Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Bilag 59
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
(Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet)
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 10 af 12. januar 2015, som ændret ved § 32 i lov nr. 174 af 24. februar
2015, § 5 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, lov nr. 995 af 30. august 2015, § 38 i lov nr. 994 af 30. august 2015 og § 8 i lov nr. 1000
af 30. august 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 17, stk. 2, 2. pkt.
, og
§ 17, stk. 3, 4. pkt.
, indsættes efter ”rehabiliteringsteam”: ”, jf. dog stk. 4”.
2.
I
§ 17
indsættes som
stk. 4
:
”Stk. 4.
I sager efter stk. 2 og stk. 3, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at en sag overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension uden forudgående forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunen vurderer, at det er
utvivlsomt, at personen ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension.”
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
3.
I
§ 18, stk. 2,
indsættes efter ”rehabiliteringsteam”: ”, jf. dog stk. 3.
4.
I
§ 18
indsættes som
stk. 3
:
Stk. 3
. En sag kan overgå til behandling efter reglerne om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når
kommunen vurderer, at det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres og
1) sundhedskoordinatoren har udtalt sig i sagen eller
2) personen er terminalt syg.”
5.
I
§ 19
indsættes som
stk. 5
:
”Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med ministeren for sundhed og ældre fastsætte nærmere regler om
tilrettelæggelsen og indholdet af sundhedskoordinatorens inddragelse i sager efter § 18, stk. 3, nr. 1.”
§2
I lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter ”førtidspension”: ”, jf. dog § 17, stk. 4, og § 18, stk. 3, i lov om social pension”.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft 1. juni 2016.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, finder alene anvendelse for ansøgninger om førtidspension indgivet efter lovens ikrafttræden.
1
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet), fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob er ultimo oktober 2015 blevet enige om at undtage visse sager om
førtidspension fra behandling i rehabiliteringsteamet med henblik på at afbureaukratisere kommunernes sagsbehandling. Det
drejer sig om to forskellige sagstyper:
1.
2.
ansøgningssager på det foreliggende grundlag, når kommunerne vurderer, at det er utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder
betingelserne for tilkendelse af førtidspension og
sager om tilkendelse af førtidspension, når kommunerne vurderer, at personen er så syg eller har så betydelige
funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen.
Baggrunden for forslaget er blandt andet, at flere kommuner har påpeget, at det er unødvendigt brug af
rehabiliteringsteamets ressourcer, at disse sager skal behandles i rehabiliteringsteamet.
Ifølge aftalen om en reform af førtidspension og fleksjob kan der ikke træffes afgørelse om førtidspension, uden at sagen
har været forelagt rehabiliteringsteamet. Derfor skal alle sager om førtidspension - også ansøgningssager - behandles i
rehabiliteringsteamet. Formålet med rehabiliteringsteamet er - med udgangspunkt i den enkelte persons samlede situation - at
sikre en tværfaglig koordinering og en helhedsorienteret indsats på tværs af forvaltninger og myndigheder med fokus på
beskæftigelse og uddannelse, så den enkelte person så vidt muligt får fodfæste på arbejdsmarkedet. I ansøgningssager, har
personen krav på, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, uanset hvilken indstilling
rehabiliteringsteamet kommer med, og kommunen skal træffe en afgørelse, som personen har mulighed for at klage over.
I en del af ansøgningssagerne er der ingen tvivl om, at personen ikke opfylder betingelserne for at få tilkendt førtidspension
på det foreliggende dokumentationsgrundlag, og at der efterfølgende skal gives afslag på førtidspension. I sådanne sager
oplever kommunerne, at det er unødigt ressourcekrævende, at sagerne uden undtagelse skal forelægges rehabiliteringsteamet.
Desuden forlænger disse proceskrav den samlede sagsbehandlingstid, hvilket er til ugunst for borgeren.
