Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1585380_0001.png
NOTAT
Afrapportering af myndighedsindsatsen mod social
dumping 2012 - 3. kvartal 2015
November 2015
Baggrund
1. kontor
Den tidligere regering og Enhedslisten besluttede i forbindelse med finansloven for
2012 at styrke indsatsen over for social dumping. Der blev afsat en ramme på i alt
55 mio. kr. årligt i 2012-2013 til Arbejdstilsynet, SKAT og politiet. Med finans-
lovsaftalen for 2013 fik Arbejdstilsynet tilført yderligere 10 mio. kr. i 2013 til ind-
satsen.
Aftalen om finansloven for 2014
mellem den tidligere regering, Venstre og Det
Konservative Folkeparti indebar en videreførelse af den styrkede myndighedsind-
sats mod social dumping i perioden 2014-2017. Arbejdstilsynet, SKAT og politiet
er sammen blevet bevilliget 65 mio. kr. i 2014 og 53 mio. kr. årligt i 2015 – 2017.
Det fremgår af aftalen, at myndighedsindsatsen også skal have fokus på illegal
arbejdskraft.
Med finanslovsaftalen
for 2015
mellem den tidligere regering, Socialistisk Folke-
parti og Enhedslisten blev det aftalt at øge bevillingen til den fælles myndigheds-
indsats mod social dumping med 27,5 mio. kr. i 2015, 23 mio. kr. i 2016 samt 13
mio. kr. årligt i 2017-18.
Opsummering af de afsatte midler til de tre myndigheders initiativer fra 2015 til 2018 i mio. kr.
2015
80,5
2016
76,0
2017
66,0
2018
13,0
I alt
Endvidere blev der med FL14 og FL15 sat en række initiativer i værk, der gav
yderligere bevillinger til myndighederne.
Sammenfatning
Siden indsatsen mod social dumping startede d. 1. marts 2012 er kontrol og tilsyn
med udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne
gennemfører fælles kontrolaktioner – både landsdækkende og regionale – og har
daglige aktiviteter på området.
I 2015 er der sat yderligere ind i forhold til at styrke samarbejdet. Myndighederne
har særlig fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der,
hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere har myndighederne
også haft fokus på at indhente ny viden og værktøjer, så indsatsen forbliver aktuel.
Endelig har myndighederne igen i 2015 fokus på nye tendenser blandt udenlandske
virksomheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, politiet og SKAT stadig bliver bedre til at
understøtte hinandens myndighedsudøvelse. Myndighederne er bl.a. blevet bedre
til at orientere hinanden, når en myndighed får mistanke om en overtrædelse på en
anden myndigheds område. Ligeledes er myndighederne blevet bedre til at gå ud
på virksomheder sammen, og til at sikre at myndighederne kommer hjem med de
oplysninger, der er nødvendige for den videre sagsbehandling.
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi
2. Presseinitiativer
3. Arbejdstilsynets indsats
4. SKATs indsats
5. Politiets indsats
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
7. Opsamling
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der, inden indsatsen blev ind-
ledt i marts 2012, indgået samarbejdsaftale mellem Arbejdstilsynet, SKAT og poli-
tiet. Aftalen fastlægger rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og
skal sikre, at myndighederne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere
koordineret, hurtigt og konsekvent over for udenlandske virksomheder, der over-
træder reglerne. Aftalen er blevet fornyet og revideret flere gange siden.
Myndighedsindsatsen er fortsat målrettet mod virksomhederne i bygge- og anlægs-
branchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen samt
rengøring.
I løbet af de første tre kvartaler af 2015 har Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gen-
nemført seks landsdækkende aktioner og 27 regionale aktioner. Der er således gen-
nemført henholdsvis 28 landsdækkende aktioner og 84 regionale aktioner i alt si-
den 1. marts 2012.
Der har været et mindre fald i antallet af arbejdsmiljøreaktioner i løbet af de første
tre kvartaler af 2015 end gennemsnittet for 2014. Dette skyldes umiddelbart, at
myndighederne har afprøvet en række brancher, hvor der har vist sig at være færre
arbejdsmiljøproblemer at reagere på end fx bygge- og anlægsbranchen. Det drejer
sig primært om servicebrancher som fx restauranter og hoteller samt rengørings-
branchen. Omvendt har disse brancher vist sig at være mere relevante for hen-
holdsvis SKAT og politiet.
