj.
8)
Vallensbæk.
9)
København.
10) Syddjurs.
11) Sorø.
12) Ringsted.
13) Odense.
14) Hillerød.
15) Skanderborg.
16) Aalborg.
Stk. 2.
Målgrupper for forsøget er personer, som er fyldt
30 år, og som er omfattet af
1) § 2, nr. 11, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
2) § 2, nr. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
som i en sammenhængende periode på mindst et år har
modtaget offentlig forsørgelsesydelse i form af kon-
tanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse eller
sygedagpenge i en ledighedsperiode.
Stk. 3.
Kommunerne giver en deltagergruppe, som er om-
fattet af stk. 2, et særligt tilrettelagt virksomhedsforløb,
mens en tilsvarende gruppe af personer i en kontrolgruppe
får den sædvanlige indsats efter beskæftigelseslovgivningen.
Deltagerne i forsøget udvælges af Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering via tilfældig udvælgelse af cpr. -numre.
Stk. 4.
For deltagergruppen i stk. 3, som får et særligt til-
rettelagt virksomhedsforløb, indebærer forsøget følgende:
1) Ved opgørelsen af forholdstalskravet efter § 65, stk. 1, i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan
antallet af personer, der må være i virksomhedspraktik,
opgøres som fuldtidspersoner, således at flere ledige
kan deles om en fuldtids praktikplads på 37 timer pr.
uge. Ved opgørelsen rundes antallet af timer op til nær-
meste hele antal timer.
2)
2)
Tilbud om virksomhedspraktik eller løntilskud som led
i Jobfirst kan tilbydes i den virksomhed, hvor personen
er ansat eller senest har været ansat.
Stk. 5.
Forsøgstilladelsen indebærer for deltagergruppen i
stk. 3, som får et særligt tilrettelagt virksomhedsforløb, en
fravigelse § 61, stk. 3, § 65, stk. 1 og § 70, stk. 2 i bekendt-
gørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 6.
Forsøgsperioden løber fra den 1. januar 2016 til
den 31. december 2017.
Forsøg med Integreret Behandlings- og
Beskæftigelsesindsats for sygemeldte med lettere psykiske
lidelser (IBBIS) (Jobcentret i Københavns Kommune)
§ 10.
Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at
jobcentret i Københavns Kommune sammen med Region
Hovedstaden indgår i forsøg med Integreret Behandlings- og
Beskæftigelsesindsats (IBBIS). Forsøget indebærer, at en
deltagergruppe bestående af sygedagpengemodtagere får en
særlig integreret behandlings- og beskæftigelsesindsats. For-
søget påbegyndes med et pilotprojekt på 3 måneder efter-
fulgt af en 2-årig forsøgsperiode, hvor projektet yderligere
udvides med 2-4 kommuner.
Stk. 2.
Målgruppen for forsøget er sygedagpengemodtage-
re, der er sygmeldte på grund af lettere psykiske lidelser. I
forbindelse med første opfølgningssamtale henviser jobcen-
tret sygemeldte med lettere psykiske lidelser til screening
hos en care-manager, der er ansat i den regionale psykiatri
og er en del af IBBIS-teamet, som ud over care-manageren
består af psykiater, psykolog og speciallæge i almen medi-
cin. Care-manageren foretager visitationen til forsøget. Sy-
gemeldte, der ikke visiteres til forsøget, bliver henvist til al-
mindelig indsats i jobcenteret. Sygemeldte, der deltager i
forsøget, forbliver i forsøget, uanset om de under forsøget
overgår til en anden ordning, herunder jobafklaringsforløb,
ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Sygemeldte,
der under forsøget kommer i arbejde med efterværn, forbli-
ver i forsøget, men modtager ikke den beskæftigelsesrettede
del af indsatsen.
Stk. 3.
Sygedagpengemodtagere med lettere psykiske li-
delser, der er sygemeldte på grund af angst og depression,
placeres tilfældigt i henholdsvis en kontrolgruppe og to ind-
satsgrupper. Sygedagpengemodtagere med lettere psykiske
lidelser, der er sygemeldte på grund af stress, udbrændthed
eller tilpasningsreaktion, placeres ligeledes tilfældigt i hen-
holdsvis en kontrol- og to indsatsgrupper.
Stk. 4.
Forsøget indebærer, at en indsatsgruppe fra hver af
de to målgrupper, jf. stk. 3, får integreret behandlings- og
beskæftigelsesindsats kombineret med opfølgningssamtaler,
jf. stk. 5. Den anden indsatsgruppe fra de to målgrupper, jf.
stk. 3, får alene behandlingsindsats kombineret med jobcent-
rets almindelige opfølgning og indsats. Kontrolgruppen fra
de to målgrupper, jf. stk. 3, får alene jobcentrets almindelige
opfølgning og indsats.
Stk. 5.
Care-manageren og en beskæftigelseskonsulent,
der er ansat i jobcenteret, men er fysisk placeret med resten
af IBBIS-teamet skal i samarbejde tilrettelægge den integre-
rede behandlings- og beskæftigelsesindsats for den enkelte
sygemeldte, herunder evt. justering af indsatsen. Care-mana-
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 71: Henvendelse af 7/1-16 fra Brian Sørensen vedr. førtidspensionister ansat med løntilskud
16. december 2015.
5
geren varetager behandlingsindsatsen. Beskæftigelseskonsu-
lenten varetager beskæftigelsesindsatsen, herunder problem-
løsende samtaler, iværksættelse af virksomhedspraktik m.v.
Beskæftigelseskonsulenten afholder herudover opfølgnings-
samtaler.
Stk. 6.
Det er frivilligt for sygemeldte at deltage i forsø-
get, og sygemeldte kan på et hvilket som helst tidpunkt væl-
ge at udtræde af forsøget og overgå til jobcentrets almindeli-
ge opfølgning og indsats.
Stk. 7.
De almindelige regler i sygedagpengeloven finder i
øvrigt anvendelse, herunder reglerne om medvirken i job-
centrets opfølgning og indsats samt reglerne om sanktion
ved manglende medvirken uden rimelig grund.
Stk. 8.
Forsøgsperioden løber fra den 1. januar 2016 til
den 1. april 2018.
Ikrafttræden
§ 11.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1008 af 30. august 2015 om
forsøg på beskæftigelsesområdet ophæves.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den 16. december 2015
M
ORTEN
B
INDER
/ Christian Solgaard