Desuden har kommunerne gjort opmærksom på, at der også er førtidspensionssager, hvor der ikke er tvivl om, at borgeren
opfylder betingelserne for at få tilkendt førtidspension, fordi det er helt åbenbart, at personen ikke vil kunne blive
selvforsørgende. Det er formålsløst at stille krav om, at sagen skal forelægges for rehabiliteringsteamet, hvis det på forhånd er
udelukket, at rehabiliteringsteamet kan pege på indsatser, der kan bidrage til at udvikle borgerens arbejdsevne. I sådanne
sager oplever kommunerne ligeledes, at kravene forlænger sagsbehandlingstiden, og at det er en unødig brug af
rehabiliteringsteamets ressourcer, at sagerne behandles i rehabiliteringsteamet.
Med lovforslaget får kommunalbestyrelsen mulighed for at træffe afgørelser om afslag på førtidspension uden forelæggelse
for rehabiliteringsteamet i sager, hvor der søges om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag, når
kommunen vurderer, at personen utvivlsomt ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension. Derudover får
kommunalbestyrelsen mulighed for at træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet, når det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres.
Borgeren har mulighed for at klage over den afgørelse om førtidspension, som kommunen herefter måtte træffe.
Lovforslaget har til formål at forenkle sagsbehandlingsprocessen og de formelle krav til proceduren ved behandlingen af
førtidspensionssager i de tilfælde, hvor kommunen vurderer, at udfaldet af sagen på forhånd er klart. Ved at give kommunerne
mulighed for at undlade at forelægge disse sager for rehabiliteringsteamet, fjernes unødige sagsgange i kommunerne og
sagsbehandlingstiden forkortes. Samtidig slipper man for at bruge ressourcer på disse sager i kommunernes
rehabiliteringsteam, og teamet kan i stedet fokusere på at behandle de sager, der kræver en tværfaglig vurdering. Det
bemærkes, at lovforslaget alene giver kommunerne mulighed for at undlade at forelægge disse sager for rehabiliteringsteamet,
og at kommunen fortsat kan forelægge sagen for rehabiliteringsteamet, hvis kommunen ønsker det.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Ansøgningssager, hvor personen utvivlsomt ikke opfylder betingelserne for førtidspension
2.1.1. Gældende ret
En borger med begrænsninger i arbejdsevnen kan søge om hjælp til forsørgelse. Det er herefter op til kommunen at
gennemføre en helhedsvurdering og på den baggrund træffe beslutning om, hvilken type hjælp der er den rette. I forbindelse
med den førtidspensionsreform, der trådte i kraft den 1. januar 2003, blev der indført en særlig ansøgningsmulighed på det
foreliggende dokumentationsgrundlag i § 17, stk. 2. Hensigten med ansøgningsmuligheden var at sikre, at en person kan få
truffet en afgørelse i sin sag, hvis personen mener, at sagen er tilstrækkelig belyst, dvs. at der er tilstrækkelig dokumentation
for, at personens arbejdsevne er varigt nedsat i en sådan grad, at betingelserne for tilkendelse af førtidspension er opfyldt.
Ansøgningsmuligheden ændrer ikke ved de betingelser, der skal være opfyldt som forudsætning for tilkendelse af
førtidspension, jf. § 16, stk. 3. Reglen giver de borgere, hvor dokumentationsgrundlaget er tilstrækkeligt, ret til at få truffet en
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet), fra beskæftigelsesministeren
afgørelse på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Men hvis borgeren indgiver en ansøgning om førtidspension – uden at
dokumentationsgrundlaget er tilstrækkeligt – så skal der gives afslag på førtidspension.
Når en person har indgivet en ansøgning om førtidspension, skal kommunen i alle tilfælde forelægge sagen for
rehabiliteringsteamet. Til brug for sagen udarbejdes rehabiliteringsplanens forberedende del ud fra sagens oplysninger. Efter
forelæggelsen for rehabiliteringsteamet skal kommunen på det foreliggende dokumentationsgrundlag påbegynde en sag om
førtidspension og efterfølgende træffe afgørelse om tilkendelse eller afslag.
Tilsvarende gælder for personer, der søger om seniorførtidspension efter § 17, stk. 3. Er der søgt førtidspension efter § 17,
stk. 3, kan kommunen dog indhente nye oplysninger til brug for sagens behandling i teamet.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunen i ansøgningssager får mulighed for at træffe afgørelse om afslag på førtidspension, uden at
sagen har været forelagt rehabiliteringsteamet. Det er en betingelse, at kommunen vurderer, at personen utvivlsomt ikke
opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension. Kommunen skal fortsat udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende
del ud fra sagens oplysninger.