Arbejdstilsynet og SKAT gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter
over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om so-
cial dumping. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol med udenlandske
virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem anmeldelser til Ar-
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0003.png
bejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via Arbejdstilsynets
hjemmeside, samt ved opsøgende kørsel. SKAT har ligeledes løbende gennemført
kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere på baggrund af anmeldel-
ser fra andre projekter i SKAT eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som
skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også, såfremt
der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for de an-
dre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myndig-
hed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til SKAT hver gang, en virksomhed ikke er
anmeldt i RUT.
Der afholdes løbende dialogmøder med arbejdsmarkedets parter. Senest i somme-
ren 2014, hvor Arbejdstilsynet, SKAT og politiet har givet en status for myndig-
hedssamarbejdet, og arbejdsmarkedets parter har budt ind med deres oplevelser i
relation til myndighedsindsatsen.
Som led i finanslovsaftalen for 2013 og med ændringen af udstationeringsloven,
som er trådt i kraft 1. juli 2013, har Arbejdstilsynet fået adgang til at udstede admi-
nistrative bøder til udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt i RUT.
2. Presseinitiativer
En del af den samlede myndighedsindsats mod social dumping består i at skabe
synlighed om temaet, indsatserne og de opnåede resultater.
Tidligere har Arbejdstilsynet eller SKAT udsendt en fælles pressemeddelelse efter
hver landsdækkende aktion, men i 2015 udsendes kun en fælles pressemeddelelse,
hvis aktionen medfører erfaringer, der kan forventes at være interessante for pres-
sen. På forespørgsel har de tre myndigheder udtalt sig til landsdækkende og regio-
nale nyhedsmedier efter udsendelsen af pressemeddelelserne. Arbejdstilsynet of-
fentliggør samtidig sine resultater på
www.at.dk.
Der har generelt været stor opmærksomhed om indsatsen, særligt lige efter de
landsdækkende aktioner.
3. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har – som led i sin tilsynsvirksomhed – også til opgave at føre til-
syn med, at udenlandske virksomheder overholder den danske arbejdsmiljølovgiv-
ning. Det er endvidere Arbejdstilsynets opgave at kontrollere, at udenlandske virk-
somheder har foretaget anmeldelse til RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og
korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst (der også dækker hovedstadsområdet) er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0004.png
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt til RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt til RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksom-
heder har Arbejdstilsynet udvidet sit branchefokus til også at fokusere på bl.a.
restaurations- og autobranchen.
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, som er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet er nu i gang med at udsøge relevante
virksomheder i CVR og føre kontrol med dem.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
Resultater
Landsdækkende aktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit af ar-
bejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
Nedenfor (tabel 3.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2012, 2013, 2014 og 1.-3. kvartal 2015. Der er
gennemført seks landsdækkende aktioner i 2012, otte i 2013,otte i 2014 og seks i
2015.
Tabel 3.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. marts 2012 - 30. september 2015
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
Besøg på landsplan
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
590
845
416
107
44
8
14
539
306
73
192
87
687
1006
539
11
94
18
25
574
431
59
362
209
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
485
168
470
581
178
180
26
41
44
409
172
23
343
60
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksomheder
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
Mellem 30 % og 80 % af disse reaktioner er samlet set givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk
arbejdskraft (de såkaldte ”arme-ben-virksomheder”).
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0005.png
Som det fremgår af tabel 3.1, har Arbejdstilsynet på de 28 gennemførte fælles
landsdækkende aktioner, der er gennemført siden 1. marts 2012, besøgt i alt 3.373
virksomheder, som i alt har fået 1.906 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt
svarer det til, at godt hver anden virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsy-
net på fællesaktionerne.
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennem-
snit fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske
virksomheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet ar-
bejdskraft, fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruk-
tionen til den enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle
arbejdsmiljøreaktioner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget – og en
eventuel RUT-tiltaleindstilling – registreres på den udenlandske virksomhed.
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
I perioden 1. januar 2012 - 30. september 2015 har Arbejdstilsynet besøgt i alt godt
23.300 arbejdssteder for at kontrollere udenlandske virksomheder. I alt har Ar-
bejdstilsynet ført tilsyn med godt 8.800 udenlandske virksomheder i perioden. Be-
søgene er gennemført som led i Arbejdstilsynets daglige drift, herunder opsøgende
kørsel, samt de afholdte fællesaktioner, jf. ovenfor.
Arbejdstilsynets samlede antal reaktioner til udenlandske virksomheder
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljø reaktioner til udenlandske
virksomheder.