Er der tale om en sag om seniorførtidspension efter § 17, stk. 3, kan kommunen fortsat indhente nye oplysninger til brug for
sagens behandling i teamet.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i hver enkelt sag. Hvis det vurderes, at det er utvivlsomt, at personen ikke
opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension, kan kommunen give afslag på førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet. Det kan fx være tilfældet i sager, hvor der ikke er den nødvendige dokumentation i sagen, til at
kommunen kan vurdere personens helbred eller arbejdsevne, eller sager hvor personen er tilstrækkelig udredt, men hvor
sagens oplysninger dokumenterer, at borgerens arbejdsevne ikke er nedsat i en sådan grad, at der kan tilkendes førtidspension.
Er der tvivl om, hvorvidt en person skal have afslag på førtidspension, skal sagen som hidtil forelægges
rehabiliteringsteamet, inden sagen kan overgå til behandling efter reglerne om førtidspension.
Opstår der tvivl om sagens udfald, efter at den er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension uden forudgående
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, skal sagen forelægges rehabiliteringsteamet, inden der træffes afgørelse.
2.2. Tilkendelse af førtidspension i helt åbenbare sager
2.2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler skal alle sager om førtidspension forelægges rehabiliteringsteamet, inden der kan træffes afgørelse
om, at de overgår til behandling efter reglerne om førtidspension. Rehabiliteringsteamet skal efter gældende regler også
behandle sager, der vedrører personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er åbenbart
formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen.
I rehabiliteringsteamet deltager sundhedskoordinatoren, der er regionens repræsentant i teamet. Det er
sundhedskoordinatorens opgave at yde sundhedsfaglig rådgivning om borgerens muligheder for arbejde eller uddannelse, og
denne rådgivning indgår i rehabiliteringsteamets indstilling til kommunen. De gældende regler herom fremgår af § 14 i lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1482 af 23. december 2014.
I tilfælde, hvor personens arbejdsevne er nedsat i væsentligt omfang, og det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne
ikke kan forbedres, skal rehabiliteringsplanens forberedende del udfyldes i relevant og muligt omfang, og den forberedende del
skal udgøre et tilstrækkeligt grundlag for behandling af sagen i rehabiliteringsteamet. Til brug for forberedelse af sagen til
rehabiliteringsteamet skal kommunen rekvirere lægeattest fra den praktiserende læge. Sagen kan behandles i
rehabiliteringsteamet uden den praktiserende læges vurdering, hvis kommunen vurderer, at der foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger i sagen.
Alle afgørelser om førtidspension bliver indberettet til Ankestyrelsen med henblik på at kunne følge udviklingen.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunen får mulighed for at træffe afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension samt tilkende førtidspension, uden at sagen har været forelagt rehabiliteringsteamet, når en person er så syg
eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i hver enkelt sag. Sager, hvor det er åbenbart formålsløst at udvikle
arbejdsevnen, kan fx vedrøre personer med en betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med
en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller
udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller sygdommen er hastigt accelererende.
Det foreslås, at sundhedskoordinatoren skal udtale sig i alle sager (dog ikke terminalsager), hvor kommunen vurderer, at der
kan træffes afgørelse om tilkendelse af førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Formålet er at sikre, at det
fortsat er en sundhedskoordinator fra regionens kliniske funktion, der foretager en kvalificeret sundhedsfaglig vurdering af
sagerne og således kan bidrage med sin erfaring fra de sager, der behandles i rehabiliteringsteamet.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet), fra beskæftigelsesministeren
1580758_0004.png
Når sundhedskoordinatoren har udtalt sig i sagen, skal kommunen – som efter de gældende regler – vurdere, om der skal
træffes afgørelse, om at sagen skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension. Det foreslås, at ministeren efter
forhandling med ministeren for sundhed og ældre bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om sundhedskoordinatorens
inddragelse i sager om førtidspension, som undtages fra behandling i rehabiliteringsteamet. Der henvises til de specielle
bemærkninger til forslaget til § 1, nr. 5.
Det foreslås, at førtidspensionssager vedrørende terminalt syge skal kunne overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet og uden udtalelse fra sundhedskoordinatoren.
Ved terminalt syg forstås i denne lov personer, som er uafvendeligt døende samt personer, hvor døden forventes at
indtræde det næste halve år, og hvor aktiv sygdomsbehandling er ophørt. Begrebet omfatter således personer i den sene
palliative fase og i den terminale fase, jf. Anbefalinger for den palliative indsats, Sundhedsstyrelsen, 2011.
Baggrunden for at undtage sager med terminalt syge både fra behandling i rehabiliteringsteamet og fra
sundhedskoordinatorens vurdering er, at den lægefaglige dokumentation i disse sager er entydig.
Det foreslås dog, at rehabiliteringsplanens forberedende del fortsat skal udfyldes i relevant og muligt omfang, i de sager som
efter forslaget kan behandles uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet. Der foreslås heller ingen ændring for så vidt angår
muligheden for at behandle sagen efter reglerne om førtidspension uden den praktiserende læges vurdering, hvis kommunen
vurderer, at der foreligger tilstrækkelige helbredsmæssige oplysninger i sagen.
I sager, hvor den forberedende del af rehabiliteringsplanen ikke i forvejen er udarbejdet, vil der således kun være behov for
at udfylde en mindre del af rehabiliteringsplanens forberedende del.
Lovforslaget ændrer ikke på, hvem der kan få tilkendt førtidspension, og borgerne skal fortsat opfylde de samme betingelser
for at få tilkendt førtidspension.
Kommunerne skal indberette alle tilkendelser af førtidspension til Ankestyrelsen. Som opfølgning på dette lovforslag vil
indberetningsskemaet til Ankestyrelsen blive justeret, således at sundhedskoordinatorens vurdering vil fremgå af
indberetningen. Derved vil det blive muligt at følge udviklingen i kommunernes praksis for tilkendelse af førtidspension uden
forelæggelse for rehabiliteringsteamet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
Det forventes, at kommunerne vil opnå en mindre administrativ besparelse ved at gennemføre lovforslaget.
Da kommunerne ikke er blevet økonomisk kompenseret for kravet om, at sagerne skal behandles i rehabiliteringsteamet,
forventes en undtagelse af disse sager ikke at ville medføre økonomiske konsekvenser.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget vurderes at medføre en administrativ lettelse for de personer, hvis sager bliver undtaget fra behandling i
rehabiliteringsteamet, da det vil indebære kortere sagsbehandlingstid. For de borgere, som modtager afslag på førtidspension i
ansøgningssager uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet, vil kommunerne hurtigere kunne komme i gang med at behandle
sagen med henblik på de udviklingsaktiviteter/forsørgelsesgrundlag, som borgeren i stedet vurderes at være berettiget til.
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring til følgende organisationer m.v.:
Ankestyrelsen,
Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring,
ATP,
Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg,
Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Dansk Socialrådgiverforening, Det Centrale Handicapråd, DUKH,
Foreningen for Førtidspensionister, Forsikring & Pension, KL, SAND, Udbetaling Danmark Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske
konsekvenser for stat,
Det forventes at kommunerne vil få en
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet), fra beskæftigelsesministeren
1580758_0005.png
kommuner og regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
mindre besparelse.
Forslaget vil lette det administrative
arbejde i kommunerne.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget vil medføre en kortere
sagsbehandlingstid for de pågældende
borgere.
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Kommunerne skal efter gældende regler forelægge alle sager om førtidspension for rehabiliteringsteamet, inden der kan
træffes afgørelse, om at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Som udgangspunkt kan man ikke søge om førtidspension, men om hjælp til forsørgelse. Det er dog muligt at søge om
førtidspension på det foreliggende grundlag jf. § 17, stk. 2, i lov om social pension og om seniorførtidspension jf. § 17, stk. 3, i
lov om social pension.