3.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
203
1
2.004
312
Påbud
10
1.159
Vejledninger
+ andet
37
29
I alt
2.254
1.501
8
5
0
0
0
0
0
0
217
443
181
92
13
2
6
90
154
3.297
8
6
3
1
0
5
16
6
1.214
18
35
2
0
2
2
0
16
141
477
227
97
14
4
13
106
176
4.869
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt er der over perioden 1. januar 2012 - 30. september 2015 givet 4.869 reaktio-
ner til udenlandske virksomheder. Det svarer forholdsmæssigt til, at godt hver an-
den virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet. Dette er lavt i forhold til
alle tilsyn, Arbejdstilsynet gennemfører, men tallene er ikke sammenlignelige. Fx
er mange tilsyn med udenlandske virksomheder på ganske små byggepladser, hvor
der kun udføres ganske få arbejdsopgaver, mens mange risikobaserede tilsyn er på
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0006.png
større virksomheder, hvor der foregår mange forskellige arbejdsopgaver. Og der-
med er der stor forskel på, hvad Arbejdstilsynet kan reagere på. Tabel 3.3 viser, at
knap 3/4 af reaktionerne drejer sig om alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljølov-
givningen (forbud og strakspåbud).
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op
til arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder
RUT-anmeldepligten. I gennemsnit får 55 procent af de udenlandske virksomheder
(arbejdssteder), der ikke er i RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud
eller forbud mod at fortsætte arbejde fordi, der er alvorlig fare for fx nedstyrtning).
Til sammenligning er det kun 2 procent af de udenlandske virksomheder (arbejds-
steder), der er i RUT-registret, der får en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. En ikke
uvæsentlig del af de registrerede virksomheder fungerer dog som indlejet arbejds-
kraft og vil derfor sjældent få påbud, da det vil gå til den virksomhed, der fungerer
som deres arbejdsgiver (se tabel 3.3).
3.3 Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Forbud
12
20
9
17
9
12
25
18
Strakspåbud
Påbud
I alt
91
17
120
146
42
208
131
59
199
301
142
460
214
132
355
194
125
331
244
82
351
295
101
414
I alt
217
3.297
1.214
4.728
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
2014 2014 2014 2014 2015 2015 2015
21
15
15
10
7
13
14
256
87
364
261
73
349
288
81
384
253
75
338
228
65
300
220
85
318
175
48
237
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 3.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 1. januar 2012 til 30.
september 2015. Her ses det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder hører
til polske og tyske virksomheder.
3.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet
2012
2013
2014
2015
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Slovakiet
Tjekkiet
Sverige
Holland
Storbritannien
Rumænien
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
5,7 %
1,9 %
2,7 %
1,6 %
2,0 %
0,9 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,2 %
1,1 %
3,9 %
1,4 %
2,0 %
1,3 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,0 %
1,9 %
2,5 %
2,1 %
2,8 %
0,4 %
46,8 %
16,3 %
3,6 %
3,4 %
2,8 %
2,2 %
2,2 %
1,3 %
1,1 %
0,6 %
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0007.png
Letland
Øvrige (fx sydeuropæiske lande)
I alt
2,3 %
12,1 %
1,3 %
14,4 %
1,1 %
18,0 %
0,3 %
19,4 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
RUT – Registret for Udenlandske Tjenesteydere
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse til RUT,
udarbejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller
Arbejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres SKAT
om forholdet.
I perioden 1. januar 2012 – 30. september 2015 har Arbejdstilsynet sendt 1.050
tiltaleindstillinger for manglende eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet
med anmodning om retslig tiltale, jf. tabel 3.5. Antallet af straffesager har holdt sig
nogenlunde stabilt, siden Arbejdstilsynet blev myndighed på området. Langt stør-
steparten af indstillingerne drejer sig om manglende anmeldelse til RUT, mens de
øvrige vedrører urigtige eller mangelfulde anmeldelser. Desuden er der udstedt 609
administrative bøder om manglende eller mangelfuld RUT-anmeldelse siden 1. juni
2013, hvor Arbejdstilsynet fik mulighed for at udstede administrative bødeforlæg
på udstationeringsområdet.
Tabel 3.5 Tiltaleindstillinger og administrative bøder for manglende eller mangelfuld anmeldelse i
RUT
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Antal tiltale-
100
112
102
125
81
87
70
45
indstillinger
Antal admini-
-
-
-
-
-
-
22
92
strative bøder
I alt
100
112
102
125
81
87
92
137
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
I alt
2014 2014 2014 2014 2015 2015 2015
Antal tiltale-
52
45
62
72
36
22
39
1.050
indstillinger
Antal admini-
65
70
71
107
53
66
63
609
strative bøder
I alt
117
115
133
179
89
88
102
1.659
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I nedenstående tabel (tabel 3.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg
for RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen efter Arbejds-
tilsynet udstedte bødeforelægget.