Det foreslås at ændre
§ 17
, i lov om social pension, således at ansøgningssager, hvor kommunen vurderer, at det er
utvivlsomt, at personen ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension, kan undtages fra behandling i
rehabiliteringsteamet.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i hver enkelt sag. Hvis det vurderes, at det er utvivlsomt, at personen ikke
opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension, kan kommunen give afslag på førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet. Det kan fx være tilfældet i sager, hvor der ikke er den nødvendige dokumentation i sagen, til at
kommunen kan vurdere personens helbred eller arbejdsevne, eller sager hvor personen er tilstrækkelig udredt, men hvor
sagens oplysninger dokumenterer, at borgerens arbejdsevne ikke er nedsat i sådan en grad, at der kan tilkendes førtidspension.
Eksemplerne er ikke udtømmende.
Muligheden for at undtage sager fra behandling i rehabiliteringsteamet er frivillig for kommunen, og kommunen kan således
vælge at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet, uanset om kommunen vurderer, at det er utvivlsomt, at personen ikke
opfylder betingelserne om førtidspension.
Er der tvivl om, hvorvidt en person skal have afslag på førtidspension, skal sagen som hidtil forelægges
rehabiliteringsteamet, inden sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Personen kan fortsat klage til Ankestyrelsen over kommunens afgørelse om førtidspension. Klagen skal sendes til kommunen
inden 4 uger efter, at personen har modtaget afgørelsen.
Kommunens forelæggelse af sager for rehabiliteringsteamet er en del af den faktiske forvaltningsudøvelse som led i
sagsbehandlingen. Når kommunen vurderer, at en sag skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension uden
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, er der tale om en processuel beslutning. Processuelle beslutninger er ikke afgørelser og
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet), fra beskæftigelsesministeren
kan derfor ikke indbringes for klageorganerne. Der kan derfor ikke klages over, at sagen forelægges, eller at sagen ikke
forelægges for teamet, ligesom der heller ikke kan klages over teamets indstilling i en sag.
Til nr. 3 og 4
Kommunerne skal i dag forelægge alle sager om førtidspension for rehabiliteringsteamet, inden sagen kan overgå til
behandling efter reglerne om førtidspension. Kommunen skal sikre, at personen opfylder betingelserne for førtidspension,
herunder at arbejdsevnen er varigt nedsat.
Det foreslås at ændre
§ 18
i lov om social pension, således at kommunen får mulighed for at træffe afgørelse om, at sagen
overgår til behandling efter reglerne om førtidspension efter § 16-18 i lov om social pension, uden at sagen har været forelagt
rehabiliteringsteamet, når det er helt åbenbart, at borgerens arbejdsevne ikke kan forbedres. Dog skal sundhedskoordinatoren
udtale sig, med mindre der er tale om en terminalt syg person.
Forslaget betyder, at kommunen kan træffe afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension,
uden at sagen har været forelagt rehabiliteringsteamet, når det vurderes, at der ikke er brug for den tværfaglige og
helhedsorienterede vurdering, som rehabiliteringsteamet normalt fortager, og at rehabiliteringsteamets behandling af sagen
ikke vil ændre på sagens udfald.
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i hver enkelt sag. Sager, hvor det er åbenbart formålsløst at udvikle
arbejdsevnen, kan fx vedrøre personer med en betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med
en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller
udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller sygdommen er hastigt accelererende.
Der vil således ofte være tale om personer, hvis arbejdsevne længe har været og også aktuelt er meget svært nedsat, hvis
helbredsforhold er klarlagte og stationære, hvor helbredsforholdene forklarer den nedsatte arbejdsevne og hvor relevant
genoptræning og social støtte har været iværksat uden effekt på arbejdsevnen.
Det er ikke en hindring for tilkendelse af førtidspension, at det fortsat kan være relevant at yde social støtte og støtte til at
udvikle eller vedligeholde funktionsevnen, alene med henblik på at bevare eller udvikle personens livskvalitet
Det foreslås i
§ 18, stk. 3, nr. 1
, at sundhedskoordinatoren skal udtale sig i de sager, som undtages fra behandling i
rehabiliteringsteamet; dog ikke hvis sagen angår en terminalt syg person.
Når sundhedskoordinatoren har udtalt sig i sagen, skal kommunen – som efter de gældende regler – vurdere, om der skal
træffes afgørelse om, at sagen skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension. Det foreslås, at ministeren efter
forhandling med ministeren for sundhed og ældre bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om sundhedskoordinatorens
inddragelse i sagen i bekendtgørelsesform, se bemærkningerne til § 1, nr. 5.
Det foreslås i
§ 18, stk. 3, nr. 2
, at når der foreligger dokumentation for, at personen er terminalt syg, kan sagen overgå til
behandling efter reglerne om førtidspension uden forelæggelse for rehabiliteringsteamet og uden sundhedskoordinatorens
udtalelse.
Ved terminalt syg forstås i denne lov personer, som er uafvendeligt døende samt personer, hvor døden forventes at
indtræde det næste halve år, og hvor aktiv sygdomsbehandling er ophørt. Begrebet omfatter således personer i den sene
palliative fase og i den terminale fase, jf. Anbefalinger for den palliative indsats, Sundhedsstyrelsen, 2011.
En person anses som terminalt syg, hvis det er lægeligt dokumenteret, fx i form af en lægeattest.
Muligheden for at undtage sager fra behandling i rehabiliteringsteamet er frivillig for kommunerne, og kommunen kan
således vælge at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet, hvis kommunen ønsker det, uanset om kommunen vurderer, at
sagen er åbenbar. Personen kan fortsat klage til Ankestyrelsen over kommunens afgørelse om førtidspension. Klagen skal
sendes til kommunen inden 4 uger efter, at personen har modtaget afgørelsen.
Kommunens forelæggelse af sager for rehabiliteringsteamet er en del af den faktiske forvaltningsudøvelse som led i
sagsbehandlingen. Når kommunen vurderer, at en sag skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension uden
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, er der tale om en processuel beslutning. Processuelle beslutninger er ikke afgørelser og
kan derfor ikke indbringes for klageorganerne. Der kan derfor ikke klages over, at sagen forelægges, eller at sagen ikke
forelægges for teamet, ligesom der heller ikke kan klages over teamets indstilling i en sag.
Til nr. 5
Det foreslås i
§ 19, stk. 5
, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med ministeren for sundhed og ældre bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om tilrettelæggelsen og indholdet af sundhedskoordinatorens inddragelse i sager om
førtidspension, som undtages fra behandling i rehabiliteringsteamet.
Bemyndigelsen kan blandt andet bruges til at fastsætte nærmere regler om sundhedskoordinatorens muligheder for at møde
borgeren og dennes sagsbehandler.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet), fra beskæftigelsesministeren
Bemyndigelsen kan også bruges til at fastsætte nærmere regler, om sundhedskoordinatorens udtalelse. Herunder om at
udtalelsen skal indeholde en sundhedsfaglig vurdering af, om det på baggrund af sagens oplysninger er helt åbenbart, at
personens arbejdsevne ikke kan forbedres.
Bemyndigelsen skal endvidere anvendes til at fastsætte regler, om at aftale om sundhedskoordinatorens sundhedsfaglige
rådgivning i disse sager også skal indgå i den samarbejdsaftale som kommunerne og regionerne skal indgå efter § 13 i lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen.
Til § 2
Til nr. 1
Kommunen kan i dag ikke træffe afgørelse i sager om førtidspension, uden sagen har været forelagt rehabiliteringsteamet,
og teamet har afgivet indstilling i sagen.
Det foreslås som konsekvens af lovforslagets § 1, at undtage sager omfattet af den foreslåede § 17, stk. 4, og § 18, stk. 3, i
lov om social pension fra behandling i rehabiliteringsteamet. Derved vil kommunen få mulighed for at kunne træffe afgørelse
om førtidspension uden sagen har været behandlet i rehabiliteringsteamet i ansøgningssager om førtidspension og
seniorførtidspension, når kommunen vurderer, at det er utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder betingelserne for førtidspension
og i sager om førtidspension efter §§ 16 - 18 i lov om social pension, når der er tale om en sag, hvor det er helt åbenbart, at
borgerens arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat, og at det er helt åbenbart at borgerens arbejdsevne ikke kan forbedres.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til § 1, nr. 1-4.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1
, at loven træder i kraft den 1. juni 2016.
Det foreslås i
stk.