Tabel 3.6 Fordeling af administrative bøder for mangelfuld anmeldelse i RUT
2013
2014
Antal RUT administrative bødeforelæg i alt
-Antal vedtagne og betalte administrative bødeforelæg
-Antal vedtagne, men ikke betalte, administrative bødefo-
relæg
-Frist for vedtagelse/betaling ikke overskredet
-Henlagt af AT pga. nye oplysninger
-Antal sager overgivet til politiet pga. manglende vedtagel-
se eller indsigelse til administrative bødeforelæg
113
*
30
20
0
1
62
312
100
19
37
9
147
2015
188
66
19
33
4
66
I alt
613
196
58
70
14
275
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0008.png
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
⃰ Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg – fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til – fremsender Arbejdstilsynet
en tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågæl-
dende udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel
3.5.
Hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet har som beskrevet oven for etableret en hotline om udenlandske
virksomheder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet mod-
tage elektroniske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 3.668 opkald til hotlinen om udenlandske virksomhe-
der samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012, jf. tabel 3.7. Opkalde-
ne og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således:
Fra faglige organisationer: 1.674
Fra private hvervgivere: 44
Fra professionelle hvervgivere: 53
Fra andre (fx fra borgere): 1.897
Tabel 3.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
og anmeldel-
ser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
I alt
2014 2014 2014 2014 2015 2015 2015
Antal opkald
172
188
243
230
167
213
211
3.668
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Ar-
bejdstilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Ar-
bejdstilsynet at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenland-
ske virksomheder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Der er mange eksempler på, at udenlandske virksomheder anvender foræl-
dede arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde, samt bruger et lavere niveau
af teknologisk udstyr, end det er sædvanligt for det danske arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet oplever en fortsat tendens til meget lidt eller dårligt funge-
rende kommunikation på byggepladser, hvor udenlandske virksomheder
opererer.
Desuden ser Arbejdstilsynet eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft til-
bydes kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spise-
plads, toilet og badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget
tarvelige kår. Endvidere har Arbejdstilsynet i et stigende antal tilfælde vi-
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
deregivet oplysninger til politiet på baggrund af mistanke om illegal ar-
bejdskraft.
Især i bygge- og anlægsbranchen ser Arbejdstilsynet jævnligt, at en dansk
virksomhed officielt fungerer som hovedentreprenør med en række en-
keltmandsvirksomheder som underentreprenører, men en enkelte ”ejere” af
enkeltmandsvirksomhederne er ikke altid klar over, at de er selvstændige
og ikke ansatte. Derved kan hovedentreprenøren (arbejdsgiveren) undgå
mange af kravene i bl.a. arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen viser, at udenlandsk ar-
bejdskraft her typisk er direkte ansat i danske virksomheder. Der anvendes
ofte forældede og nedslidende arbejdsmetoder.
Arbejdstilsynet møder oftere end tidligere udenlandsk arbejdskraft, der ik-
ke vil udtale sig til Arbejdstilsynet eller forsvinder fra arbejdspladsen.
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder ope-
rerer i hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og
Nordsjælland.
Mange udenlandske virksomheder ønsker at overholde reglerne, men der er
en gruppe af udenlandske virksomheder og danske virksomheder med
udenlandsk arbejdskraft, som konsekvent overtræder reglerne og har et ar-
bejdsmiljø under almindelig standard.
4. SKATs indsats mod social dumping
SKATs indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre re-
gelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sikres gennem kontrolindsatser
rettet mod brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være
størst. Der er i myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksom-
hedsudvælgelse med henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virk-
somheder prioriteres højest.
Som led i indsatsen har SKAT gennemført følgende aktiviteter:
SKATs særlige indsatsprojekt mod social dumping
Der er i SKAT oprettet et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede op-
gave vedrørende social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og
sagsbehandling mv. på landsplan. I dette projekt har SKAT gennemført det
konkrete indsatssamarbejde med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber
opmærksomhed, har stor synlighed og medvirker til holdningsbearbejdning.
Herved øges den oplevede opdagelsesrisiko.
SKATs projekt ”Styrket kontrol”
SKATs indsatsprojekt ”Styrket kontrol” blev etableret med baggrund i aftale af
den 8. november 2012 mellem den daværende regering og Enhedslisten om
styrket kontrol over for udenlandske virksomheders levering af tjenesteydelser
og udstationering af arbejdstagere. Projektet har til formål at sikre, at udenland-
ske virksomheder, der opererer i Danmark, reelt er registreret i deres hjemland.
Der er løbende blevet foretaget søgninger i RUT-registreret over de udenland-
ske momsnumre, som herefter er blevet verificeret ved opslag i det fælleseuro-
pæiske system VIES (system for udveksling af momsoplysninger) eller i uden-
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
landske registreringsdatabaser for at få konstateret, om virksomhederne har væ-
ret registreret i hjemlandet. I perioden fra den 1. januar til den 30. september
2015 er der verificeret godt 2700 virksomheder. Verifikationsgraden ved opslag
i VIES var på ca. 55 pct.
I november 2013 blev foretaget et forsøg på en total verificering af alle RUT-
registreringerne, dvs. både opslag i VIES, opslag i udenlandske registre samt
manuelle henvendelser til de virksomheder, der ikke kunne verificeres ved da-
tabaseopslag, eller kompetente myndighed i det respektive land. Denne gen-
nemgang har givet et statistisk overblik over verifikationsgraden for en konkret
periode og viste, at ca. 95 pct. af de udenlandske virksomheder kunne verifice-
res som registreret i hjemlandet. Samlet set kan det på denne baggrund konklu-
deres, at verifikationsgraden fremstår som meget høj vedrørende de udsøgte
udenlandske virksomheder.
Der bliver foretaget kontroller blandt de virksomheder, som enten ikke har kun-
net verificeres eller ikke har angivet et momsnummer. De kontrolrelevante sa-
ger er valgt på baggrund af en risikovurdering med det formål at sikre korrekt
registrering og dermed korrekt afregning af moms og skat.
Det særlige vejledningsinitiativ
Med finanslovsaftalen for 2015 er der afsat 5 mio. kr. i 2015 til styrkelse af
kendskabet til den danske model målrettet udenlandske virksomheder og deres
arbejdskraft. Heraf er 0,5 mio. kr. afsat til SKAT. Vejledningen gennemføres i
et samarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og Erhvervsstyrelsen i form af di-
alogmøder på strategisk udvalgte steder i hele landet.
Der er afholdt møder på en større byggeplads i det indre København, blandt ru-
mænske og polske arbejdstagere i Nordjylland og blandt virksomhedsledere til-
knyttet Metroselskabet i København. SKAT orienterer om reglerne for skatte-
pligt, selvangivelse, arbejdsudlejebeskatning og selvstændige kontra lønmodta-
gere. Derudover orienteres der om SKATs webservices for udlændinge mv. De
første evalueringer fra møderne giver positive tilbagemeldinger. De næste mø-
der afholdes i løbet af november/december 2015.
Fremadrettede reguleringer og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i mange virk-
somheders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at sikre korrekt
regelefterlevelse fremadrettet. SKAT har gennem vejledning hjulpet virksom-
hederne i en række forhold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt.
Der er endvidere blevet vejledt i registrering for moms – specielt når der er ble-
vet arbejdet for en ikke-erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er der
givet vejledning om registrering af ansatte for kildeskat (A-skat), om reglerne
for arbejdsudleje, om anvendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltningsreg-
ler på byggepladser samt om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte va-
revogne.
I 2015 forventes det, at der bliver anvendt 63 årsværk til bekæmpelse af social
dumping, hvoraf de 15 årsværk bliver anvendt i projekt ”Styrket kontrol”.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0011.png
Det vil ofte være et tids- og ressourcekrævende opklarings- og undersøgelsesarbej-
de, når SKAT undersøger, om der skal ske en ændring af pligtige skatter og/eller
afgifter. Det kan fx være tilfælde, hvor det er undersøgt, om en udenlandsk virk-
somhed eller person reelt er skattepligtig til Danmark. Dette vil kunne indebære
sagsbehandlingsaktiviteter såsom kontakt til skattemyndighederne i virksomhedens
hjemland, indhentning af kontoudtog i pengeinstitut, korrespondance med virk-
somheden i hjemlandet eller dennes repræsentant m.v. Resultatet heraf viser sig
derfor ofte først på længere sigt.
Reguleringer
I perioden fra primo 2012 til udgangen af 3. kvartal 2015 har SKAT som led i den
fælles myndighedsindsats gennemført i alt knap 7.200 kontroller. Ved en kontrol
forstås SKATs sagsregistrering på en virksomhed eller en person efter gennemgang
af de pågældendes skatte- og afgiftsforhold. Af disse er ca. 1.100 kontroller ved
periodens udgang ikke afsluttede. Der er foretaget samlede reguleringer af ind-
komst, moms og skat på i alt ca. 391 mio. kr. Heri indgår reguleringer fra foreløbi-
ge afgørelser på igangværende kontroller med i alt ca. 93 mio. kr. Stigningen i
tredje kvartal af 2015 i omfanget af foreløbige reguleringer på igangværende kon-
troller kan henføres til et større sagskompleks med mange reguleringer. Samlet er
der således afsluttet ca. 6.100 kontroller og gennemført reguleringer på ca. 298
mio. kr.,
jf. tabel 4.1.