2, at denne lovs § 1, nr. 1 og 2, alene finder anvendelse for ansøgninger om førtidspension, som indgives
efter lovens ikrafttræden. Ansøgninger efter § 17, stk. 2, og § 17, stk. 3, i lov om social pension, der er indgivet før lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, men som ikke er færdigbehandlet af kommunen inden den 1. juni 2016, og hvor kommunen vurderer,
at det er utvivlsomt, at borgeren ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af førtidspension, skal således forelægges
rehabiliteringsteamet, inden der kan træffes afgørelse, om at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet), fra beskæftigelsesministeren
1580758_0008.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr.
10 af 12. januar 2015, som ændret ved § 32 i lov nr.
174 af 24. februar 2015, § 5 i lov nr. 742 af 1. juni
2015, lov nr. 995 af 30. august 2015, § 38 i lov nr.
994 af 30. august 2015 og § 8 i lov nr. 1000 af 30.
august 2015, foretages følgende ændringer:
§ 17.
Stk. 2.
Personer, som ønsker, at
kommunalbestyrelsen alene tager stilling til
spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode
herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det
foreliggende dokumentationsgrundlag for
kommunens rehabiliteringsteam.
Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter
rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse
om, at sagen på det foreliggende
dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension.
Stk. 3. …
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en
sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af
førtidspension til en person, der ikke selv har rettet
henvendelse herom.
Stk. 5.
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold fastsætter regler for
vurderingen af opfyldelse af kravet om langvarig og
aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet, jf. stk. 3.
§ 18.
Stk. 2.
Det er en betingelse for, at en sag kan
overgå til behandling efter reglerne om
førtidspension, at sagen har været forelagt
kommunens rehabiliteringsteam.
1.
I
§ 17, stk. 2, 2. pkt.,
og
§ 17, stk. 3, 3. pkt.,
indsættes efter ”rehabiliteringsteam”: ”, jf. dog stk.
4”.
2.
I
§ 17
indsættes som
stk. 4:
”Stk. 4.
I sager efter stk. 2 og stk. 3, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at en sag
overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension uden forudgående forelæggelse for
rehabiliteringsteamet, når kommunen vurderer, at
det er utvivlsomt, at personen ikke opfylder
betingelserne for tilkendelse af førtidspension.”
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
3.
I
§ 18, stk. 2,
indsættes efter
”rehabiliteringsteam”: ”, jf. dog stk. 3.
4.
I
§ 18
indsættes som
stk. 3:
”Stk.
3.
En sag kan overgå til behandling efter
reglerne om førtidspension uden forelæggelse for
rehabiliteringsteamet, når kommunen vurderer, at
det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne ikke
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Lovudkast til lov om ændring af lov om social pension og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Undtagelse af visse førtidspensionssager fra behandling i rehabiliteringsteamet), fra beskæftigelsesministeren
1580758_0009.png
kan forbedres og
3) sundhedskoordinatoren har udtalt sig i sagen
eller
4)
personen er terminalt syg.
§ 19.
Stk. 2-4. …
5.
I
§ 19
indsættes som
stk. 5:
”Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter
forhandling med ministeren for sundhed og ældre
fastsætte nærmere regler om tilrettelæggelsen og
indholdet af sundhedskoordinatorens inddragelse i
sager efter § 18, stk. 3, nr. 1.”
§2
I lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
foretages følgende ændringer:
§ 9.
Kommunalbestyrelsen skal oprette et
rehabiliteringsteam. Rehabiliteringsteamet er et
dialog- og koordineringsforum, som afgiver en
indstilling i alle sager, inden der træffes beslutning
om og tilkendes ressourceforløb, fleksjob, tilskud til
selvstændigt erhvervsdrivende og førtidspension.
Indstillingen skal indeholde rehabiliteringsteamets
vurderinger i forhold til borgerens muligheder for at
opnå beskæftigelse eller uddanne sig. Herudover
afgiver rehabiliteringsteamet indstilling i sager om
jobafklaringsforløb efter kapitel 12 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2, og i
sygedagpengesager, hvor personen er visiteret til
kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge.
Stk. 2-3. …
1.
I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter
”førtidspension”: ”, jf. dog § 17, stk. 4, og § 18, stk.
3, i lov om social pension”.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft 1. juni 2016.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger
om førtidspension indgivet inden lovens
ikrafttræden.
9