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige
merprovenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
Boks 1. Reguleringer
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejds-
udlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en løn-
modtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad - eller nedadgående
retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejende tale om
forhøjelser.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til skattemæssigt merprovenu,
dels fordi en del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi
der som nævnt er tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig ud-
slag i restancer, som ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning . I opgørelsen af de foretag-
ne reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0012.png
4.1 SKATs reguleringer fordelt på hovedbrancher (afsluttede kontroller)
2012
2013
2014
2015
(1.-3. kvartal)
I alt
Bygge og an-
læg
Service
Det grønne
område
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr Antal Mio. kr.
568
9,8 1069
30,7 1312
51,8
754
62,9 3703
156,2
186
139
157
16,4
5,7
5,7
118
208
182
8,0
6,1
11,4
247
177
203
16,8
15,8
14,3
300
188
258
16,1
10,5
15,7
851
712
800
57,3
38,1
47,1
1050
37,6 1577
56,2 1939
98,7 1500
105,2 6066
297,7
Ca. 60 pct. af SKATs kontroller i perioden fra 2012 til den 30. september 2015 er
gennemført inden for byggebranchen, der tegner sig for ca. halvdelen af regule-
ringsbeløbet. I gennemsnit resulterer en kontrol inden for byggebranchen således i
lavere reguleringsbeløb end kontroller inden for de øvrige områder. Når der foreta-
ges kontroller på en byggeplads, er det sjældent på forhånd kendt, hvilke virksom-
heder der træffes, hvorimod fx en kontrol i en restauration eller en rengøringsvirk-
somhed i servicebranchen som udgangspunkt vil være rettet mod én udvalgt virk-
somhed.
I 2012 har SKAT foretaget godt 1.400 kontroller, og heraf er afsluttet 1.050. Der er
i 94 tilfælde foretaget reguleringer på i alt knap 38 mio. kr.
I 2013 har SKAT foretaget godt 1.700 kontroller, og heraf er afsluttet knap 1.600.
Der er i 324 tilfælde foretaget reguleringer på i alt godt 56 mio. kr.
I 2014 har SKAT foretaget knap 2.100 kontroller, og heraf er afsluttet godt 1.900.
Der er i 366 tilfælde foretaget reguleringer på i alt knap 100 mio. kr. Hertil kom-
mer reguleringer fra 26 foreløbige afgørelser på yderligere ca. 12 mio. kr. Ved
udgangen af 2014 havde SKAT en beholdning på ca. 600 kontrolsager, der endnu
ikke var færdigbehandlet.
I 2015 har SKAT til og med tredje kvartal foretaget ca. 1.950 kontroller. Der er af
disse samt af de igangværende kontroller primo året afsluttet 1.500 kontroller indtil
den 30. september 2015. Der er i ca. 350 tilfælde foretaget reguleringer på i alt godt
105 mio. kr. Hertil kommer reguleringer fra ca. 330 foreløbige afgørelser på yder-
ligere ca.93 mio. kr. Ved udgangen af 3. kvartal 2015 havde SKAT en beholdning
på ca.1100 kontrolsager, der endnu ikke var færdigbehandlede.
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og
ændring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold,
jf. tabel
4.2.
Det betyder, at der er en fremadrettet virkning for de berørte perso-
ner/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne over størrelsen af
den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
Som resultat af kontrollerne i 2012-2015 er i alt ca. 460 udenlandske virksomheder
registreret til fremadrettet enten at skulle afregne dansk arbejdsudlejeskat eller
ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed uden ansatte til at være
lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv.
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0013.png
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdsta-
gere. I disse kontroller er der foretaget bagudrettede reguleringer på i alt godt ca.
93 mio. kr. (beløbet indgår i det samlede reguleringsbeløb, jf. tabel 4.1). Ca. 30 pct.
af det samlede reguleringsbeløb på ca. 298 mio. kr. i perioden fra 2012 til den 30.
september 2015 kan henføres til denne type kontroller, der også kan indeholde
reguleringer for moms.
4.2 Reguleringer af indkomst mv., som følge af ændret skattepligt
2012
2013
2014
2015 (1.-
3. kvartal)
I alt
Oplysninger sendt til udlandet, antal sager
Entreprise ændrte til løn/arbejdsudleje, antal
sager
Skattepligtsager, antal sager
Regulering, ændret skattepligt (mio. kr.)
Kilde: SKAT.
45
63
13
18,8
68
165
48
17,6
195
150
83
31,2
133
79
136
24,9
441
457
271
93,2
Foruden de gennemførte reguleringer er i alt 184 kontrolsager udtaget til behand-
ling for evt. strafferetligt ansvar.
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har SKAT ofte konstateret, at de udenlandske virksomheder er
underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske
arbejdere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte
også en kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte
eller underentreprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kon-
trollerede virksomheders oprindelsesland,
jf. tabel 4.3
(opgørelserne efter nationali-
tet er opgjort på afsluttede sager i året). Indtil 30. september 2015 er der afsluttet
sager på 39 forskellige nationaliteter.
4.3 Besøgte virksomheder efter nationalitet
2012
2013
2014
2015
(1.-3. kvartal)
Danmark
Polen
Litauen
Tyskland
Rumænien
Letland
Storbritannien
Slovakiet
Sverige
Tjekkiet
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
Antal
Pct.
708
67
972
62
983
51
818
55
155
15
363
23
529
27
273
18
57
6
64
4
120
6
67
4
48
5
77
5
82
4
65
4
22
2
9
1
44
2
104
7
23
2
17
1
16
1
13
1
1
0
6
0
38
2
15
1
0
0
2
0
13
1
4
0
3
0
3
0
17
1
18
1
0
0
0
0
10
1
11
1
33
3
64
4
87
4
112
8
1050
100
1577
100
1939
100
1500
100
Eksempler på sager, SKAT har behandlet
Nedenfor skitseres nogle eksempler, som SKAT har afdækket i forbindelse med
indsatsen mod social dumping:
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0014.png
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrere-
de enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem,
hvis der i virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise.
Det vurderes, om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelses-
forhold, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde kildeskat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansat-
te i den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skat-
temæssigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en
entreprise. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet
skal ændres fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver
skal indeholde arbejdsudlejeskat mv.
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt
privatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der
medfører indkomstforhøjelser.
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med
henblik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
5. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til SKAT og Arbejdstilsynets administrati-
ve kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag
samt efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved delta-
gelse i de fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse
af registreringspligten i RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operations-
plan til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i ind-
satsperioden 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en
redegørelser for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt
retningslinjer for en opfølgning på indsatsen.
Derudover afholder Rigspolitiet kvartalsmæssige møder med politikredsene, hvor
bl.a. indsatsen mod social dumping drøftes.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2012 – 30.
september 2015 registreret følgende:
Tabel 5.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – anmeldelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Tjenesteyder
49
110
95
110
77
92
59
38
Hvervgiver
14
23
41
20
39
31
33
57
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
3. kv.
I alt
2014 2014 2014 2014 2015
2015
2015
Tjenesteyder
62
47
66
42
28
19
34
928
Hvervgiver
25
30
35
22
13
23
16
422
Kilde: Politiet
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
1585380_0015.png
Tabel 5.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere – sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
3. kv.
I alt
2014 2014 2014 2014 2015
2015
2015
Tjenesteyder
65
51
52
45
50
25
12
800
Hvervgiver
50
18
24
22
28
14
19
380
Kilde: Politiet
Tallene for 2012-2014 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. de-
cember i pågældende år, og tallene for 2015 er pr. 30. september 2015.
Det skal bemærkes, at oplysningerne er behæftet med stor usikkerhed, da POLSAS
er et dynamisk journaliserings- og sagssystem og ikke et egentligt statistiksystem.
Opmærksomheden henledes derfor på, at de statistiske oplysninger, der gives i
denne besvarelse, kan afvige fra tidligere meddelte statistiske oplysninger.
Tabel 5.3: øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner
Øvrige sager
2012-13
2014
2015
(1. - 3. kvartal)
Frihedsberøvelse
40
35
46
Ulovligt arbejde/arbejdstager
27
33
42
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
13
16
21
Ulovligt ophold
9
17
11
Andet*
40
20
32
Kilde: Politiet *Udlændingelov i øvrigt, hundelov m.v.
6. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings indsats
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) – fremover den del af STAR,
der er ressortomlagt til Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SI-
RI) under Udlændinge-, Integrations og Boligministeriet – har i 2012-2015 deltaget
i nogle af de landsdækkende og regionale fællesaktioner med henblik på at bistå
politiet med kontrol af tredjelandsstatsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark.
SIRI har igennem årene deltaget i 32 aktioner, heraf 17 aktioner i 1.-3. kvartal
2015. SIRI’s deltagelse i udgående kontrolaktioner er øget fra 2015 som følge af
aftalen om reform af international rekruttering fra juni 2014. SIRI har samtidig fået
adgang til at bruge de logbøger, som bl.a. SKAT kan pålægge virksomheder at føre
om deres ansatte, arbejdstid mv. På flere af de aktioner, som STAR har deltaget i,
er der antruffet udenlandske arbejdstagere uden fornøden opholds- og arbejdstilla-
delse. Det har ført til anholdelser og forelæggelse for Udlændingestyrelsen med
henblik på udvisning og/eller bødepålæg fra politiet til såvel arbejdsgivere som
arbejdstagere. SIRI's deltagelse er målrettet brancher, hvor der erfaringsmæssigt er
beskæftiget tredjelandsstatsborgere.
7. Opsamling
Siden indsatsen mod social dumping startede d. 1. marts 2012 er kontrol og tilsyn
med udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne
15
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
gennemfører fælles kontrolaktioner – både landsdækkende og regionale – samt har
daglige aktiviteter på området.
Finanslovsaftalen for 2015 indebar bl.a. en videreførelse af myndighedsindsatsen
mod social dumping i perioden 2015-2018.
Mere effektivt myndighedsarbejde
I 2015 er der sat yderligere ind i forhold til at styrke samarbejdet. Myndighederne
har særlig fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der,
hvor effekten af myndighedernes indsats er størst.
Dette kommer til udtryk på flere måder:
Fx er antallet af planlagte aktioner i 2015 fordoblet i forhold til 2014. Endvidere
udbygger myndighederne løbende det indbyrdes samarbejde og koordinering af
sager om social dumping, så det sikres, at der bliver taget konsekvent fat om områ-
det, og at indsatsen tilpasses over tid, så den samlede myndighedsindsats giver
størst mulig effekt.
Ny viden og værktøjer
Effektiviteten af myndighedernes indsats er blevet styrket gennem nye værktøjer,
som gør myndighederne i stand til at reagere mere konsekvent over for eventuelle
overtrædelser. Arbejdstilsynet har i 2015 sammen med SKAT og Erhvervsstyrelen
igangsat en række informationsmøder med udenlandske virksomheder og ansatte.
Møderne bliver primært afholdt i forbindelse med større byggeprojekter og Ar-
bejdstilsynet sørger for, at der er tolke på relevante sprog tilstede.
Nye tendenser
Ligesom i 2014 har myndighederne i første halvår af 2015 haft fokus på nye ten-
denser blandt udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksomheder
har Arbejdstilsynet udvidet sit branchefokus til også at fokusere på bl.a. restaurati-
onsbranchen og autobranchen. Erfaringerne fra disse brancher viser, at nogle af
virksomhederne er registreret som enkeltmandvirksomheder, der er ejet af danskere
med anden etnisk herkomst. Ved tilsynet konstaterer Arbejdstilsynet så, at der er
ansatte. Hvis der er udenlandske ansatte, anvendes der typisk forældede og nedsli-
dende arbejdsmetoder. Tilrettelæggelse af kontroller i rengøringsbranchen kræver
ofte nærmere afklaring af, hvornår rengøringsholdene findes på arbejdsstederne, fx
hvornår der gøres rent på hvilke skoler i en kommune.
Endvidere oplever myndighederne, at både udenlandske ansatte og arbejdsgivere
kun i begrænset omfang ønsker at meddele oplysninger til myndighederne. Uden-
landske personer opleves som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det
skyldes flere væsentlige faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab
til danske regler og myndigheders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgi-
ver. Myndighederne arbejder løbende med at skabe de bedste rammer for dialog
under kontrollerne.
Prioriteringer i kontrolindsatsen
16
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 69: Orientering om afrapportering af den fælles myndighedsindsats (social dumping) fra 2012 til 3. kvartal 2015, fra beskæftigelsesministeren
For hver aktion, der er gennemført, er Arbejdstilsynet, SKAT og politiet blevet
skarpere på hinandens myndighedsområder og hermed blevet bedre til at understøt-
te hinandens myndighedsudøvelse.
Desuden er man i myndighedssamarbejdet i løbende dialog om prioriteringer ved-
rørende branche- og virksomhedsudvælgelse til brug for kontrolindsatsen. Dette
med henblik på hele tiden at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomhe-
der prioriteres højest. Dette sker bl.a. ved, at myndighederne udveksler oplysninger
om, hvilke udfordringer myndighederne oplever i brancherne, hvorved myndighe-
derne får et fælles billede af, hvilke tendenser der rør sig på området.
17